AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hei. Er det noen her som selv har sagt til legen at dere har mistenkt dere har kreft? Hva skjedde så da? Ble dere f.eks henvist et sted, blodprøver, osv? Selv mistenker jeg lymfekreft, grunnet langvarige hovne lymfeknuter flere steder, + at det har vært litt økt nattesvette noen måneder, utrolig utslitthet siden desember i fjor, røde prikker som klør og blør, osv. Hvordan sa dere det til legen? Bare rett ut? Ble dere trodd på, eller var de litt tvilende? Det er såklart ikke sikkert det er kreft, men har følt det har vært noe galt med kroppen min en god stund nå. Skal ha tlf samtale med legen i morgen, da de helst ikke vil ha noen på legekontoret for tiden Anonymkode: 245c3...d9a
Mt3 Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Bare legg frem symptomene, plagene og bekymringene dine til legen så vil de ta de prøvene de kan for å avgjøre om du bør sendes videre til undersøkelser. Litt lettere ved føflekkreft, for da kutter jo fastlegen bort føflekken og sender til dyrking. Gikk veldig fort fra testresultatet kom til det ble operasjon og oppfølging da. Om legen ikke tar bekymringene dine på alvor, og ikke kommer med en plausibel grunn til dine hovne lymfer og nattesvette får du gå kreve å få komme til en annen lege. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Jeg har vært hos legen pga mistenkt HIV-smitte, føflekkreft, tarmkreft, leukemi, brystkreft etc etc. Noen ganger har legen kjent på kroppen min, noen ganger har jeg tatt blodprøver, en gang ble jeg henvist til ultralyd, en annen gang til koloskopi (eller hva det heter). Til nå har jeg ikke hatt noen av disse sykdommene. Anonymkode: 8d3f7...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 26 minutter siden, Mt3 skrev: Bare legg frem symptomene, plagene og bekymringene dine til legen så vil de ta de prøvene de kan for å avgjøre om du bør sendes videre til undersøkelser. Litt lettere ved føflekkreft, for da kutter jo fastlegen bort føflekken og sender til dyrking. Gikk veldig fort fra testresultatet kom til det ble operasjon og oppfølging da. Om legen ikke tar bekymringene dine på alvor, og ikke kommer med en plausibel grunn til dine hovne lymfer og nattesvette får du gå kreve å få komme til en annen lege. Tusen takk for svar😊 jeg skal høre om de kan ta en biopsi av en lymfeknute, på den måten vil de jo få klart svar 🤔 Hadde du føflekkreft? Hadde den kommet langt? Anonymkode: 245c3...d9a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært hos legen pga mistenkt HIV-smitte, føflekkreft, tarmkreft, leukemi, brystkreft etc etc. Noen ganger har legen kjent på kroppen min, noen ganger har jeg tatt blodprøver, en gang ble jeg henvist til ultralyd, en annen gang til koloskopi (eller hva det heter). Til nå har jeg ikke hatt noen av disse sykdommene. Anonymkode: 8d3f7...cdf Så bra det ikke har vært noe av det du frykta 😊 Anonymkode: 245c3...d9a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Jeg mistenkte kreft, men ante ikke hvor i kroppen. Tenkte brystkreft, men fant ingen kuler. Jeg var ekstreeemt sliten og slet med pusten/formen selv om jeg trente masse. Måtte snu på min vanlige fjelltur f.eks fordi jeg ikke klarte mer. Viste seg at det var kreft, men livmorhalskreft. Pusten og formen ble fin igjen halvveis uti strålebehandlingen. Anonymkode: 904c0...ea8 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenkte kreft, men ante ikke hvor i kroppen. Tenkte brystkreft, men fant ingen kuler. Jeg var ekstreeemt sliten og slet med pusten/formen selv om jeg trente masse. Måtte snu på min vanlige fjelltur f.eks fordi jeg ikke klarte mer. Viste seg at det var kreft, men livmorhalskreft. Pusten og formen ble fin igjen halvveis uti strålebehandlingen. Anonymkode: 904c0...ea8 Så bra du stolte på magefølelsen 💖 kroppen er sånn sett flink til å fortelle når noe er galt, men det er jo ikke alltid man får symptomer heller. Hvordan går det med deg nå? Anonymkode: 245c3...d9a
Den Sagnomsuste Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er det noen her som selv har sagt til legen at dere har mistenkt dere har kreft? Hva skjedde så da? Ble dere f.eks henvist et sted, blodprøver, osv? Selv mistenker jeg lymfekreft, grunnet langvarige hovne lymfeknuter flere steder, + at det har vært litt økt nattesvette noen måneder, utrolig utslitthet siden desember i fjor, røde prikker som klør og blør, osv. Hvordan sa dere det til legen? Bare rett ut? Ble dere trodd på, eller var de litt tvilende? Det er såklart ikke sikkert det er kreft, men har følt det har vært noe galt med kroppen min en god stund nå. Skal ha tlf samtale med legen i morgen, da de helst ikke vil ha noen på legekontoret for tiden Anonymkode: 245c3...d9a Jeg hadde føflekkreft i 2014 og opplevde at fastlegen trivialiserte lesjonen i huden min. Jeg dro 2 ganger til fastlegen pga at føflekken klødde og blødde, men siden den ifølge henne så symmetrisk ut var den i orden. Hennes teori var at jeg var overengstelig for den og pelte på den... vel, etter 2 besøk bestemte jeg meg for å få den undersøkt av dermatolog ved et privat hudlegesenter i Oslo og fikk påvist kreft med spredning til lymfesystemet. Flekken ble fjernet før diagnosen ble stilt (private dermatologer fjerner alltid så lenge man betaler for det...), og oppfølging ble iverksatt. Etter fjerning av 5 lymfekjertler og en cellegiftkur ble jeg erklært frisk, men gikk til sjekk ved privat klinikk frem til desember ifjor. Dersom det er én ting i livet mitt jeg ikke angrer på så er det at jeg gikk til dermatolog den gangen! Sannsynligvis hadde jeg vært dø nå dersom jeg hadde "tatt en chillpill" den gangen, slik min daværende fastlege basically mente at jeg burde gjøre. Mitt råd er: stikk innom en privat spesialist dersom du har råd! Endret 17. august 2020 av Den Sagnsomsuste 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Jeg hadde føflekkreft i 2014 og opplevde at fastlegen trivialiserte lesjonen i huden min. Jeg dro 2 ganger til fastlegen pga at føflekken klødde og blødde, men siden den ifølge henne så symmetrisk ut var den i orden. Hennes teori var at jeg var overengstelig for den og pelte på den... vel, etter 2 besøk bestemte jeg meg for å få den undersøkt av dermatolog ved et privat hudlegesenter i Olso og fikk påvist kreft med spredning til lymfesystemet. Flekken ble fjernet før diagnosen ble stilt (private dermatologer fjerner alltid så lenge man betaler for det...), og oppfølging ble iverksatt. Etter fjerning av 5 lymfekjertler og en cellegiftkur ble jeg erklært frisk, men gikk til sjekk ved privat klinikk frem til desember ifjor. Dersom det er én ting i livet mitt jeg ikke angrer på så er det at jeg gikk til dermatolog den gangen! Sannsynligvis hadde jeg vært dø nå dersom jeg hadde "tatt en chillpill" den gangen, slik min daværende fastlege basically mente at jeg burde gjøre. Mitt råd er: stikk innom en privat spesielt dersom du har råd! 😱😱😱 Det er så dumt med de, som bare blåser vekk bekymringer 🙈 jeg har en hel haug med føflekker, legen har bare sett kjapt på dem og sagt de ikke er farlige 😅 men jeg burde jo fått en full sjekk, så har vurdert privat hudlege selv. Supert at du fikk sjekka opp og gikk for magefølelsen! Det er skummelt at noen leger nesten leker med livet til andre fordi de mener dem er overbekymra 🙈 Hvis jeg ikke blir sendt videre evt til ultralyd, så bestiller jeg selv 😊 men det blir såklart billigere med henvisning av lege Anonymkode: 245c3...d9a 1
Den Sagnomsuste Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😱😱😱 Det er så dumt med de, som bare blåser vekk bekymringer 🙈 jeg har en hel haug med føflekker, legen har bare sett kjapt på dem og sagt de ikke er farlige 😅 men jeg burde jo fått en full sjekk, så har vurdert privat hudlege selv. Supert at du fikk sjekka opp og gikk for magefølelsen! Det er skummelt at noen leger nesten leker med livet til andre fordi de mener dem er overbekymra 🙈 Hvis jeg ikke blir sendt videre evt til ultralyd, så bestiller jeg selv 😊 men det blir såklart billigere med henvisning av lege Anonymkode: 245c3...d9a Til deres forsvar har de sikkert rett i 99 av 100 tilfeller, men for oss som er nummer 100 står det om liv og død. Det hender at jeg tenker over hvordan verden hadde sett ut idag dersom jeg valgte å ignorere dette den gangen. Sannsynligvis hadde dattern min vokst opp uten en pappa og kona mi vært enke. Det er ganske kjipt å tenke på... 4
dillyduzit Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Mistenker livmorshalskreft, legen lo det bort og ba meg om å ta ppillene riktig (i hans øyne, med opphold, som jeg ikke skal ha på grunn av en annen sykdom). Har nå byttet lege og venter på time. Går dog ikke å tenker at "å nei, jeg har kreft!" har jeg ikke kreft er det supert, har jeg så går det som det går. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, Den Sagnsomsuste skrev: Til deres forsvar har de sikkert rett i 99 av 100 tilfeller, men for oss som er nummer 100 står det om liv og død. Det hender at jeg tenker over hvordan verden hadde sett ut idag dersom jeg valgte å ignorere dette den gangen. Sannsynligvis hadde dattern min vokst opp uten en pappa og kona mi vært enke. Det er ganske kjipt å tenke på... Ja men likevel viktig å ta på alvor. For de kan faktisk ikke se med øyet om det er kreft eller ikke 😳 det er det vel bare biopsi/undersøkelse i mikroskop som kan. Så det var veldig bra av deg å gå privat. Det er verdt det det koster. Man blir jo nervøs å fortelle lege akkurat det om kreft, for selvom det i de fleste tilfeller ikke er det, så er det likevel en "vanlig" sykdom å få. Kreft har heller ingen aldersgrense, finnes jo de som til og med blir født med kreft 🙈 Så vet at man skal stole på magefølelsen, men samtidig har det vært så vsnskelig å si de ordene høyt 🙈 men jeg tror også det vil bli lettere å si i morgen over telefon Anonymkode: 245c3...d9a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, dillyduzit skrev: Mistenker livmorshalskreft, legen lo det bort og ba meg om å ta ppillene riktig (i hans øyne, med opphold, som jeg ikke skal ha på grunn av en annen sykdom). Har nå byttet lege og venter på time. Går dog ikke å tenker at "å nei, jeg har kreft!" har jeg ikke kreft er det supert, har jeg så går det som det går. Det er sykt da 😳 en seriøs lege skal ikke sitte å le av pasientene. Det er jo noen som ikke egner seg helt til det yrket de har 🤔 Håper du blir tatt mer på alvor av neste lege. og at det ikke er noe alvorlig. Jeg har 2 små barn. En på 4 år og en på 1.5 år. Så man tenker jo litt. Men det har vært perioder der jeg nesten har ringt lege for time, men så har jeg ombestemt meg og tenkt jeg sikkert overreagerer. Men i morgen må jeg bare få sagt det rett ut Anonymkode: 245c3...d9a
Den Sagnomsuste Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men likevel viktig å ta på alvor. For de kan faktisk ikke se med øyet om det er kreft eller ikke 😳 det er det vel bare biopsi/undersøkelse i mikroskop som kan. Så det var veldig bra av deg å gå privat. Det er verdt det det koster. Man blir jo nervøs å fortelle lege akkurat det om kreft, for selvom det i de fleste tilfeller ikke er det, så er det likevel en "vanlig" sykdom å få. Kreft har heller ingen aldersgrense, finnes jo de som til og med blir født med kreft 🙈 Så vet at man skal stole på magefølelsen, men samtidig har det vært så vsnskelig å si de ordene høyt 🙈 men jeg tror også det vil bli lettere å si i morgen over telefon Anonymkode: 245c3...d9a Det er sant. Man føler seg som en stor hypokonder når man drar K-ordet på legekontoret. I mitt tilfelle var hun også interessert i familiehistorikken hvilket nær sagt utelukket kreft ifølge henne. Jeg er den eneste jeg vet om i min slekt som har hatt føflekkreft. Jeg har aldri sleiket sol heller så det virket usannsynlig den gangen. Alderen min gjorde det også usannsynlig (jeg var 24 år den gangen). Når det gjelder fastleger osv så tenker jeg på Thea Steen. Hun gikk til gynekolog flere ganger og avla mange prøver uten å få påvist kreft, men hadde det likevel. Jeg husker historien hennes og ble veldig satt ut av den! Mye minnet meg om min egen kreftsykdom da jeg leste hennes historie! Måtte hun hvile i fred Endret 17. august 2020 av Den Sagnsomsuste 3
dillyduzit Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er sykt da 😳 en seriøs lege skal ikke sitte å le av pasientene. Det er jo noen som ikke egner seg helt til det yrket de har 🤔 Håper du blir tatt mer på alvor av neste lege. og at det ikke er noe alvorlig. Jeg har 2 små barn. En på 4 år og en på 1.5 år. Så man tenker jo litt. Men det har vært perioder der jeg nesten har ringt lege for time, men så har jeg ombestemt meg og tenkt jeg sikkert overreagerer. Men i morgen må jeg bare få sagt det rett ut Anonymkode: 245c3...d9a Satt der ganske lang i masken og tenkte mitt. Er det ikke kreft må jeg ha en henvisning til jern IV, noe jeg tviler på at denne legen ville ha gitt meg. Hadde en fantastisk lege for han igjen som fant ut av sykdommen på 123, han ville nok også ha henvist meg til både det ene og det andre uten å nøle, men sånn går det når de går av med pensjon 🙂 Nei, jeg tror han her er relativt sliten av pasientene sine. Er vel ikke lenge til han heller skal av med pensjon, bank i bordet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er sant. Man føler seg som en stor hypokonder når man drar K-ordet på legekontoret. I mitt tilfelle var hun også interessert i familiehistorikken hvilket nær sagt utelukket kreft ifølge henne. Jeg er den eneste jeg vet om i min slekt som har hatt føflekkreft. Jeg har aldri sleiket sol heller så det virket usannsynlig den gangen. Når det gjelder fastleger osv så tenker jeg på Thea Steen. Hun gikk til gynekolog flere ganger og avla mange prøver uten å få påvist kreft, men hadde det likevel. Jeg husker historien hennes og ble veldig satt ut av den! Mye minnet meg om min egen kreftsykdom da jeg leste hennes historie! Måtte hun hvile i fred Huff ja jeg husker selv når jeg leste om Thea Steen 😭 helt grusom historie det er jo mange som blir nekta celleprøve fordi de mener dem er for unge for livmorhalskreft 🙈 Jeg var 23 år da jeg fikk påvist lette celleforandringer. Det tok 3-4 år og 2 koniseringer til, før jeg ble kvitt både hpv 16 og celleforandringer grad 3. Så hadde jeg valgt å latt være å ta celleprøve, ville jeg nok fått kreft av det pga hpv 16. Veldig bra du fikk det påvist så du fikk hjelp itide 💖 Det er faktisk flere historier med at det ikke har vært kreft i familier, men at de likevel har fått kreft selv. Så man skal absolutt ikke gå etter bare det 😳 Anonymkode: 245c3...d9a 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 3 minutter siden, dillyduzit skrev: Satt der ganske lang i masken og tenkte mitt. Er det ikke kreft må jeg ha en henvisning til jern IV, noe jeg tviler på at denne legen ville ha gitt meg. Hadde en fantastisk lege for han igjen som fant ut av sykdommen på 123, han ville nok også ha henvist meg til både det ene og det andre uten å nøle, men sånn går det når de går av med pensjon 🙂 Nei, jeg tror han her er relativt sliten av pasientene sine. Er vel ikke lenge til han heller skal av med pensjon, bank i bordet. Ja jeg også hadde blitt paff 🙈 de bør jo tenke over hva de sier til pasientene sine. Så får virkelig håpe at nye legen er bedre til å høre på hva du sier er det mann eller dame? Jeg har opprinnelig en mannlig fastlege, men for øyeblikket en kvinnelig vikar. Og føler hun hører bedre på meg. 😊 Men hun er også ung, føler alder kan ha mye å si i et yrke 😅 Anonymkode: 245c3...d9a
dillyduzit Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg også hadde blitt paff 🙈 de bør jo tenke over hva de sier til pasientene sine. Så får virkelig håpe at nye legen er bedre til å høre på hva du sier er det mann eller dame? Jeg har opprinnelig en mannlig fastlege, men for øyeblikket en kvinnelig vikar. Og føler hun hører bedre på meg. 😊 Men hun er også ung, føler alder kan ha mye å si i et yrke 😅 Anonymkode: 245c3...d9a Dame, på min alder ca 🙂 1
Mt3 Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😊 jeg skal høre om de kan ta en biopsi av en lymfeknute, på den måten vil de jo få klart svar 🤔 Hadde du føflekkreft? Hadde den kommet langt? Anonymkode: 245c3...d9a Det var føflekkreft ja, og den var nok ikke kommet så langt. Fjernet kun med operasjon, ingen annen medisinsk behandling men mange turer til etterkontroll som ultralyd, pet osv pga kreft i en lumfeknute. Vil tro du blir sendt til ultralyd for kontroll av hovne lymfer, de vil nok ikke kutte i de før de har sett hvilken forandring det er. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra det ikke har vært noe av det du frykta 😊 Anonymkode: 245c3...d9a Har en bakgrunn som hypokonder jeg da 🙂 Men likevel er jeg blitt tatt på alvor de gangene jeg har gått til lege. Så ‘moralen’ i historien min er at man blir tatt på alvor når man går til legen. Leger fører journal, og blir dermed nødt til å skrive der om hvorfor du kom og hva som ble gjort med det. Men som en annen her i tråden skriver, så kan det være lurt å gå til privat spesialist framfor fastlegen om man er virkelig bekymret. Eventuelt kan du jo gå til begge. Fastleger er nok litt kjappere til å avfeie med ‘se det an’ osv. Her er de private legene annerledes, fordi de ønsker å skape et kundeforhold. Anonymkode: 8d3f7...cdf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå