AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Vi vil bli mye bedre på kildesortering og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:-) Matavfall er greit- grønn pose Plast, blå pose? Papp etc i grønn søppelbøtte? Men hva med papir som tørkepapir, dopapor, papptallerken? Skal det i egen, og hvilken farge har posen? Så vet jeg det er mange flere sorteringer, men må begynne med det viktigste som er å separere søppelet:-) Anonymkode: a736a...75e
Roci Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Gå inn på https://sortere.no/ - her finner du svar på det meste som gjelder kildesortering. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Dette med farger på poser og dunker er ikke likt over hele landet, så du må nesten presisere nærmere hvor du bor. Tørkepapir i små mengder kan normalt i matavfall. Ellers er det restavfall. Dopapir restavfall, Papptallerken: skitten er restavfall, ren papiravfall På sortere.no kan du søke opp og få svar på det du lurer på. Anonymkode: 1c6c2...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Jeg har to søppelbøtter. Hva skal jeg prioritere? Kan ikke bli alt for komplisert, tenkte matavfall i en og papir og plast i den andre, men hjelper det noe? Hva er forskjell på restavfall og matavfall? Anonymkode: a736a...75e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to søppelbøtter. Hva skal jeg prioritere? Kan ikke bli alt for komplisert, tenkte matavfall i en og papir og plast i den andre, men hjelper det noe? Hva er forskjell på restavfall og matavfall? Anonymkode: a736a...75e Igjen: dette kommer helt an på hvor du bor.. Du må nesten lese på hva som gjelder i din kommune. I min kommune er det ikke sortering av matavfall. Hvorfor kan du ikke ha mer enn to bossbøtter? Vi har papirbosset i en pose på vaskerommet, glass/metall i garasjen, og plastavfall og restavfall under vasken på kjøkkenet. Anonymkode: e46ee...624 1
Millimani Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi vil bli mye bedre på kildesortering og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med:-) Matavfall er greit- grønn pose Plast, blå pose? Papp etc i grønn søppelbøtte? Men hva med papir som tørkepapir, dopapor, papptallerken? Skal det i egen, og hvilken farge har posen? Så vet jeg det er mange flere sorteringer, men må begynne med det viktigste som er å separere søppelet:-) Anonymkode: a736a...75e 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har to søppelbøtter. Hva skal jeg prioritere? Kan ikke bli alt for komplisert, tenkte matavfall i en og papir og plast i den andre, men hjelper det noe? Hva er forskjell på restavfall og matavfall? Anonymkode: a736a...75e Du er tydeligvis ny på dette, men dette har da virkelig vart i 15-20 år! Farger er forskjellige avhengig av kommune, og avfallsanlegget det skal sorteres på. I min kommune er f.eks. matavfall i grønn pose, mens i nabokommunen som jeg besøker forholdsvis ofte - er matavfall i blå pose. Restavfall er restavfall, matavfall er matavfall. All mat som skal kastes, skal i matavfall. Plast som er tilgriset skal i restavfall, men hvis du rengjør plasten skal den i plastavfall. I min kommune har vi en pose til restavfall, en til matavfall og en til plast. I tillegg til egen papirdunk og glass/metall. Det er ikke komplisert i det hele tatt når du bare har lært deg hvordan det skal gjøres. Men som sagt, - det varierer fra kommune til kommune. Velkommen etter!
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Bor i Oslo Da blir det en beholder til matavfall, en til plast, og en restavfall. Flasker pantes, og papp etc legges for seg selv. Dette er vell greit? Anonymkode: a736a...75e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Bor i Oslo Da blir det en beholder til matavfall, en til plast, og en restavfall. Flasker pantes, og papp etc legges for seg selv. Dette er vell greit? Anonymkode: a736a...75e Anbefaler deg virkelig å følge @kildesorteringioslo på Instagram. De kan svare på absolutt alt når du er i tvil om hva som skal sorteres hvor. Anonymkode: 893bc...d06 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Skulle ønske det var en felles løsning for det der. Foreldrene mine bor i nabokommunen, men ting er utrolig ulikt bare der! Vi har denne løsningen: - Matavfall i egen dunk - egen pose. - Plast i egen dunk - kastes enten uten pose eller i hvilken som helst plastpose (finnes ikke egen pose). - Papp/papir/kartong i egen dunk. - Restavfall i egen dunk. - Glass/metall i egen dunk. - Farlig avfall i rød kasse - må tømmes på returstasjon selv, søppeltømmer tar ikke med. Mens mamma og pappa har denne: - Matavfall i restavfallsdunk - egen pose. - Papp/papir/kartong i egen dunk. - Glass/metall tømmes i dunker som finnes utenfor den ene matbutikken. - Farlig avfall i rød kasse - settes ut når den er full, og tømmes av søppeltømmer. - Alt annet er restavfall. Anonymkode: f4154...c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå