Gå til innhold

Balanseringslodd


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Meget dumt spørsmål, men punkterte det ene dekket fremme en gang i tiden, usikker på når men fikk fikset det når tiden for dekkskift kom. (Visste selvfølgelig ikke at jeg hadde punktert før dekket lå på 1.4bar på femte dagen på rad selv med påfylling). Til saken, de fikset det og satte på lodd, ca 10stk ala 5 gram hver. Etter det har bilen vært noe snodig å kjøre med, selvfølgelig kan jeg (og skal) ta med bilen tilbake til der det ble fikset, men tanken traff meg her om dagen; jeg har kun lodd på høyre fremme.. burde jeg ikke hatt lodd på de andre for å avbalansere?

Mye mulig det er helt normalt med bare ett dekk med lodd, men som bilhypokonder jeg er, skulle jeg gjerne ha visst om det faktisk er normalt, eller om jeg er fullstendig paranoid med god grunn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt med ulik antall vekter på hjulene. Det er hvor den største massen i dekkene som bestemmer det, derfor må man begynne med null vekter når nytt dekk er satt på felgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tdm900 skrev:

Det er helt normalt med ulik antall vekter på hjulene. Det er hvor den største massen i dekkene som bestemmer det, derfor må man begynne med null vekter når nytt dekk er satt på felgen. 

Men for øyeblikket har jeg jo bare vekter på ett av hjulene 🧐 Syntes styringen har blitt noe ujevn tildels at det er lik bar i alle samt en merkelig lyd fra akkurat den med vekt på. 
 

nei der slo hypokonderen inn så jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, dillyduzit skrev:

Men for øyeblikket har jeg jo bare vekter på ett av hjulene 🧐 Syntes styringen har blitt noe ujevn tildels at det er lik bar i alle samt en merkelig lyd fra akkurat den med vekt på. 
 

nei der slo hypokonderen inn så jeg

Hvis du tenker at 50 gram på ene siden påvirker, har du en sandsekk på passasjersetet for å motvirke din egen vekt?

Vektene på hjulet er for å gjøre hjulet like tungt på alle sidene. Slik at hvis du putter det på en stang som er helt parallell vil det stå i ro, og ikke snurre til et visst punkt. Det er unikt for hvert hjul.

Har du fått nytt dekk? Isåfall vil det føles forskjellig å kjøre. Spesielt hvis det andre er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ajarRun skrev:

Hvis du tenker at 50 gram på ene siden påvirker, har du en sandsekk på passasjersetet for å motvirke din egen vekt?

Vektene på hjulet er for å gjøre hjulet like tungt på alle sidene. Slik at hvis du putter det på en stang som er helt parallell vil det stå i ro, og ikke snurre til et visst punkt. Det er unikt for hvert hjul.

Har du fått nytt dekk? Isåfall vil det føles forskjellig å kjøre. Spesielt hvis det andre er slitt.

Ikke nye dekk nei, det ble fisket da det bare stod en skrue i det. Jeg har bare så vansker med å forstå at det ene dekket skal veie mer enn de tre andre og at de ikke avbalanserte de samtidig..

kan vel sikkert fra innom og få de til å gjøre det for å ha det på det rene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fortsatt bruker de andre hjulene er de jo balanserte fra før. Hva mener du med at bilen ble snodig å kjøre? Ubalanserte hjul gir risting i ratt når man kommer opp god fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, dillyduzit skrev:

Ikke nye dekk nei, det ble fisket da det bare stod en skrue i det. Jeg har bare så vansker med å forstå at det ene dekket skal veie mer enn de tre andre og at de ikke avbalanserte de samtidig..

kan vel sikkert fra innom og få de til å gjøre det for å ha det på det rene..

Balanseringen er ikke for å gjøre at dekkene veier det samme. Det er for å gjøre at dekket er like tungt på alle sider. 

Jeg synes det er litt rart hvis de andre dekkene ikke har noen lodd, litt uvanlig at dekk blir helt balansert av seg selv.

Hvis de har fikset skruen på skikkelig måte må de jo ha dekket av hjulet, da vil jo det kunne påvirke (klissjet de bruker til montering, lappen på innsiden, pluggen, lim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ajarRun skrev:

Balanseringen er ikke for å gjøre at dekkene veier det samme. Det er for å gjøre at dekket er like tungt på alle sider. 

Jeg synes det er litt rart hvis de andre dekkene ikke har noen lodd, litt uvanlig at dekk blir helt balansert av seg selv.

Hvis de har fikset skruen på skikkelig måte må de jo ha dekket av hjulet, da vil jo det kunne påvirke (klissjet de bruker til montering, lappen på innsiden, pluggen, lim).

De andre hjulene kan ha limte lodd på innsiden av felgene, noe som er litt vanskeligere å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Buldre skrev:

De andre hjulene kan ha limte lodd på innsiden av felgene, noe som er litt vanskeligere å se.

Måtte av med de andre for å se på noe annet, og da var det ingen lodd, verken de som festes med kant eller de klossene. 

3 timer siden, ajarRun skrev:

Balanseringen er ikke for å gjøre at dekkene veier det samme. Det er for å gjøre at dekket er like tungt på alle sider. 

Jeg synes det er litt rart hvis de andre dekkene ikke har noen lodd, litt uvanlig at dekk blir helt balansert av seg selv.

Hvis de har fikset skruen på skikkelig måte må de jo ha dekket av hjulet, da vil jo det kunne påvirke (klissjet de bruker til montering, lappen på innsiden, pluggen, lim).

Nettopp det jeg også mener, hvorfor skal ett dekk ha men ikke de 3 andre. Tar turen innom og får dem sjekket ut, dekkene ble satt på nye i fjor av samme firma (nye dekk, originalfelg fra bil)

de tok av dekket ja, holder nå riktig bar så er fikset på en ordentlig måte (håper jeg i hvertfall 🙂 )

10 timer siden, Buldre skrev:

Om du fortsatt bruker de andre hjulene er de jo balanserte fra før. Hva mener du med at bilen ble snodig å kjøre? Ubalanserte hjul gir risting i ratt når man kommer opp god fart.

Jo, men snodig at de 1) er uten lodd 2)ujevnheten i kjøringen kom etter at det ble satt på lodd på det ene dekket. 
 

merker ikke noe veldig risting, men ser at telefonen som sitter i holder rister mer enn vanlig på firefelten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, dillyduzit skrev:

Måtte av med de andre for å se på noe annet, og da var det ingen lodd, verken de som festes med kant eller de klossene. 

Nettopp det jeg også mener, hvorfor skal ett dekk ha men ikke de 3 andre. Tar turen innom og får dem sjekket ut, dekkene ble satt på nye i fjor av samme firma (nye dekk, originalfelg fra bil)

de tok av dekket ja, holder nå riktig bar så er fikset på en ordentlig måte (håper jeg i hvertfall 🙂 )

Jo, men snodig at de 1) er uten lodd 2)ujevnheten i kjøringen kom etter at det ble satt på lodd på det ene dekket. 
 

merker ikke noe veldig risting, men ser at telefonen som sitter i holder rister mer enn vanlig på firefelten.

Man skal ikke ha samme antall lodd på alle hjulene. Det er individuelt for hvert hjul. Hjulene trenger ikke veie det samme som de andre. 

Det finnes forsåvidt flytende balanseringsmiddel og sånne kuler. Men har aldri opplevd at dekkverksted bruker det.

Dekket holder luft om du så stikker en sånn lapp for et sykkeldekk på det. Så at det holder luft er absolutt ingen garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ajarRun skrev:

Man skal ikke ha samme antall lodd på alle hjulene. Det er individuelt for hvert hjul. Hjulene trenger ikke veie det samme som de andre. 

Det finnes forsåvidt flytende balanseringsmiddel og sånne kuler. Men har aldri opplevd at dekkverksted bruker det.

Dekket holder luft om du så stikker en sånn lapp for et sykkeldekk på det. Så at det holder luft er absolutt ingen garanti. 

Tar en tur innom og hører med dem. Dekket er plugget og sjekker lufttrykk jevnlig. 

Da mens vi er på lufttrykk, står jo 2.2 på lav vekt, 2.5 på høy vekt, har det noe å si om dekkene ligger på en 2.3/2.4? Annet enn at det kan slites noe raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, dillyduzit skrev:

Tar en tur innom og hører med dem. Dekket er plugget og sjekker lufttrykk jevnlig. 

Da mens vi er på lufttrykk, står jo 2.2 på lav vekt, 2.5 på høy vekt, har det noe å si om dekkene ligger på en 2.3/2.4? Annet enn at det kan slites noe raskere?

Høyere forbruk og mer slitasje. Men heller litt over enn litt under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...