Gå til innhold

Hjelpetelefonen oppskrytt

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Det som er skummelt er hvor mye tillit disse hjelpetelefonene har fra offentlig helsevesen. Psykolog på Bup anbefalte meg å ringe mental helse.

Helt vanvittig å få anbefalt å ringe Mental Helse om de ansatte på denne telefonen er lekfolk uten fagkompetanse på hvordan de skal håndtere bl.a., akutte kriser hos de som tar kontakt. De må jo vite hva de holder på med. Nytter ikke å bare buse ut med ting uten å ha peiling. Det er jo helt katastrofe.

Gjelder det straffesaker så vil jeg heller anbefale krisesenteret, støttesenter for kriminalitetsutsatte, legevakten, overgrepsmottaket eller politiet. Der får man i alle fall hjelp av fagfolk med kunnskaper.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare visste hvor mye krefter dette har tatt. På landsdekkenede telefon for incestutsatte synes jeg det var aller mest horribelt. Lederen der svarer meg ikke engang når jeg sender klage eller spørsmål, og forteller bare sine ansatte at jeg ikke får lov til å ringe dit. Uten å begrunne hvorfor. Det de damene som jobber der holdt på med kan ikke kalles annet enn mobbing. Her er noen av mange, mange samtaler gjengitt i korte trekk:

I (incestsenter) - M (meg, her kalt Maria)

Eks. 1

I: Du velger selv om du skal slutte med det der eller ikke. 

M: Det stemmer vel ikke, noen ganger blir man avhengig og trenger hjelp. 

(samme dialog frem og tilbake noen ganger)

I: Nei nå legger jeg på, Maria, det hører IKKE hva jeg sier!!!!!!

(legger på, jeg ringer opp igjen, helt paff)

I: Nei, du får ikke ringe hit og krangle med meg. Legger på! 

(legger på, og jeg ringer opp EN gang til, denne gangen forferdelig lei meg)

I: Nei,vi skal ikke diskutere dette noe mer. Nå har du ringt tre ganger, Maria, så nå får du ikke ringe hit mer i dag!

(legger på, og jeg sitter med intens angst i mange timer etterpå, ingen av snakke med fordi jeg den gang  manglet nettverk. Merk: I løpet av samtalen hevet jeg ikke stemmen, bannet ikke eller var ufin, kun uenig med henne). 

Eks. 2

M: Kan du vær så snill og ikke fortelle kollegaene dine at jeg har opplevd vold igjen. 

I: Nei, du kan ikke bestemme hva jeg skal fortelle hvem, Maria. Jeg forteller mine kollegaer det jeg trenger og vil. 

Eks. 3

(jeg hadde fått et smykke av kjæresten min, etter å ha vært utsatt for voldelige forhold i alle år - var derfor fra meg av lykke og gledet meg til å komme hjem, ringe Incestsenteret og fortelle). 

I: DET var vel litt tidlig, vel? Et slikt smykke hadde jeg bare gitt mannen eller datteren min!

Var jeg sint når jeg ringte dit, var det galt, var jeg lei meg, var det galt, var jeg glad - ja, da var også det galt. De damene der brøt meg fullstendig ned over en periode på elleve år (frem til 2017) og jeg utviklet blant annet sosial angst av dem - noe jeg aldri tidligere hadde slitt med. To og et halvt år med dem på øret nesten daglig, så hadde jeg ingen tro på meg selv igjen, og ville bare stenge meg inne og gjemme meg for verden. Alt jeg kjente, frem til ganske nylig, var intens skam når jeg tenkte på dem. Og jeg er dessverre ikke alene, selv om det er helt umulig å ta det opp med dem. Av alle jeg har møtt i hjelpeapparatet er de som jobber på incestsenteret (dette og ett annet) de mest skada menneskene jeg har møtt. Det var som å være tilbake i barndommen og bli mobbet på nytt.

Takk for at dere gir respons på denne tråden og at jeg får dele - og ja, jeg håper det blir en sak av dette. Står selv gjerne frem, for dette må stoppe. De skal ikke få lov til å fortsette sånn. Men de får deg til å tro at det bare er deg, og at INGEN andre klager. Dette er for meg ikke noe annet enn overgrep. I godhetens navn. Og med statens fulle støtte. 

Anonymkode: 2ee00...bc4

Det høres jo helt grusomt ut, ingen tvil om det, men hvorfor gikk du tilbake til dem gang på gang når de bare tråkket deg ned? Er det et mønster du sliter med i forhold til voldelige partnere og slikt? Ønsker ikke legge skylden på deg altså. Men det høres ut som det er en del av det du sliter med. 
helt hårreisende at en slik hjelpetelefon holder på slikt når de vet at sårbare mennesker ringer dit.😟

Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Helt vanvittig å få anbefalt å ringe Mental Helse om de ansatte på denne telefonen er lekfolk uten fagkompetanse på hvordan de skal håndtere bl.a., akutte kriser hos de som tar kontakt. De må jo vite hva de holder på med. Nytter ikke å bare buse ut med ting uten å ha peiling. Det er jo helt katastrofe.

Gjelder det straffesaker så vil jeg heller anbefale krisesenteret, støttesenter for kriminalitetsutsatte, legevakten, overgrepsmottaket eller politiet. Der får man i alle fall hjelp av fagfolk med kunnskaper.

Ja det kan jo være riktig ødeleggende hvis man møter på sånne fæle som folk har møtt i denne tråden. Husker også at da jeg hadde praksis i hjemmesykepleien, var det en stakkars dame med rusproblemer. I jornalen hennes sto det at vi skulle be henne ringe kirkens sos om hun følte seg ensom. Så igjen offentlig helsevesen som har veldig stor tillit til disse telefonene.

Skrevet
57 minutter siden, Uatskillelig said:

Hjelpes, for noen erfaringer. Så forferdelig det må ha vært å bli møtt på en slik måte.

I går skrev jeg en liste med alle krisetelefoner jeg kan ringe om det skulle oppstå noe akutt, og en av de telefonene er landsdekkende telefon for incest og overgrepsutsatte, den telefonen du nevner altså. Bra du opplyser. Tviler på at jeg kommer til å ringe de om det skjer noe om man blir møtt slik som du gjorde.

TS her. En veldig trygg og god telefon for incestutsatte er BRIS i Drammen, var jeg uenige med dem oppsto det kun en sunn diskusjon og det gikk an å sette grenser. De har kun åpent ukedager/dagtid og du må avtale på forhånd en samtale, men det tar stort sett kun noen dager før de kan ta samtalen. De tar seg god tid også (opp mot en time) og bruker enklere terapeutiske verktøy ift PTSD, men kun hvis du ønsker det. Ellers anbefaler jeg alltid sosial vakttjeneste/Legevakt ved akutt krise, finnes noen som er litt mekaniske der og (følger protokoll fremfor å være et lyttende medmenneske), men da er det lav terskel for å be om å få snakke med en annen. 

Håper dette var til hjelp 🧡 ...og finner du de gode på Hjelpetelefonen er det også et godt tilbud/samme med Kirkens SOS.

Skrevet
48 minutter siden, Humle Brumle said:

Det som er skummelt er hvor mye tillit disse hjelpetelefonene har fra offentlig helsevesen. Psykolog på Bup anbefalte meg å ringe mental helse.

Ja, altfor mange tror disse følger retningslinjene for støttetelefoner, og hadde de gjort det hadde det jo vært greit. FÅ gjør derimot det.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Uatskillelig said:

Enig!

Skrevet
47 minutter siden, Humle Brumle said:

Det høres jo helt grusomt ut, ingen tvil om det, men hvorfor gikk du tilbake til dem gang på gang når de bare tråkket deg ned? Er det et mønster du sliter med i forhold til voldelige partnere og slikt? Ønsker ikke legge skylden på deg altså. Men det høres ut som det er en del av det du sliter med. 
helt hårreisende at en slik hjelpetelefon holder på slikt når de vet at sårbare mennesker ringer dit.😟

Klipper inn svaret jeg ga en annen på side 4.

Jeg forsto nok først i ettertid hva som var årsaken, så ja, absolutt traumebånd. De fikk meg til å føle at problemet lå hos meg, og jeg vil derfor repetere det bildet jeg la ut i hovedinnlegget, for det sier egentlig alt.

117444582_2611783442406397_2933088268137077730_n.jpg.c25223f7183ebfeb870b4bb665b2cc38.jpg

Jeg merket ikke forskjellen før jeg gradvis begynte å få mer og mer selvrespekt. Blant annet ved å bli speilet på en god måte andre steder. Jeg jobbet jeg frivillig et år (på aap) og fikk masse skryt + at jeg ble antatt av et forlag for undervisningsmateriell (også masse skryt). Jeg begynte å se en verden som lenge hadde vært borte for meg, hvor mennesker faktisk synes jeg var en bra person, morsom, interessant, noe å bidra med - og på den måten klarte jeg gradvis løsrive meg. 

Det var noen som kun jobbet der i kort tid som var veldig bra. Men de faste, over flere år, ikke gode. Ikke for meg i hvert fall. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klipper inn svaret jeg ga en annen på side 4.

Jeg forsto nok først i ettertid hva som var årsaken, så ja, absolutt traumebånd. De fikk meg til å føle at problemet lå hos meg, og jeg vil derfor repetere det bildet jeg la ut i hovedinnlegget, for det sier egentlig alt.

117444582_2611783442406397_2933088268137077730_n.jpg.c25223f7183ebfeb870b4bb665b2cc38.jpg

Jeg merket ikke forskjellen før jeg gradvis begynte å få mer og mer selvrespekt. Blant annet ved å bli speilet på en god måte andre steder. Jeg jobbet jeg frivillig et år (på aap) og fikk masse skryt + at jeg ble antatt av et forlag for undervisningsmateriell (også masse skryt). Jeg begynte å se en verden som lenge hadde vært borte for meg, hvor mennesker faktisk synes jeg var en bra person, morsom, interessant, noe å bidra med - og på den måten klarte jeg gradvis løsrive meg. 

Det var noen som kun jobbet der i kort tid som var veldig bra. Men de faste, over flere år, ikke gode. Ikke for meg i hvert fall. 

Så bra at du har det bedre i dag❤️ Veldig fint at du fant ut av det. Ble veldig glad av å lese det🥰

Skrevet
5 hours ago, Humle Brumle said:

Så bra at du har det bedre i dag❤️ Veldig fint at du fant ut av det. Ble veldig glad av å lese det🥰

Hadde nok aldri gått ut på et forum som dette hvis det var fullstendig kaos enda. Nå har denne tråden vært relativt stødig, men av erfaring skriver jeg ikke om ting som fortsatt er veldig sårbart her 🙄 Troll lukter sårbarhet lang vei og sånn kan det å dele gjøre alt verre, ikke bedre.

Takk for støtten 🧡

• Liker 1
Skrevet

Noen av hjelpelinjene er vel bemannet av frivillige? Men der det er ansatte bør selvsagt kvalitetskravene være høye. 
Så er det vel også slik at man har behov for og ønsker ulike ting. Noen ønsker bare å bli lyttet til, andre ønsker å få faktiske råd selv om de kan være ubehagelige å ta innover seg, andre igjen trenger kanskje å møte kun ren støtte uten at samtalepartneren skal gi uttrykk for noen meninger. Så samme veileder kan sikkert både elskes og hates.

Men mange nevnt i tråden her er jo veldig skremmende tilfeller! Enig i at dette bør tas opp i media. 
At helsevesenet viser til hjelpetelefonene er vel ikke nødvendigvis uttrykk for ukritisk tillit, men noe de gjør fordi det ikke er tilsvarende tilbud hos dem. 

Anonymkode: f6f7d...fe3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok aldri gått ut på et forum som dette hvis det var fullstendig kaos enda. Nå har denne tråden vært relativt stødig, men av erfaring skriver jeg ikke om ting som fortsatt er veldig sårbart her 🙄 Troll lukter sårbarhet lang vei og sånn kan det å dele gjøre alt verre, ikke bedre.

Takk for støtten 🧡

Skjønner det, folk kan være virkelig spydig her inne. Det er vel en av de negative tingene når man kan skrive ting på nett.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen av hjelpelinjene er vel bemannet av frivillige? Men der det er ansatte bør selvsagt kvalitetskravene være høye. 
Så er det vel også slik at man har behov for og ønsker ulike ting. Noen ønsker bare å bli lyttet til, andre ønsker å få faktiske råd selv om de kan være ubehagelige å ta innover seg, andre igjen trenger kanskje å møte kun ren støtte uten at samtalepartneren skal gi uttrykk for noen meninger. Så samme veileder kan sikkert både elskes og hates.

Men mange nevnt i tråden her er jo veldig skremmende tilfeller! Enig i at dette bør tas opp i media. 
At helsevesenet viser til hjelpetelefonene er vel ikke nødvendigvis uttrykk for ukritisk tillit, men noe de gjør fordi det ikke er tilsvarende tilbud hos dem. 

Anonymkode: f6f7d...fe3

De er trent på å ikke gi råd så sant de ikke blir bedt om det. Legevakten kaller det overgrep når de gjør det, så dette er fy-fy hos det profesjonelle hjelpeapparatet selv om det dessverre finnes noen grenseløse folk blant dem også.

Kirkens SOS er frivillige, de andre telefonene nevnt ansatte. Interessant nok er det høyest kvalitetessikring hos førstnevnte. Alle frivillige må også igjennom et kurs på 400! timer og det står det respekt av! Da er de opptatt av å skape et godt tilbud. Går også an å sende klage der og blitt tatt på alvor. Derfor er Kirkens SOS absolutt favoritt her 😊

Skrevet

Men. Hjelpetelefonen er vel for bruk i kriser, ikke som en fast hjelp? Bør ikke du gå til fastlegen og få henvisning til en ekte psykolog?

Anonymkode: 88412...c60

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror mange av de som sitter på disse såkalte "hjelpetelefonene" kun gjør det for at det skal se bra ut på cv-en. Jeg har bare møtt på folk som ikke kunne gitt mer faen, liksom, enten det har vært på chat eller telefon. Det være seg mental helse eller kirkens sos, faktisk! Hadde høyere forventninger til kirkens sos, fordi de burde kunne det som heter sjelesorg.

Er generelt skeptisk til psykisk helsevern. Jeg sleit med depresjon for en del år tilbake, og det følger meg den dag i dag.. Jeg har vært mye somatisk syk de siste 6 årene, og er det noe som følger meg i epikrisene så er det: "Sliter med angst og depresjon". Jeg slet aldri med angst heller. Blir aldri kvitt dette stempelet i det offentlige ser det ut til og jeg har mange ganger opplevd å bli dømt pga dette. Det er over 12 år siden jeg hadde kontakt med dps og at det var en problemstilling. 

I og med at jeg har en del ting jeg kunne trengt å rydde opp i (uten at jeg er deprimert), kontaktet jeg en psykolog som hadde avtaleordning. Nei, hun kunne ikke hjelpe meg fordi dét og dét i livet ikke var på plass. Ting som overhodet ikke hadde en dritt med den problemstillingen jeg kom med. Det er jo bare piss. Nei, bedre å lukke ting inni seg og skyve det fra seg, tenker jeg. Alle sier at psykiatrien blir mindre og mindre tabu, men det er jeg overhodet ikke enig i all den tid jeg har blitt dømt av helsepersonell for min historikk.. 

Anonymkode: 1f4f3...ec2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 21.51):

Råder de som sliter med litt tyngre ting å snakke med lege, psykolog e.l. Som flere har sagt her har vel de som svarer disse telefonene kun kortere kurs (får de lønn?) og det er ikke meningen at de skal «behandle» mer komplekse tilfeller.

Anonymkode: e4545...d1c

Virker som det er lettere sagt enn gjort (hvertfall min seneste erfaring). 

Anonymkode: 1f4f3...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...