AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #1 Skrevet 14. august 2020 Tulla har fått vedtak på assistent i barnehagen 6 timer pr dag i tilegg ti s timer, i dag når jeg hentet i barnehagen hadde de tatt vekk denne assistenten og satt han på hele barnegruppa siden det var sykdom på avdelingen. Kan de virkelig gjøre det på denne måten? skjønner at det må drives forsvarlig men når mitt barn mister sin assistent er det ikke forsvarlig for henne? hun har jo fått denne assistenten fordi hun trenger det. Hva gjør jeg nå? hvor kan jeg henvende meg og hvem kan jeg klage til? Må jeg bare finne meg i at hun mister assistenten sin hver gang det er sykdom? Super fortvilet akkurat nå og føler ikke at jeg kan levere henne og vite at hun har det trygt og godt. Anonymkode: f2a00...6e1 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Skrevet 14. august 2020 Ta kontakt med styrer og hør med vedkommende. Det kan godt hende at dette ble løsningen denne gangen, uten at noen er fornøyd med den. Kanskje sto de med valget mellom å gi datteren din assistent eller at alle barna skulle ha en voksen på avdelingen. Jeg sier ikke at det er greit, ei heller at du skal finne deg i at assistenten blir brukt som vikar ved sykdom. Men det er fint at du er «på» og registrerer at hun mister assistenttimer. Hun har fått de for en grunn, og den grunnen er IKKE at barnehagen skal spare penger på vikar ved sykdom. Anonymkode: 2a380...65c 11
Pipaluk Skrevet 14. august 2020 #3 Skrevet 14. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tulla har fått vedtak på assistent i barnehagen 6 timer pr dag i tilegg ti s timer, i dag når jeg hentet i barnehagen hadde de tatt vekk denne assistenten og satt han på hele barnegruppa siden det var sykdom på avdelingen. Kan de virkelig gjøre det på denne måten? skjønner at det må drives forsvarlig men når mitt barn mister sin assistent er det ikke forsvarlig for henne? hun har jo fått denne assistenten fordi hun trenger det. Hva gjør jeg nå? hvor kan jeg henvende meg og hvem kan jeg klage til? Må jeg bare finne meg i at hun mister assistenten sin hver gang det er sykdom? Super fortvilet akkurat nå og føler ikke at jeg kan levere henne og vite at hun har det trygt og godt. Anonymkode: f2a00...6e1 Er det støttepedagog du mener?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, Pipaluk skrev: Er det støttepedagog du mener? Hun har en assistent som bare er der for og hjelpe henne Anonymkode: f2a00...6e1 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #5 Skrevet 14. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med styrer og hør med vedkommende. Det kan godt hende at dette ble løsningen denne gangen, uten at noen er fornøyd med den. Kanskje sto de med valget mellom å gi datteren din assistent eller at alle barna skulle ha en voksen på avdelingen. Jeg sier ikke at det er greit, ei heller at du skal finne deg i at assistenten blir brukt som vikar ved sykdom. Men det er fint at du er «på» og registrerer at hun mister assistenttimer. Hun har fått de for en grunn, og den grunnen er IKKE at barnehagen skal spare penger på vikar ved sykdom. Anonymkode: 2a380...65c Var styrer som sa det ble slik og at det også kom til å skje i fremtiden også ved sykdom og annet fravær, det kom ikke til å bli satt inn vikar siden de hadde denne assistenten til min datter i tilegg til de andre på avd Anonymkode: f2a00...6e1
JuliaKepler Skrevet 14. august 2020 #6 Skrevet 14. august 2020 Du tar selvfølgelig kontakt med ppt eller hvem enn det er som har satt i ga g dette tiltaket. Jeg hadde ringt i dag, men du får vente til mandag 14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Skrevet 14. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var styrer som sa det ble slik og at det også kom til å skje i fremtiden også ved sykdom og annet fravær, det kom ikke til å bli satt inn vikar siden de hadde denne assistenten til min datter i tilegg til de andre på avd Anonymkode: f2a00...6e1 Er dette privat eller kommunal barnehage? Anonymkode: 350c8...d16
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #8 Skrevet 14. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var styrer som sa det ble slik og at det også kom til å skje i fremtiden også ved sykdom og annet fravær, det kom ikke til å bli satt inn vikar siden de hadde denne assistenten til min datter i tilegg til de andre på avd Anonymkode: f2a00...6e1 Da ville jeg tatt det videre til rette instans. Dessverre kjenner jeg ikke gangen i slike saker i barnehagen, men noen må ha fattet dette vedtaket. Ppt, barnehagekontoret i kommunen? Begynn der. Det høres ikke greit ut. Anonymkode: 2a380...65c 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #9 Skrevet 14. august 2020 10 s timer? Hvis barnet har fått innvilget 6 timer fast hver dag, er det ikke umulig at assistenten er inne 8 t (eller 7,5) timer hver dag. Da er det i teorien 1,5-2 frie timer om dagen som kan fordeles på avdelingen i snitt. Dermed kan barnehagen bruke assistenten i snitt 1 dag i uken på avdelingen dersom det er behov. Men styrer burde absolutt forklare det slik dersom det er tilfellet. I vår bhg har et par barn fått typisk 60% assistent, og noen 20% eller 80%. Da deler gjerne 4 barn på 2 assistenter som til sammen skal dekke 160% stilling. Begge assistentene blir ansatt i 100% stillinger og barnehagen bruker de resterende 40% alt etter hvor behovet er. Anonymkode: fef85...14e 5
JuliaKepler Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 s timer? Hvis barnet har fått innvilget 6 timer fast hver dag, er det ikke umulig at assistenten er inne 8 t (eller 7,5) timer hver dag. Da er det i teorien 1,5-2 frie timer om dagen som kan fordeles på avdelingen i snitt. Dermed kan barnehagen bruke assistenten i snitt 1 dag i uken på avdelingen dersom det er behov. Men styrer burde absolutt forklare det slik dersom det er tilfellet. I vår bhg har et par barn fått typisk 60% assistent, og noen 20% eller 80%. Da deler gjerne 4 barn på 2 assistenter som til sammen skal dekke 160% stilling. Begge assistentene blir ansatt i 100% stillinger og barnehagen bruker de resterende 40% alt etter hvor behovet er. Anonymkode: fef85...14e Hva assistenten gjør foruten de 6 timene om dagen er da irrelevant for Ts. Det som er relevant er at barnet skal ha ass 6 timer HVER dag, ikke ingen timer en dag og 10 timer en annen 13
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #11 Skrevet 14. august 2020 8 minutter siden, JuliaKepler skrev: Hva assistenten gjør foruten de 6 timene om dagen er da irrelevant for Ts. Det som er relevant er at barnet skal ha ass 6 timer HVER dag, ikke ingen timer en dag og 10 timer en annen Sjansen er stor for at vedtaket sier 30 timer i uken, ikke 6 timer om dagen. Det gjøres fordi det er enklere å fordele timer og ansette assistenter på den måten. Dermed har barnehagen styringsrett på hvordan timene blir fordelt. De bryter ikke noen retningslinjer ved å trikse med timene så lenge totalen er rett over tid. Anonymkode: fef85...14e 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Ta det med den instansen som mente at tulla trengte assistent!😊 Anonymkode: 66d9c...216 1
n_97 Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Gå videre med dette. Det er mye økonomisk utnyttelse av tiltak rettet mot funksjonshemmede. Assistenten er der for henne, om det blir sykdom må de ha en liste med ringevikarer. 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #14 Skrevet 15. august 2020 Styrer sa det ikke ville bli satt inn vikar ved sykdom. Assistenten jobber bare med min datter så han har bare de timene han har henne, jobber ikke 100% Han er ansatt bare for henne om dere forstår men ved sykdom blir han satt inn som vikar Anonymkode: f2a00...6e1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #15 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Styrer sa det ikke ville bli satt inn vikar ved sykdom. Assistenten jobber bare med min datter så han har bare de timene han har henne, jobber ikke 100% Han er ansatt bare for henne om dere forstår men ved sykdom blir han satt inn som vikar Anonymkode: f2a00...6e1 Men da må du ta det videre! Hvem ville at hun skulle ha assistent? PPT? Da tar du kontakt med saksbehandleren og ber om hjelp, si at dette ikke er greit i det hele tatt! Du bør også vurdere å bytte barnehage! Anonymkode: 66d9c...216 8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #16 Skrevet 15. august 2020 Alle som jobber en-til-en med barn som har vedtak i min barnehage (privat), er ikke ansatt direkte hos oss, men hos kommunen. Dermed kan ikke vi komme å «ta» assistentene dersom det er sykdom på huset. Da må vi ringe vikarbyrå. Kontakt kommunen. Anonymkode: 93b3d...da1 11
Fru Uperfekt Skrevet 15. august 2020 #17 Skrevet 15. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Var styrer som sa det ble slik og at det også kom til å skje i fremtiden også ved sykdom og annet fravær, det kom ikke til å bli satt inn vikar siden de hadde denne assistenten til min datter i tilegg til de andre på avd Anonymkode: f2a00...6e1 Da må du ta en prat med lederen for PPT i din kommune for dette skal ikke forekomme. Har ditt barn fått assistent eller andre hjelpetiltak i bh så er det til barnet primært og ikke for at bh skal spare penger ved å ikke innhente vikar ved behov. 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #18 Skrevet 15. august 2020 Jobber i kommunal barnehage, og har dessverre samme erfaring. Handler om økonomi, manglende vikarer. Er fortvilende for de som jobber i barnehagen også. Ta det opp med PPT eller kommunen hvis det er kommunalt. (De har en tildels til å tro at barnehagen har mer personal enn de egentlig har, og kutter i budsjettet på vikarer). Anonymkode: e8608...6c4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #19 Skrevet 15. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da må du ta det videre! Hvem ville at hun skulle ha assistent? PPT? Da tar du kontakt med saksbehandleren og ber om hjelp, si at dette ikke er greit i det hele tatt! Du bør også vurdere å bytte barnehage! Anonymkode: 66d9c...216 Hvordan fungerer det å ta med seg ppt-hjelpen videre, dersom man skal bytte barnehage? Anonymkode: 087c9...770
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #20 Skrevet 15. august 2020 Skjer ofte det der. 100% assistent på et barn på vårt barns avdeling. Det stakkars barnet trenger den ressursen, men veldig ofte ender det opp med å dekke fravær fra andre ved sykdom. Når det da i praksis skal være fire voksne på hele gruppen ender de alltid opp med tre på grunn av sykdom. Anonymkode: 95797...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå