Gå til innhold

Fysioterapi - hva må jeg vite?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva skjer hos en fysioterapeut? Jeg skal dit pga økende leggsmerter ved aktivitet. Forstuet ankelen kraftig i vår, og etter det har leggen gradvis blitt værre. Jeg har bestillt time selv, ingen som har bedt meg om dette (har vært hos lege, men de finner ikke noe 'galt'). Hva gjør fysioterapeuten? Hva vil hun vite? Hvordan kan jeg forberede meg best mulig? Hva har jeg på meg? Hva burde jeg huske å spørre om? 

Anonymkode: 3173f...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første time begynner sikkert med registrering hvor du får beskjed om å fylle ut et kort med opplysninger om deg selv, og hva du er der for. Da skriver du enkelt og greit f.eks. "leggsmerter etter forstuet ankel". Hva som ellers skjer er opp til fysioterapeuten som vurderer deg. Kjenner vel forsiktig på leggen og ankelen din, spør om det gjør vondt, om du kan strekke/slappe av i muskelen mens hun ser på. Du har på deg helt vanlige klær, men vil sannsynligvis bli bedt om å ta av deg buksa. Hun spør sikkert hvordan du forstuet ankelen, hvor lenge det er siden og hvor lenge du har gått med smertene i leggen. Du trenger ikke forberede deg stort. Fysioterapeuten tar det når du er der. Hva du selv burde huske å spørre om kommer jo an på deg og smertene dine. Spørsmålene kommer til deg når dere sitter og snakker sammen. 

Det er så lenge siden jeg selv var igjennom dette som pasient, så jeg vet ikke om jeg husker alt. Men det er ikke store forberedelser å ta

Skrevet

Hun vil vite når smertene oppstår, hva slags aktivitet/trening du driver med, og om eventuelle skader og om hvilke undersøkelser du eventuelt har gjort tidligere. Vil se på kroppsholdningen din, kanskje bevegelighet. Kjenne på og kanskje behandle ankel/legg, og viser deg sikkert noen øvelser. Kle deg løst og ledig, med bukser hvor du enkelt kan dra opp buksebenet feks. Du burde spørre om spesifikke øvelser, styrketrening osv, men antagelig vil vedkommende selv foreslå dette, litt avhengig av hva slags aktivitetsnivå du har i dag. Det er ingenting å være nervøs for 😊 

Anonymkode: 919e4...4a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...