Gå til innhold

Spørsmål ang kildesortering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil bli mye bedre på kildesortering og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:-)

Matavfall er greit- grønn pose

Plast, blå pose? 

Papp etc i grønn søppelbøtte?

Men hva med papir som tørkepapir, dopapor, papptallerken? Skal det i egen, og hvilken farge har posen? 

Så vet jeg det er mange flere sorteringer, men må begynne med det viktigste som er å separere søppelet:-)

Anonymkode: a736a...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med farger på poser og dunker er ikke likt over hele landet, så du må nesten presisere nærmere hvor du bor.

Tørkepapir i små mengder kan normalt i matavfall. Ellers er det restavfall.

Dopapir restavfall,

Papptallerken: skitten er restavfall, ren papiravfall

På sortere.no kan du søke opp og få svar på det du lurer på.

Anonymkode: 1c6c2...2b6

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to søppelbøtter. Hva skal jeg prioritere? Kan ikke bli alt for komplisert, tenkte matavfall i en og papir og plast i den andre, men hjelper det noe? Hva er forskjell på restavfall og matavfall?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to søppelbøtter. Hva skal jeg prioritere? Kan ikke bli alt for komplisert, tenkte matavfall i en og papir og plast i den andre, men hjelper det noe? Hva er forskjell på restavfall og matavfall?

Igjen: dette kommer helt an på hvor du bor.. Du må nesten lese på hva som gjelder i din kommune. I min kommune er det ikke sortering av matavfall. 

Hvorfor kan du ikke ha mer enn to bossbøtter? Vi har papirbosset i en pose på vaskerommet, glass/metall i garasjen, og plastavfall og restavfall under vasken på kjøkkenet. 

Anonymkode: e46ee...624

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi vil bli mye bedre på kildesortering og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:-)

Matavfall er greit- grønn pose

Plast, blå pose? 

Papp etc i grønn søppelbøtte?

Men hva med papir som tørkepapir, dopapor, papptallerken? Skal det i egen, og hvilken farge har posen? 

Så vet jeg det er mange flere sorteringer, men må begynne med det viktigste som er å separere søppelet:-)

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er tydeligvis ny på dette, men dette har da virkelig vart i 15-20 år! Farger er forskjellige avhengig av kommune, og avfallsanlegget det skal sorteres på. I min kommune er f.eks. matavfall i grønn pose, mens i nabokommunen som jeg besøker forholdsvis ofte - er matavfall i blå pose. 

Restavfall er restavfall, matavfall er matavfall. All mat som skal kastes, skal i matavfall. Plast som er tilgriset skal i restavfall, men hvis du rengjør plasten skal den i plastavfall. I min kommune har vi en pose til restavfall, en til matavfall og en til plast. I tillegg til egen papirdunk og glass/metall.

Det er ikke komplisert i det hele tatt når du bare har lært deg hvordan det skal gjøres. Men som sagt, - det varierer fra kommune til kommune. Velkommen etter!

Skrevet

Bor i Oslo

Da blir det en beholder til matavfall, en til plast, og en restavfall. Flasker pantes, og papp etc legges for seg selv. Dette er vell greit?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Bor i Oslo

Da blir det en beholder til matavfall, en til plast, og en restavfall. Flasker pantes, og papp etc legges for seg selv. Dette er vell greit?

Anbefaler deg virkelig å følge @kildesorteringioslo på Instagram. De kan svare på absolutt alt når du er i tvil om hva som skal sorteres hvor. 

Anonymkode: 893bc...d06

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske det var en felles løsning for det der. Foreldrene mine bor i nabokommunen, men ting er utrolig ulikt bare der! Vi har denne løsningen:
- Matavfall i egen dunk - egen pose.
- Plast i egen dunk - kastes enten uten pose eller i hvilken som helst plastpose (finnes ikke egen pose).
- Papp/papir/kartong i egen dunk.
- Restavfall i egen dunk.
- Glass/metall i egen dunk.
- Farlig avfall i rød kasse - må tømmes på returstasjon selv, søppeltømmer tar ikke med.

Mens mamma og pappa har denne:
- Matavfall i restavfallsdunk - egen pose.
- Papp/papir/kartong i egen dunk.
- Glass/metall tømmes i dunker som finnes utenfor den ene matbutikken.
- Farlig avfall i rød kasse - settes ut når den er full, og tømmes av søppeltømmer.
- Alt annet er restavfall.

Anonymkode: f4154...c77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...