Gå til innhold

Spionsiktelse, "Norsk statsborger" i 50 årene arrestert.


Resignert

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/Vbyqy6/pst-har-paagrepet-nordmann-for-overlevering-av-informasjon-til-fremmed

"Norsk statsborger, født i utlandet" ......

Hvorfor i h..... lar vi sånne figurer med tvilsom opprinnelse slippe til i kritiske posisjoner? Enten det nå er snakk om østeuropeere, arabere eller fra et eller annet u-land?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Callisto83 said:

Lurer på hvilken fremmed stat det ble gitt informasjon til..

 

Om jeg skulle gjette, er vel Kina og Russland de mest nærliggende.  Men kan jo være noen andre, f.eks "Trumpland".....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Resignert skrev:

Om jeg skulle gjette, er vel Kina og Russland de mest nærliggende.  Men kan jo være noen andre, f.eks "Trumpland".....

Det står på NRK sine sider at mannen opprinnelig er fra India.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han er født i et annet land, hvis han har dobbelt statsborgerskap så bør han miste det norske statsborgerskapet og sendes ut av landet samme dag som han er ferdig å sone. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, SoWhat? said:

Hva mener du med tvilsom opprinnelse? 

Det har jeg vel allerede antydet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel USA som driver mest massiv og aktiv etterretning i Norge. Men USA's etterretning er i stor grad elektronisk uten at det krever tilstedeværelse av spionene i Norge. Dessuten er USA et "vennligsinnet" land og en stor kommersielt aktør så dermed høver det seg vel ikke å kalle det spionasje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan absolutt stille spørsmål ved at mennesker som ikke er født i Norge, og ikke har den samme lojaliteten til landet bør få stillinger som besitter informasjon som russerne og andre land er villige til å kjøpe. Det er vel neppe politisk korrekt å si det i naive Norge, men sånn er det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Jeg tenker at for det rette beløpet så er nesten hvem som helst til salgs. Ingen grunn til å mistro indere generelt. De er ofte hardt arbeidende mennesker.  Det sitter mange indere i høye stillinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Example skrev:

Man kan absolutt stille spørsmål ved at mennesker som ikke er født i Norge, og ikke har den samme lojaliteten til landet bør få stillinger som besitter informasjon som russerne og andre land er villige til å kjøpe. Det er vel neppe politisk korrekt å si det i naive Norge, men sånn er det.

Det der blir for dumt, og dessuten rasistisk.

Klart noen som kommer fra andre land kan gjøre en vell så bra jobb som nordmenn, og det burde ikke være noen grunn til å betvile deres moral eller lojalitet (den kan være vell så god som en etnisk nordmann sin.

Her er det enkeltmennesket, altså han som har vært illojal, som har gjort en feil og en dårlig vurdering (som det alltid er å bli kriminell), Men da må man også fordømme den det gjelder, og ikke enhver ikke etnisk nordmann. Min erfaring er at innvandrere er vell så gode arbeidstakere som oss nordmenn, en av mine beste kamerater kommer opprinnelig fra Romania og jeg har aldri opplevd noen ha bedre arbeidsmoral enn hva han har, og han er både pliktoppfyllende og ansvarlig og er det noen jeg ville ansatt og gitt ansvar til så er det han heller enn noen av mine norske venner (og det sier seg selv at jeg har flest norske venner som etnisk nordmann selv).

Altså sitter du igjen med bare fordummende skremselspropaganda som ikke sømmer seg, er mennesker med menneskefiendlig tankegang som din jeg frykter mest av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, theTitanic skrev:

Jeg tenker at for det rette beløpet så er nesten hvem som helst til salgs. Ingen grunn til å mistro indere generelt. De er ofte hardt arbeidende mennesker.  Det sitter mange indere i høye stillinger. 

Jeg tenker at det alltid vil finnes dem som er villig til å selge informasjon dersom beløpet er stort nok, penger har alltid drevet enkeltpersoner til kriminelle handlinger.

Hva en person har gjort, bør uansett ikke gå ut over uskyldige og i alle fall ikke hele folkegrupper.

Så jeg er enig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Made4u skrev:

Det der blir for dumt, og dessuten rasistisk.

Klart noen som kommer fra andre land kan gjøre en vell så bra jobb som nordmenn, og det burde ikke være noen grunn til å betvile deres moral eller lojalitet (den kan være vell så god som en etnisk nordmann sin.

Her er det enkeltmennesket, altså han som har vært illojal, som har gjort en feil og en dårlig vurdering (som det alltid er å bli kriminell), Men da må man også fordømme den det gjelder, og ikke enhver ikke etnisk nordmann. Min erfaring er at innvandrere er vell så gode arbeidstakere som oss nordmenn, en av mine beste kamerater kommer opprinnelig fra Romania og jeg har aldri opplevd noen ha bedre arbeidsmoral enn hva han har, og han er både pliktoppfyllende og ansvarlig og er det noen jeg ville ansatt og gitt ansvar til så er det han heller enn noen av mine norske venner (og det sier seg selv at jeg har flest norske venner som etnisk nordmann selv).

Altså sitter du igjen med bare fordummende skremselspropaganda som ikke sømmer seg, er mennesker med menneskefiendlig tankegang som din jeg frykter mest av alt.

Dette handler ikke om arbeidsmoral. Dette handler om sikkerhet. Nå vet jeg allerede at det er strenge regler i en del bransjer i Norge, for eksempel i våpenbransen som setter strenge krav til sikkerhet og bakgrunnsjekker. 

Det handler ikke om at de nødvendigvis er dårligere mennesker, men at mange av de har en splittet lojalitet. 

Man kan tenke det slik da. Om du flytter fra Norge i voksen alder, vil du gi slipp på all nasjonalfølelse og lojalitet til Norge? Hva skjer om du havner i skvis mellom ditt nye land og ditt gamle? 

I denne saken handler det dog ikke om det. Her har vi en mann som setter penger foran lojalitet, og lar seg kjøpe. Det bør få harde konsekvenser for han, og man bør statuere et eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AineAvive
1 time siden, Example skrev:

Dette handler ikke om arbeidsmoral. Dette handler om sikkerhet. Nå vet jeg allerede at det er strenge regler i en del bransjer i Norge, for eksempel i våpenbransen som setter strenge krav til sikkerhet og bakgrunnsjekker. 

Det handler ikke om at de nødvendigvis er dårligere mennesker, men at mange av de har en splittet lojalitet. 

Man kan tenke det slik da. Om du flytter fra Norge i voksen alder, vil du gi slipp på all nasjonalfølelse og lojalitet til Norge? Hva skjer om du havner i skvis mellom ditt nye land og ditt gamle? 

I denne saken handler det dog ikke om det. Her har vi en mann som setter penger foran lojalitet, og lar seg kjøpe. Det bør få harde konsekvenser for han, og man bør statuere et eksempel. 

 

6 timer siden, Made4u skrev:

Det der blir for dumt, og dessuten rasistisk.

Klart noen som kommer fra andre land kan gjøre en vell så bra jobb som nordmenn, og det burde ikke være noen grunn til å betvile deres moral eller lojalitet (den kan være vell så god som en etnisk nordmann sin.

Her er det enkeltmennesket, altså han som har vært illojal, som har gjort en feil og en dårlig vurdering (som det alltid er å bli kriminell), Men da må man også fordømme den det gjelder, og ikke enhver ikke etnisk nordmann. Min erfaring er at innvandrere er vell så gode arbeidstakere som oss nordmenn, en av mine beste kamerater kommer opprinnelig fra Romania og jeg har aldri opplevd noen ha bedre arbeidsmoral enn hva han har, og han er både pliktoppfyllende og ansvarlig og er det noen jeg ville ansatt og gitt ansvar til så er det han heller enn noen av mine norske venner (og det sier seg selv at jeg har flest norske venner som etnisk nordmann selv).

Altså sitter du igjen med bare fordummende skremselspropaganda som ikke sømmer seg, er mennesker med menneskefiendlig tankegang som din jeg frykter mest av alt.

Same old. Rasisme. Menneskefiendlig. Skremselspropaganda. Her kom det et balansert svar med rot i den virkelige verden vi lever i, og du stempler @Example som rasist? Fakta er ikke rasisme, uansett hvor "offended" du må føle dette. Å begrave sannhet i "føleriets navn" er ikke bare naivt, det er farlig. Selvfølgelig er mange lojale til Norge, men du vet da godt at mange av våre innvandrere er langt mer lojale til eget hjemland? Det er godt kjent og ikke noe de selv alltid skjuler engang. 

Hvis mitt ønske om å bo i utlandet lar seg oppfylle, synes jeg ikke det er en selvfølge at jeg skal sitte i stell og styre. Jeg ville aldri anklaget valgte land for rasisme. Jeg skjønner at situasjonen ikke ville være den samme som i "spionsaken" vi snakker om her. Men rasist er en alvorlig anklage. Kun i postmodernismens gale kamre vil du slippe unna med den i dette tilfellet. Slik du bruker begrepet, mister det all slagkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Made4u skrev:

Det der blir for dumt, og dessuten rasistisk.

Klart noen som kommer fra andre land kan gjøre en vell så bra jobb som nordmenn, og det burde ikke være noen grunn til å betvile deres moral eller lojalitet (den kan være vell så god som en etnisk nordmann sin.

Her er det enkeltmennesket, altså han som har vært illojal, som har gjort en feil og en dårlig vurdering (som det alltid er å bli kriminell), Men da må man også fordømme den det gjelder, og ikke enhver ikke etnisk nordmann. Min erfaring er at innvandrere er vell så gode arbeidstakere som oss nordmenn, en av mine beste kamerater kommer opprinnelig fra Romania og jeg har aldri opplevd noen ha bedre arbeidsmoral enn hva han har, og han er både pliktoppfyllende og ansvarlig og er det noen jeg ville ansatt og gitt ansvar til så er det han heller enn noen av mine norske venner (og det sier seg selv at jeg har flest norske venner som etnisk nordmann selv).

Altså sitter du igjen med bare fordummende skremselspropaganda som ikke sømmer seg, er mennesker med menneskefiendlig tankegang som din jeg frykter mest av alt.

Det er godt det ikke er du som sitter og deler ut klareringer her i landet.

At en arbeidstaker er flittig i jobben sin betyr null og niks i vurderingen om noen utgjør en risiko ved besittelse av statshemmeligheter.

Det er verken rasisme eller irrelevant å vurdere en persons bakgrunn og bakgrunnskontekst i tillegg til subjektive forhold. Det er er alltid en høyere risiko knyttet til personer som kommer fra og har vokst opp i kulturer og land hvor korrupsjon er utbredt og sosialt akseptert i større grad enn i Norge. Det er heller ikke verken rasisme eller irrelevant å anta at personer med løsere tilknytning til Norge og det norske samfunnet enn nordmenn har lavere terskel for illojale handlinger.

Denne saken har vist at man må stramme inn ytterligere på praksisen med å gi slike grupper tilgang på statshemmeligheter. Ellers vil dette bare gjenta seg i fremtiden.

Endret av Bli medlem
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 9.32, Bli medlem skrev:

Det er godt det ikke er du som sitter og deler ut klareringer her i landet.

At en arbeidstaker er flittig i jobben sin betyr null og niks i vurderingen om noen utgjør en risiko ved besittelse av statshemmeligheter.

Det er verken rasisme eller irrelevant å vurdere en persons bakgrunn og bakgrunnskontekst i tillegg til subjektive forhold. Det er er alltid en høyere risiko knyttet til personer som kommer fra og har vokst opp i kulturer og land hvor korrupsjon er utbredt og sosialt akseptert i større grad enn i Norge. Det er heller ikke verken rasisme eller irrelevant å anta at personer med løsere tilknytning til Norge og det norske samfunnet enn nordmenn har lavere terskel for illojale handlinger.

Denne saken har vist at man må stramme inn ytterligere på praksisen med å gi slike grupper tilgang på statshemmeligheter. Ellers vil dette bare gjenta seg i fremtiden.

En viss prosent av folk vil snuske, stjele og tuske til seg. Det har med personlighet og holdninger å gjøre. Ikke nasjonalitet. Jeg har forresten inntrykk av at russere regnes for de sikkerhetsklareringsmessig mest utrygge, og mener det helt enkelt skyldes et utdatert fiendebilde som henger igjen fra den kalde krigen, og som blir forsøkt holdt varm for å opprettholde våpensalget og sånn.

Jeg tror etnisk norske politikere er en mye farligere gruppe enn russerne, rett og slett fordi denne profesjonen er temmelig skitten og umoralsk og preges av intriger og karriereklatring. Sånn sett bør politikere ikke sikkerhetsklareres. Det samme gjelder muligens også for aksjemeglere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som Norge ikke har opplevd før er høyre mellomklase og overklasse kriminelle familier, slik i sør Amerika, Asia og mellomøsten, forestill deg en familie innsetter bror, søster, niese, nevø onkel og tante i kommunen som deler ut kontrakter, penger og land til familien. Dette er ikke norsk rettsystemet og politiet klar for, som ellers går etter underklasse kriminelle, fyllikene og ikke så smarte folk. Dette blir tragedie komisk når de ruller opp saken og hvordan familien er innblandet i dette noe som er rutine i slike land.       

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...