Gå til innhold

Henvisning til offentlig psykisk hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det med henvisning til offentlig psykologisk hjelp? Fastlegen skulle sende henvisning til lokal dps og så fordeler de ut til psykologer, sa han. Men dps har jo masse tilbud i seg selv. Hvordan bestemmes hva man får? Og legen skulle skrive at jeg skulle prioriteres, hvordan forholder de seg til det og hvor lenge må man regne med å vente?

Anonymkode: de534...a4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal kunne lese henvisningen ved å logge inn på www.helsenorge.no 

Anonymkode: ccfe0...a47

Skrevet

Det hjelper ikke at legen skriver at du skal prioriteres. Du får en henvisning fra legen. DPS kan gi deg er tilbud hos dem, eller avslå det om det ikke mener de har den riktige hjelpa. Da sender de deg vanligvis videre til en annen instans. 

OM du får tilbud fra DPS så utreder de deg og finner ut hva slags hjelp du trenger.

Anonymkode: ce598...775

• Liker 1
Skrevet

Dersom du får tilbud på dps, blir det vurdert om du får psykologspesialist, psykolog, sosionom eller bare gruppebehandling. Dersom du ikke får plass, kan fastlegen hjelpe deg til andre tilbud, feks privat med avtale, eller kommunen.

Anonymkode: 67587...834

Skrevet

Men jeg spurte legen om henv til offentlig psykolog. Og da sa sa han at han måtte sende henv til lokal dps som fordelte folk ut på psykologene.

men vet ikke om det betyr at man da først før mulighet til en vurdering hos dps (om det er egne behandlingstilbud der som er noe annet enn offentlige psykologer)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spurte legen om henv til offentlig psykolog. Og da sa sa han at han måtte sende henv til lokal dps som fordelte folk ut på psykologene.

men vet ikke om det betyr at man da først før mulighet til en vurdering hos dps (om det er egne behandlingstilbud der som er noe annet enn offentlige psykologer)

DPS har selv ansatt de såkalte offentlige psykologene. En henvisning til offentlig psykolog og henvisning til DPS er i praksis det samme og på samme sted. Henvisningen din vil nå bli vurdert og dersom du oppfyller vilkårene for å få hjelp, vil du få tildelt en terapeut ved DPS (dvs. en offentlig psykolog).

Et annet alternativ er å gå til privat avtalespesialist med offentlig driftstøtte. Det er i praksis en privat psykolog, men som har avtale med det offentlige om at dine timer blir betalt av det offentlige. Selv har jeg god erfaring med dette - bedre enn da jeg gikk til DPS.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen din kan verken bestemme om du skal bli prioritert eller om du får en psykolog

Anonymkode: 4f415...c22

Skrevet
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

DPS har selv ansatt de såkalte offentlige psykologene. En henvisning til offentlig psykolog og henvisning til DPS er i praksis det samme og på samme sted. Henvisningen din vil nå bli vurdert og dersom du oppfyller vilkårene for å få hjelp, vil du få tildelt en terapeut ved DPS (dvs. en offentlig psykolog).

Et annet alternativ er å gå til privat avtalespesialist med offentlig driftstøtte. Det er i praksis en privat psykolog, men som har avtale med det offentlige om at dine timer blir betalt av det offentlige. Selv har jeg god erfaring med dette - bedre enn da jeg gikk til DPS.

Ja men det må man jo også ha henvisning til? Trodde det var det jeg ba om henvisning til egentlig. 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen din kan verken bestemme om du skal bli prioritert eller om du får en psykolog

Nei såklart ikke men henvisningen må jo inneholde en vurdering av hva legen tenker er viktig i den enkelte sak

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei såklart ikke men henvisningen må jo inneholde en vurdering av hva legen tenker er viktig i den enkelte sak

Selvsagt! Men det er dpset som tar vurderingen og det er ikke relevant om lengen mener at pasienten må prioriteres. 

Skrevet
På 18.8.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Ja men det må man jo også ha henvisning til? Trodde det var det jeg ba om henvisning til egentlig. 

Det har du åpenbart ikke fått henvisning til siden den er sendt til DPS. Du kan jo ev. gå tilbake til legen og få en ny henvisning som du tar med deg til en privat avtalespesialist med offentlig driftstøtte. Da må du selv gjøre jobben med å finne riktig psykolog/psykiater. Se på Helfo sine sider under din region over hvem som har offentlig driftstøtte av psykologer og psykiatere.

Skrevet
På 18.8.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Da jeg spurte fastlegen om henvisning til psykolog, fikk jeg beskjed om at jeg måtte finne psykologen selv. H*n sendte også henvisningen til DPS, da har du rett på å bli vurdert innen en tidsfrist. Fikk 3 samtaler hos DPS (psykolog), men de konkluderte med at jeg var for frisk for hjelp der. Fant selv en psykolog med offentlig støtte som jeg går til i dag, og kunne bruke samme henvisningen som fastlegen sendte til DPS.

Anonymkode: 68cff...645

Skrevet
På 18.8.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Er man ordentlig syk, henvises det til dps. Er man ikke syk nok for dps, eller av andre grunner vurderes til å ikke gå der, kan man gå til en privat med offentlig avtale. Er man ikke syk nok til det heller, må man gå vanlig privat og betale selv.

Dette er hvertfall grovt forklart.

• Liker 1
Skrevet

Var legen min som sa det kanskje var på tide å henvise til dps da vi ikke har klart å fikse hodet med medisiner denne gang. Kom inn etter 10 dager og blir utredet nå.

Anonymkode: 27ed9...67b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er man ordentlig syk, henvises det til dps. Er man ikke syk nok for dps, eller av andre grunner vurderes til å ikke gå der, kan man gå til en privat med offentlig avtale. Er man ikke syk nok til det heller, må man gå vanlig privat og betale selv.

Dette er hvertfall grovt forklart.

Min lege henviste til psykolog med avtale, da han mente at jeg ville trenge mer langvarig behandling enn det DPS tilbyr, og dermed skulle jeg slippe å måtte bytte behandler underveis. 

Anonymkode: 0d18f...180

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lege henviste til psykolog med avtale, da han mente at jeg ville trenge mer langvarig behandling enn det DPS tilbyr, og dermed skulle jeg slippe å måtte bytte behandler underveis. 

Anonymkode: 0d18f...180

Ja det kan jeg forstå. Men man får gå langvarig på dps også, hvis de ser behov for det. Jeg har gått der i snart 5år for ptsd. Der jobber de også i team, slik at situasjonen din kan diskuteres med andre underveis, og du kan flyttes over til en som er ekspert på det området. Det er også en fordel at man selv kan bytte behandler innenfor dps om man ikke har kjemi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...