AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Er det slik at de fleste tar tidlig ultralyd? Jeg har lyst, for jeg lurer på om alt er bra, men har liksom ikke noe grunn annet enn egne bekymringer. Isåfall hva er grunnen til at du tok tidlig ultralyd? Noen her som kun tok oul? Jeg tok kun oul forrige svangerskap, det er egentlig planen med dette også.. Anonymkode: 710dc...340
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Jeg har tatt med alle mine, eller med de to eldste gikk jeg til en lege som brukte ultralyd for å sjekke hjerteslagene men han sjekket jo ingenting annet. Med de to yngste gikk jeg til tidlig ul i uke 7, noe som var veldig bra siden de var (er) eneggede tvillinger som utviklet ttts og jeg måtte laseropereres i morkaken før jeg ville fått time til oul. Uten tidlig ul hadde de mest sannsynlig død før jeg skulle vært på oul. Anonymkode: 42bcd...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt med alle mine, eller med de to eldste gikk jeg til en lege som brukte ultralyd for å sjekke hjerteslagene men han sjekket jo ingenting annet. Med de to yngste gikk jeg til tidlig ul i uke 7, noe som var veldig bra siden de var (er) eneggede tvillinger som utviklet ttts og jeg måtte laseropereres i morkaken før jeg ville fått time til oul. Uten tidlig ul hadde de mest sannsynlig død før jeg skulle vært på oul. Anonymkode: 42bcd...1b9 Det var godt du fant ut det ❤️ hva var det som gjorde at du fant ut at du måtte ha tidlig ultralyd på tvillingene? Anonymkode: 710dc...340
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Jeg har tatt tidlig ultralyd, og betalt for det selv, med mine barn fordi jeg ønsket å vite at alt så greit ut. Jeg kjenner ingen som ikke har tatt tidlig ultralyd. Anonymkode: 49a6e...f6c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Jeg tok tidlig ultralyd da jeg var 5+1 (for 2 uker siden). Årsaken er at jeg har tette eggledere og ble gravid på naturlig måte. Måtte undersøke om fosteret lå utenfor livmoren, men fosteret lå heldigvis på rett plass. Neste ultralyd blir på onsdag, da er jeg 7+2. Anonymkode: fb56e...130
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 Tror alle som bor i by med tilbud om der tar tidlig ul. Aldri møtt noen som har ventet til oul! Jeg tok det mest for å se om det var avvik som feks Downs, det er vanskelig å se så sent som ordinær ul. Fant ut i uke 11 at fosteret hadde vært døde siden uke 7, da var jeg veldig glad jeg ikke hadde ventet for å kanskje fått den beskjeden i feks uke 18. Var ille nok i uke 11..... og legen sa at jeg kunne gått mye lengre uten at kroppen hadde "oppdaget" at det ikke var liv.... Anonymkode: 188f2...fea
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 Åå så det er ganske vanlig ja, var kanskje bare heldig i første svangerskap da.. Anonymkode: 710dc...340
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 Det har blitt ganske vanlig, ja. Jeg tok det selv rundt uke 12 i begge svangerskap, rett og slett fordi jeg var nysgjerrig på om alt så greit ut der inne. Syntes det var lenge å vente til den ordinære ultralyden. Jeg tenkte også hvis noe var galt eller fosteret var alvorlig sykt, så ville jeg heller vite det tidlig enn senere. Anonymkode: 24967...b75
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Det er vanligst å ta en tidlig UL rundt uke 12 i omgangskrets også, selv om jeg kjenner flere som ikke har gjort det. Vi har et vennepar som fikk beskjed om at fosteret hadde store misdannelser som ikke var forenelig med liv utenfor livmoren da de var på OUL. Hvis vi skulle være så utrolig uheldige å oppleve noe sånt, ønsket jeg å finne det ut så tidlig som mulig, derfor tok vi en privat UL i begge svangerskapene. Anonymkode: 1ec01...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 Jeg tok også tidlig ultralyd i uke 8 og 12. Dette er fordi jeg i mitt første svangerskap fikk en missed abortion. Jeg ville vite om alt sto bra til. Nå er jeg gravid igjen og har planer om ultralyd i uke 7 eller 8 for å se om det er liv. Anonymkode: 87123...eb4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 Jeg tok ikke tidlig ultralyd. Men virker som veldig mange velger å gjøre det. Anonymkode: 26a6a...86f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 Jeg tok ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på veg da jeg ble gravid på prevensjon, var da 6 uker på veg. Har ikke hatt ultralyd siden, og venter i spenning på OUL! Anonymkode: 4eec1...f48
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Jeg tok pga blødninger i uke 6-7, tok en ny i uke 14 for å se at alt var ok når vi begynte å fortelle folk. Så ble det uplanlagt enda en etter ordinær fordi jordmoren hverken likte at jeg spurte om kjønn og heller ikke kunne se noe når hun gjorde sitt halvhjertet forsøk på det. Anbefaler det virkelig om du er bekymret! Det er en billig pris å betale for å se at alt er greit der inne ❤️ Anonymkode: 3bee3...81a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Jeg har gjentatte spontanaborter og får tilbud om tettere oppfølging, som for eksempel tidlig UL. Anonymkode: c54f7...e0b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Jeg tok tidlig ultralyd pga svært uregelmessige sykluser. Alt fra 13 til 70 dager. Var greit å få en viss anelse hvor langt jeg var på vei. Anonymkode: b1f1e...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Forrige svangerskap tok jeg kun ekstra ultralyd ifbm NIPT-test, som var inkludert i pakken man kjøpte når man tok den i København. Det var da i uke 11. Denne gangen fikk jeg ultralyd ifbm fosterdiagnostikk her i Norge, i uke 13. Anonymkode: 18a55...e27
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Vet ikke om noen som ikke har tatt tidlig UL for å sjekke for misdannelser. Anonymkode: ce216...298
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Jeg ventet til oul i begge mine svangerskap. Jeg var ung og frisk og så ikke helt poenget med tidlig ultralyd. Jeg hadde nok gjort det hvis jeg hadde vært eldre, opplevd tidligere aborter eller lignende. Anonymkode: 79678...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 Jeg tok 5 eller 6 tidlig ultralyd før oul.. 🙈 Men etter å ha fått til dette etter åresvis med prøving, to SA på kort tid og at vi ventet på oppstart med IVF var jeg i en blanding av vanvittig nervøsitet og fornektelse. Jeg trengte å se at det var noe der. Anonymkode: ad662...ea9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 Tok ikke TUL i 2014 da jeg var gravid med første, men har mistet flere ganger (1 gang sent, flere ganger tidlig) så fikk to tidlige ultralyder for å se at alt er bra i dette svangerskapet. I uke 8 og uke 12. Anonymkode: fe95f...99a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå