Gå til innhold

Lett gravid- men mister

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som har det sånn og vil fortelle sin historie?

Har dere funnet en årsak?

Vi blir gravide veldig lett, men det hjelper ikke når vi mister omtrent hver gang :( Har et barn fra før ,og har startet å prøve på en til. Ble gravide på pp1,  men mistet nå og. Så blir litt motløs:( 

Anonymkode: f3e32...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortell litt om deg selv da.

Alder, bmi, sykdommer?

Kanskje du har lav protein s? Har du det så anbefales det at man går på blodfortynnende under svangerskap

Anonymkode: 0d79b...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell litt om deg selv da.

Alder, bmi, sykdommer?

Kanskje du har lav protein s? Har du det så anbefales det at man går på blodfortynnende under svangerskap

Anonymkode: 0d79b...b0c

Slutten av 20 årene, bmi på 21 , ingen sykdommer på noen av oss. 

Jeg har fått sjekket eggledere og livmor og alt var bra. Vi skulle bli utredet sist og stod i kø , men ble gravide i ventetiden og det svangerskapet gikk smertefritt uten noen komplikasjoner eller blødninger. Derfor må vi "starte på nytt " denne gangen igjen.. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle prøve på nr. 3 hadde jeg ingen historie med abort, så overraskelsen ble stor da jeg mistet i SA ganske raskt etter prøvestarten. Veldig vondt, men forsøkte igjen og ble gravid med det samme. Den endte i en senabort i uke 14 pga. organfeil. Noen måneder etter ble jeg gravid igjen, men også den endte i en tidlig SA. Med tre aborter begynte jeg på utredning og de første prøvene viste at det ikke var noe galt med verken meg eller mannen. Ren og skjær uflaks, som alle legene hadde sagt hele veien. Ble gravid rett etter disse svarene, og den spiren holdt løpet ut ♥ Nå er vi derimot på jakt etter 4. og sistemann, og jeg ble gravid allerede i pp2 i sommer. Men har nettopp mistet denne i MA :( Det er klart man begynner å lure!! Skal man ikke få nok!? 4 aborter begynner å bli grensen for hva man orker...

Men - de aller fleste aborter ER bare uflaks. Sjeldent det er en genetisk feil e.l som er årsaken. Statistikken er rett og slett så nådeløs at 20% av alle svangerskap som oppstår ender i abort. Det er en temmelig høy prosent... Så hvis man er så heldige å først klare å unnfange (mange har jo problemer allerede der), så er det bare å krysse fingrene for at man tilhører de 80% hvor det går bra...

Jeg vet alt om hvor kjipt det er å tilhøre den 20% gang etter gang... men jeg har også opplevd det motsatte. Så hvis man bare ikke gir opp så vil det gå! Vi må nesten bare være veldig glade for at vi klarer å unnfange i det hele tatt. Så vi får en sjanse. Men det er selvsagt greit å kunne få litt støtte om man kan. Gynekologen min var raskt å skrive ut progresteronstøtte til meg da jeg ba om det etter de tre abortene på jakt etter nr.3, og det hjalp på å unngå SA iallefall, og føde et friskt barn. Denne støtten hjalp dessverre ikke nå i sommer da jeg opplevde MA, men jeg gjorde iallefall det jeg kunne. Bruker også Fructus Femina da jeg har tro på at det hjelper. Ellers er det rett og slett ikke så mye man kan gjøre. Men hvis du mister 3 ganger så har du altså rett til å få en utredning for å sjekke om det er noe bakenforliggende eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid 3 ganger på 8 mnd, siste gang satt den og er nå i tredje trimester. Mistet de to første i MA og SA. Målte progesteron 4-7 dager etter eggløsning etter å ha mistet to ganger, hadde svært lave verdier. Fikk da progesterontilskudd - Crinone. Man kan få dette ved mistanke om lave verdier også da det ikke er skadelig. Kan være verdt å prøve? Håper det ordner seg!! 

Anonymkode: 8285a...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi mista 4-5 ganger før hun endelig kunne bære frem tantebarnet mitt! Hun ble også svært lett gravid, men mista gang på gang. Men nå har hun et barn og er overlykkelig! Ikke gi opp❤️

Anonymkode: 246d0...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søstera mi mista 4-5 ganger før hun endelig kunne bære frem tantebarnet mitt! Hun ble også svært lett gravid, men mista gang på gang. Men nå har hun et barn og er overlykkelig! Ikke gi opp❤️

Anonymkode: 246d0...e8d

Misforstå meg rett, vi er overlykkelige over han vi har fått !❤ Og anser oss som heldige. Men vi ønsker oss sårt et søsken , men vi skal ikke prøve i evig tid og har tenkt å "lande" dersom det tar for lang tid. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble gravid 3 ganger på 8 mnd, siste gang satt den og er nå i tredje trimester. Mistet de to første i MA og SA. Målte progesteron 4-7 dager etter eggløsning etter å ha mistet to ganger, hadde svært lave verdier. Fikk da progesterontilskudd - Crinone. Man kan få dette ved mistanke om lave verdier også da det ikke er skadelig. Kan være verdt å prøve? Håper det ordner seg!! 

Spurte du om å få målt dette? :)

Nå har ikke siste SA blitt registrert,  siden det skjedde så tidlig og da har jeg ikke dratt til legen.. Men de tror vel på meg om jeg sier at vi mistet igjen  , håper jeg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine ble bare gravid når hun var et par kilo for mye. Dvs normalvektig men i den øvre delen av normalvektig. Kan kanskje hjelpe å gå noen kilo opp i vekt? Når du blir gravid vil du likevel legge på deg så.. 

Endret av Miewyn77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid for 4. gang på 6 mnd nå. Har akkurat bikket uke 4 i ny graviditet nå, og det er ca så langt jeg pleier å komme. Har hatt litt vondt siden torsdag, så antar at det går galt nå også og jeg venter bare på blodet. Jeg er vant med det nå, så jeg fokuserer bare på at til neste gang jeg blir gravid så har vi sikkert fått utredning og får oppfølging. Utredningen er like rundt hjørnet nå. Det er skikkelig kjipt å miste hver eneste gang, men jeg må bare holde meg positiv.

Jeg har ikke noe håp å formidle til deg, men jeg vil bare si at jeg vet hvordan det er. At dere har ett barn er positivt da, for da vet du i alle fall at du kan bære et barn helt frem. Men jeg vet jo at det sikkert ikke hjelper så mye å si det, for det hjelper ikke meg heller at jeg blir lett gravid når det "aldri" blir noe barn ut av det. Jeg krysser fingrene for at dere får en lillesøster eller lillebror!

Anonymkode: 372f8...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått sjekket stoffskiftet? Evt ubehandlet cøliaki? 

Anonymkode: 2599f...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått sjekket stoffskiftet? Evt ubehandlet cøliaki? 

Anonymkode: 2599f...259

Nei, har ikke sjekket noe annet enn livmor og eggleder som det ikke var noe galt med. Skulle utredes,  men ble gravid og det gikk bra , så alt ble satt til side. Nå må jeg miste tre ganger igjen før jeg får utredning , men kan jo prøve å ringe fastlegen og høre om jeg kan ta noen prøver der om jeg mangler noe.. Prøver som ikke krever veldig mye. 

Sliter ikke noe med magevondt, ville vel ha gjort det hvis jeg hadde hatt cøliaki. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gravid for 4. gang på 6 mnd nå. Har akkurat bikket uke 4 i ny graviditet nå, og det er ca så langt jeg pleier å komme. Har hatt litt vondt siden torsdag, så antar at det går galt nå også og jeg venter bare på blodet. Jeg er vant med det nå, så jeg fokuserer bare på at til neste gang jeg blir gravid så har vi sikkert fått utredning og får oppfølging. Utredningen er like rundt hjørnet nå. Det er skikkelig kjipt å miste hver eneste gang, men jeg må bare holde meg positiv.

Uff så fælt med den angsten - vet akkurat hvordan det er. Ble også gravid for fjerde gang på kort tid (1 år ca da, ikke så kort som deg) for noen år siden. Den følelsen man får når man sitter med pos. g-test kan ingen som ikke har opplevd det samme forstå. Men har du forespurt progresteron? Jeg gjorde det den 4. gangen, og tok babyklister. Ikke sikkert det gjorde noe fra eller til, men jeg endte med å være gravid i 9 måneder den fjerde gangen der ♥ Håper virkelig det samme for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Amatariel said:

Uff så fælt med den angsten - vet akkurat hvordan det er. Ble også gravid for fjerde gang på kort tid (1 år ca da, ikke så kort som deg) for noen år siden. Den følelsen man får når man sitter med pos. g-test kan ingen som ikke har opplevd det samme forstå. Men har du forespurt progresteron? Jeg gjorde det den 4. gangen, og tok babyklister. Ikke sikkert det gjorde noe fra eller til, men jeg endte med å være gravid i 9 måneder den fjerde gangen der ♥ Håper virkelig det samme for deg!

Ja, det er ikke et snev av lykke eller glede i meg når jeg ser den positive streken, det er bare "påan igjen, hvor lenge varer det denne gangen?". Positiv test betyr ikke baby eller at jeg skal bli mamma...

Jeg har forespurt progesteron. Jeg spurte fastlegen men han turte ikke å gi meg fordi han ikke kan nok om det. Så ringte jeg sykehuset forrige uke (faktisk før positiv test siden jeg får så sterke symptomer at det ikke er noen tvil), snakket med sekretærene hver dag fra tirsdag til fredag til jeg fikk vite til slutt på fredag at de ikke kunne gjøre noe. Fikk snakke med legen på ettermiddagen og hun ville utrede meg først, og sa at det er ikke nok forskning som sier at det hjelper mot habituell abort... Så det var en kjip fredag siden det da ble altfor sent å oppsøke privat gynekolog før helgen og jeg var sikker på at jeg kom til å miste iløpet av helgen. Men nå har jeg skaffet meg time til priv i morgen,  kanskje han kan hjelpe meg hvis det ikke er for sent. Jeg kjøpte meg også en progesteronsalve fra helsekosten på fredag som jeg ser noen bruker. Jeg har ikke helt tro på den da, siden jeg skulle startet 10 dager tidligere, pluss at det ikke er like sterke saker som det man får på resept, men jeg smører på morgen og kveld uansett. Ingen blod enda...

Hvor tidlig startet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig startet du?

Fastlege og sykehus er nok ikke de mest hjelpsomme på dette området nei... Jeg kontaktet Medicus samme dag jeg fikk positiv test (10 dpo), og fikk beskjed om at resept var klar samme dag. Den var ikke på lager da, men to dager etterpå hadde jeg den i hende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kan påstå at jeg blir lett gravid, men har vært enklere de siste 2 årene enn det som var tilfellet i mange år. Min histore er i alle fall som følger.

Starter å prøve å barn i 2007 med min daværende samboer. Ble gravid 7-8 mnd senere, men mistet i spontanabort i uke 11. Deretter 4 år uten at jeg oppnådde graviditet før vi gikk fra hverandre.

Startet å prøve med min nåværende mann i 2016 da vi hadde bodd sammen et års tid. Skjedde ikke noe de første to årene. I 2018 (ca jan) ble jeg gravid, men det endte i en SA i uke 7. I aug 2018 var jeg gravid igjen, men mistet i SA i uke 5. Ble gravid igjen i juni 2019, men mistet i MA  i uke 8 (fosteret kom ut i uke 12). Pga habitell abort var jeg derfor henvist til sykehuset og stod på venteliste der for å få utredning.

Kom aldri så langt da, for i februar i år stod jeg nok engang med positiv test i hånda, og ble ganske redd. Jeg syntes det var altfor tidlig, og jeg var sikker på at det skulle gå galt denne gangen også. Til torsdag er jeg 32 uker, og alt ser fint ut med babyen vår.

Hva som gikk galt alle andre gangene er ikke godt å si. De har spekulert i om diabetesen min har påvirket evnen til at fosteret utvikler seg riktig, og at det er grunnene til at det har gått galt så ofte. (Pga for høyt langtidsukker). Det har også blitt spekulert i om det er pcos som er årsaken, da jeg også har det. Samtidig har jeg fortsatt diabetes 2 og pcos når jeg ble gravid nå, og denne gangen har det gått fint, så det er umulig å si hvorfor jeg har mistet så ofte uten å få utredning. i

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, Amatariel said:

Fastlege og sykehus er nok ikke de mest hjelpsomme på dette området nei... Jeg kontaktet Medicus samme dag jeg fikk positiv test (10 dpo), og fikk beskjed om at resept var klar samme dag. Den var ikke på lager da, men to dager etterpå hadde jeg den i hende. 

Greit å vite til neste gang! Det har fortsatt ikke kommet blod og det ser ut til at hcg fortsatt stiger (ut fra styrken på streken på billigtester, det er jo ikke like konkret og sikkert som blodprøver, men likevel). Har gyntime i ettermiddag, så håper han kan hjelpe. Valgte Sentrum og ikke Medicus da. Jeg er på 15-16 dpo nå ca.

Men jeg har allerede bearbeidet sorgen over denne og ser på det som at det allerede har fått galt, så jeg føler ingenting rundt det. Tror det er for å beskytte meg selv litt fra den angsten jeg vanligvis ville hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spurte du om å få målt dette? :)

Nå har ikke siste SA blitt registrert,  siden det skjedde så tidlig og da har jeg ikke dratt til legen.. Men de tror vel på meg om jeg sier at vi mistet igjen  , håper jeg. 

Ts

Jeg spurte egentlig bare om å få resept på progesteron/Crinone, men legen ville måle først. Viktig å måle på riktig tid i syklusen som er midt mellom eggløsning og mens hvor progesteronnivået skal være høyest. 

Jeg hadde bare registrert den ene gravidteten jeg mistet, da jeg jeg mistet den andre så tidlig. Det var godt nok for legen at jeg sa jeg hadde fått positiv test men mistet 7 dager senere. 

I forkant av alt kjøpte jeg selv progesteronkrem fra helsekostbutikk men mistet likevel på gang nr 2. Gikk også på babyklister da jeg mistet sist. Det var ikke før jeg fikk progesteron på resept (sterkere saker) at det gikk bra. Ville forsøkt å få tak i noe fra lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte egentlig bare om å få resept på progesteron/Crinone, men legen ville måle først. Viktig å måle på riktig tid i syklusen som er midt mellom eggløsning og mens hvor progesteronnivået skal være høyest. 

Jeg hadde bare registrert den ene gravidteten jeg mistet, da jeg jeg mistet den andre så tidlig. Det var godt nok for legen at jeg sa jeg hadde fått positiv test men mistet 7 dager senere. 

I forkant av alt kjøpte jeg selv progesteronkrem fra helsekostbutikk men mistet likevel på gang nr 2. Gikk også på babyklister da jeg mistet sist. Det var ikke før jeg fikk progesteron på resept (sterkere saker) at det gikk bra. Ville forsøkt å få tak i noe fra lege. 

Progesteron vil selvfølgelig bare ha en virkning om ts har mangel på det. Tenker at hun skal gå privat og bli utredet, ikke høre på tullete råd på nettet. 

Anonymkode: d59d1...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Progesteron vil selvfølgelig bare ha en virkning om ts har mangel på det. Tenker at hun skal gå privat og bli utredet, ikke høre på tullete råd på nettet. 

Anonymkode: d59d1...271

Ironisk at du angriper mitt råd om å gå til lege for å få utredning/måle progesteronnivå men ikke de som anbefaler babyklister og progestonkrem fra helsekost. Regner med du ikke evnet å lese det jeg skrev skikkelig.   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...