Gå til innhold

hvilken bunad er finest i landet?

Anbefalte innlegg

Gjest bunadfreak
Skrevet

hvilken bunad synes du er finest i norge? vis oss gjerne bilde..

grunnen til dette er at jeg vil gjerne kjøpe meg bunad men vet ikke hvilken jeg vil ha....så så mange fine i byen 17 mai men jeg visste jo ikke hvor de kom fra, så håper de kan dukke opp igjen her påå nett

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blå nordlandsbunad er helt klart finest.

Men personlig mener jeg at man bør ha en bunad fra sitt eget hjemsted, ikke bare plukke vilt.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har rød romeriksbunad som favoritt! Er forøvrig helt enig i at man bør ha bunad fra sitt eget distrikt, til nød fra foreldres distrikt! Blir helt meningsløst å velge bunad fra et sted man ikke har tilhørighet.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg synes grønn nordlandsbunad er finest.

Skrevet

Blå nordlandbunad! Jeg bruker den uten forkle og sjal, da ser den mindre "kjøkken" ut og mer frisk og ungdommelig:) Dessuten kommer de vakre broderiene til sin rett.

Skrevet

Uten forkle? Ser jo halvferdig ut da. Men men..

Jeg har også blå nordlandsbunad og er fornøyd med det.

Gjest Gulltopp
Skrevet

Nordlandsbunaden er fin også uten forkle og sjal, selv om jeg synes den er finest med begge deler, iallfall med forkle. Men jeg skjønner ikke hvorfor den har broderier på ryggen når det er meningen at man skal ha sjal over som skjuler dem.

Skrevet
Er forøvrig helt enig i at man bør ha bunad fra sitt eget distrikt, til nød fra foreldres distrikt!

Støtter den! Noe av det flotte med bunaden er jo nettopp det at den symboliserer tilhørighet.

For øvrig synes jeg det er mange fine bunader. Selv har jeg grønn Nordlandsbunad. Bruker som regel heller ikke sjalet, pga de fine broderiene på ryggen. Men uten forkle...? Har aldri vurdert det, men jeg ville nok syntes det ville vært litt feil... (det skjuler jo heller ingen broderier)

Skrevet

Blå nordlandsbunad er finest ja :)

...jeg er også enig i at man bør velge en bunad fra et distrikt man har tilhørighet til.

det er etter min mening, ca hele poenget....

Gjest Guest
Skrevet
Nordlandsbunaden er fin også uten forkle og sjal, selv om jeg synes den er finest med begge deler, iallfall med forkle. Men jeg skjønner ikke hvorfor den har broderier på ryggen når det er meningen at man skal ha sjal over som skjuler dem.

Har lest at det er meningen at man skal ta sjalet av når man kommer inn slik at de broderiene vises. Hvorfor aner jeg ikke.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg syns det er utrolig mange flotte bunader, men jeg må innrømme at jeg liker min egen veldig godt, og det er Rødtrøyebunaden fra Øst-Telemark, hvor jeg også kommer fra :)

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Skrevet

Jeg vet mange liker Nordslandsbunaden, men jeg syns faktisk den er litt kjedelig. Mine favoritter, må være Rødtrøybunaden fra Øst-Telemark ogHardangerbunaden.

Det er flere andre fine, men jeg husker ikke hvilke i farta. Jeg syns forresten bunadene fra Hallingdal er morsomme. Og så er det en fra Setesdal (?), med veldig stivt, litt kort skjørt. Den liker jeg også.

Bunader er morsomt, og jeg er heldig som har tilgang på flere, siden jeg har familie som er opptatt av bunader (og som også har sydd den ene min). Forrige 17. mai bestemte jeg meg for at neste år skal jeg skaffe meg lue til den ene bunaden og skaut til den andre. Jeg gleder meg til neste bunadsanledning allerede.

Skrevet

Bunadene fra Øst-Telemark er pene, men i Oslo kalles de nå kun for Oslo 3 bunad og det begynner i det hele tatt å bli ganske harry om man ikke har tilknytning til stedet, synes ihvertfall jeg (og flere jeg har snakket med). Selv kan jeg velge mellom den (Øst-telemark) og [post=http://husfliden.no/fileshare/filArkivRoot/felles/Bunader/de_gml_valdresb/bunad_s_500x1453.jpg]Valdres (om man tenker tilknytning, noe jeg synes er viktig når man skal velge bunad). Jeg arvet en Valdres-bunad og plutselig valget ble meget enkelt, i tillegg til at den Valdresbunaden jeg har, er det nesten ingen andre som har.

Skrevet
Bunadene fra Øst-Telemark er pene, men i Oslo kalles de nå kun for Oslo 3 bunad og det begynner i det hele tatt å bli ganske harry om man ikke har tilknytning til stedet, synes ihvertfall jeg (og flere jeg har snakket med). Selv kan jeg velge mellom den (Øst-telemark) og [post=http://husfliden.no/fileshare/filArkivRoot/felles/Bunader/de_gml_valdresb/bunad_s_500x1453.jpg]Valdres (om man tenker tilknytning, noe jeg synes er viktig når man skal velge bunad). Jeg arvet en Valdres-bunad og plutselig valget ble meget enkelt, i tillegg til at den Valdresbunaden jeg har, er det nesten ingen andre som har.

Det har de vel blitt kalt ganske lenge.... :)

Men ofte er det lett å se på detaljene (lengden på skjørtet, broderiet på skjorta, sølvjene osv) om personen som bruker den enten har litt peiling, eller er fra Telemark :)

Skrevet

Stolt og ekte telemarking her, med bunad som min mor har sydd og søljer som min tipp oldefar og min oldefar har laget :gjeiper:

Denne bunaden fra Vest Telemark, lik som den jeg og alle damene i familien har. Er helt klart Norges fineste bunad!! ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...