Pawn Hearts Skrevet 15. august 2020 #41 Skrevet 15. august 2020 Jeg skulle altså gått inn på et rom og tatt livet av 30 mennesker? En slik insinuasjon er både absurd og ikke så rent lite fornærmende. Jeg ville selvfølgelig trukket meg pent og stille tilbake etter å ha konstatert at det ikke var noen ledige senger.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #42 Skrevet 15. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Svaret er 1. Anonymkode: 9f846...026 Svaret er ukjent, for gåten sier ingenting om hvor mange som var på soverommet før jeg gikk inn i det. Anonymkode: f521e...82e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #43 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svaret er 4. Noen går inn på soverommet så det blir det 34 personer til sammen der også dreper noen 30 av dem. Likene deres har ikke personlighet og derfor er det bare 4 personer igjen på soverommet. Anonymkode: 73473...7d9 Ikke riktig. Om du kommer inn på et rom og finner 1 død person der, vil du likevel fortelle andre at det var 1 død person der da du kom inn. Du vil ikke si at rommet var tomt pga den som lå der og var død ikke hadde personlighet. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #44 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Svaret er ukjent, for gåten sier ingenting om hvor mange som var på soverommet før jeg gikk inn i det. Anonymkode: f521e...82e Jo, ved kritisk tenking finner du svaret. Bare tenk på hva du sist svarte når noen spurte deg hvor mange det var på f.eks festen du sist var på. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #45 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke riktig. Om du kommer inn på et rom og finner 1 død person der, vil du likevel fortelle andre at det var 1 død person der da du kom inn. Du vil ikke si at rommet var tomt pga den som lå der og var død ikke hadde personlighet. Anonymkode: 0bc2b...912 Nei jeg sier ikke at det gjelder en død person når det gjelder et lik. Sier kanskje død kvinne, mann eller menneske. Anonymkode: 73473...7d9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #46 Skrevet 15. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke riktig. Om du kommer inn på et rom og finner 1 død person der, vil du likevel fortelle andre at det var 1 død person der da du kom inn. Du vil ikke si at rommet var tomt pga den som lå der og var død ikke hadde personlighet. Anonymkode: 0bc2b...912 Skulle det ikke vært riktig? Du lurer bare deg selv når du tror lik fortsatt er personer. Anonymkode: 73473...7d9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #47 Skrevet 15. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, ved kritisk tenking finner du svaret. Bare tenk på hva du sist svarte når noen spurte deg hvor mange det var på f.eks festen du sist var på. Anonymkode: 0bc2b...912 Et tall. Sier fortsatt ingenting om hvorvidt soverommet i gåten var tomt. Anonymkode: f521e...82e
Ullvott Skrevet 15. august 2020 #48 Skrevet 15. august 2020 (endret) Det er ikke kritisk tenkning som trengs her. Man trenger en diagnose som asperger eller liknende. Siden "gåten" åpenbart ikke er en historie med en form for sammenheng eller progresjon får man heller se på de enkelte setningene hver for seg. Jeg prøver å bryte det ned. 1. Jeg går inn i et soverom. OK, da er det i alle fall minst én person i soverommet på det tidspunktet. 2. Det er 34 personer. Javel, hvor da? Det står ikke at de 34 personene er i soverommet. 3. Du dreper 30. Hvem er "du" og hvem er "jeg"? Det står ikke at "du-personen" er i soverommet. "Du-personen" kan befinne seg et helt annet sted for hva vi vet. Og 30 hva da? Det står ikke at det dreier seg om 30 personer. 4. Hvor mange er det nå på soverommet? Nå? Tja, det står ingen ting om at "jeg-personen" har gått ut igjen fra soverommet. Det står heller ikke at det er det samme soverommet som i første setning, noe man kanskje ikke skal ta for gitt, i og med at setningene tydeligvis ikke har noe med hverandre å gjøre. Men dersom dette spørsmålet henger sammen med den første setningen vil jeg svare "minst 1". Endret 15. august 2020 av Ullvott 3
Gjest loveli Skrevet 15. august 2020 #49 Skrevet 15. august 2020 (endret) På 14.8.2020 den 1.34, AnonymBruker skrev: Kan noen si meg svarer på gåten? Får du til dette er du en kritisk tenker. Jeg går inn i et soverom. Det er 34 personer. Du dreper 30. Hvor mange er det nå på soverommet? Anonymkode: aaa52...5fd Teksten er så ufullstendig og dårlig formulert at det gjør vondt. Men la gå. 1. Jeg går inn i et soverom. De soverommene jeg pleier å være i er det bare meg. Jeg sovner. Drømmer at jeg dreper 30, uspesifisert hva jeg dreper, det står bare at jeg dreper 30, så jeg velger selv å definere det som personer. Tallet 34 er nevnt så tar det som utgangspunkt. Altså 34-30=4 levende personer igjen. Men kroppene til 34 personer er der fortsatt i drømmen. Men i selve soverommet er det bare meg, 1. 2. Vi kan ha vært 34 tilsammen, da det står skrevet at det er 34 etter at jeg gikk inn. Så da er ikke jeg den 35. personen. Regnes kroppene som er døde med? Eller ikke? 3. Eller så er det det at man må se på hva som står. "Jeg" går inn på et soverom. Det er 34 personer (det står ikke hvor disse er, så la oss si de er på tur i skogen et helt annet sted). Videre står det "du" dreper 30 (personer? Et helt annet sted, da det ikke står at alle oppholder seg på soverommet). Det er bare én på soverommet fortsatt, bare meg. Verken de 34 personene som er nevnt eller de 30 drepte folka var på soverommet. 4. Eller tolket på annet vis, det var 34 personer før jeg gikk inn på soverommet, jeg blir nummer 35. Jeg dreper 30 av personene, og vi er fortsatt 35 stykker inne på soverommet, kroppene forsvinner ikke selv om hjertet ikke slår. Eller det menes at de ikke skal telles med og vi er 5 stykker igjen. For en forferdelig dårlig gåte... er fristet til å si at svaret er 17, bare fordi det gir like lite mening som selve gåten. Endret 15. august 2020 av loveli
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #50 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg sier ikke at det gjelder en død person når det gjelder et lik. Sier kanskje død kvinne, mann eller menneske. Anonymkode: 73473...7d9 Det har ingenting å si hva du sier. Vanlig omtale er at man har f.eks funnet en død person et sted. Senere omtale kan være om det er en mann eller kvinne. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #51 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et tall. Sier fortsatt ingenting om hvorvidt soverommet i gåten var tomt. Anonymkode: f521e...82e Det er også meningen, da det da ville vært svært enkelt, knapt nok en gåte. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #52 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, Ullvott skrev: Det er ikke kritisk tenkning som trengs her. Man trenger en diagnose som asperger eller liknende. Siden "gåten" åpenbart ikke er en historie med en form for sammenheng eller progresjon får man heller se på de enkelte setningene hver for seg. Jeg prøver å bryte det ned. 1. Jeg går inn i et soverom. OK, da er det i alle fall minst én person i soverommet på det tidspunktet. 2. Det er 34 personer. Javel, hvor da? Det står ikke at de 34 personene er i soverommet. 3. Du dreper 30. Hvem er "du" og hvem er "jeg"? Det står ikke at "du-personen" er i soverommet. "Du-personen" kan befinne seg et helt annet sted for hva vi vet. Og 30 hva da? Det står ikke at det dreier seg om 30 personer. 4. Hvor mange er det nå på soverommet? Nå? Tja, det står ingen ting om at "jeg-personen" har gått ut igjen fra soverommet. Det står heller ikke at det er det samme soverommet som i første setning, noe man kanskje ikke skal ta for gitt, i og med at setningene tydeligvis ikke har noe med hverandre å gjøre. Men dersom dette spørsmålet henger sammen med den første setningen vil jeg svare "minst 1". "Jeg" og "du" her kan fort bli "vi". Essensielt for å løse gåten. Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #53 Skrevet 15. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kritisk tenking. Ikke vill tenking. Da kunne du likesågodt tatt med en løve og en melon. Anonymkode: 0bc2b...912 Hvorfor er dette "vill" tenkning? Hvordan i alle dager er løver og meloner relevant? Alt jeg påpekte er at det ikke står noe om disse 34 personene er inkludert deg, om de i det hele tatt er på soverommet, hvem jeg dreper, at døde også blir regnet med, at det ikke har noe å si om jeg er på soverommet når jeg dreper disse, og konkluderte da med at hvis du er alene på soverommet er svaret 1 (og jeg dreper da et annet sted) eller at vi alle sammen er der og hvis du regner med deg i disse 34 menneskene er svaret 34, hvis det var 34 der før du gikk inn døren er svaret 35. Hvorfor er dette vilt i forhold til det andre har skrevet? Hva er kritisk tenkning i følge deg? Anonymkode: 87bf4...7cd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #54 Skrevet 15. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dette "vill" tenkning? Hvordan i alle dager er løver og meloner relevant? Alt jeg påpekte er at det ikke står noe om disse 34 personene er inkludert deg, om de i det hele tatt er på soverommet, hvem jeg dreper, at døde også blir regnet med, at det ikke har noe å si om jeg er på soverommet når jeg dreper disse, og konkluderte da med at hvis du er alene på soverommet er svaret 1 (og jeg dreper da et annet sted) eller at vi alle sammen er der og hvis du regner med deg i disse 34 menneskene er svaret 34, hvis det var 34 der før du gikk inn døren er svaret 35. Hvorfor er dette vilt i forhold til det andre har skrevet? Hva er kritisk tenkning i følge deg? Anonymkode: 87bf4...7cd Du har gått inn på soverommet. Deretter kommer opplysningen om at det er 34 personer. Er det da mest logisk å anta at disse er på soverommet eller garasjen, etter hva du har fått vite? Blir en person omtalt som en person, selv etter at denne er død? Er det logisk å anta at du gikk inn sammen med noen? Når en da tenker kritisk her (om du vet hva det er) hva kommer du frem til da? Anonymkode: 0bc2b...912
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #55 Skrevet 15. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har gått inn på soverommet. Deretter kommer opplysningen om at det er 34 personer. Er det da mest logisk å anta at disse er på soverommet eller garasjen, etter hva du har fått vite? Blir en person omtalt som en person, selv etter at denne er død? Er det logisk å anta at du gikk inn sammen med noen? Når en da tenker kritisk her (om du vet hva det er) hva kommer du frem til da? Anonymkode: 0bc2b...912 Vi får ingen opplysninger om disse 34 personene, så det vet vi ikke, bare at det er 34 personer. "Det er 34 personer" sier oss ingenting. Kritisk tenkning gjør at man ikke bare kan trekke konklusjoner uten å ha fakta der, da blir det bare synsing og antagelser. Ja, en person blir omtalt som en person etter døden i mine øyne. Hva skulle vedkommende ellers være? Det var ikke jeg som gikk inn, men du (det som blir omtalt som "jeg" i teksten), jeg (altså "du") er den som dreper. Det står at du gikk inn på soverommet, logisk sett går du inn alene. Men hvis vi skal synse og anta, så kan det være 34 personer på soverommet før du og jeg går inn sammen. Jeg dreper da 30 av oss, og siden vi ikke skal se på døde som personer, så vil det da være 6 igjen. Og variasjoner av dette avhengig av om du og jeg teller med i disse 34. Anonymkode: 87bf4...7cd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #56 Skrevet 15. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får ingen opplysninger om disse 34 personene, så det vet vi ikke, bare at det er 34 personer. "Det er 34 personer" sier oss ingenting. Kritisk tenkning gjør at man ikke bare kan trekke konklusjoner uten å ha fakta der, da blir det bare synsing og antagelser. Ja, en person blir omtalt som en person etter døden i mine øyne. Hva skulle vedkommende ellers være? Det var ikke jeg som gikk inn, men du (det som blir omtalt som "jeg" i teksten), jeg (altså "du") er den som dreper. Det står at du gikk inn på soverommet, logisk sett går du inn alene. Men hvis vi skal synse og anta, så kan det være 34 personer på soverommet før du og jeg går inn sammen. Jeg dreper da 30 av oss, og siden vi ikke skal se på døde som personer, så vil det da være 6 igjen. Og variasjoner av dette avhengig av om du og jeg teller med i disse 34. Anonymkode: 87bf4...7cd Ikke om du går inn alene og du møter en du kjenner der inne av de 34. Da får "jeg" og "du" i fremstillingen mening. Hvorfor skal vi ikke se på døde som personer? Anonymkode: 0bc2b...912
Coronas Skrevet 15. august 2020 #57 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 1.34, AnonymBruker skrev: Kan noen si meg svarer på gåten? Får du til dette er du en kritisk tenker. Jeg går inn i et soverom. Det er 34 personer. Du dreper 30. Hvor mange er det nå på soverommet? Anonymkode: aaa52...5fd 35 med deg
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #58 Skrevet 15. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke om du går inn alene og du møter en du kjenner der inne av de 34. Da får "jeg" og "du" i fremstillingen mening. Hvorfor skal vi ikke se på døde som personer? Anonymkode: 0bc2b...912 Det er jo det samme om du går inn og møter en du kjenner eller om "du" er meg, det har ingenting å si. Og hvorfor man ikke skal se på døde som personer får du spørre vedkommende som mente de ikke er det. 11 minutter siden, Coronas skrev: 35 med deg Hvis vi skal tenke rett fram og uten kritisk blikk, du går inn, det er 34 personer (der inne) og jeg dreper 30 av dem (for da må jeg være en av de 34). Døde blir også sett på som personer, så da er det 35 personer der inne, helt enig. Anonymkode: 87bf4...7cd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #59 Skrevet 15. august 2020 34. Jeg går inn, du er der. Og det sies det er 34 på soverommet. antar det er med du og jeg. det står det er 24 på soverommet, så er det vel det da. døde eller levende. Anonymkode: 71b85...962
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå