Gå til innhold

Tips for å slutte med sprinkelseng

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lese? Jeg har skrevet flere ganger at han FÅR respons.. 

Vi svarer "Vi hører deg vennen, men ser du at klokken fremdeles viser natt? Vi står ikke opp før klokken viser dag. Du kan leke med kosedyrene dine mens du hviler deg litt til". 

Han får bekreftelse på at vi er der og hører ham. 

Nei, vi vil ikke stå opp med ham når han våkner så tidlig. Det er ganske normalt å prøve å oppdra ungen til at når det er natt så er vi i sengen vår. Vi står opp kl 6, ikke tidligere. 

Anonymkode: 0b632...5d0

Fy søren. Ungen er 2 år. En periode måtte vi stå opp hver dag klokken 5 med vår. Slik er det å ha små barn. 

Anonymkode: a2298...bc7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At en så stor unge går ut av senga når han har sovet nok må dere faktisk bare akseptere. Dere har sluppet billig unna så langt, så sett heller pris på det... Det kunne ikke vare for evig. 😅 

Hvordan dere håndterer tidligere oppvåkninger må dere jo selv vurdere, dere kan følge han tilbake til rommet og si at det ikke er morgen før klokka lyser sånn og sånn. Personlig ville jeg jo bare stått opp, men det er meg. Det finnes ingen magiske triks for å unngå at et barn kontrollerer egen kropp, dere kan låse døra men det er forhåpentligvis ikke aktuelt. 

Skrevet

Vår datter fikk ny seng når hun var litt over 2 år. Da hadde hun lært seg en teknikk der hun lå og rullet på toppen av sprinkelsenga og "forhåpentligvis" landet med beina først og ikke hodet når hun tippet over kanten.

Vi fant ut at hun ble ikke noe mer i senga med sprinkelseng enn vanlig seng, så da var det bare å prøve ut ny seng. I starten sto begge sengene på rommet, men det varte kun noen få uker. Fra første natt gikk det veldig fint i den nye senga. Vi snakket om at hun nå var stor jente og da skulle hun få seng for store barn. MEN, det var ikke lov å gå ut av senga for å leke på natta allikevel. I senga skulle man ligge å sove.

Det viste seg at hun faktisk holdt seg mye mer rolig i den nye senga uten sprinkler enn i sprinkelsenga. Og jeg slapp å være redd for at hun skulle stupe ut av sprinkelsenga med hodet først.

Så det er ikke sikkert det blir så stort problem som du tror akkurat nå :) Lykke til!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren. Ungen er 2 år. En periode måtte vi stå opp hver dag klokken 5 med vår. Slik er det å ha små barn. 

Tenker det bare er dumt å venne på barna å stå opp kl 5!! Tidligst 6 mener jeg også! Hvis de legger seg tidligst 7, så er kl 5 for lite søvn for de små også... gutten vår våknet kl 5 hver dag en periode på 1 mnd, da var han vel litt over 1 år. Lå i sprinkelsenga ved siden av vår seng, vi sa bare at det er natta enda og la han ned, gjentok dette hvis han reiste seg igjen, etter en stund med dette så sov han til 7 uten å våkne. Barn våkner som regel samme tid hver dag som en klokke. Venner du til dem at 5 er greit ja da får du et problem med at kl 5 er morgen veeeldig lenge. Tror det er derfor folk har dette problemet så lenge, fordi det blir en vane for dem så lenge du ikke regulerer dette selv. Små barn må ha søvn lengre enn til 5 de også. 

Anonymkode: 63939...c9e

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det bare er dumt å venne på barna å stå opp kl 5!! Tidligst 6 mener jeg også! Hvis de legger seg tidligst 7, så er kl 5 for lite søvn for de små også... gutten vår våknet kl 5 hver dag en periode på 1 mnd, da var han vel litt over 1 år. Lå i sprinkelsenga ved siden av vår seng, vi sa bare at det er natta enda og la han ned, gjentok dette hvis han reiste seg igjen, etter en stund med dette så sov han til 7 uten å våkne. Barn våkner som regel samme tid hver dag som en klokke. Venner du til dem at 5 er greit ja da får du et problem med at kl 5 er morgen veeeldig lenge. Tror det er derfor folk har dette problemet så lenge, fordi det blir en vane for dem så lenge du ikke regulerer dette selv. Små barn må ha søvn lengre enn til 5 de også. 

Etter min erfaring med to barn: Nei, de venner seg ikke til å stå opp kl 5 "for alltid" selv om du står opp. Det kan godt hende barnet ditt hadde sluttet å stå opp kl 5 etter en måned selv om du hadde stått opp. Slikt endrer seg veldig plutselig uten at vi voksne trenger å ta æren for det. ;)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk helt vanlig å stå opp med barna når de våkner klokka fem. For å være ærlig synes jeg du høres ut som en litt kjip og lite omsorgsfull mamma. Tipper du er ganske ung?

Anonymkode: 50443...1ce

Enig. Ligge våken og slappe av mens ungen gauler. Kunne aldri falt meg inn.

Anonymkode: 06c16...2fb

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, du har ikke peiling. 

• Liker 2
Skrevet

Vi tar barnet over i vår seng, lar det ikke rope på oss i en time mens vi ligger i senga. Får komme over, men vi ignorerer all snakking og turning frem til 06. Barnet har til slutt godtatt dette, og legger seg inntil oss og prater med seg selv. Er det veldig tidlig så går én av oss og legger oss på gjesterom/stua. Den personen står opp 06, mens den som har hatt barnet i senga får sove 06-07.

Skal kjøpe søvnklokke, se om det hjelper. Hvis ikke så får vi bare holde ut.

Anonymkode: a983a...184

Skrevet

Vi prøvde også en slik klokke, fungerte dårlig. De våknet jo når den viste natt og klarte ikke å legge seg igjen eller være rolige da de var så små. En periode sto vi opp kl 5, men det varer heldigvis bare en periode. 

Begge mine fikk stor seng da de var ca 2,5 år. Det gikk veldig fint, de sto ikke opp av sengene sin på kvelden eller natten. Og om morgenen så sto vi opp med dem eller lot de være i sengen vår. Vi lot de ikke stå å gaule, hvem klarer å hvile da?

Anonymkode: 5a29c...0ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...