AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Hei, jeg og samboer har en valp som snart er 11 uker, vi fikk han når han var åtte uker gammel. Opplever nå at vi kan si han har blitt tryggere på oss. Han er en mynde og glad i aktivitet. Vi prøver å variere aktivitetene vi gjør sammen med han, aktivitetene er som regel "kast og hent" -lek, kong med leverpostei (noe han er veeeldig glad i), dralek, løping ute, snusematte, korte turer osv osv. Til tider får han selvfølgelig raptus, valp som han er og det er ok, han får griseøre/kong i bingen sin hvis raptusen varer veldig mye. Dette har han ikke noe i mot. Jeg føler bare at det har skjedd ofte den siste uken at følgende forekommer; Han har fått sovet noen timer, gått på do og når vi skal leke kaster jeg gjerne leken til han, men så blir det visst mer interessant å bite seg fast i genseren min, knurre og til dels begynne å ri på armen min. Jeg setter meg da i sofaen og ignorerer han i to minutter og så forsøker jeg å leke med han igjen. Da starter som regel den samme sekvensen om igjen. Da leder jeg han inn i bingen sin med et griseøre eller en kong, men det har lite virkning. Dette er som sagt ikke straff, men som en alternativ roligere lek. Han har også gjort noenlunde det samme med min mor og en venninne av meg. Han gjorde dette de første dagene han var hos oss, men det er nok tenkelig pga av det traume han har gått gjennom med reise, flytte til ny familie og bli tatt fra mammaen sin og kullsøsken. Opplever generelt at han "valpebiter" mer på meg en samboer. Jeg er da kvinne og samboeren min er mann. Vi har en guttevalp. Jeg tror jo egentlig ikke det er noe dominansgreier, han er jo så liten?? Vi begge gir han mat like ofte, heller jeg oftere enn samboer. Når han er trøtt vil han like gjerne sove i mitt fang eller ved siden av meg, som med samboer. Så jeg tror og håper jo ikke at lille valp har lagt meg for hat, hehehe.... Dette er uten tvil en frustrasjon så jeg håper noen har tips eller lignende erfaringer. Vi starter valpekurs med privattrening i morgen! Anonymkode: e8719...7e2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Det handler ikke om dominanse og kjønn, det handler om reaksjonene deres. Kvinner er som regel litt "svakere" i reaksjonene sine og valpene tar de ikke seriøst, tvert imot kan de bli mer voldsomme. Ikke ignorer, gi en lyd av misnøye der du merker at valpen forstår at du reagerer negativt på oppførselen dens. Anonymkode: 394fd...7eb 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om dominanse og kjønn, det handler om reaksjonene deres. Kvinner er som regel litt "svakere" i reaksjonene sine og valpene tar de ikke seriøst, tvert imot kan de bli mer voldsomme. Ikke ignorer, gi en lyd av misnøye der du merker at valpen forstår at du reagerer negativt på oppførselen dens. Anonymkode: 394fd...7eb Nei. Anonymkode: b7e52...a35 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Min hund gjorde også det som valp, min er ei tispe og vi hadde samme problemet. Hun lekebeit (ganske hardt!) i meg, min mor og svigermor, men rørte ikke samboeren min eller noen andre av mannfolkene i familien. Om jeg klynket når hun beit ble det bare enda morsommere å bite meg. Jeg endte med å slippe det jeg holdt på meg, og ignorere henne totalt og gå bort fra henne, om hun fulgte etter meg fortsatte jeg bare å gå. Var kjempeslitsomt i starten, for hun kunne bite meg i leggen eller låret om jeg bare tok oppvasken, og så måtte jeg slippe den og gå. Om hun fortsatte å bite meg uten stopp ble det buret, jeg orket ikke å være full av sår, skrap og blod hele tiden 😂 Heldigvis gikk det seg til etterhvert og nå biter hun aldri! Anonymkode: f70c1...f5e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Dette er typisk valpeoppførsel, det virker som dere forventer mye av en liten kropp. Valper herjer og styrer, det er helt normalt. Hvis det tar veldig overhånd med henging i klær og biting, så vær litt streng med ham, og vis at du ikke liker det. Dette går seg til, han vokser hele tiden, og får stadig mer vett. Han forstår etter hvert hvilken oppførsel som gir negativ tilbakemelding, men ta det ganske rolig, han er en smårolling... Anonymkode: 69a9a...76e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Min hund gjorde også det som valp, min er ei tispe og vi hadde samme problemet. Hun lekebeit (ganske hardt!) i meg, min mor og svigermor, men rørte ikke samboeren min eller noen andre av mannfolkene i familien. Om jeg klynket når hun beit ble det bare enda morsommere å bite meg. Jeg endte med å slippe det jeg holdt på meg, og ignorere henne totalt og gå bort fra henne, om hun fulgte etter meg fortsatte jeg bare å gå. Var kjempeslitsomt i starten, for hun kunne bite meg i leggen eller låret om jeg bare tok oppvasken, og så måtte jeg slippe den og gå. Om hun fortsatte å bite meg uten stopp ble det buret, jeg orket ikke å være full av sår, skrap og blod hele tiden 😂 Heldigvis gikk det seg til etterhvert og nå biter hun aldri! Anonymkode: f70c1...f5e Ja har en mistanke om at han bare blir så glad stakkar og at emosjonene tar overhånd😂 Anonymkode: e8719...7e2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er typisk valpeoppførsel, det virker som dere forventer mye av en liten kropp. Valper herjer og styrer, det er helt normalt. Hvis det tar veldig overhånd med henging i klær og biting, så vær litt streng med ham, og vis at du ikke liker det. Dette går seg til, han vokser hele tiden, og får stadig mer vett. Han forstår etter hvert hvilken oppførsel som gir negativ tilbakemelding, men ta det ganske rolig, han er en smårolling... Anonymkode: 69a9a...76e Vi ønsker å legge vekt på belønningsbasert trening, så å være streng er litt utfordrende, det hende altså, men vi prøver å holde det til et minimum og kun bruke det hvis han gjør noe farlig. Anonymkode: e8719...7e2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Har ingenting med dominans å gjøre. Du trenger heller ikke å bli strengere med ham eller 'ta tak' i ham. Det du bør gjøre er å innføre lekeregler. Leking bør ha regler, så det ikke blir for vilt. Lær valpen kommandoen 'slipp'. Det kan enkelt gjøres ved å slippe en godbit på gulvet når han har en leke i munnen. Når han slipper leke for å ta godbiten, si kommandoen. Gjenta en del ganger. Ta deretter tak i leken i munnen hans (uten å dra, bare hold), og si slipp. Når valpen slipper så gir du skryt (et markør ord som 'yes' fungerer bra), gi han en godbit også gi han leken igjen. Øv på slipp ofte. Han skal ALLTID få skryt når han slipper. Lær han at han må sitte før han får leken. Han må sitte før du leker med ham. Blir han for voldsom så avsluttes leken. Min valp, ei tispe, var ekstremt vilter og hendene mine var blodige fra all bitinga. Hun testa virkelig tålmodigheten min 😅 å hyle da hun bet gjorde henne bare mer gira. Prøvde jeg å ta henne i nakken og være veldig streng, så ble hun bare mer hardhendt i retur. Den beste metoden var definitivt å avslutte all lek/oppmerksomhet, og å snu ryggen til. Dessverre var jo ikke det alltid så enkelt når hun da bare bet seg fast i beinene mine. I de tilfellene, så valgte jeg å avlede istedenfor å ignorere. Hun var (og fortsatt er) veldig matglad, og jeg hadde lært henne kommandoen 'sitt' i tillegg til en håndbevegelse. Når hun da ble helt gal og det ikke gikk an å gå vekk uten å få en valp hengende i buksebenet, så reagerte jeg istedenfor kjapt med et 'sitt' (med håndbevegelse). Da havna rumpa hennes på gulvet øyeblikkelig. Da fikk hun et 'yes' og godbiter. Så fortsatte jeg med litt lydighetstrening i noen minutter. Om du ikke har en godbitveske, skaff deg en. Da har du mulighet til å virkelig belønne god adferd, og avlede dårlig adferd. Det blir bedre. Valpen er jo bare 11 uker, og noen er mer viltre enn andre. Det at valpen er mer voldsom med deg enn samboeren kan være fordi du rett og slett er mer imøtekommende og varm i natur. Du gir den mest mat. Du gir den sikkert også mer kos og oppmerksomhet. Du er trygg å bite i, rett og slett. Det er ikke en dårlig ting. Jeg oppdaget kjapt at min valp lekebet mer på noen enn andre, og at det hadde en klar relasjon med hvor åpen (kroppslig og følelsesmessig) de var mot min valp. Jeg ble bitt mer enn noen annen, siden jeg var eieren og valpen min visste nok at det var 'trygt' å bite i meg (hun visste at jeg ikke kom til å klikke og skade valpen). Nå er det veldig sjeldent hun biter meg, og det er større sjanse for at hun biter andre. (i lek). Valper har jo også valpeimmunitet i ganske mange måneder, hvor eldre hunder lar de komme unna med mer enn hva de hadde tolerert fra en voksen hund. Valper vet dette. De leker og koser seg, og det er fint. Hold deg til samme metode (at leken avsluttes og den blir ignorert i noen minutter er den beste metoden). Med tid vil valpen få bedre impulskontroll også, når hjernen har utvikla seg og vokst litt mer. I mellomtiden, tren gjerne på fokus, kontakttrening og impulskontroll. Dette er definitivt det viktigste å trene på når man får valp. Det er den type trening man kan ta med seg ut på tur i møte med andre hunder, nabokatta osv osv. Google det, og sett av 3-5 minutter flere ganger om dagen hvor du trener på dette. Vil anbefale Mccann dog training på YouTube. På spillelister har de mange gode videoer for valpetrening osv. Bitinga vil gi seg. Hold roen, hold deg til samme taktikk, så vil det gå over etterhvert 😊 Anonymkode: 8e6e9...013 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi ønsker å legge vekt på belønningsbasert trening, så å være streng er litt utfordrende, det hende altså, men vi prøver å holde det til et minimum og kun bruke det hvis han gjør noe farlig. Anonymkode: e8719...7e2 Jeg skrev over her, om at valpen min var ekstremt vilter da hun var liten. Aldri har jeg vært borti en så vilter og voldsom valp før. Som dere så fokuserte jeg på belønningsbasert trening. Å få henne til å slutte og bite tok tid og tålmodighet, men det er så verdt det for kommunikasjonen mellom oss, tilliten og samarbeidet er så ekstremt bra! Hun er av en rase som er kjent for å ha ekstremt høyt jaktinnstinkt og som aldri kommer på innkalling. På grunn av belønningsbasert trening, mye kontakttrening, impulskontroll osv, så kommer hun på innkalling 99.8% av tiden, og jeg kan enkelt be om oppmerksomheten hennes og få den selv når vi går forbi andre hunder, katter, fugler, eller i nye omgivelser. Glad for å høre at dere skal fokusere på belønningsbasert trening 😊 Vær tålmodig med bitinga. Nå er han valp med veldig lite impulskontroll. Etterhvert vil tannfellinga begynne og da kan det bli litt verre. Hold roen, vær tålmodig og tren masse på det jeg nevnte over, så vil det ta slutt etterhvert. Forstår frustrasjonen, men du må bare godta at bitinga vil nok vare en stund til. Men det vil ta slutt, kanskje om noen måneder ;D Anonymkode: 8e6e9...013
Tabris Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Du har fått flere gode tips allerede. Jeg vil gjerne også nevne at hvis han nettopp er sovet så kan det være at det ikke er så lurt å leke og herje med ham akkurat da. Han har ligget til lading og kan da fort koke over og dermed begynne å bite på deg, i klærne osv. Jeg ville heller, etter soving, tatt ham med ut. Fokuser på miljøtrening, sosialisering og trening ute - slik at han kan få utløp for store deler av energien sin ute og ikke på deg eller andre. Samt minst mulig leking inne - rolige aktiviteter inne (nyinnlæring, fylt kong, tyggebein, snusematte, nesearbeid...) og heller mer fysisk aktivisering ute (hilse på andre hunder/folk, leke, løpe osv).
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Virker som en overtrøtt valp. Jeg har også en myndevalp nå og hun driver sånn når hun er trøtt. Da legger jeg meg ned med henne, så sovner hun på ett blunk. hun biter jo og herjer hun også, men når det tar helt overhånd og hun blir helt vill så er hun 10/10 ganger overstimulert og trøtt. Anonymkode: 5becb...078
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #12 Skrevet 19. august 2020 På 18.8.2020 den 13.28, AnonymBruker skrev: Virker som en overtrøtt valp. Jeg har også en myndevalp nå og hun driver sånn når hun er trøtt. Da legger jeg meg ned med henne, så sovner hun på ett blunk. hun biter jo og herjer hun også, men når det tar helt overhånd og hun blir helt vill så er hun 10/10 ganger overstimulert og trøtt. Anonymkode: 5becb...078 Han sover masse så tror ikke det er relatert til det. Kanskje det er en myndegreie da? Bare litt dumt at jeg ikke kan sitte på gulvet sammen med han uten at han biter seg fast i armen min og begynner å jokke. Anonymkode: e8719...7e2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han sover masse så tror ikke det er relatert til det. Kanskje det er en myndegreie da? Bare litt dumt at jeg ikke kan sitte på gulvet sammen med han uten at han biter seg fast i armen min og begynner å jokke. Anonymkode: e8719...7e2 Det vil bedre seg. De første to ukene kunne jeg ikke engang kose med min valp med mindre den sov, ellers ble jeg bitt til blods 😅 jeg kunne heller ikke sitte på gulvet og leke med henne. Men nå kan jeg leke ganske røft med henne (noe jeg sjelden gjør) uten at det blir noe biting. Det vil gå over. Du må nok regne med noen uker/mnd til hvor du ikke kan sitte på gulvet og leke med valpen, men det VIL bli bedre. Noen valper er bare mer biteglade og voldsomme enn andre. Begynn med klikkertrening, jobb med valpen på andre måter. Du vil kunne sitte på gulvet og leke med valpen når den er litt eldre 🙂 Anonymkode: 8e6e9...013
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 Til dere som skriver angående overstimuli; Er det muligens en myndegreie at han blir mer «utagerende» når han ikke har hatt nok raptus? Bare en tanke. Anonymkode: e8719...7e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå