SoWhat? Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Ser ofte at noen blir kalt rollemodeller, og at de dermed har et ansvar for å leve og oppføre seg sånn at andre kan beundre det. Jeg skjønner ikke den greia for å være ærlig. Er det sånn at så fort du blir kjent, så er det ditt ansvar å oppføre deg sånn at andre kan og bør følge ditt eksempel? Hva med å bare gjøre som man vil uansett? Hvorfor må man bli en rollemodell for gud og hver mann?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Ja, jeg mener man har et ansvar for å opptre på sunne måter hvis man er et forbilde. Spesielt om man er det for unge mennesker. Synes det er uetisk å pumpe rompa full av silikon og fronte dette som normalen når man vet at det bidrar til at andre unge kan finne på å gjøre det samme for å være lik sine helter. Når jeg var ungdom var det kult med dopa og fulle musikere og vi prøvde å være minst like fulle, men etterhvert skjønner man jo at det egentlig bare var tragisk og at heltene var rusmisbrukere. Anonymkode: feb91...cae 1
SoWhat? Skrevet 16. august 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg mener man har et ansvar for å opptre på sunne måter hvis man er et forbilde. Spesielt om man er det for unge mennesker. Synes det er uetisk å pumpe rompa full av silikon og fronte dette som normalen når man vet at det bidrar til at andre unge kan finne på å gjøre det samme for å være lik sine helter. Når jeg var ungdom var det kult med dopa og fulle musikere og vi prøvde å være minst like fulle, men etterhvert skjønner man jo at det egentlig bare var tragisk og at heltene var rusmisbrukere. Anonymkode: feb91...cae Men hvem bestemmer at man er et forbilde? Det er det jeg lurer på?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Det er vel ikke slik at noen sitter å bestemmer hvem som skal bli rollemodeller, men at det handler om ulike kriterier i ulike situasjoner. Foreldre er jo på sin måte rollemodeller for sine barn som er prisgitt foreldrene for overlevelse og veiledning (oppdragelse). Er man veldig dyktig i noe som sport eller har stor kunnskap om et emne så blir man jo ofte en rollemodell. Uten at jeg vet så mye om det kan det virke som rollemodeller ofte har en eller annen form for maktposisjon og at de blir tildelt den makten av andre fordi det eksisterer en form for tillit til at rollemodellene vil/skal ivareta andre. Anonymkode: feb91...cae
herzeleid Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Du er vel et forbilde når mange ser opp til deg eller ser til deg og påvirkes til å velge som deg.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #6 Skrevet 18. august 2020 Det er ikke bare kjendiser som er rollemodeller, foreldre er rollemodeller for sine barn osv. Men når det gjelder kjendiser så får de automatisk et ansvar fordi så mange ser hva de gjør, og mange vil ligne på kjendiser og da kan de kopiere oppførselen. Særlig barn og ungdom er lett påvirkelige og ser opp til kjendiser. Så rollemodell blir man rett og slett i kraft av hvem man er i forhold til noen, du har en "høyere" posisjon, (feks voksen kontra barn eller kjendis kontra vanlige folk) og da har du mulighet for at de "lavere" vil herme. Dermed må du tenke over at hvis du gjør noe dårlig, så påvirker du andre til å gjøre noe dårlig også. Du kan jo velge å ikke bry deg om det, men det skjer jo uansett. Derfor snakker man om at kjendiser bør tenke på at de er rollemodeller, fordi de påvirker andre enten de vil eller ei, bare fordi de er kjendiser. Anonymkode: 68efd...ed9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå