AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Vet ikke hvor jeg skal begynne... Vi har en border collie på 5 år. Hannhund, ikke kastrert. Han er omplasseringshund og samboer kjøpte han for 3 år siden, ikke lenge før han møtte meg. Før jeg kom inn i bildet bodde han noe hos svigers også pga lange dager på jobb for samboer. Da jeg flyttet inn begynte vi å ha han hjemme hele tiden for mer stabilitet og trygghet. Noe som hjalp litt, men han har utrolig mange uvaner som sliter oss helt ut. Han ble kjøpt som familiehund av forrige eier, og det var også det samboer trodde han fikk (han er også en god familiehund altså, ikke bare negativt) Men dette er blant annet det vi sliter med: Han går ikke sammen med andre hunder (beskjed fra forrige eier, da han stod sammen med to andre hannhunder der) Han har ei venninne her nå, men vi tørr ikke la han hilse på andre. Vi er usikre på om han er sint eller bare redd. Antagelig redd. Men dette gjør at særlig jeg kvier meg for å gå tur i frykt for å møte andre hunder. Det er også vanskelig med hyttetur med familien som også har hund. Han liker ikke støvsugeren, eller generelt ting som bråker (gressklipper, kantklipper osv) på hytta kan vi ikke gjøre hobbyer som å skyte med luftgevær, kjøre radiostyrte biler eller fiske fordi han blir helt vill. Vi kan heller ikke måke, rake, eller feie. Han hater spaden og kosten. Han er en brukshund som krever mye, og vi klarer ikke gi han det han trenger. Han elsker å kaste pinne/ball/ frisbee osv, men han blir enda mer masete av dette og krever bare enda mer. Han er generelt veldig masete og stressende å ha i hus, særlig ved besøk også. Han skal ha oppmerksomhet og kos hele tiden. Vi har diskutert dette så mange ganger, men kommer alltid frem til at vi må gjøre det beste ut av det. Han har allerede hatt to hjem før oss. I helgen skulle vi endelig på telttur hele familien og vi tenkte det var hyggelig for han å være med på, siden han elsker å være ute, gå tur og kaste frisbee og bade. Alt dette har han gjort i helgen, også presterer han altså å tisse i teltet i natt. (Han kan finne på å tisse på ting ute og eller inne på trass, men skjer heldigvis ikke så ofte.) uansett så toppet det kaka litt for meg, og jeg blir bare lei meg. Lei meg fordi han ikke er fornøyd (og aldri blir det) og fordi jeg vet vi må leve sånn her i mange år frem i tid. Han hemmer oss veldig og er årsak til mye negative tanker for min del. Vi kan rett og slett ikke gjøre noe. vi spurte dyrlegen om å prøve kastrering, men han hadde ikke tro på det og mente at hunden er sånn. I tillegg er det bare den ene steinen som er nede, så han ville heller ikke utføre en slik operasjon. Noen som har noen gode råd eller tips til meg? kan vi evt prøve kjemisk kastrering? Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Border collie trenger å få brukt huet sitt. Det er ikke bra å kaste frisbee og ball med en hund på den måten der, ikke rart han blir mer stresset og masete. Anonymkode: 68de5...9bb 48
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 Må legge til det som ER positivt: vi fikk barn for et år siden og det har gått veldig fint. Han elsker barnet (og generelt barn) og er veldig glad i mennesker. ts Anonymkode: cfd6a...9ca 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Dere må jo bruke hunden! Eneste jeg får ut av det du skriver er at hunden er stresset fordi den er ultra under stimulert. En collie skal brukes både fysisk og mentalt, og det MYE! Begynn med det, og deretter kan dere kanskje begynne å se endring, om den stakkars hunden ikke er blitt ødelagt. Anonymkode: 00a2e...0e9 42
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Border collie trenger å få brukt huet sitt. Det er ikke bra å kaste frisbee og ball med en hund på den måten der, ikke rart han blir mer stresset og masete. Anonymkode: 68de5...9bb Ja vi er klar over det, og vi gjør det ikke ofte nettopp pga det. Men på tur i helgen har vi gjort det litt. Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere må jo bruke hunden! Eneste jeg får ut av det du skriver er at hunden er stresset fordi den er ultra under stimulert. En collie skal brukes både fysisk og mentalt, og det MYE! Begynn med det, og deretter kan dere kanskje begynne å se endring, om den stakkars hunden ikke er blitt ødelagt. Anonymkode: 00a2e...0e9 Ja vi er klar over dette. Men jeg skriver at vi ikke klarer å gi han det han trenger. Jeg mener vi kanskje bør omplassere han til noen som har tid og peiling, og skjønner ikke hvorfor samboer i det hele tatt valgte den rasen. Mannen jobber lange dager og jeg har ikke kjangs å få til alt det han krever. Jeg meldte meg inn i hundeklubben og var der et par ganger med han men det stopper seg helt for meg fordi han ikke liker andre hunder. Jeg tør ikke og samboer er ikke nok hjemme. Anonymkode: cfd6a...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 Hvor mange timer tur får han per dag? Anonymkode: 85df0...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 La han få bruke hodet! En BC er avlet til å jobbe, selvom idioter kjøper/selger dem som familiehunder, som da dessverre ender på rundgang mellom flere hjem. Hjernetrim er ekstremt viktig, viktigere enn "alle" tror. Han er avlet til å gjete. Tenk deg hvordan du selv hadde følt om noen nektet deg å gjøre det du elsker? Om du ikke kan finne noe gjetermiljø i nærheten han kan få brynet seg på, så gå for guds skyld spor! Spor, lydighet, søke opp mennesker og gjenstander som gjemmer seg i skogen, agility... Tar ikke så mye mer tid enn lange turer, men mye mye mer givende for hunden... Anonymkode: f6c45...9bd 17
Nerine_ Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Det finnes vel et sted i nærheten dere kan gå, som ikke dere møter mange andre hunder?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer tur får han per dag? Anonymkode: 85df0...f8d Det varierer litt på dagene, men ikke nok. 1-2 timer. Nå har jeg hatt perm siste året og vi har hatt bedre tid, men han får uansett ikke nok. Det er hodet som er problemet. Han kan være med på fjelltur å gå i bratt terreng i 5 timer og er fortsatt ikke fornøyd. Han har blitt bedre enn han var, men jeg orker ikke mer snart.. han har det jo ikke noe bra og ikke vi.. Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 Border collie er arbeidshunder og trenger å bruke både hodet og kroppen. Det burde dere vite da dere skaffet dere denne rasen. Nei, det er ikke hunden som ødelegger livet deres. Det er dere som ødelegger livet til hunden. Anonymkode: cec23...7b7 39
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La han få bruke hodet! En BC er avlet til å jobbe, selvom idioter kjøper/selger dem som familiehunder, som da dessverre ender på rundgang mellom flere hjem. Hjernetrim er ekstremt viktig, viktigere enn "alle" tror. Han er avlet til å gjete. Tenk deg hvordan du selv hadde følt om noen nektet deg å gjøre det du elsker? Om du ikke kan finne noe gjetermiljø i nærheten han kan få brynet seg på, så gå for guds skyld spor! Spor, lydighet, søke opp mennesker og gjenstander som gjemmer seg i skogen, agility... Tar ikke så mye mer tid enn lange turer, men mye mye mer givende for hunden... Anonymkode: f6c45...9bd Ja, men vi har ikke så veldig peiling og jeg syns det ble så mange hunder å forholde seg til på hundeklubben her. Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #13 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, men vi har ikke så veldig peiling og jeg syns det ble så mange hunder å forholde seg til på hundeklubben her. Anonymkode: cfd6a...9ca Da burde dere ikke hatt hund. Anonymkode: cec23...7b7 13
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #14 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Border collie er arbeidshunder og trenger å bruke både hodet og kroppen. Det burde dere vite da dere skaffet dere denne rasen. Nei, det er ikke hunden som ødelegger livet deres. Det er dere som ødelegger livet til hunden. Anonymkode: cec23...7b7 Ja, men vi klarer jo ikke å gjøre det bedre så da er jo livet kjipt for alle her.. Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Skrevet 16. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da burde dere ikke hatt hund. Anonymkode: cec23...7b7 Nei, men det er ikke så lett for meg å si det når han kjøpte hunden før jeg flyttet inn her. Anonymkode: cfd6a...9ca 11
keops Skrevet 16. august 2020 #16 Skrevet 16. august 2020 Dette høres ikke bra ut, ut fra innlegget ditt virker det som dere ikke forstår hva en hund, og spesielt border collie er for noe. Dette er en hund som er avlet for å gjete, og for å ga en vanvittig kapasitet. Den liker nok at du kaster pinner men er den understimulert vil denne leken bare stresse den. Dere bør sette dere inn i hundespråket sånn at dere får til å tolke om hunden er stressa eller sint eller redd eller fornøyd. Tviler sterkt på at han tisser på trass- en hannhund markerer i ulike sammenhenger- nok et stort tema som er umulig å svare kort på. Denne hunden må aktiviseres mentalt, jobber den ikke som gjeterhund må dere utfordre med søk og spor, kanskje agility eller hva som helst som gjør at den får brukt hjernen sin. Vondt å høre at du synes hunden ødelegger livet ditt, fint at du tenker at den skal slippe å ha enda flere hjem, men den fortjener virkelig ikke å bli sett på som kun et problem. Omplassering kan være løsningen. 15
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Skrevet 16. august 2020 5 minutter siden, Nerine_ skrev: Det finnes vel et sted i nærheten dere kan gå, som ikke dere møter mange andre hunder? Nei. Det er hunder over alt her, og bare å gå tur er et herk. Han liker heller ikke andre dyr som hester osv så det er begrenset hvor jeg gidder å gå også. Mange fine turstier i byen, men der blir ikke båndtvangen opprettholdt og jeg tør dermed ikke ta han med dit alene. Anonymkode: cfd6a...9ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men vi har ikke så veldig peiling og jeg syns det ble så mange hunder å forholde seg til på hundeklubben her. Anonymkode: cfd6a...9ca Da betaler du en instruktør for å hjelpe deg privat! Spor og feltsøk (søk etter gjenstand) kan du gjøre helt alene, bare du vet ca hva du skal gjøre... Hvor bor du? Kan komme å vise deg gratis om du bor i nærheten! Anonymkode: f6c45...9bd 22
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 Omplasser hunden. Anonymkode: 9cd9a...37a 2
Yuumi Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 Du får masse gode tips her TS, ta det til deg. Du har ikke sagt et mukk om at du skal teste noe av det. Det virker egentlig ikke som om du er ute etter råd? Hva med sportrening og lydighet slik en over foreslo? 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå