Gå til innhold

Hjelp har fått valp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

For en uke siden hentet jeg en valp. Veldig snill og allerede flink til å gå på do ute. Problemet er at om jeg har den i senga så tisser den der. Hvis jeg sover på sofaen så tisser den ikke inne. Går ut med den om natten. Fikk beskjed av oppdretter at jeg burde ha den i senga som trygghet. Vil jo gjerne det også, men det er veldig vanskelig når hun tisser i den. 

den tisser bare på samboeren min sin side. Gjerne der han skal sove eller der puta hans er. Har vasket dyner, puter, overmadrass flere ganger nå. Er ute med den rett før jeg legger meg og da går den på do. Har også på alarm hver 3 time om natta. Er dette normalt? Hvordan få den til å slutte å tisse i senga?

den tisser også noen ganger på teppe i stua. Hvordan får jeg fjernet lukten? Føler huset stinker tiss. Den går på do hver gang vi er ute og vi er ute hver time når den er våken. 

Ellers er valpen veldig søt og snill. Har også en hund fra før av som er voksen. Den tisset aldri i senga som valp og heller aldri på noen soveplasser. 

valpen vet godt at den skal gå på do ute og den gjør det hver eneste gang. Da roser jeg masse og gir godbit. Jeg blir ikke sint når den tisser i senga eller på teppet. Men blir jo litt irritert inni meg. Spesielt når jeg våkner opp til en dam ved siden av meg. Den voksne hunden vår vil ikke sove i senga lenger pga dette. Den voksne har nemlig fått tiss på seg flere ganger og våknet av dette. 

noen tips?

Anonymkode: 30a0a...a3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er rent sprøyt fra oppdretter sin side. Det er IKKE anbefalt å ha hunder i sengen. Lærer du den opp til det fra den er liten, har du et problem senere. 

Anonymkode: 74ee6...237

• Liker 2
Skrevet

Ikke ha den i senga! For et elendig råd. Ha den i buret sitt på soverommet, men gå ut på do med den 1-2 ganger om natta. Flytt buret nærmere døra etter hvert, så i åpningen, så utenfor osv, gradvis kan buret stå i et annet rom, gradvis kan man bruke innhegning osv.

Anonymkode: 3c366...695

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ha den i senga! For et elendig råd. Ha den i buret sitt på soverommet, men gå ut på do med den 1-2 ganger om natta. Flytt buret nærmere døra etter hvert, så i åpningen, så utenfor osv, gradvis kan buret stå i et annet rom, gradvis kan man bruke innhegning osv.

Anonymkode: 3c366...695

Og jeg synes det er et elendig og hårreisende råd å ha en liten valp i bur! Tvinge den til å holde seg fordi den ikke kan rømme fra sin egen urin. 

Anonymkode: e5b09...4dd

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes det er et elendig og hårreisende råd å ha en liten valp i bur! Tvinge den til å holde seg fordi den ikke kan rømme fra sin egen urin. 

Du så kanskje ikke at det ble anbefalt å gå ut med den med jevne mellomrom? 

Anonymkode: 7e6d9...024

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Valper kan faktisk føle seg tryggere i bur, enn om de er i et stort åpent rom. Du må ikke overføre menneskeegenskaper på hunden... 

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg vil gjerne ha den i senga. Det er en liten rase, så den kan være i senga resten av livet for min del. Problemet er tissingen. Hvordan få henne til å slutte å tisse i senga? Nå sover vi på sofaen og da går det greit. Har prøvd bur på henne. Bare i 2-5 minutter om gangen, men da hyler hun som en gris. Selv om jeg sitter ved siden av buret og snakker til henne. 

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Jeg vil gjerne ha den i senga. Det er en liten rase, så den kan være i senga resten av livet for min del. Problemet er tissingen. Hvordan få henne til å slutte å tisse i senga? Nå sover vi på sofaen og da går det greit. Har prøvd bur på henne. Bare i 2-5 minutter om gangen, men da hyler hun som en gris. Selv om jeg sitter ved siden av buret og snakker til henne. 

ts

Sørg for at all lukt av tiss blir borte, eddik kan brukes til det. Inn til videre kan du kjøpe kladder https://www.farmasiet.no/product/860528/reise-sport-og-fritid/dyrepleie/attends-cover-dri-plus-60x60cm?gclid=Cj0KCQjw-O35BRDVARIsAJU5mQWDpB3q8vsGgU_13BnnXD1iVqJOiub5C3X5XpC2G1d5wk6KzF-ZYHYaApyjEALw_wcB som du legger der du måtte ønske.
Husk at mange valper trenger god tid når de skal ut på do. Da min ene hund var valp så ville den ikke gå på do på plasser andre hunder hadde tisset. 

Anonymkode: 2afdf...0f5

Skrevet

Mine hunder sover i senga, jeg synes det bare er koselig.

Men i ditt tilfelle ville jeg ventet med det til valpen var helt stuerein. Om det hjelper å sove på sofaen ville jeg gjort det. Eventuelt på madrass på gulvet i stua. Den er veldig liten enda, og selv om den er flink og går på do ute, har den nok ikke skjønt helt forskjellen på ute og inne og hvor det er meningen å gjøre fra seg. Har den tisset i senga to ganger kan det allerede ha blitt en vane, og den vet ikke at det ikke er greit. 

Forhindre så godt du kan at det skjer uhell inne. Renslighetstrening av valp handler mest om å gjøre det til en vane å gå ute istedenfor inne. Så jo flere uhell du klarer å avverge, jo fortere vil det gjerne gå. 

Anonymkode: cbea7...b18

• Liker 2
Skrevet

Ja, valpen vet nok at den ikke skal tisse i senga, men klarer ikke å holde igjen. De er som babyer, de har ikke blærekontroll og gjør ukontrollert fra seg i bleia. Du må lære valpen din å si fra når den må tisse, og ta den med ut da (i tillegg til ut etter mat, lek, søvn, hver 3-4 time). Vil du absolutt ha den i senga kan du legge opp pee pads (tissekladder).

Anonymkode: 6ee29...af2

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Da sover jeg på sofaen med den inntil videre. Har tisselaken i senga, men den setter seg gjerne ned på både dyner og puter. Så da hjelper ikke det:) 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Små hunder er ekstra vanskelige å få stueren. Sett vekk vannet på kvelden. Tisser hun tidlig på natta eller tidlig på morgenen? Hun må nok ut mer enn hver 3 time. Prøv hver 2 time. 

Anonymkode: 88b96...25b

Skrevet (endret)

Det er et særdeles dårlig råd fra oppdretter å be noen ta en valp som ikke er husrein opp i sengen.... det var et elendig råd.

Alle hunder søker seg instinktivt mot absorberende underlag når de skal tisse eller gjøre fra seg. Enten det er en gressplen eller en madrass eller et gulvteppe. 

Fjern gulvteppet i stua. Rull det sammen og lever det på renseri for en skikkelig rens, så du får bort tisset. Det koster litt, så vurder om teppet var veldig billig i innkjøp, om det heller er like greit å kaste det og kjøpe et nytt. Det nye teppet legges ikke ut før valpen er husrein, selvfølgelig.

Mens du venter på at valpen skal bli husren, kan du legge ut tissekladder på gulvet til den. Dette er matter som er absorberende på oversiden, og plast-tette på undersiden. Det lekker altså ikke gjennom. Valper søker seg som sagt til absorberende underlag, og legger du ut noen slike rundt om, så vil valpen gå dit. Jeg har renslighets-trent to hunder med den metoden, og det fungerer strålende. I 9 av 10 tilfeller er det matten som blir brukt. Matten rulles sammen og brettes, og kastes så i vanlig søppel, før du tar en ny fra pakken og legger ut.

Og IKKE ta valpen opp i sengen før den er helt 100% husrein! Ha den på gulvet, sett en myk hundeseng på gulvet rett nedenfor der du ligger med overkroppen, så kan du bare ta ned en hånd og trøste valpen om den klynker om natten. Det er selskap og nærhet nok. Den vet at dere er der.

Legg et håndkle eller to (gjerne gamle, slitte) i hundesengen til valpen, sånn at om den tisser der, så kan du lett ta av håndklærne og vaske dem, før de legges ut i sengen dens igjen.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du skal sove med valpen. Med alle mine hunder har jeg hatt de i bur rett ved siden av sengen de første 1-2 mnd slik at jeg kan ta ned hendene til valpen sånn at den kan lukte meg, og jeg kan ta på den. Det fungerer utmerket og vi slipper tiss alle mulige andre steder. Jeg har aldri noensinne opplevd at noen av mine hunder har tisset i buret sitt heller. Man må bare være tidlig ute med å ta hunden ut og lytte til signalene hunden gir.  

Anonymkode: 821ef...479

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Valper kan faktisk føle seg tryggere i bur, enn om de er i et stort åpent rom. Du må ikke overføre menneskeegenskaper på hunden... 

Tro meg, jeg overfører ingen menneskeegenskaper til hunden når det kommer til mitt syn på bur. Tvert imot - jeg følger råd fra mattilsynet, samt frykter den overdrevne bruken av bur i Norge. Alt for mange venner valpen til bur, for så å aldri gi slipp på buret. Natt, dag, når man har gjester osv. Jeg har aldri brukt bur på mine hunder, heller ingen av mine venner. I den rasen jeg har er burbruk fy-fy, istedet må man faktisk gjøre en innsats og følge med på bikkja hjemme. 

Jeg synes det er genialt å gjerde inn deler av rommet med grinder, legge ut seng, vannskål og eventuelt noen tissekladder dersom uhellet skulle være ute. Ingen valper vil tisse i sengen sin, det er fordi de ikke klarer å holde seg. Små raser er vanskeligere å få stuerene dessverre, så her på TS bare jobbe så godt hun kan med problemet. Husk å ta tiden til hjelp, dette kan pågå i mange uker før det endelig løsninger for valpen når det kommer til blærekapasiteter og å sove gjennom hele natten.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg, jeg overfører ingen menneskeegenskaper til hunden når det kommer til mitt syn på bur. Tvert imot - jeg følger råd fra mattilsynet, samt frykter den overdrevne bruken av bur i Norge. Alt for mange venner valpen til bur, for så å aldri gi slipp på buret. Natt, dag, når man har gjester osv. Jeg har aldri brukt bur på mine hunder, heller ingen av mine venner. I den rasen jeg har er burbruk fy-fy, istedet må man faktisk gjøre en innsats og følge med på bikkja hjemme. 

Jeg synes det er genialt å gjerde inn deler av rommet med grinder, legge ut seng, vannskål og eventuelt noen tissekladder dersom uhellet skulle være ute. Ingen valper vil tisse i sengen sin, det er fordi de ikke klarer å holde seg. Små raser er vanskeligere å få stuerene dessverre, så her på TS bare jobbe så godt hun kan med problemet. Husk å ta tiden til hjelp, dette kan pågå i mange uker før det endelig løsninger for valpen når det kommer til blærekapasiteter og å sove gjennom hele natten.

Enig angående bur. Jeg trente positiv burtrening med min valp i tilfelle hun noen gang må være hos veterinær i noen timer/dager, men hun har sovet i sengen min fra dag 1, og på dagen sover hun på sofaen, teppet, stolen sin eller hvor hun vil. At hun sover i sengen min er ikke noe problem. Det styrker 'flokk-mentaliteten' og hun er ikke i veien siden jeg er enslig.

Hun er også fri i leiligheten når hun er alene hjemme (hundesikret hjem). Bur for å sikre hundens sikkerhet er greit (bil, veterinær osv). Jeg er ikke totalt imot bur om natten, så lenge buret er stort nok til at hunden kan strekke seg ut. Men da bør man absolutt ikke ha hunden i bur deler av dagen. For et trist liv å måtte bruke både natten og flere timer om dagen i et bur. 

Anonymkode: 88b96...25b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...