Gå til innhold

Bekymringsmelding til barnevern

Fremhevede innlegg

Gjest Guest
Skrevet
Barnevernet er ikke noe stort stygt vesen som kidnapper barn slik mange tror pga medias fremstilling. De kan støtte foreldre i en vanskelig situasjon, og f.eks hjelpe til med avlastning om det trengs. Lykke til!!

Men enkelte som melder foreldre til barnevernet hadde nok gjerne helst sett at det var nettopp det de gjorde! Derfor mener jeg det er viktig å tenke på forhånd hva en egentlig vil oppnå, og at en faktisk kan vise til konkrete problemstillinger.

Foreldrene får nemlig lese hva melderene og andre sier i saken, og det kan komme meget dårlig ut om alt man har å komme med er scrap..

Videoannonse
Annonse
Gjest natterangleren
Skrevet

Synes det å gi beskjed om hvem en er er en selvfølge. Guttens mor kan bli paranoid og mistenksom dersom en melder anonymt, og det er vel ikke til guttens beste heller? Ellers støtter jeg opp om å kontakte bv i denne saken.

Skrevet

Det er så mye bedre å ringe barnevernet en gang for mye enn en gang for lite!!

Takk for at det finnes mennesker som deg her i verden, som bryr seg!!

Ring barnevernet, de guider deg videre. (Jeg vet, siden jeg har vært i kontakt med dem selv)

Skrevet

Lykke til, flott at det finnes mennesker som deg, som bryr seg! :klem:

Gjest Milah
Skrevet

Jeg synes også du burde ringe barnevernet. Lykke til!

Gjest Guest
Skrevet

Og jeg synes ikke du skal ringe barnedvernet før du har snakket med guttens mor, eller i det minste gutten selv.

Har selv blitt urettmessig raportert til barnevernet, og det tok tre måneder før jeg ble renvasket. Utrolig belastende å bli beskyldt for omsorgssvikt når det ikke er tilfelle. Hvis gutten trenger hjelp, så kan du tilby deg å ta kontakt med de rette instanser slik at familien får hjelp.

Skrevet
Du kan ringe barnevernet anonymt og legge frem saken for dem uten å nevne navn eller bosted til barn/foreldre. Så kan de si om dette er noe å jobbe videre med eller avvente situasjonen. Husk å tenke på barnets beste, og ikke ha fokus på foreldrene. Syns det er tøft gjort av deg å ha øynene åpne for hva som skjer hos andre, og ikke bare hos deg selv.

Jeg er enig i dette med fokuseringen. Altfor mange blir av forståelige grunner mer fokusert på foreldrene og tiden som kommer i etterkant av en slik bekjymringsmelding.

vidre sier du bl.a.:

Barnevernet er ikke noe stort stygt vesen som kidnapper barn slik mange tror pga medias fremstilling. De kan støtte foreldre i en vanskelig situasjon, og f.eks hjelpe til med avlastning om det trengs. Lykke til!!

Dette er faktisk barnevernets skyld ene og alene. De har valgt en profil som skremmer mer enn den beroliger. Og de har hatt noen saker fremme i mediene slik du sier som ikke oppfordrer til tillit. De stiller skjeldent eller aldri opp i situasjoner som innbyr til dialog ((f.eks stands på offentlige arrengementer). Eneste kommunikasjon mellom barnevern og befolkningen forøvrig skjer gjennom pressen (som kun tar tak i de negative sakene). Det er med andre ord ikke uten grunn at barnevernet skremmer folk flest. Så lenge barnevernet fortsetter med sitt arbeid for å beholde denne skremselsholdningene blandt befolkningen vil vi oppleve at det ikke blir noen forbedring. Dagens holdninger er med andre ord fremprovosert og ønsket av barnevernet og de benytter seg litt av samme teknikk som Politiet gjør for å innarbeide respekt. Hvordan barnevernet ønsker å opparbeide tillit med slike arbeidsmetoder er for meg en gåte.

Skrevet (endret)
Så lenge barnevernet fortsetter med sitt arbeid for å beholde denne skremselsholdningene blandt befolkningen vil vi oppleve at det ikke blir noen forbedring. Dagens holdninger er med andre ord fremprovosert og ønsket av barnevernet og de benytter seg litt av samme teknikk som Politiet gjør for å innarbeide respekt. Hvordan barnevernet ønsker å opparbeide tillit med slike arbeidsmetoder er for meg en gåte.

Hva i all verden vet du om at barnevernet ønsker å beholde en slik skremselsholdning? Da imponerer du meg, min kjære Far, for i siste semesters forelesing var fokuset at nå måtte BV få endret folks negative holdning.... Blant annet diskuteres det om BV skal fritaes fra den strenge tausetsplikten de har, som stopper de fra å kommentere saker som andre part gir til pressen. Grunnen er at foreldrenes advokater ofte kynisk benytter seg av det faktum at uansett hva de "lekker" til pressen, kan ikke BV ta til motmæle.

Endret av mockinbird
Gjest Guest
Skrevet

Men se på hvordan man blir behandlet her inne om man sier noe stygt om bv? Synes det er en skremmende holdning. Man bør jo tåle kritikk da. Når ikke engang folk som ikke jobber i etaten(tror ihvertfall ikke alle som svarte meg eller som stengte tråden gjør det) ikke tåler kritikk så kan en vel ikke forvente mer av de som faktisk jobber der..eller..?

Gjest Guest
Skrevet

Saken er jo at UANSETT hva man sier mot barnevernet, så vil andre folk alltid tenke at bv nok hadde rett. Tror det er svært vanskelig for enkeltmennesker å ha noe å stille opp med, har de blitt meldt til bv vil de slite med dette resten av livet.

Tror det er flere som støtter bv enn motsatt! Tror man står ganske alene og hjelpesløs mot de.

Gjest Guest
Skrevet

Uansett hva en sier mot bv så kan det brukes mot deg. Benytter man seg av advokater så tolkes det negativt, sier man ingenting tolkes dette også negativt..

så hva skal foreldrene gjøre da??

Og bv taper vel ingen sak om det ikke er grunn til det. Og vinner bv saken; hvilken rolle spiller det da at at noen sa de imot?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må bare si at jeg er meget sjokkert over barnevernets arbeid. De blir brukt som talsrør for sinte ekser (og andre) som ber barnevernet ordne opp i forhold som de ikke har hjemmel til. Barnevernet prøver til og med å manipulere for å oppfylle eksens ønsker. Barnevernet mottar melding fra helsevesenet om at ekser har truet sin partner, og de ser ikke på dette i det hele tatt. Dette er bare noen eksempler. For meg virker de lettlurte, lett å manipulere, de går utenfor sine hjemler(barnets beste overgår jo alt), de ser ikke ut til å ha forstått hva deres arbeidsoppgaver går ut på, de skyter med kannoner når de kunne brukt sprettert..

Så dette med at barneverenet alltid er "snille og gode" må jeg si jeg er meget skeptisk til.

Gjest Gjest
Skrevet

Barnevernet er sammensatt av en broket forsamling mennesker med ulik utdannelse. Dessverre er ikke alle utdannet for å jobbe med barnevern. Og ei heller med foreldre.

Men veldig mange gjør en helt utmerket jobb. Uten aldri å få et rosende ord for godt utført arbeid.

I mitt tilfelle fikk barnevernet en bekymrings melding fra en nabo. Ære være ham som sa ifra. Jeg var ikke klar over hvilken hjelp jeg kunne få hos barnevernet. Både økonomisk og på andre måter. Barna fikk egne støttekontakter, som skulle erstatte samvær med far, som uteble totalt, og jeg fikk økonomisk rådgivning. Jeg fikk rådgivning i forhold til hvordan jeg skulle takle mine barns sorgprosess, da tiden som går før man får hjelp andre plasser er alt for lang. Jeg fikk råd om hvordan vi skulle takle min eksmanns være måte, som var årsak til min nabos bekymringsmelding...og jeg fikk forståelse for at det kan bli for mye av og til å være helt alene med omsorgen for en liten flokk barn. Jeg oppdaget at barnevernet faktisk ikke var et trehodet troll som bare var ute etter å ta ifra meg barna.

Av og til trenger man hjelp! Det som er så synd vedrørende barnevernet er at de er alt for lite flinke til å fortelle om hvordan de kan hjelpe foreldre som sliter på ulike måter. Kanskje er det ikke hjemmel i lovverket for å drive slik opplysning.

Resultatet er blitt at for alt for mange er barnevernet blitt et tre hodet troll. Og alt for mange ansatte i barnevernet benytter seg av sin stilling og barnevernets dårlige rykte. De kan faktisk hjelpe. Om de bare vil.

Skrevet
Hva i all verden vet du om at barnevernet ønsker å beholde en slik skremselsholdning? Da imponerer du meg, min kjære Far, for i siste semesters forelesing var fokuset at nå måtte BV få endret folks negative holdning.... Blant annet diskuteres det om BV skal  fritaes fra den strenge tausetsplikten de har, som stopper de fra å kommentere saker som andre part gir til pressen. Grunnen er at foreldrenes advokater ofte kynisk benytter seg av det faktum at uansett hva de "lekker" til pressen, kan ikke BV ta til motmæle.

Det er riktig at det nå ser ut til å bli endringer mht hvordan barnevernet kan uttale seg. Men det er de selv som har valgt å forsvare en arbeidsmetode som burde vært lagt bort for lenge siden.

Barnevernet skulle vært langt mer aktive "blandt folk flest". Med det mener jeg at de skulle hatt et ansikt utad som ikke skremmer befolkningen på den måten de gjør i dag og som de selv har valgt.

Om barnevernet hadde hatt ønske om større tillit hadde de f.eks. stilt opp på forskjellige barnearrangementer og kommunisert med publikum fremfor å bygge opp en vegg av redsel og misforstått respekt. De ville ha snakket offentlig med barn i deres hverdag slik at foreldrene kunne se at de (barnevernet) ikke er "farlig".

Samtidig må vi på en eller annen måte komme bort fra dagens praksis hvor en liten, men hard, kjerne fungerer både som rådgivere for barnevernet (f.eks. ved lønnet arbeid for å uttale seg om barnevernets konklusjoner ved eventuelle rettsaker) og som overvåkningsorgan for barnevernet (kontroll av barnevernets og "egne" avgjørelser). Det er ingenting som tilsier at barnevernet og deres kompanjonger er mer objektive i sine påstander enn det andre yrkesgrupper er.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hørte fra ei som jobbet i barnevernet at de skulle bruke tid på å formulere bekymringsmeldinger før de sendte dem videre til andre kontorer. Dette får meg til å undre om de ikke er så opptatt av å vise til konkrete ting de er bekymret for, men mer av å argumentere og formulere seg, noe jeg ser på som en ren bevisst forsøk på å tilsløre og vri og vrenge på saker til egen fordel. Skremmende!

Skrevet
Jeg hørte fra ei som jobbet i barnevernet at de skulle bruke tid på å formulere bekymringsmeldinger før de sendte dem videre til andre kontorer. Dette får meg til å undre om de ikke er så opptatt av å vise til konkrete ting de er bekymret for, men mer av å argumentere og formulere seg, noe jeg ser på som en ren bevisst forsøk på å tilsløre og vri og vrenge på saker til egen fordel.  Skremmende!

Dette mener jeg er et eksempel på hvordan Barnevernet har gått i skyttegravene for å forsvare seg og sine handlinger.

Isteden for å være proaktive og bygge opp et tillisforhold til publikum graver de seg ned i papirbunkene på kontorene for å "designe" internrapporter som kansje forsvarer overgrep ovenfor de barna som blir berørt. Og med det sier jeg ikke at alt de gjør er overgrep. Mange barn har reelt behov for endringer i hverdagen, noe barnevernet kan være behjelpelig med.

Jeg har ingen detaljkompetanse på hvordan barnevernets rutiner er mht de enkelte saker. Men jeg setter store spørsmålstegn ved om deres arbeidsmetoder skaper den tillit mellom myndigheter og barn/foreldre som er nødvendig.

I de fleste yrker er det slik at en må bevise at en gjør en god jobb (dvs. bygge opp et tillitsforhold til medarbeidere, ledelse, kunder og publikum forøvrig) før en får den respekten fra ledelsen i firma som en fortjener.

Barnevernet har så langt valgt å legge seg på en linje hvor de ønsker respekt uten tillit. Dette er det samme som politikere og noen andre yrkesgrupper også sliter med. Svært få har tillit til mange av politikerenes avgjørelser. Dermed blir de også en av de mest utskjelt yrkesgrupper i samfunnet. Men politikerene har makt. Det har også barnevernet (om vi ser deres avgjørelser i sammenheng med de kollegaene som leies inn for å forsvare avgørelser som taes). Og som innlegget ovenfor beskriver setter både barnevernet og politikere/byråkrater seg ned for å "designe" kommentarer som skal forsvare deres påstander. Dermed blir det flere likhetstrekk mellom de to yrkesgruppene. Dette er altså en arbeidsmetode som barnevernet selv har valgt og som de har forsvart i mange år. Kansje de selv bør gjøre noe om de ønsker å få tilbake litt av respekten som har gått tapt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...