Gå til innhold

Blokkeringer og vpn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men- Jeg kommer til å være påkoblet et internett som har blokkert alt av streaming de neste dagene. Vil det hjelpe å laste ned NordVpn for eksempel? Eller om det bare går på internettet og ikke lokalisasjon? 

Anonymkode: a1ecd...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NordVPN har flere smarte funksjoner så jeg tror det kan funke, hvis du abonnerer på NordVPN så kan du bruke samme kontoen på flere enheter som Android og PC.

Anonymkode: 84d80...917

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NordVPN har flere smarte funksjoner så jeg tror det kan funke, hvis du abonnerer på NordVPN så kan du bruke samme kontoen på flere enheter som Android og PC.

Anonymkode: 84d80...917

Abonnerte på Nordvpn tidligere, og var veldig fornøyd. Jeg er bare litt usikker på om det kommer til å funke om man er påkoblet et internett som har blokkert alt av streaming..

• 2 uker senere...
Skrevet
På 13.8.2020 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men- Jeg kommer til å være påkoblet et internett som har blokkert alt av streaming de neste dagene. Vil det hjelpe å laste ned NordVpn for eksempel? Eller om det bare går på internettet og ikke lokalisasjon? 

Hm, det er slettes ikke et dumt spørsmål, enda det er veeeldig vanskelig å svare på uten mer info.

Gjelder blokkeringen for alle videotjenester (streaming)? Noen nettverkseiere blokkerer f.eks port 80, som brukes av Youtube, eller så blokkerer de "IP soner" som en catch-all for flere streaming tjenester....listen er lang.

Som regel vil det funke å bruke vpn, men ikke alltid. Jeg vet de fleste vpn programmene gir opptil 30 dagers angrerett, så hvis de ikke fungerer har du ikke tapt penger. ITavisen har skrevet en guide her som også forteller litt mer om hvordan programmene funker. Verdt å lese.

Bruker selv noe som heter unblock-us. De har også et tilbud hvor de gir deg en ny DNS, samme måte som cloudflare gjør.

Skrevet

Streaming er ikke en protokol i seg selv. Det betyr at det ikke er mulig å konfigurerer et nettverk til å stanse streaming. Streaminge r bare en måte å sekvensere data på, slik at du får dataen i en begrenset mengde for prosessere den, i steden for å vente på at all dataen er klar før den prosesseres. Det de har gjort er å velge et utvalg kjente streametjenester og blokkert disse, enten det er youtube, netflix eller andre. Dette er helt vanlige http-protokolller.

TLDR, ja, en vpn vil gjøre det mulig å strømme videoer fra sider som det lokale nettverket ditt blokkerer, da det ikke er gjennom dette du sender forspørsler fra.

Skrevet

Det skal dog sies at det går an å blokkere vpn tilkobling i proxyinstillingene, så det er også noe du må ta forbehold i. Men streaming i seg selv, er umulig å blokkere fra, med mindre du ikke skal ha noe nettverkstilkobling. Streaming er bare en måte å håndter I/O på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...