Gå til innhold

Hvis dere er usikre på hvordan ord skrives..

SoWhat?

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, ElectricScum skrev:

Psst. Dessverre med to s-er, om jeg må få be. Veldig utbredt feil.

takker :)  Jeg skriver hovedsaklig engelsk så korrekturen min er på det. Men er glad når jeg blir korrigert på en slik høflig måte. Er nok bare en slurvefeil, men betyr ikke at den er grei fordi om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, SoWhat? skrev:

Kan dere ikke prøve å finne det ut før dere lager overskrifter og skriver her?

Nå leste jeg ei som var redd for "å aldre" 

Wtf Vi som ikke er født og oppvokst her, har ikke sjans til å skjønne hva mange mener her! Lærer dere ikke å skrive i Norge. Har aldri sett så mange feil som her inne.

Jeg syns folk skal få rette på jeg altså. Og ja, jeg blir rettet på selv, og helt ok. Hva f...skal jeg ellers lære av?

Jeg tror at når man ikke har peiling, er man ikke klar over at man ikke har peiling, og da har man heller ikke peiling på, eller interesse for, hvor(dan) man skal skaffe seg peiling.
"å aldre" er et eksempel på dette fenomenet. (En kjeks til den som kan si hvilket fenomen dette er 😉)

En litt annen grunn er det til feil bruk av "forsovet" og "i fjord". Man er enten usikker og ser hva folk rundt en skriver, og når de rundt en ikke har så mye peiling, sprer feilen seg fort. Eller man er redd for å skille seg ut, og gjør som alle andre, selv om man vet at det er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg tror at når man ikke har peiling, er man ikke klar over at man ikke har peiling, og da har man heller ikke peiling på, eller interesse for, hvor(dan) man skal skaffe seg peiling.
"å aldre" er et eksempel på dette fenomenet. (En kjeks til den som kan si hvilket fenomen dette er 😉)

Dunning-Kruger-effekten? 🙂

Anonymkode: e4f9d...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Pringle skrev:

En litt annen grunn er det til feil bruk av "forsovet" og "i fjord". Man er enten usikker og ser hva folk rundt en skriver, og når de rundt en ikke har så mye peiling, sprer feilen seg fort. Eller man er redd for å skille seg ut, og gjør som alle andre, selv om man vet at det er feil. 

Ok Jeg syns det virker som om noen bare finner på noe iblant  😄 blir så mange merkelige ord! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

"forsovet" er vel ok? Eller er det nokon som stavar "for så vidt" på denne måten? Har sett "i fjord" ja. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å benytte seg av NAOB.no. Det er veldig enkelt og raskt å søke opp ord i den ordboken, og da får man opp korrekt stavemåte.

Anonymkode: 4157c...2cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dunning-Kruger-effekten? 🙂

🍪

Jaggu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SoWhat? skrev:

Kan dere ikke prøve å finne det ut før dere lager overskrifter og skriver her?

Nå leste jeg ei som var redd for "å aldre" 

Wtf Vi som ikke er født og oppvokst her, har ikke sjans til å skjønne hva mange mener her! Lærer dere ikke å skrive i Norge. Har aldri sett så mange feil som her inne.

Jeg syns folk skal få rette på jeg altså. Og ja, jeg blir rettet på selv, og helt ok. Hva f...skal jeg ellers lære av?

Meg

Anonymkode: a544f...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"forsovet" er vel ok? Eller er det nokon som stavar "for så vidt" på denne måten?

Ja, det brukes i betydningen "forsåvidt" (eller "for så vidt")  :sprettoy:

Sitat

Har sett "i fjord" ja.

Og det gjør vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Meg

Anonymkode: a544f...d3b

Nei 🙂 skjønner hva du mener, men det handler ikke om å rette på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok Jeg syns det virker som om noen bare finner på noe iblant  😄 blir så mange merkelige ord! 

Det er jo sånn språk utvikler seg, men det irriterer alle som har språkøre. Vi liker det ikke, men vi må akseptere det. All endring er ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringle skrev:

Det er jo sånn språk utvikler seg, men det irriterer alle som har språkøre. Vi liker det ikke, men vi må akseptere det. All endring er ubehagelig. 

Det kommer aldri til å hete "å aldre" 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg irriterer meg over alle som skriver "fordi om". Det ser så uferdig ut å avslutte med "om". Hvorfor har folk begynt å si det, og ikke minst skrive det?

Anonymkode: b4d2d...e42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det kommer aldri til å hete "å aldre" 😆

Det får vi inderlig håpe!

Anonymkode: b4d2d...e42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Feilene begynner også å få praktiske ulemper.

117767523_10158996846496318_1620081837353678099_o.jpg

😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du Sanna Sarroma? Hehe 

jeg er forsovet enig med deg.. neida, bare tulla 😅 for fristende å legge inn en irriterende feil😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Chumi skrev:

Er du Sanna Sarroma? Hehe 

jeg er forsovet enig med deg.. neida, bare tulla 😅 for fristende å legge inn en irriterende feil😂 

Nei 🙂 jeg blir faktisk irritert av noen skrivefeil. Jeg er opptatt av språk og kommunikasjon. Så ja... Men jeg retter aldri på noen i tråder da. Selv om det frister iblant! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også plaget av skrivefeil - ikke slurvefeil som lurer seg med, men mer gjennomgående dårlig norsk. Klassiske eksempler er særskriving, sammenblanding av konjunksjonen "og" og infinitivsmerket "å", samt sammenblanding av artikkelen "et" og tallordet "ett". Ser også mye feil bruk av stor bokstav. Det er så utbredt.

Likevel retter jeg ikke på folk i dette forumet (med mindre de selv retter på noen og selv skriver feil, da har de lagt hodet på blokka). Jeg synes det sporer av debatten og bringer fokuset bort fra temaet i tråden. En ser også at mange som retter på andre er spydige og bruker det som en hersketeknikk.

Da er det bedre å opprette tråder som dette, der temaet nettopp er rettskriving.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns og/å feil er verst, jeg :) «Jeg var ute Å badet i går.» Nei, du var ikke det, tenk! Du var ute OG badet! INGEN KAN DETTE RIKTIG, INGEEEEEEEEEEEEN!!(Utenom meg da😇). 

Anonymkode: 0893d...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...