Gå til innhold

Hva med dåpsfeiring nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en nabokommune til Oslo, og skal holde dåp neste helg. Ville dere ha gjennomført det?

Hadde bedt 30 gjester, men nå må vi vel nedskalere til 20, vel? Hvordan ville dere gått frem for å si fra om at noen ikke kan komme likevel?

Hadde planlagt et selskap på to timer etter kirken, med lunsj og kaker. Klarer ikke helt å lande på om vi skal gjennomføre eller ikke?!

Anonymkode: 1bbf0...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal ha det hjemme kan det bare være 20 personer. Det er gammelt nytt. 1 meter avstand mellom personer som ikke er i samme husstand. 

Anonymkode: 80929...b5d

• Liker 5
Skrevet

Hadde avlyst. Skjønner at det kan være skuffende for barn å avlyse bursdagsfeiringer osv, men din lille får ikke med seg noe av det uansett. Gjennomfør dåpen, men avlys selskapet.

Anonymkode: c4ae3...d8b

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at dere enten

1) avlyser hele greia 

2) gjennomfører dåpen men avlyser selskapet

3) gjennomfører dåpen men reduserer selskapet til bare de aller nærmeste (besteforeldre + faddere). Husk også å høre med kirken hvor mange gjester det Evt er plass til. Folk har forståelse for det, men ikke regn med at folk reiser langt for å bare bli med i kirken.

Så får dere vurdere om det er Ok for dere å ikke ha med hele familie/vennekretsen. Det kommer andre selskaper etterhvert, men samtidig er jo ikke dåpen noe som haster så veldig, sånn egentlig. Det er ikke til skade for hverken barnet eller dere å vente til våren 😊

Selv hadde vi minidåp i sommer med bare besteforeldre og faddere (våre søsken pluss to vennepar) - det var faktisk ganske hyggelig!

Anonymkode: 23009...ec6

• Liker 4
Skrevet

Skal du ha det hjemme eller i lokale? Hvis hjemme ikke mulig med mer enn 20 personer maks. I lokale kan du ha opp til 200. Du må sørge for 1 m avstand mellom de som ikke er i samme hustand/nærkontakter. 

Skrevet

Har du leid et sted, slik at du kan selv stå som ansvarlig arrangør, og få lov til å ha flere?

uansett må det være mulig å holde meter’n. Hvis ikke, må du nedskalere til det blir mulig. Og sørge for mulighet for håndvask, antibac etc. Vurdere om du skal ha en egen person til å servere mat/kake hvis du har planlagt buffet. 

Og helt ærlig; jeg tror de gjestene du evnt må si til at ikke kan komme likevel, forstår det - og kanskje til og med blir glade. Høyst sannsynlig har de tenkt tanken selv, men kvier seg for å ta det opp med deg. 

• Liker 1
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 9f4ae...7c0

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor i en nabokommune til Oslo, og skal holde dåp neste helg. Ville dere ha gjennomført det?

Hadde bedt 30 gjester, men nå må vi vel nedskalere til 20, vel? Hvordan ville dere gått frem for å si fra om at noen ikke kan komme likevel?

Hadde planlagt et selskap på to timer etter kirken, med lunsj og kaker. Klarer ikke helt å lande på om vi skal gjennomføre eller ikke?!

Hvis det er leid et sted, og det kan være litt plass mellom hver, så ja... Det kommer kanskje flere fra familier, så da kan jo de bare sitte sammen på den måten. Babyen trenger ikke være fra fang til fang. 

I disse dager vil de fleste skjønne at det kan være vanskelig med store selskaper. En annen mulighet du eventuelt har er å dele selskapet opp i to puljer, så kommer det ikke så mange på en gang.

• Liker 1
Skrevet

Nei, her bør dere tenke på smittevern og landets beste om dette utbruddet skal gå over fortest mulig. Eller så kan dere tenke på eget omdømme hvis dere ikke bryr dere om andre, ser for meg overskriften i lokalavisa deres "Lokalt utbrudd spores til dåpsfeiring".

• Liker 4
Skrevet

Avlys hele greia og arranger heller en navnefest når Corona er over

Anonymkode: 7c13d...01e

Skrevet

Var i dåp i juni og det gikk helt fint, var bare de aller nærmeste som kom både i kirka og til festen. Var utrolig heldig timing egentlig for da var smittetallene så lave, og dermed fikk oldeforeldre til dåpsbarnet også med seg dåpen. Dette var i det samme område som dere skal holde deres dåp.

Ville nok vært litt mer ukomfortabel med dåp nå sånn som smittetallene har utviklet seg oppover i det siste. Blir jo opp til dere egentlig. Ville i så fall utelatt de eldre i familien fra dåpen og festen tror jeg.

Ble selv døpt da jeg var 2 år gammel, syns egentlig det er litt fint at jeg var så gammel som jeg var da jeg ble døpt for jeg har noen veldig koselige bilder fra dåpen😊 Ser at jeg har hatt en helt egen connection med faddere, gudmor og presten, og det er jo fordi jeg var så gammel at jeg kunne kommunisere på en annen måte enn en baby. Dåpen min ble utsatt så lenge fordi foreldrene mine håpet og ventet på at fadderen min skulle komme hit til Norge for å få med seg dåpen min, det var egentlig meningen at jeg skulle døpes som baby.

Anonymkode: abf8f...8bd

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart! 😊 virker som om det er enighet om at de fleste ville ha avlyst, ja. Tror vi går for det med å holde på kirken, men avlyse selskapet etterpå..

Skrevet

Jeg hadde gjennomført, men bare hatt deres foreldre, og søsken om dere ikke har så mange. Alle skjønner jo at man må følge reglene og ikke flere enn anbefalt, og holde avstanden. 

Anonymkode: cfaff...299

• Liker 3
Skrevet

Er et enormt ansvar å være arrangør for selskap nå. Jeg hadde ikke turt. Tenk om noen ble smittet på min fest 😱

Anonymkode: 7d58e...4b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har endt opp med å bare ha seremonien nå, så heller ta festen til ettårsdagen. Forhåpentligvis er det bedre da

Anonymkode: 2dd46...613

• Liker 3
Skrevet

Takknemlig for svar! Synes alle det er Ok å la kirkedelen gå som vanlig? Der er det gid plass, til å overholde smittevernregler og holde avstand.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takknemlig for svar! Synes alle det er Ok å la kirkedelen gå som vanlig? Der er det gid plass, til å overholde smittevernregler og holde avstand.

Jeg synes det er helt ok å la selve dåpen gå sin gang. Det medfølgende selskapet hadde jeg, som gjest eller vert, ikke hatt noe problem med å utsette. 

Endret av skrue
  • Liker 3
Skrevet

Vi har nettopp avlyst konfirmasjonsfest i septemver. Ville heller ikke gjennomført dåp. Fordelen din er at hovedpersonen er for liten til å skjønne noe. 

Vi er invitert i konfirmasjoner, dåp og bryllup denne høsten. Har takket nei til alt 👎

Anonymkode: df914...fb8

• Liker 2
Skrevet
På 14.8.2020 den 0.41, AnonymBruker skrev:

Avlys hele greia og arranger heller en navnefest når Corona er over

Anonymkode: 7c13d...01e

Dvs når barnet er 10 år?

Anonymkode: eca83...578

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle som har svart! 😊 virker som om det er enighet om at de fleste ville ha avlyst, ja. Tror vi går for det med å holde på kirken, men avlyse selskapet etterpå..

Skal dere være hjemme, eller har dere lokale? Vi skal ha dåp i et lokale, og kommer ikke tilby avlyse. Vi blir 37 stykker og kommer til å dekke på småbord med hver familie på ett bord. 

Jeg ville ikke avlyst om dere har passende lokale. Dette kan pågå i mange år, så det er ingen garanti for at man får tatt det igjen senere...

Anonymkode: 556ee...b57

• Liker 2
  • Opprett ny...