Eva Sofie Skrevet 16. august 2020 #41 Skrevet 16. august 2020 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd det samme med kirkens sos chatt. Noen er passe aggressiv Anonymkode: 11073...55e Jeg har selv kun ringt til Kirkens SOS én gang for mer enn 7 år siden og synes ikke det hjalp, men de gangene jeg har chattet på deres chattetjeneste, har jeg både fått god hjelp og blitt møtt på en fin og respektfull måte. Nå er jeg riktignok ikke en svært hyppig bruker av tjenesten. Bruker den kanskje et par ganger i året. Endret 16. august 2020 av Eva Sofie 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #42 Skrevet 16. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha ringt omtrent på samme tid som jeg prøvde dem. Var i en ganske solid krise og i stedet for å slite ut venner/familie prøvde jeg hjelpetelefonen. Det ble med to forsøk. Jeg opplevde akkurat det samme som du - total manger på interesse og "var det mer du ville snakke om?" Intellektuelt forstår jeg at de ikke kan legge sjela si telefonene de får, og jeg skjønner også de har sine instrukser på hva de skal si og hvordan de skal svare. Det skjønte jeg den gang også, men forhåndsprogrammerte svar var liksom ikke det jeg hadde bruk for da... Jeg var om mulig mer deprimert da jeg la på enn jeg hadde vært da jeg ringte, for når de som liksom skal kunne hjelpe om enn hovedsaklig ved å lytte ikke er i nærheten av å være til hjelp, hvem skal da kunne hjelpe? Anonymkode: 5779e...339 De er nok sånn den dag i dag. Jeg ble veldig glad da jeg kom over psykolog Jørgen Flor som har skrevet "Myten om et bivirkningsfritt hjelpeapparat". Han forteller i boken sin at 20 000 mennesker blir DÅRLIGERE av terapi HVERT ÅR. Så det er ikke rart man ender opp med å ringe desperat på hjelpetelefoner. Håper du har det bra nå! Anonymkode: 2ee00...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #43 Skrevet 16. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du hjelpetelefonen skal gjøre ellers da? Ser ikke helt hva som er problemet med at hjelpetelefonen bare lytter. Hvis du ønsker innspill, må du jo nesten uttrykke det? Det å spørre om selvmord er normal prosedyre, uavhengig av situasjon. Det er for å utelukke at personen har selvmordstanker. Brudd på relasjoner kan være en årsak til et selvmord. Anonymkode: 310c8...148 Det vet jeg ikke.. men hva gjør en proff samtalepartner i en samtale med mennesker i krise? Anonymkode: 43b1c...86d
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #44 Skrevet 16. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 12.50): Dette synes jeg høres rart ut. Folk som ønsker å bruke tiden sin på å snakke meg mennesker i dype kriser må da være mennesker som er gode og som føler de kan gjøre en forskjell? Videre tenker jeg at de går vel gjennom mye opplæring, vandelsattester, kursing og den type ting hvor evnt folk med uærlige hensikter blir silt vekk. Og hvem er så kynisk at de sitter og sier ting som har blitt skrevet i denne tråden, og dermed risikerer at menneskeliv kan gå tapt? Vi skal huske på at det er 2 sider av en sak. En f.eks psykolog kan være himmelriket for én person, og er mareritt for en annen. Da bytter man og får en som passer bedre til deg og dine behov. Anonymkode: 4bddd...099 Tro meg, mange fæle folk tiltrekker seg slike yrker for å tråkke folk ned. Det finnes feil folk i hvert yrke. Jeg er ikke overrasket over det TS sier. Tenker at man skal være nøytral i slike telefoner. Personlige meninger skal ikke komme så tydelig frem. Det TS sier ift intimbarbering og incest er jo helt vanvittig. Fyren må jo ha vært fullstendig kunnskapsløs. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #45 Skrevet 16. august 2020 Huff. Så kjipt å lese at mange har hatt fæle opplevelser. Jeg også. Jeg ringte en gang det virkelig var krise, og så fikk jeg ikke helt til å si hva som var problemet, for det er en utfordring å gjøre altså. Da fikk jeg beskjed om å ringe når jeg var klar for å snakke, så la vedkommende på.. I ettertid skjønner jeg at de ikke kan bruke lang tid på en som nøler, men de bør ha noen spørsmål de kan stille eller de kunne snakket litt om noe helt annet. Ett eller annet kunne de gjøre, ikke bare legge på. Anonymkode: 0d5bc...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #46 Skrevet 16. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Huff. Så kjipt å lese at mange har hatt fæle opplevelser. Jeg også. Jeg ringte en gang det virkelig var krise, og så fikk jeg ikke helt til å si hva som var problemet, for det er en utfordring å gjøre altså. Da fikk jeg beskjed om å ringe når jeg var klar for å snakke, så la vedkommende på.. I ettertid skjønner jeg at de ikke kan bruke lang tid på en som nøler, men de bør ha noen spørsmål de kan stille eller de kunne snakket litt om noe helt annet. Ett eller annet kunne de gjøre, ikke bare legge på. Anonymkode: 0d5bc...a3a Jeg kjenner til ei fra ei støttegruppe uten at jeg kan si noe særlig grunnet taushetsplikt - men hun satt uten å si noe i ETT år foran terapeuten sin, og han ventet tålmodig til hun var klar. Hjelpetelefonen skal gi deg ti minutter, og hvordan du ønsker å bruke de minuttene er opp til deg! Jo mer jeg leser her, og skjønner at jeg ikke har vært alene, jo mer føles det som om det må noe helt nytt til i Norge. Jeg bannet som sagt et annet sted én gang på landsdekkende telefon fra Incestutsatte - og aldri på telefon til støttesenter mot Incest i Oslo. Men fordi jeg ikke har vært enig med de ansatte fikk jeg tilslutt beskjed om at jeg ikke "fikk lov" til å ringe dit lenger. Ingen brev, eller forklaring, bare ansatte som sa det over telefon og la på. Disse menneskene er livsfarlige. Men ender likevel opp med å få kongens fortjenestemedalje i gull, som de to lederne på disse sentrene har fått. Når det gjelder Incestsentre er faktisk BRIS i Drammen det eneste stedet jeg kan anbefale her på Østlandet. Klasiske kommentarer på disse sentrene: Incestsenteret i Vestfold: Meg: - Kan du vær så snill og ikke fortelle noen om denne voldsepisoden? Dame der: - Nei, ......, DU kan ikke bestemme hva jeg skal fortelle mine kollegaer. Jeg fortleler dem hva jeg vil. eller Meg (som resultat på en vanvittig drøy kommentar), helt sjokkert i stemmen: - Er du klar over at hvis du hadde sagt det der bare for tre måneder siden hadde jeg tatt mitt eget liv? Dame der: - Ja, vet du, hva .... ? Jeg TRODDE du skulle ta livet av deg i sommer jeg! (i helt nøytral tone) Listen er lang - også her. Støttesenter mot Incest i Oslo (mens vi er ute på tur og griller): Dame: Det er INGENTING som er unaturlig ift sex, jenter, første gang jeg hadde sex med mannen min hadde jeg mensen! eller Jeg kommer inn der, har selvskadet alvorlig i alkoholpåvirket tilstand og ble fraktet bevisstløs til legevakten (selvskader ikke lenger, klarte heldigvis stoppe i 2009). Dame: - Hæ, hæ, hæ, fylla har skylda, hæ, hæ, hæ.... Listen er også her lang, men har ikke ringt noen av disse sentrene på tre år nå, så sårene de påførte meg begynner heldigvis å gro. Anonymkode: 2ee00...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #47 Skrevet 16. august 2020 3 hours ago, Uatskillelig said: Tro meg, mange fæle folk tiltrekker seg slike yrker for å tråkke folk ned. Det finnes feil folk i hvert yrke. Jeg er ikke overrasket over det TS sier. Jeg husker selv at jeg ringte Mental Helse for noen år tilbake i etterkant av et selvmordsforsøk, og jeg opplevde at personen tydelig gav uttrykk for at jeg hadde gjort noe dumt. Tenker at man skal være nøytral i slike telefoner. Personlige meninger skal ikke komme så tydelig frem. Det TS sier ift intimbarbering og incest er jo helt vanvittig. Fyren må jo ha vært fullstendig kunnskapsløs. Ja, dette er vanlig over hele fjøla. Har ikke barn, men hører jo massevis av horrible historier om pedagoger der også. Har alltid stusset over at det ensidige fokuset på de ulike instituisjonene er at politikerne må innvilge mer milder, fordi de ikke rekker over alle de ønsker å hjelpe.... Når snakkes det derimot om DE DE ANSETTER. Når skal de slutte å "innvilges" plass der? Som fattig (som jeg begynner tråden med) og manglende hjelp i psykiatrien (som heldigvis har langt bedre sosiale antenner) har de femten årene jeg skulle bruke på å bearbeide overgrep gjennom hele barndommen vært en konstant kamp for å holde meg selv gående fordi jeg har trengt å bearbeide hjelpeapparatet og det DEM påfører meg. Først nå har jeg klart å komme i kontakt med traumene og får bearbeidet det jeg EGENTLIG skulle da jeg ble syk. Anonymkode: 2ee00...bc4
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #48 Skrevet 16. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 13.28): Ringte to telefoner for incestutsatte i mange år, men det var bare ødeleggende. Jeg tror ikke det er så mye utdannelse, men emosjonell modenhet og erfaring. For meg for eksempel har det vært aller best å snakke med politi når det kommer til vold og overgrep. Når ting toppet seg før og jeg var livredd (opplever heldigvis ikke overgrep nå lenger) ringte jeg ned til politistasjonen og de var så fantastisk behjelpelige. Tror derfor det har med livserfaring å gjøre. Den ene etterforskeren den gangen jeg anmeldte fortalte meg faktisk at hun selv var utsatt for vold og at det var derfor hun hadde tatt den utdannelsen hun hadde - hun er nok på topp ti listen av alle jeg har snakket med i hele mitt liv. Anonymkode: 2ee00...bc4 Enig i dette. Det har alt å si hvem man møter. Når man er veldig fortvilet trenger man noen som har peiling og som vet hva de snakker om. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #49 Skrevet 16. august 2020 6 minutter siden, Uatskillelig said: Enig i dette. Jeg ringte nylig helt fortvilet til støttesenter for kriminalitetsutsatte fordi jeg virkelig trengte noen å snakke med om en overgrepssak, og jeg kom til en jurist som virkelig hadde peiling og kunne veilede. Jeg følte meg ekstremt ivaretatt, veldig sånn ’’dette har jeg hørt før, dette har jeg mye kjennskap til, dette kan jeg hjelpe deg med å veilede i’’, og det var akkurat som om en stor byrde ble tatt av skuldrene. Jeg skjøt virkelig gullfuglen og kom til riktig person, og jeg blir nå fulgt opp i trygge rammer mot en eventuell anmeldelse. Det har alt å si hvem man møter. Når man er veldig fortvilet trenger man noen som har peiling og som vet hva de snakker om. Det opplevdes svært ivaretakende og støttende. Så bra du fikk god hjelp der! Jeg snakket kun med ei dame, ifm en anmeldelse ifjor sommer, og hun hadde veldig lite å komme med. Utdannet sosionom forsto jeg. Hun avbrøt meg for annenhver setning: - Det der må du ta med advokaten din/psykologen din. IKKE en god opplevelse. Heldige deg som fikk snakket med en advokat der. Jeg går og venter på rettsak (enda) så kunne trengt en slik telefon, kan man spørre spesifikt der etter å snakke med en advokat? Ikke for å sette deg - eller meg - høyere enn andre, men én ting som jeg aldri hører blir tatt i betraktning i møte med hjelpeapparatet er IQ nivå. Jeg ligger på 122 (vanlig Mensa) og 137 (alle områder i hjernen). Spesielt skårer jeg høyt på EQ, og IQ er helt avgjørende for hvordan man tar inn omverdenen, filtrerer følelser osv. Det viktigste i møte med hjelpeapparatet er å bli speilet, og det kan man ikke gjøre hvis man tar inn på en annen måte. Selv foretrekker jeg folk med høyere utdanning (så sant de ikke bare har klistrerhjerne, og ikke egentlig skjønner hva de snakker om) og folk med høy skjult kompetanse (leser mye og eller har tatt til seg mye lærdom gjennom jobb). Å sitte med langt høyere IQ enn den man snakker med, og så bli umyndiggjort fordi man tenker/føler på en annen måte enn dem. Ei av de gode på hjelpetelefonen fikk fullstendig kula av meg da jeg nylig sa til henne: - Jeg har vært nødt for å gå i terapi for å bli dummere. Det jeg merker meg en tendens til - selv om det finnes unntak - er at mange som går i terapi over tid har høy IQ (de med lav lar ofte være, og bruker heller opp venner og familie for trøst og støtte) og da må de bli møtt utfra det. Nytter ikke å snakke med noen som knapt åpner en bok, eventuelt kun er i stand til å pugge en tekst uten å egentlig forstå den. Anonymkode: 2ee00...bc4 1
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #50 Skrevet 16. august 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #51 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, Uatskillelig said: Her jeg bor er det kun én person som jobber på støttesenter for kriminalitetsutsatte. Hun er jurist, og har jobbet som bistandsadvokat og forsvarer, og har også kjennskap til SMSO, Barnas hus, erstatning og eventuelle rettssaker. Send gjerne PM. Så kan jeg si hvem du bør kontakte om du bor i nærheten Kanskje vi snakker om forskjellige telefoner? Det er en som politietaten har opprettet for de som har anmeldt, ikke sant? Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om, at de kunne man kun ringe i tiden mellom anmeldelse og dom/mangel på dom. Tør ikke sende PM etter dette, men jeg skal undersøke selv, siden saken er pågående. Takk for tipset! Anonymkode: 2ee00...bc4
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #52 Skrevet 16. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 20.56): Kanskje vi snakker om forskjellige telefoner? Det er en som politietaten har opprettet for de som har anmeldt, ikke sant? Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om, at de kunne man kun ringe i tiden mellom anmeldelse og dom/mangel på dom. Tør ikke sende PM etter dette, men jeg skal undersøke selv, siden saken er pågående. Takk for tipset! Anonymkode: 2ee00...bc4 Den heter støttesenter for kriminalitetsutsatte. Man kan ringe dit om man har vært utsatt for noe kriminelt eller lurer på om noe kriminelt kan ha skjedd. De hjelper med å vurdere anmeldelse, kontakte politi/bistandsadvokat og undersøker ulike rettigheter som erstatning, kontaktforbud/hemmelig adresse eller rett til avhør hos barnas hus (som særlig sårbare voksne også kan gå inn under, om ønskelig), og gjør hele prosessen tryggere ved å gi informasjon om alt det juridiske slik at man vet hva man går til om man velger å anmelde. Man kan få samtaler over telefon, eller fysisk oppmøte. De kan også delta på samarbeidsmøter med psykolog, SMSO eller annet helsepersonell man evt har kontakt med. De har mye kunnskap, erfaring og kjenner også til traumereaksjoner. Absolutt anbefalt for de som har vært utsatt for noe kriminelt og trenger veiledning. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #53 Skrevet 16. august 2020 9 minutter siden, Uatskillelig said: Det var en telefon jeg fikk anbefalt da jeg var i kontakt med politiet. Den heter støttesenter for kriminalitetsutsatte. Man kan ringe dit om man har vært utsatt for noe kriminelt eller lurer på om noe kriminelt kan ha skjedd. De hjelper med å vurdere anmeldelse, kontakte politi/bistandsadvokat og undersøker ulike rettigheter som erstatning, kontaktforbud/hemmelig adresse eller rett til avhør hos barnas hus (som særlig sårbare voksne også kan gå inn under, om ønskelig), og gjør hele prosessen tryggere ved å gi informasjon om alt det juridiske slik at man vet hva man går til om man velger å anmelde. Man kan få samtaler over telefon, eller fysisk oppmøte. De kan også delta på samarbeidsmøter med psykolog, SMSO eller annet helsepersonell man evt har kontakt med. De har mye kunnskap, erfaring og kjenner også til traumereaksjoner. Absolutt anbefalt for de som har vært utsatt for noe kriminelt og trenger veiledning. Da er det samme telefon, bare i forskjelige kommuner vil jeg tro. Hadde nok bare uflaks med hun jeg snakket med, for jeg også fikk det inntrykket du beskriver her når jeg kontaktet dem første gang - mens hun bare henviste videre uten å kommentere noe av det jeg sa. Men hyggelig dame altså. Var bare ikke akkurat det jeg trengte i en slik situasjon. Hvis jeg ringer igjen skal jeg spørre spesifikt om advokat. Anonymkode: 2ee00...bc4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #54 Skrevet 16. august 2020 Skremmende lesning det her ❤️til de som trenger traumer her også men ganske i vater nå. I 15 år var det ille. Vurderte noen mørke netter det virkelig var tøft og aller lengst nede, å ringe en hjelpetelefon. Er nå glad jeg lot det være. Det kunne gått ille skjønner jeg. Det burde kreves en kvalitetsikring av slike telefoner. Hm. Kunne være interresant å grave litt i regelverk og forskrifter. Er det fritt frem for alle å starte en hjelpe telefon om den er gratis ? Kan jeg, i morgen ? Anonymkode: 6d774...559 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #55 Skrevet 16. august 2020 Råder de som sliter med litt tyngre ting å snakke med lege, psykolog e.l. Som flere har sagt her har vel de som svarer disse telefonene kun kortere kurs (får de lønn?) og det er ikke meningen at de skal «behandle» mer komplekse tilfeller. Anonymkode: e4545...d1c 2
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #56 Skrevet 16. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2020 den 20.42): Så bra du fikk god hjelp der! Jeg snakket kun med ei dame, ifm en anmeldelse ifjor sommer, og hun hadde veldig lite å komme med. Utdannet sosionom forsto jeg. Hun avbrøt meg for annenhver setning: - Det der må du ta med advokaten din/psykologen din. IKKE en god opplevelse. Heldige deg som fikk snakket med en advokat der. Jeg går og venter på rettsak (enda) så kunne trengt en slik telefon, kan man spørre spesifikt der etter å snakke med en advokat? Ikke for å sette deg - eller meg - høyere enn andre, men én ting som jeg aldri hører blir tatt i betraktning i møte med hjelpeapparatet er IQ nivå. Jeg ligger på 122 (vanlig Mensa) og 137 (alle områder i hjernen). Spesielt skårer jeg høyt på EQ, og IQ er helt avgjørende for hvordan man tar inn omverdenen, filtrerer følelser osv. Det viktigste i møte med hjelpeapparatet er å bli speilet, og det kan man ikke gjøre hvis man tar inn på en annen måte. Selv foretrekker jeg folk med høyere utdanning (så sant de ikke bare har klistrerhjerne, og ikke egentlig skjønner hva de snakker om) og folk med høy skjult kompetanse (leser mye og eller har tatt til seg mye lærdom gjennom jobb). Å sitte med langt høyere IQ enn den man snakker med, og så bli umyndiggjort fordi man tenker/føler på en annen måte enn dem. Ei av de gode på hjelpetelefonen fikk fullstendig kula av meg da jeg nylig sa til henne: - Jeg har vært nødt for å gå i terapi for å bli dummere. Det jeg merker meg en tendens til - selv om det finnes unntak - er at mange som går i terapi over tid har høy IQ (de med lav lar ofte være, og bruker heller opp venner og familie for trøst og støtte) og da må de bli møtt utfra det. Nytter ikke å snakke med noen som knapt åpner en bok, eventuelt kun er i stand til å pugge en tekst uten å egentlig forstå den. Anonymkode: 2ee00...bc4 Jeg beklager veldig at jeg ikke fikk svart på alt du skrev i meldingen. Jeg var midt i noe. Veldig trist å høre at du ikke fikk en god opplevelse. Det har alt å si hvordan man blir møtt, virkelig. Leit å høre at du venter på en rettssak, og jeg forstår veldig godt at du trenger noen å snakke med i prosessen. Har du en bistandsadvokat? Om det gjelder seksuelle overgrep så har man rett på gratis bistandsadvokat i prosessen. ❤️ Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 16. august 2020 #57 Skrevet 16. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det samme telefon, bare i forskjelige kommuner vil jeg tro. Hadde nok bare uflaks med hun jeg snakket med, for jeg også fikk det inntrykket du beskriver her når jeg kontaktet dem første gang - mens hun bare henviste videre uten å kommentere noe av det jeg sa. Men hyggelig dame altså. Var bare ikke akkurat det jeg trengte i en slik situasjon. Hvis jeg ringer igjen skal jeg spørre spesifikt om advokat. Anonymkode: 2ee00...bc4 Trist å høre at du hadde uflaks med den du snakket med. Det gjør jo at man kanskje ikke tørr å ringe igjen, noe som er veldig dumt. Du kan jo vurdere å ringe igjen ja, og spørre om de har advokat/jurist der, ja. 💗
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #58 Skrevet 17. august 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Råder de som sliter med litt tyngre ting å snakke med lege, psykolog e.l. Som flere har sagt her har vel de som svarer disse telefonene kun kortere kurs (får de lønn?) og det er ikke meningen at de skal «behandle» mer komplekse tilfeller. Anonymkode: e4545...d1c Det er nettopp det du sier at "det er ikke meningen at de skal «behandle» mer komplekse tilfeller", men de sitter likevel og syner og mener om alt, og sier du imot dem snakker de ned på deg. Jeg fortalte en dame på Legevakten om dem - hvordan de blant annet ga "råd" (setter de i anførselstegn, for det er sjelden jeg har fått et godt råd på den telefonen) uten å bli bedt om det. Dette var ordene hennes: - Dette er et overgrep! Anonymkode: 2ee00...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #59 Skrevet 17. august 2020 Skremmende lesing, burde rapporteres inn. Mistenker det er en del cluster b folk blant de "rådgiverne" som skal "støtte"mennesker, de næres av å trykke folk ned, vær obs på ordsalater og victimblaming. Rødt flagg alert. Anonymkode: 2c6b5...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #60 Skrevet 17. august 2020 8 hours ago, Uatskillelig said: Jeg beklager veldig at jeg ikke fikk svart på alt du skrev i meldingen. Jeg var midt i noe. Veldig trist å høre at du ikke fikk en god opplevelse. Det har alt å si hvordan man blir møtt, virkelig. Leit å høre at du venter på en rettssak, og jeg forstår veldig godt at du trenger noen å snakke med i prosessen. Har du en bistandsadvokat? Om det gjelder seksuelle overgrep så har man rett på gratis bistandsadvokat i prosessen. ❤️ Jeg forstår veldig godt hva du mener med intelligensnivå. Når man er behandler eller veileder så bør man evne å speile den andre. Jeg har møtt mange på min vei, i helsevesenet, som har klart det i varierende grad. Det er absolutt de som har evnet å speile meg som jeg også har blitt mest knyttet til. Så har jeg møtt en del som også prøver så godt de kan, men som ikke når helt inni hjertet. Det er forskjell på folk, helt uavhengig av yrke. De beste jeg har møtt har vært prest, jurist og fysioterapeut. De har en helt egen evne til speiling, og det gjør noe med hele opplevelsen. Man føler seg så sett, møtt og ivaretatt. Forstår veldig godt perspektivet ditt. Det har veldig mye å si hvem man møter når man er sårbar. Derfor tenker jeg at alle som jobber i hjelpetelefoner bør være gode på mentalisering og speiling. Det er veldig trist å lese at så mange her har så elendige erfaringer med hjelpetelefoner. Det er alfa og omega hvem man møter på, men dette med kjemi som mange gjemmer seg bak som i at vi to ikke har kjemi siden de ikke kan oppføre seg - det stemmer ikke nødvendigvis på meg. Men så er jeg en sosial person, og kan få i gang en samtale med hvem som helst så sant de ikke er dominerende/skremmende - da blir jeg så nervøs at jeg stammer. Utover det kunne jeg snakket med HVEM som helst føler jeg. Og synes det er spennede og utviklende. Så for meg er ikke kjemi viktig, men emosjonell modenhet, vilje til å være åpen for andres perspektiver og ikke minst å kunne speile. Og det tenker jeg man kan naturlig hvis man har et avklart forhold til seg selv og vet hvor en selv slutter og den andre begynner. Altså. At man ikke projiserer seg selv inn i speilet. Som så altfor mange gjør. ************************************************************************************************************************************************* SKRIVER DETTE FØRST, I TILFELLE DU ELLER ANDRE HER SYNES DET ER UBEHAGELIG Å LESE OM VOLD. SÅ: TRIGGERWARNING. ************************************************************************************************************************************************* Jeg hadde en gratis bistandsadvokat i starten, men hun kunne ikke fortsette å hjelpe meg da det ble klart at politiet ikke kunne ta ut tiltale for seksuelle trusler. Volden begynte med at han krevde en del ting jeg ikke skal skriver her og jeg gjorde motstand, da jeg har blitt ei tøff dame med årene og har begynt å forsvare meg. Tror også det var det som reddet meg, for midt i voldsepisoden husker jeg han sa: - Du er ei kul dame altså, sånn har ikke andre jenter gjort mot meg. Du er sånn dame jeg vil bli venn med altså. Kan du ikke massere meg litt? Jeg har hatt det så dårlig i dag.... blablablaa". Hvis man står på utsiden og kikker inn er det ganske fasinerende med disse overgriperne, for de følger en manual til punkt og prikke hver gang. Først trusler, så hive seg over deg, hvis du gjør motstand prøve å skryte av deg/applere til empatien i deg, hvis du fortsetter å vise motstand, håndlig og nedlatende - og så voldelig igjen." Det endte uansett med at han holdt på å drepe meg, i oppgangen som jeg hadde klart å komme meg ut til - og det var KUN det vitnene så. At jeg lå nede i trappen og at han sto over meg med en øks. Jeg var ufattelig heldig som overlevde, men vitnene så bare det og politiet tok kunne derfor kun ta ut tiltale på trusler med våpen. Så nei, har ikke bistandsadvokat lenger. Men har hatt kontakt med aktor, og han virker som en fin mann. Anonymkode: 2ee00...bc4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå