Gå til innhold

Student og valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å ha valp som student? Hvordan fungerer det? Noen som som synes det er dumt? Eller kan det gå bra? Har hørt mange som har gjort det. (Skal ikke studere selv) MÅ man på alle forelesninger eller kan man studere selv hjemme? Det er vell litt fra hva man studerer også. Tenker med tanke på hjemme alene tilvenning osv. Kan jo ikke være alene før den er ganske gammel (noen måner ikke 6 år liksom altså ahah) Hun som tenker på dette (hun skal studere bachelor i økonomi på nmbu i ås og bor i leilighet ca 15 min unna med bil) tenker å isåfall få valpen helt i starten av sommerferien å tilbringe tiden med den og begynne med tilvenning i sommerferien så få noen til å passe den når hun er på forelesning. Eller noe lignende. Noen som har tips?

Anonymkode: a7884...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skaffet hund en sommerferie og lot den være alene når sommeren var over og alle i husstanden skulle begynne på jobb/skole. Gikk fint det.

Anonymkode: 438ae...293

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skaffet hund en sommerferie og lot den være alene når sommeren var over og alle i husstanden skulle begynne på jobb/skole. Gikk fint det.

Så du tror den klarer seg alene et par timer hvis trener mye i sommerferien og gjør den trygg å sånt?

Skrevet

Jeg fikk valp som student like før korona-utbruddet så derfor har jeg vært mye hjemme og sliter veldig med hjemme alene-treningen nå, til tross for en rolig start med tilvenning så fort vi fikk valpen :( Ikke bare positivt å være mye hjemme med valpen i begynnelsen heller 😅

Anonymkode: de22c...5dc

• Liker 1
Skrevet

Det jeg tenker på, er at livssituasjonen i den tiden av livet er ustabil. Det er ikke nødvendigvis lett å få leid hybel om man har hund.. Det er ganske vanlig etter hvert å bytte studie - hva om hun finner ut at hun skal studere et annet sted, og må flytte, og så ikke får hybel det nye stedet pga hunden? 

Og når hun er ferdig studert, hva med hunden da? Igjen en ny boligjakt, og kan hunden være med da? 

Anonymkode: f72b6...105

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det jeg tenker på, er at livssituasjonen i den tiden av livet er ustabil. Det er ikke nødvendigvis lett å få leid hybel om man har hund.. Det er ganske vanlig etter hvert å bytte studie - hva om hun finner ut at hun skal studere et annet sted, og må flytte, og så ikke får hybel det nye stedet pga hunden? 

Og når hun er ferdig studert, hva med hunden da? Igjen en ny boligjakt, og kan hunden være med da? 

Anonymkode: f72b6...105

Enig med denne!! Og så får man seg kjæreste som er allergisk eller bare ikke vil ha hund. Eller så får man jobb et annet sted og må flytte senere. Eller så kommer barn og man orker ikke å måtte forholde seg til hunden i tillegg. Når man skaffer seg hund så bør man vite at livet de neste 15 årene er relativt stabile. 3 av mine venninder skaffet seg valp i studietiden..gjett hvor mange som fortsatt har hunden sin i dag, 8 år senere..jepp! 0. Jeg får hele tiden kommentarer som "åh, du som er så glad i hunder, hvorfor har ikke du skaffet deg hund enda??" Og jeg gleder meg virkelig til å få hund igjen (hadde i barndommen), men jeg skal ha alt annet på plass før jeg en gang kan tenke på det. 

Om jeg hadde vært oppdretter så hadde jeg aldri solgt hund til noen under 27 år. Jeg sier ikke at det er umulig, men veldig få unge klarer å gi en hund et stabilt og godt liv i 10-15 år.

Anonymkode: 3eb73...7b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte hund som student for 8 år siden. Gikk et samlingsbasert studie slik at jeg var mye hjemme. I tillegg gikk samboer på AAP og var hjemme hele tiden. Valpetiden gikk bra.

Forøvrig enig med de som sier at det er dumt å skaffe seg dyr som student. Vi hadde en hund og to katter. Den dagen vi måtte flytte ble det et stort problem å finne bolig. Hadde ett barn også. Det var sinnsykt mange boliger vi ikke kunne bo, og med et presset leiemarkedet fra før tok det lang tid å finne et sted å bo med dyrene som også egnet seg for barnet. Hunden måtte bo hos svigers en periode da vi kun fikk ta med kattene (merkelig nok) og det var helt krise med å finne boplass. Har fortsatt hunden og den ene katten (den andre døde i fjor sommer), men er fortsatt på leiemarkedet. Det er litt lettere å leie med dyr her vi er nå da vi bor ute på bygda. Husene er såpass gamle at folk ikke er redde for ekstra slitasje. Håper vi finner noe å kjøpe i området etterhvert, selv om ikke det er det enkleste.

Anonymkode: 61363...43a

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Så du tror den klarer seg alene et par timer hvis trener mye i sommerferien og gjør den trygg å sånt?

Gikk fint hos oss, vi trente mye i løpet av sommerferien. Tok med meg hunden når jeg begynte å studere (vi skaffet den en sommer da jeg fortsatt var elev), og det gikk kjempefint. Jeg byttet studie, men innenfor samme studentby, og ellers dro jeg en del hjem i helger og ferier sammen med hunden (8 timers togtur hver vei). 

Gikk supert å ha hund mens jeg var student, hadde veldig fleksible dager med lite obligatorisk, så hunden bodde hos meg de seks årene jeg var student. Mye verre å ha hund når jeg ble ferdig med studiene og skulle begynne på jobb... åtte timers arbeidsdag, med en times reisevei hver vei. Da ble hunden deprimert og måtte etterhvert flytte hjem til foreldrene mine, som hadde rukket å bli pensjonerte da jeg startet min jobb.

For min del var det mye enklere å ha hund som student enn som arbeidstager.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Gikk fint hos oss, vi trente mye i løpet av sommerferien. Tok med meg hunden når jeg begynte å studere (vi skaffet den en sommer da jeg fortsatt var elev), og det gikk kjempefint. Jeg byttet studie, men innenfor samme studentby, og ellers dro jeg en del hjem i helger og ferier sammen med hunden (8 timers togtur hver vei). 

Gikk supert å ha hund mens jeg var student, hadde veldig fleksible dager med lite obligatorisk, så hunden bodde hos meg de seks årene jeg var student. Mye verre å ha hund når jeg ble ferdig med studiene og skulle begynne på jobb... åtte timers arbeidsdag, med en times reisevei hver vei. Da ble hunden deprimert og måtte etterhvert flytte hjem til foreldrene mine, som hadde rukket å bli pensjonerte da jeg startet min jobb.

For min del var det mye enklere å ha hund som student enn som arbeidstager.

Så personen ts snakker om skal bare ha hund men hen er student og så kvitte seg med den? Nettopp dette som blir nevnt over her, livssituasjonen er ikke stabil som student. Ingen dum ide å løse det som deg med at pensjonerte foreldre kan ta over hunden, men tviler på at særlig mange har den løsningen som et alternativ dessverre..

Anonymkode: 3eb73...7b3

• Liker 1
Skrevet

Her er det lurt å tenke seg om. Jeg elsker hunden min over alt på jord, men når jeg skaffet den for rundt 6 år siden gikk både studieresultater og sosialt liv i dass. 

- Ting går aldri som planlagt. Jeg skaffet meg en hund som ikke tålte å være alene før han var 1 år. Måtte ha med hunden overalt, droppe forelesninger, droppe det meste av festing og ble veldig ensom. Det å studere hjemme med en valp i huset er heller ikke så lett som man forestiller seg. Det eneste i livet mitt var den valpen, og jeg var så fortvilt og deprimert til tider. Livet var bare begrensninger. 
- Det koster virkelig mye penger for en student. Du skal gå på kurs, ha forsikring, reise til veterinær, kjøpe fôr, leker, tygg, bur, flåttmidler... Lista er så lang. Må ha brukt nærmere 50-60 000 første året totalt sett. 
- Hvis du skal flytte, og må leie under studiene eller etter studiene kan det være ekstremt vanskelig å finne hybel/kollektiv. Studentskipnaden har noen tarvelige kollektiv hvor hundehold tillates. Husk at man også skal i jobb etter studier, denne jobben kan innebære reising, skiftarbeid, flytting til ny leilighet eller nytt sted i landet hvor man ikke har nettverk. 
- De første årene hadde hunden min spalta personlighet, plutselig skulle alt bjeffes på, folk ble skumle m.m. Når dette pågår går det enormt mye innsats i å trene på disse tingene, og man må forme hverdagen sin rundt dette. Du kan ikke bare sette hunden igjen i en blokkleilighet eller i et kollektiv når den bjeffer på alt utendørs. Husk, det går så og si aldri så smooth som man ser for seg. 

På den positive siden kommer man seg bort i fra festingen, og man får en bestevenn. Jeg angrer på at jeg skaffet meg hund under studiene, men jeg angrer ikke på at jeg skaffet meg den hunden jeg har. Jeg har vært gjennom så mange dager med svette og tårer.

Anonymkode: 7f846...bef

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...