Gå til innhold

Jolenes dagbok og skriblerier


Jolene

Anbefalte innlegg

Ble sittende å se gjennom min egen (og meget korte!) bryllupsdagbok her inne. Det fikk meg litt til å tenke, at jeg kanskje, muligens, vet ikke, skulle starte en egen dagbok.

For det er litt rart å se tilbake på min egen bryllupsdagbok nå, over 3 år senere. Har aldri vært den som skriver mye dagbok inne på et forum, mest fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Per nå, ser vi oss om etter et større sted å bo enn vi har i dag. Mannen ønsker seg barn, jeg sitter mer på gjerdet på den fronten. Bare for å ha sagt det først som sist, han visste hva han gikk til ;).

Når det er skrevet, har jeg slitt en del med helsen de siste årene. Har tatt masse prøver, blitt fulgt opp av lege, og følger en plan legen min har gitt meg. Endelig begynner jeg å føle meg bedre! Har slitt med magen, og massevis av mat jeg ikke har tålt. Driver å tester ut hva jeg kan, og ikke kan spise nå. Fører en mat-dagbok, hvor alt som spises i løpet av en dag noteres ned. Heldigvis var kostholdet mitt ikke sååå annerledes enn det jeg må leve på nå, så det går greit. Har gått ned 8 kg til nå, uten at jeg egentlig har lagt inn annen innsats enn å være streng med kostholdet grunnet helsen. For det er veldig frustrerende å gå opp i vekt, men du skjønner ikke hvorfor du går opp i vekt. Nå har brikkene begynt å falle på plass, men det er viktig å følge et mat-regime. Min svakhet er all type ferdig-mat, men jeg må finne balansen mellom det å unne meg noe kontra få smerter. Den biten, jobber jeg med. For jeg ønsker ikke å være på diett, men finne et kosthold som både fungerer med helsen og som gir rom for å kose seg. En mellom-ting hadde vært det perfekte.

Ellers så har jeg ferie nå, og det skal bli deilig! Hatt en intens periode på jobben, og merker jeg er sliten. Ble ikke permittert under corona, men det betyr ikke at mengden arbeid på jobben gikk ned.

Håper du som leser har en fin lørdagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig har jeg hørt mye på denne sangen i det siste, Carrie Underwood er ei tøff dame!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver søndag pleier jeg å veie meg, og måle meg. Dette for å se hvordan jeg ligger an med kostholdet, samt kartlegge hva jeg kan og ikke kan spise.

Vekten i dag viste omtrent det samme som fredag (600g forskjell), og forskjellen er helt ok. Jeg vet jo at jeg koser meg mer i helgen enn i ukedagen, blant annet med vin. Jeg er ikke ute etter å leve på en diett, og dette er ikke et forsøk på å gå ned i vekt. Vektnedgangen er en positiv bonus, fordi det indikerer at kroppen min faktisk nå fungerer bedre. For å bryte det litt ned; i 3 år gikk jeg opp i vekt, uten at jeg forsto hvorfor jeg gikk opp i vekt. Det er en frustrerende situasjon, fordi man ikke klarer å finne årsaken til det. Dersom jeg hadde forstått og visst grunnen, hadde det vært lettere å forstå. Når du derimot ikke vet om grunnlaget til vektøkningen, da kommer frustrasjonen. Det at jeg nå går ned i vekt, betyr derfor for meg at jeg gjør noe riktig med tanke på å finne ut av hva slags mat jeg både kan spise, men også hva jeg ikke kan spise. Har hatt oppfølgning av lege, samt har en kostholdsoversikt over Ja-mat, muligens-mat og nei-mat. Totalt 8 A4-sider å forstå seg på. Det krever mye innsats, men jo strengere jeg er med det, jo mindre smerter i magen har jeg. Det er jo det jeg har ønsket hele veien også.

Måtte bare dele litt tanker rundt det, for jeg er så innmari fornøyd med denne prosessen. Jeg har til nå gått ned 8 kg, og over 30 cm på kroppen totalt. Det er en enorm endring på rundt 2 måneder, kun fordi kroppen begynner å fungere igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens sang, Foreigner - I want to know what love is:

Jeg er veldig glad i musikk, og hører mye på musikk. Denne sangen har fulgt meg i mange år, og jeg synes den bare er nydelig. For egen del digger jeg hard musikk, men er svak for 80-tallet. Det er noe eget med det litt pompøse og festlige 80-tallet. Vokst opp med musikken, og det gir meg noe. Har aldri skjønt meg på mennesker som ikke liker musikk, eller som ikke har noen favoritter. Favoritter er det mange av, problemet er å nevne bare noen få. For det kommer an på humør og dagsform for meg, og da blir musikk-valget deretter i grunn. Følte bare for å legge igjen denne sangen i dagboken min :) Skrivelysten kom nemlig av denne sangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk har alltid vært viktig for meg, og jeg liker mye forskjellig musikk. Run to you av Bryan Adams, er bare helt fantastisk! Har sett han live tidligere, og det var skikkelig spesielt:

Ellers, føler jeg egentlig reisen min mot bedre helse fortsetter. Driver fortsatt og tester ut hva jeg kan, og ikke kan spise. Dette er i grunn ganske så kjedelig, for er så innmari lei! Lei av å hele tiden måtte tenke på magen, unngå smerter, prøve å finne ut hva som fungerer etc, etc! IBS og allergier kan ta seg en bolle! For det er frustrerende å ikke ha en mage som fungerer optimalt, hvor det skal så lite til.

På den positive siden, har jeg gått ned nesten 8 kg til nå, noe som føles litt urettferdig. Urettferdig fordi jeg ikke har gjort noe for å gå ned i vekt. Hemmeligheten? Begynne å kartlegge alle aspekter ved kosten, samt følge en plan for ulike matvaregrupper. Målet mitt er jo ikke å leve etter en diett, men å kunne leve normalt. Finne ut hva som fungerer, hva som ikke fungerer, samt hva som kan gå en sjelden gang. Prosessen, er derimot lite moro. Det å slite med magen, sliter faktisk ut hele kroppen. For en som sliter med depresjoner fra før, er det ikke alltid en enkel prosess. Det tærer på rett og slett, fordi det føles som man bare får kastet ting, på ting mot seg for å se hva som skal til for å knekke deg. Heldigvis har jeg egentlig en ok selvtillit, og det å gå ned i vekt er ikke et feil skritt. Nettopp fordi det er så innmari frustrerende å gå opp i vekt uten å ane hvorfor. Slike ting har jeg også måttet jobbe meg gjennom for å finne en løsning på. Jeg har en del andre aspekter ved helsen som heller ikke er optimalt, derfor så blir dette bare toppen av isfjellet.

Nei, får heller sjekke innom her en dag med litt bedre tanker kanskje, jeg vet ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering her også :)

Nettopp blitt ferdig med ferie, og jeg kjenner jeg har så lyst til å kunne reise igjen! Liker ikke at det blir indirekte tvang til å holde seg i Norge. Selvsagt gjør jeg det, men føler likevel på trangen til å reise. Gleder meg til jeg kan gjøre det igjen. Det var uansett deilig med et avbrekk på jobb, kunne hente seg litt inn igjen. I min jobb, har det virkelig gått i ett siden mars. Det merkes, for å si det på den måten.

Må jo legge til litt musikk også, og hører for tiden mye på The Sisters of Mercy. Vision Thing er en skikkelig kul låt:

Ellers er jeg litt på jakt etter en ny PC til å ha hjemme, samt har en drømme-liste over ting jeg med tiden ønsker å kjøpe meg. Ting av høy kvalitet man kan ha i mange år, er alltid verdt å spare penger til, men nå må sparingen gå til huskjøp. Vi titter og titter, men har ikke funnet et ok hus ennå. Håper markedet snart åpner seg opp med det vi ser etter! Hehe! :)

Jaja, håper at du som eventuelt titter innom har en fin lørdag! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Herrefred, vi har kjøpt oss nytt hus! Og for meg er det en blanding av stress, glede, være spent og helt forvirret. Vi eier jo en bolig fra før vi skal selge, sånn at det blir litt av en prosess. Derimot gleder jeg meg også noe enormt til å flytte! Føles som om alle følelser bare bobler over, samt går i bølgedaler. Merkelig rett og slett!

Passende sang: Judas Priest You've got another thing comin'

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje greit å skrive her inne litt også? Er jo nesten 2 måneder siden sist...

Vi driver på med pakking og sortering av ting. Herrefred så mye greier vi har! Det er når man skal flytte at man finner ut hvor mye rart som befinner seg i alle kriker og kroker. Får satse på at det blir en goood stund til neste gang!

Ellers jobber jeg kontinuerlig med å finne ut hva jeg kan og ikke kan spise. På den ene siden er det slitsomt, på den annen side ikke. Det å spise mat jeg ikke selv har laget, der er det en utfordring for meg. Jeg blir nemlig alltid dårlig. Det er ikke så veldig moro. Heldigvis ( :P )  spiser vi ikke så ofte ute om dagen kan man si! Til nå har jeg gått ned rundt 10 kg, og det er uten at jeg egentlig har lagt inn mye innsats for å oppnå det. Det negative med det, er jo at mye av klærne mine er for store... Det er jo et luksusproblem, jeg innser det, men samtidig så er det litt stress å måtte bruke penger på nye klær nå. Jaja, det får bare bli sånn.

Ellers driver jeg å undersøker litt ting og tang vi ønsker å skaffe oss til huset. Jeg synes det er moro å holde på med interiør, og klør i fingrene til å starte. Må holde meg til vi flytter! Spesielt nå som all den fine julepynten har kommet i butikker og på nett! Julen 2021 tror jeg blir fin :P . Det er nemlig ikke noe vits i å skaffe seg flere ting enn man har i en flytteprosess, og vi skal egentlig ikke pynte så mye til jul i år. Det synes jeg er litt kjedelig, men sånn får det bare bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...