Druid Skrevet 16. august 2020 #41 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, AndreasBR skrev: 1. Hadde det vært riktig hadde menn fått fyken og selskaper ansatt kun kvinner.. De kunne jo spart masse penger 🤣🤣🤣 Så nei, det du sier stemmer ikke. Kvinner betales ikke mindre enn menn. 2.Det du nevner er ikke et problem, det er biologi. Kvinnen får bestemme om hun vil ha barn eller følge karriere. Kan ikke få begge. Det kan heller ikke tas hensyn til når man ser på lønnsforskjeller.. 3.Kunne du tenke deg å noengang se en stilling utlyst hvor det stod "Menn 175.95 per time, Kvinner 140,76 kroner per time" ?? Nei, det er ulovlig. .... 1. Statistisk er det mange bransjer dette i praksis har skjedd. Det skjer ikke generelt fordi lønn ikke er ett rent kostspørsmål; for svært mange handler det om ROI, og det henger på risikovilje. I andre settinger handler det om arbeidsgivers mulighet og vilje til å ta sosial kost. Begge deler som utjevner bildet. Men ja, vi ser at bransjer bytter ut menn med kvinner, og at hele bransjer har lønnsnivå som ikke er samfunnsmessig bærekraftig. 2. Fra ett samfunnsmessig standpunkt er vi avhengig av at kvinner i like stor grad som menn individuelt kan fungere i samfunnet. Det blir interessant å se utviklingen i forståelsen av dette når de første med den nye pensjonsordningen går ut, siden dette er en omfattende reform som markant flytter tankegang fra forsikringsordning til spareordning, noe som flytter mer av den sosial kosten til arbeidsgiver og arbeidstaker. 3. Det er ulovlig å annonsere, men det er ikke ofte man ser lønnsantydning på denne måten. Og du vil bli overrasket hvor ofte jeg I praksis har fått kjønnssegregert lønnsantydninger. 1
herzeleid Skrevet 16. august 2020 #42 Skrevet 16. august 2020 3 timer siden, AndreasBR skrev: Hadde det vært riktig hadde menn fått fyken og selskaper ansatt kun kvinner.. De kunne jo spart masse penger 🤣🤣🤣 Så nei, det du sier stemmer ikke. Kvinner betales ikke mindre enn menn. Det du nevner er ikke et problem, det er biologi. Kvinnen får bestemme om hun vil ha barn eller følge karriere. Kan ikke få begge. Det kan heller ikke tas hensyn til når man ser på lønnsforskjeller.. Kunne du tenke deg å noengang se en stilling utlyst hvor det stod "Menn 175.95 per time, Kvinner 140,76 kroner per time" ?? Nei, det er ulovlig. Nå kan selvfølgelig enkelte ha høyere lønn enn andre fordi de har snakket seg til en høyere startlønn i firmaet. Det har ingenting med wage gap å gjøre. 1 time siden, Druid skrev: 1. Statistisk er det mange bransjer dette i praksis har skjedd. Det skjer ikke generelt fordi lønn ikke er ett rent kostspørsmål; for svært mange handler det om ROI, og det henger på risikovilje. I andre settinger handler det om arbeidsgivers mulighet og vilje til å ta sosial kost. Begge deler som utjevner bildet. Men ja, vi ser at bransjer bytter ut menn med kvinner, og at hele bransjer har lønnsnivå som ikke er samfunnsmessig bærekraftig. 2. Fra ett samfunnsmessig standpunkt er vi avhengig av at kvinner i like stor grad som menn individuelt kan fungere i samfunnet. Det blir interessant å se utviklingen i forståelsen av dette når de første med den nye pensjonsordningen går ut, siden dette er en omfattende reform som markant flytter tankegang fra forsikringsordning til spareordning, noe som flytter mer av den sosial kosten til arbeidsgiver og arbeidstaker. 3. Det er ulovlig å annonsere, men det er ikke ofte man ser lønnsantydning på denne måten. Og du vil bli overrasket hvor ofte jeg I praksis har fått kjønnssegregert lønnsantydninger. Snakker dere ikke egentlig forbi hverandre her? At det finnes forskjeller i lønnsutbetalinger mellom kjønnene virker det ikke å være uenighet om, men som dere er inne på handler dette i all hovedsak om individuelle valg kvinner og menn tar. Med andre ord at mennesker som prioriterer og velger ulikt også tjener ulikt. En har dermed ikke noe særlig "wage gap" i betydningen ulik lønn for likt arbeid, men en har et stort "wage gap" i betydningen ulik lønn for ulikt arbeid. 2
herzeleid Skrevet 16. august 2020 #43 Skrevet 16. august 2020 4 timer siden, Saph skrev: Norske feminister har alltid stått ved siden av kvinner fra alle trossamfunn og snakket ut om forandring både her og i utlandet. Er bare historieløst å si noe annet. Det er en pågående og aktiv bevegelse. Men det er vanskelig når det er så lukkede og kontrollerte grupper. Men lover deg alle feminister applauderer og heier og hjelper alt vi kan. Hva har du gjort for å forandre ting til det bedre for kvinners likestilling i trossamfunn? Eller er du bare en sånn en som kommer med kjeftefinger for at andre har gjort like lite som deg, og fy skam på de? Ja de har kanskje stått, eller sittet, der men innsatsen mot kulturer og miljøer med ekte patriarkat og kvinneundertrykking står i liten grad i forhold til innsatsen og furoren mot og i land der vi er likestilte. Det er nok i stor grad dette en reagerer på, og som en del minoritetsstemmer har revet seg i håret over. Det minner om da "verdens første feministiske regjering" besøkte et ekte patriarkat som faktisk finnes, og lydig bøyde nakken: https://unwatch.org/walk-shame-swedens-first-feminist-government-don-hijabs-iran/ 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 16. august 2020 #44 Skrevet 16. august 2020 Feminismen døde på 2000 tallet, de som er feminister i dag er ikke feminister. De er ekstremister som ønsker særrettigheter for kvinner, muslimske kvinner kan de bry seg mindre om. Marit Simonsen bry seg langt mer om onde døde hvite menn og spesielt en gul mann i det hvite huset enn faktisk undertrykte kvinner i Norge. Kritisere islam tør ikke feminister i dag å gjøre. 2
Solidaryparadoks Skrevet 16. august 2020 #45 Skrevet 16. august 2020 4 hours ago, Tiuren said: Først av at, supert at kvinner som definerer seg som feminister støtter disse kvinnene som har en lang og tøff kamp foran seg. Det er ganske selvforklarende at jeg ikke har sett den støtten som er å finne på lukkede kvinnegrupper (kan vi lage lukkede mannegrupper og?), og trolig ser heller ikke de som trenger støtten dette (eller de som de kjemper imot). Dermed er det jo litt bortkastet å gi støtte der, eller egentlig litt feigt? Når det gjelder støtte i offentlighten så har jeg ikke sett noen ting, har du linker? Det eneste jeg har funnet som ikke er "nøytralt" er på Document, men de kan vel ikke kalles feminister... Dette lurer jeg også på. Hvor er kildene til at feministene går ut i protest mot kvinneundertrykkelsen i Islam? (som er det mest forferdelige som skjer blant kvinner) 45 minutter siden, ElinX0Xpoliti said: Feminismen døde på 2000 tallet, de som er feminister i dag er ikke feminister. De er ekstremister som ønsker særrettigheter for kvinner, muslimske kvinner kan de bry seg mindre om. Marit Simonsen bry seg langt mer om onde døde hvite menn og spesielt en gul mann i det hvite huset enn faktisk undertrykte kvinner i Norge. Kritisere islam tør ikke feminister i dag å gjøre. Jeg har sett det samme. Hilsen en som har levd lenge nok til å se forandringen.
AndreasBR Skrevet 16. august 2020 #46 Skrevet 16. august 2020 (endret) 4 timer siden, herzeleid skrev: Snakker dere ikke egentlig forbi hverandre her? At det finnes forskjeller i lønnsutbetalinger mellom kjønnene virker det ikke å være uenighet om, men som dere er inne på handler dette i all hovedsak om individuelle valg kvinner og menn tar. Med andre ord at mennesker som prioriterer og velger ulikt også tjener ulikt. En har dermed ikke noe særlig "wage gap" i betydningen ulik lønn for likt arbeid, men en har et stort "wage gap" i betydningen ulik lønn for ulikt arbeid. Det er veldig enkelt. 10 menn og 10 kvinner, la oss anta alle tjener 200 kroner timen og har betalt lunsj,. 4 kvinner jobber 50%, 4 kvinner jobber 100% og 2 kvinner jobber 120%. Totalt jobbet ila 1 dag er 67,2 timer, eller 13 440 kroner. 2 menn jobber 50%, 4 menn jobber 100% og 4 menn jobber 120% . Totalt jobbet ila dagen er 78,4 timer eller 15 680,- Hvem tjener mest? Oi, de tjener jo alle likt. Men feministene ville sagt kvinnene tjente 14.28% mindre enn mennene.. Noe som selvfølgelig er bullshit. De tjente akkurat like mye. Per time. Endret 16. august 2020 av AndreasBR
herzeleid Skrevet 16. august 2020 #47 Skrevet 16. august 2020 (endret) 40 minutter siden, AndreasBR skrev: Det er veldig enkelt. 10 menn og 10 kvinner, la oss anta alle tjener 200 kroner timen og har betalt lunsj,. 4 kvinner jobber 50%, 4 kvinner jobber 100% og 2 kvinner jobber 120%. Totalt jobbet ila 1 dag er 67,2 timer, eller 13 440 kroner. 2 menn jobber 50%, 4 menn jobber 100% og 4 menn jobber 120% . Totalt jobbet ila dagen er 78,4 timer eller 15 680,- Hvem tjener mest? Oi, de tjener jo alle likt. Men feministene ville sagt kvinnene tjente 14.28% mindre enn mennene.. Noe som selvfølgelig er bullshit. De tjente akkurat like mye. Per time. Ja det er jo det jeg skriver, ulike lønnsutbetalinger for ulikt arbeid. Endret 16. august 2020 av herzeleid
AndreasBR Skrevet 16. august 2020 #48 Skrevet 16. august 2020 44 minutter siden, herzeleid skrev: Ja det er jo det jeg skriver, ulike lønnsutbetalinger for ulikt arbeid. Var ikke egentlig svar til deg, beklager. Var generelt eksempel på hva feminister mener er wage gap. Det er ikke 14.28% wage gap i eksempelet mitt, det er 0%. Man kan egentlig ikke sammenligne på kryss og tvers av yrker engang, ikke på kryss og tvers av firmaer.. 10 damer og 10 menn. 10 damer jobber i transportselskap A og tjener 175.95 kroner timen (minstelønn) 10 menn jobber i selskap B og får 180 kroner timen. Det er ingen wage gap her. Det er firmaer som rett og slett betaler ulikt. Hadde en fra A begynt i B hadde hun fått 180, og hadde en fra B begynt i A hadde han fått 175.95.
Example Skrevet 17. august 2020 #49 Skrevet 17. august 2020 De røde feministene i Norge kommer i en skvis her. Det er vanskelig å sjonglere dette med annen rød politikk, som innebærer å åpne opp for flere ikke-vestlige innvandrere, full frykt for å nevne negative konsekvenser rundt dette og fiendebildet som er skapt av den hvite mannen. Den brune eller svarte mannen passer ikke inn i dette bildet, fordi han faller inn under kategorien "offer for strukturell rasisme", sammen med fargede medsøstre. Da er det vanskelig å angripe han for andre ting. Dette er jo gjerne kvinner med minimale evner til refleksjon og tenke over ting i et større perspektiv, og i en sånn verden kan man ikke være både potensielt rasismeoffer og potensiell kvinneundertrykker. Også er det en kjensgjerning at folk gjerne kjemper hardest for sine egne rettigheter og goder. Det tjener ikke en norsk feminist noe særlig å kjempe mot kvinneundertrykkelse i muslimske miljøer, fordi det gagner ikke dem selv i særlig grad. De ville selvfølgelig aldri vurdert å gifte seg inn i en slik religion uansett. Så da får man gjerne det bisarre synet at en bh blir sett på mer kvinneundertrykkende enn en hijab eller niqab, og hvor et av verdens beste folkeslag på likestilling (nordmenn) blir sett på som den store stygge ulven. Ikke så rart at feminismen som fenomen har utspilt sin rolle i stor grad, og sliter med oppslutningen. De fleste norske unge kvinner og menn er mer intelligente enn som så. 4
Tiuren Skrevet 17. august 2020 #50 Skrevet 17. august 2020 On 8/16/2020 at 10:34 AM, super-s said: Jeg har sett mange feminister vise sin støtte til disse kvinnene jeg, både i en lukket kvinnegruppe jeg er medlem av, og på offentlige poster om temaet. Jeg mistenker at du ikke har gått inn for å finne ut om påstanden din stemmer, og du bryr deg kanskje ikke så mye om kvinnene i denne moskeen heller? At feminismen handler om å hate menn er bare tull, men det vet du nok godt selv. Svært mange kvinner i min omgangskrets er høylytte feminister, og ingen av oss hater menn. Klart det finnes kvinner som av ulike grunner hater menn, men det finnes da og så mange menn som hater kvinner, så det er irrelevant og har lite med feminisme å gjøre. On 8/16/2020 at 1:00 PM, Tiuren said: Først av at, supert at kvinner som definerer seg som feminister støtter disse kvinnene som har en lang og tøff kamp foran seg. Det er ganske selvforklarende at jeg ikke har sett den støtten som er å finne på lukkede kvinnegrupper (kan vi lage lukkede mannegrupper og?), og trolig ser heller ikke de som trenger støtten dette (eller de som de kjemper imot). Dermed er det jo litt bortkastet å gi støtte der, eller egentlig litt feigt? Når det gjelder støtte i offentlighten så har jeg ikke sett noen ting, har du linker? Det eneste jeg har funnet som ikke er "nøytralt" er på Document, men de kan vel ikke kalles feminister... Jeg bare lurte, fant du noen linker til feminister som støtter somaliske kvinners kamp for likestilling i moskeen? Jeg har ikke klart å finne noe, og ville gjerne sett hvordan det tenkes om disse sakene.
super-s Skrevet 18. august 2020 #51 Skrevet 18. august 2020 9 hours ago, Tiuren said: Jeg bare lurte, fant du noen linker til feminister som støtter somaliske kvinners kamp for likestilling i moskeen? Jeg har ikke klart å finne noe, og ville gjerne sett hvordan det tenkes om disse sakene. Beklager, men dette gikk helt i glemmeboken! Her er noen steder jeg har sett støtte: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158698349166940&id=165826141939 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214113783717462&id=1798947136 Og så er det inne i en lukket Facebookgruppe hvor jeg naturligvis ikke kan legge deg til eller dele skjermdumper. Noen av kvinnene det gjelder ser ut til å være medlemmer selv, og de andre skulle også legges til (kvinner som snakker høyt om kvinnesakeri media får komme frem i køen, det er lang venteliste). Og ja, det finnes også lukkede mannegrupper.
Tiuren Skrevet 18. august 2020 #52 Skrevet 18. august 2020 2 hours ago, super-s said: Beklager, men dette gikk helt i glemmeboken! Her er noen steder jeg har sett støtte: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158698349166940&id=165826141939 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10214113783717462&id=1798947136 Og så er det inne i en lukket Facebookgruppe hvor jeg naturligvis ikke kan legge deg til eller dele skjermdumper. Noen av kvinnene det gjelder ser ut til å være medlemmer selv, og de andre skulle også legges til (kvinner som snakker høyt om kvinnesakeri media får komme frem i køen, det er lang venteliste). Og ja, det finnes også lukkede mannegrupper. Takker, jeg ser at det ikke er helt håpløst.. Jeg ser at endel norske kvinner støtter sine somaliske søstre, det er ikke overraskende og skulle bare mangle, men det jeg virkelig savner er at ledende "radikal feminister" er på forsiden av Dagbladet for å protestere mot undertrykkende religiøse samfunn. Hvor er alle mediekåte kjendiser og professorer på likestilling, og "Blitz-feministene", når de virkelig har noe å kjempe for?
super-s Skrevet 18. august 2020 #53 Skrevet 18. august 2020 10 minutter siden, Tiuren said: Takker, jeg ser at det ikke er helt håpløst.. Jeg ser at endel norske kvinner støtter sine somaliske søstre, det er ikke overraskende og skulle bare mangle, men det jeg virkelig savner er at ledende "radikal feminister" er på forsiden av Dagbladet for å protestere mot undertrykkende religiøse samfunn. Hvor er alle mediekåte kjendiser og professorer på likestilling, og "Blitz-feministene", når de virkelig har noe å kjempe for? Ja, er ikke uenig i at flere kunne vært mer vokale. Men kan tenkes at de ikke vil ta alt fokuset fra disse kvinnene sin kamp, for de ser ut til å være sterke kvinner som evner å stå opp for seg selv. Jeg er sikker på at dersom de strekker ut en hånd og ber om hjelp så vil kvinner strømme til, men enn så lenge kan det være at støttemeldingene har gitt dem litt bensin for å kjempe enda hardere. Jeg vet ikke noe om hvordan det er å være somalisk kvinne, jeg vet ikke noe om hvordan det er å være muslim, så jeg kan ikke stå i bresjen for å få til en endring. Jeg støtter mer enn gjerne, og er det noe konkret jeg kan gjøre så gjør jeg det, men det er ikke min kamp. Jeg vil ikke være en såkalt white saviour som kommer inn og redder dem, for jeg tror de er kapable til å lede kampen selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå