AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Ser du noen fordeler med denne pandemien? For min egen del ser jeg en frukt av denne pandemien og det er at masker normaliseres Som pollenalergiker sliter jeg stort på våren og sommeren, men har tidligere syntes at maske er kleint å gå med. I kjølvannet av denne pandemien vil trolig terskelen være langt lavere har på langt nær vært så plaget av allergi denne sommeren som jeg pleier og det tror jeg skyldes maskebruk. kan du komme på noen fordeler med denne pandemien? Anonymkode: 585fc...849 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Mange fordeler: fint å kunne jobbe hjemmefra (for noen), å slippe mye av maset rundt det sosiale, ha barna hjemme fra skolen (mye mindre stress, fikk mer innblikk i hva de holder på med og klarte å hjelpe dem bedre faglig enn hjelpen de får på skolen), rett og slett mindre stress, mer tid osv. Og så er det mye negativt også men her nevner jeg det positive. Anonymkode: b69b7...437
Gjest AineAvive Skrevet 18. august 2020 #3 Skrevet 18. august 2020 Å jobbe hjemmefra, mindre sosialt "trøkk" og press. Også har jeg fått se mange negative aspekter ved folkesjelen her i landet. Sett hvor uenig jeg er med mange i for mye. Ting som gjør at et vanskelig valg om å flytte utenlands kan bli lettere.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #4 Skrevet 18. august 2020 Jeg tror forskerne kommer til å ta noen syvmilssteg i arbeidet med vaksiner og medisin, som de kan dra fordel av ved neste pandemi. Jeg tror vi får en varig endring av arbeidslivet med normalisering og aksept av hjemmekontor. Jeg håper Kina har lært at det er nødvendig med samarbeid og at det nytter ikke å skjule en begynnende pandemi. De gjorde det samme med SARS i sin tid, men da gikk det bra. Jeg håper WHO kommer styrket ut av dette. Jeg håper på varige endringer i reisevaner. Anonymkode: 2f040...afd 1
Dame 37 Skrevet 18. august 2020 #5 Skrevet 18. august 2020 Mye mindre omgangssyke .. jeg sliter med emetofobi og med tre barn i skole er det gull for meg at de er så på med vasking av hender og renhold. Aldri hatt en så angstfri vår noensinne
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Færre folk på inne på behandlingsrommet på jobb, så bedre arbeidsro. Maksimalt én ledsager er tillatt, ikke «halve slekten» eller hele søskenflokken. Anonymkode: 68efb...62f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #7 Skrevet 18. august 2020 Fordeler - hjemmekontor!! (Sparer bensin- og bom-penger i tillegg) Slipper å tvangssosialiere med kollegaer. Kan dermed reise utenlands hvis jeg vil uten å miste jobben pga karantene 😉 - folk flest er mer opptatt av hygiene. (Synes det tidligere har vært sløvt, og det ble bekreftet under pandemien) - Landet blir ikke invadert av forurensende cruiseskip - Renten sank, og gav meg nye muligheter. Ulemper - nordmenn på norgesferie har ført til flere drukningsulykker, trafikkulykker og røde kors har brukt mye ressurser på å redde nordmenn ned fra fjellet sammenlignet med tidligere år. - Alle de planlagte utenlandsturene utover høsten blir ikke noe av. - jobbmarkedet er dårligere Anonymkode: fd243...293
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 Våren med hjemmeskole og hjemmebarnehage var intens, men samtidig utrolig fin. Tror vi alle trengte å senke skuldrene litt, og få en pause fra de vanligvis så travle hverdagene med henting og kjøring hit og dit. Mer fokus på hygiene i bhg/ skole etter oppstart igjen har ført til mindre sykdom, mindre snørr og gørr rett og slett. Anonymkode: 89664...e9a
moon_child Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Digitalt undervisning og hjemmeeksamen.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 De få positive tingene jeg kommer på; -Andre har blitt mer fokusert på håndhygiene. Jeg har alltid vært det, og skuldrene senkes når jeg ser at andre også har lært seg dette. -Barna har blitt gode på håndhygiene og hostehygiene. -Jeg kan sende hjem pasienter med tegn på sykdom, samt at jeg har en god grunn til å si at ledsagere må vente på venterommet. -Man slipper å klemme folk og håndhilse🤩 -Mindre flyreiser og forurensning er bra for planeten. Anonymkode: 5d227...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 - Mindre forurensing - Bedre hygiene og folkehelse pga. flesteparten er bevisst på håndvask og holder seg hjemme om man har symptomer på andre virus Anonymkode: 19dcb...fe5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Mange fordeler: Som introvert trives eg godt på heimekontor, og eg slepp å reise fram og tilbake til jobben. Slepp unna "presset" om å vere sosial. Kan ligge på sofaen på kvelden og sjå på Netflix med god samvittighet Har barn i barnehage, og vi har tidlegare vore samanhengande forkjøla. Ungen min søv ikkje i det heile tatt når ho er småsjuk, så det er fantastisk deilig at vi er friske og kan sove skikkelig ut. Ungane i barnehagen er meir ute, noko jenta mi likar godt. Og vi foreldre lagar matpakke. Veldig greitt å kunne variere nistematen innimellom, for jenta mi er kresen og blir fort lei av den vanlige brødskiva (eg lagar ikkje avanserte nistepakkar og sender for det meste med brødmat, men kjekt å kunne variere med rundstykke, knekkebrød, polarbrød...) Sikkert bra for miljøet at folk reiser mindre (fly) . Men folk tar det vel igjen når vaksinen kjem. Fleire muligheiter har opna seg for å vere sosial og drive med hobbyar på nett. Det finst nettkurs i mykje rart. Veldig gøy med kurs i line dance på nett 🤠 Anonymkode: e54b8...2e4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 -Barna har vært friske siden februar-håper bhg og skoler fortsetter i lang tid med håndvask og god hygiene. -Lavere rente,bedre økonomi. -Hjemmeskole-var en helt fantastisk tid med lite stress på morgenen,fikk fulgt opp barna godt faglig. -Pause fra hverdagens mas og kjas.Ingen altiviteter for barna og vi koste oss sammen som familie.Ikke huset fullt av barn til enhver tid og overnattingsbesøk i helgene. Anonymkode: 7d4bc...49e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Gå med maske. Anonymkode: 2858d...096 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 Jepp!! Må innrømme at for meg så har korona vært utelukkende positiv, men ser jo at med såpass mye drit og elendighet for så mange andre så skulle jeg selvfølgelig helst sett at det aldri skjedde.. MEN! Over til meeeg : -Hjemmekontor var magisk! Fikk bare en mnd men det var seriøst helt fantastisk! Jeg har ikke barn da og ser at det hadde vært noe ganske annet 😛 -Mye mindre forurensing i verden! Den går til helvette uansett fordi mennesker er mega-egoister så de vil fortsette å reise og utnytte ressurser som aldri før, men det ble da i det minste en liten pause. -Rett og slett en tvungen pause i hverdagen hvor alt ble avlyst. Deilig!! -Hoste og hånd-hygiene har endelig blitt satt på agendaen. Jeg grøsser alltid over folk som ukritisk tar med hendene sine på alt og alle og så i egen munn. Blæh. Anonymkode: f55cb...b51 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå med maske. Anonymkode: 2858d...096 Jeg deler den opplevelsen, men hvordan er dette positivt for deg? - ts Anonymkode: 585fc...849
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 At det også fremover vil legges til rette for hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, og med det gjøre det lettere for folk å bosette seg i distriktene. At lærere og skoler har fått øvelse i digital opplæring av elever, og at de kan benytte det de har lært til å gi kronisk syke elever som har stort fravær fra skolen, et langt bedre tilbud enn de har hatt hittil. Anonymkode: 0d907...fbc 1
Example Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 (endret) + En vekker for en generasjon som ikke har opplevd større kriser. Det peker på negative sider ved globaliseringen, og kan være med på ruste Norge mentalt for potensielt større farer i fremtiden. + En statushevning for yrker som har stått i vinden, Helsepersonell, transportarbeidere, butikkmedarbeider og lærere. Dette merkes i skolen allerede, synes nå jeg. + En vanvittig læring i bruk av digitale verktøy. Både styrker og svakheter med dette. Mange bransjer har lært mer om hvordan de kan brukes effektivt, men også hvilke svakheter det har. + Et forhåpentligvis varmere samfunn, hvor flere setter pris på familie og venner. - En tragedie for de som blir syke og dør av viruset samt deres familier. - Økonomiske følger som vil merkes i Norge og verden i mange år fremover. - En virkehetssjekk i forhold til hvor fort folk skriker etter sterk statlig styring og hvor fort grunnleggende rettigheter og lovverk i Norge gjerne kan kastes for å dempe frykten. Verdt å tenke på når man lurer på hvordan Hitler kunne bli demokratisk valgt i Tyskland. Det kunne skjedd andre steder også. - Moralistene og sofaekspertene har gode dager. Det blir hardt når denne pandemien en gang tar slutt når man ikke lenger kan sitte på nett og kjefte på alle andre som de ikke mener gjør nok for å dempe deres egen frykt, Endret 18. august 2020 av Example 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 2 minutter siden, Example skrev: + En vekker for en generasjon som ikke har opplevd større kriser. Det peker på negative sider ved globaliseringen, og kan være med på ruste Norge mentalt for potensielt større farer i fremtiden. + En statushevning for yrker som har stått i vinden, Helsepersonell, transportarbeidere, butikkmedarbeider og lærere. Dette merkes i skolen allerede, synes nå jeg. + En vanvittig læring i bruk av digitale verktøy. Både styrker og svakheter med dette. Mange bransjer har lært mer om hvordan de kan brukes effektivt, men også hvilke svakheter det har. + Et forhåpentligvis varmere samfunn, hvor flere setter pris på familie og venner. - En tragedie for de som blir syke og dør av viruset samt deres familier. - Økonomiske følger som vil merkes i Norge og verden i mange år fremover. - En virkehetssjekk i forhold til hvor fort folk skriker etter sterk statlig styring og hvor fort grunnleggende rettigheter og lovverk i Norge gjerne kan kastes for å dempe frykten. Verdt å tenke på når man lurer på hvordan Hitler kunne bli demokratisk valgt i Tyskland. Det kunne skjedd andre steder også. - Moralistene og soffaekspertene har gode dager. Det blir hardt når denne pandemien en gang tar slutt når man ikke lenger kan sitte på nett og kjefte på alle andre som de ikke mener gjør nok for å dempe deres egen frykt, Har ikke noe annet å tilføye enn: fabelaktig posta - ts Anonymkode: 585fc...849 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke noe annet å tilføye enn: fabelaktig posta - ts Anonymkode: 585fc...849 * fabelaktig post! (Arg... autokorrekt!) Anonymkode: 585fc...849 1
Anbefalte innlegg