AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Her snakker vi om generell båndtvang, ikke utvida. Jeg begynte å lure litt på om jeg egentlig kan slippe hunden min løs i morra eller ikke. Sjekka hva som står i hundeloven, og det er visst båndtvang til og med den 20., så båndtvangen opphører ikke før den 21. (så der besvarte jeg spørsmålet mitt). MEN, den generelle oppfatningen synes å være at båndtvangen varer frem til den 20., som nærmest har blitt den store "slipp hunden fri"-dagen. Hva pleier folk å praktisere egentlig? Løs hund den 20., eller venter dere til 21.? Selv har jeg absolutt tenkt å gå med hunden løs i skogen i morra 😁 Anonymkode: 13d51...fc4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Du må se hva som gjelder for din kommune Anonymkode: ff75b...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 Og viktigst av alt: vær sikker på at hunden din kommer på innkalling. Uten lydig hund er det båndtvang hele året. Det er det mange i mitt område som overser totalt. Anonymkode: 64158...41c 6
Tirius Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du må se hva som gjelder for din kommune Anonymkode: ff75b...1c4 Hun skriver hun snakker om den generelle. TS: Det er båndtvang til og med 20. Selv om folk ikke forstår hva det betyr 😛
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, Tirius skrev: Hun skriver hun snakker om den generelle. TS: Det er båndtvang til og med 20. Selv om folk ikke forstår hva det betyr 😛 Den generelle spiller ingen rolle om kommunen har satt en annen dato Anonymkode: ff75b...1c4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den generelle spiller ingen rolle om kommunen har satt en annen dato Anonymkode: ff75b...1c4 Jeg skrev spesifikt at det gjaldt generell båndtvang, og ikke utvida, da jeg ikke ønsket å rote til tråden med masse kommentarer om utvida båndtvang og særregler i ulike kommuner. Min kommune forholder seg til generell båndtvang. Anonymkode: 13d51...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og viktigst av alt: vær sikker på at hunden din kommer på innkalling. Uten lydig hund er det båndtvang hele året. Det er det mange i mitt område som overser totalt. Anonymkode: 64158...41c Ja, det er synd at folk overser hundeloven totalt og tror "ikke båndtvang" betyr fritt fram uansett. Mine hunder har jeg særdeles god kontroll på, de har utmerkelser i lydighet og rallylydighet, er sauerene, og kunne i grunn gått løse hele året nesten hvor som helst. Dog overholder jeg båndtvangen for å ikke kaste et dårlig lys over alle hundeeiere. Men i morra har jeg altså tenkt å bryte den og slippe hundene løs, da det er det som er normen her i området. Så lurte jeg på hvordan andre her inne praktiserer sluttdatoen på båndtvangen 😊 Anonymkode: 13d51...fc4
Tirius Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Den generelle spiller ingen rolle om kommunen har satt en annen dato Anonymkode: ff75b...1c4 Selvsagt ikke, men nå var det ikke det hun spurte etter heller? 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og viktigst av alt: vær sikker på at hunden din kommer på innkalling. Uten lydig hund er det båndtvang hele året. Det er det mange i mitt område som overser totalt. Anonymkode: 64158...41c Dette er det viktigste. Her plages bilister av to stk border collie som slippes løs og dermed «gjeter» på biler. Er livredd for å kjøre på de en dag. Anonymkode: 34cd3...bcb
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #10 Skrevet 19. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det viktigste. Her plages bilister av to stk border collie som slippes løs og dermed «gjeter» på biler. Er livredd for å kjøre på de en dag. Anonymkode: 34cd3...bcb Det er eiers problem Anonymkode: ff75b...1c4
Julie Skrevet 19. august 2020 #11 Skrevet 19. august 2020 Slipper ikke før 21.august der det er "kun" er generell båndtvang, men det er jammen få kommuner etterhvert..
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 21. august er det som er lov, og det jeg selv følger. Men nå har den ene hunden begynt å få lyst til å være med joggere hjem (som vi jo har klart å forhindre nå når han har hatt bånd), mens den andre er skadet og ikke får lov til å løpe, så her blir det nok bånd til langt utpå vinteren. Håper vi slipper å få masse settere etter oss på tur, der oppheving av båndtvang for mange tydeligvis betyr at hunden kan gå tur noen km unna der de selv går tur - utrolig frustrerende at ikke folk forstår del to av det å ha dem løse - at man skal ha kontroll! Anonymkode: ef7d0...01e
Howl Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 Nei, jeg slipper ikke 20. august, ettersom båndtvangen fortsatt gjelder da. 21. august derimot slipper jeg hundene løs på egna områder i skogen.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 Du kan kun ha hunden løs hvis du faktisk HAR kontroll på den. Det vil si at den kommer sekundet etter du lyder kommando, og ikke etter du har ropt 7 ganger og den har rast mot, og terget på seg en annen hund som går i bånd. https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§4 Anonymkode: 116e3...372
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå