Gå til innhold

Normalt å ta nesten 3000 kr for oljeskift på bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk regning på over 2800 kr for oljeskift. :( Er dette normalt? Det er nesten tre ganger dyrere enn jeg trodde. :(

(merkeverksted)

Anonymkode: 2a1f7...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Dette fikser man jo på 10 min hjemme selv?

Kommer man under bilen, så ja da klarer man dèt. Problemet er bare at tappepluggen sitter vendt bakover på bunnpanna som regel, og dit må du ha lange armer😂😂👍 Har selv prøvd, men nådde ikke. På bilen jeg har nå er det først ei plate under motor som må vekk🙄

Anonymkode: 78a98...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke bilen opp på bukk da? har ikke sånn utstyr hjemme og jeg er ikke god med motor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4l olje 1000, oljefilter 300. Arbeid 1300 pr time. Legg til påslag som er typisk for merkeverksted. Og vips så har du den prisen.

Du kunne kjøpt Castrol olje fra BilXtra 30% rabatt nå og filter fra autodoc og gjort det selv. Kostnad 590kr.

Anonymkode: 8e68e...373

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer man under bilen, så ja da klarer man dèt. Problemet er bare at tappepluggen sitter vendt bakover på bunnpanna som regel, og dit må du ha lange armer😂😂👍 Har selv prøvd, men nådde ikke. På bilen jeg har nå er det først ei plate under motor som må vekk🙄

Anonymkode: 78a98...b59

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke bilen opp på bukk da? har ikke sånn utstyr hjemme og jeg er ikke god med motor.

Koster noen hundrelapper på biltema det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tar de rett under tusenlappen for ny olje og skift av filter. (merkeverksted) 

Anonymkode: d5c64...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2800 kr er helt vanlig pris for liten service. Men da prøvekjører de bilen, leser av feilkoder, oppdaterer evt programvare, og sjekker over hele bilen i tillegg til å skifte olje. 
Og så avhenger det så klart av hva slags motor du har i bilen, for om du har en bil som skal ha 4 liter motorolje eller en som skal ha 8 liter olje, så vil også det påvirke prisen. 

Anonymkode: e4c44...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På merkeverksted er det normal pris ja, hvis du hadde gått til ett ikke-merkeverksted hadde det nok fort blitt 2000-2500 kr der også. Staten har kjørt hardere reglemang på verkstedene for at de skal bli godkjente, disse reglene medfører høyere kost for verkstedet så ett sted må dette tjenes inn. 

Forresten, det varriere veldig hvordan motoren er konstruert for at det skal gå fort/bli billigere. Den over her som sier at det er gjort på 10 min må gjerne vise meg hvordan det hadde vært gjort på min forigje Ford, der var filteret så malplassert.

Endret av Morten1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en "oljeskiftservice" på et merkeverksted ikke er kun skift av olje og filter, det er flere sjekkpunkter vi må gå igjennom. 

Hvis du KUN vil ha skift av olje og filter, UTEN "oljeskiftservice" må du si det. 

En oljeskiftservice på et merkeverksted involverer sjekk av bremser og diverse. Skulle det vise seg at du er vervet av en tester, bestiller oljeskiftservice, og vi kun skifter olje og filter uten å gå igjennom sjekklista, stryker vi på den testen og det koster oss mange 1000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ca 3000 for å ha bilen på sevice og da bytter de olje, og sjekker diverse andre ting. Så 3000 bare for oljebytte er dyrt vil jeg si. Men hva som koster hva skal stå spesifisert på kviteringen/regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er dyrt. Betalte 1300 for oljeskift på min gamle X-Trail,1100 kr på Golfen jeg har nå. Ikke merkeverksted. Alltid lurt å innhente priser fra flere verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Audiot skrev:

Husk at en "oljeskiftservice" på et merkeverksted ikke er kun skift av olje og filter, det er flere sjekkpunkter vi må gå igjennom. 

Hvis du KUN vil ha skift av olje og filter, UTEN "oljeskiftservice" må du si det. 

En oljeskiftservice på et merkeverksted involverer sjekk av bremser og diverse. Skulle det vise seg at du er vervet av en tester, bestiller oljeskiftservice, og vi kun skifter olje og filter uten å gå igjennom sjekklista, stryker vi på den testen og det koster oss mange 1000kr...

Men hvorfor sjekke bremsene da? de virket jo hele veien til verkstedet. de er ikke ødelagt. det var bare oljen som var gammel og måtte vekk, ikke bremsene og motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke kan skifte olje selv burde ikke ha lappen

Anonymkode: ea2bc...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke kan skifte olje selv burde ikke ha lappen

Riv ruskende feil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, norw skrev:

Riv ruskende feil.

Hvorfor? Oljeskift og hjulskift må man klare om skal ha lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjulskift, tja. Det er greit å kunne bytte til reservedekk om man plutselig står langs veien med punktert dekk. Men om man ikke kan det, er det ikke så veldig vanskelig å ringe etter hjelp heller. 

Oljeskift? Nei. Hvilken akutt situasjon ser du for deg at man kan komme opp i hvor man plutselig trenger oljeskift langs veien? Og i tillegg har med seg olje og filter til et slikt skift? 

Jeg snakker ikke om å kunne fylle på olje. Det er det selvfølgelig svært praktisk å kunne gjøre selv i en nødsituasjon. 

Anonymkode: ed0f5...b9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Dette fikser man jo på 10 min hjemme selv?

mannen min kan dette .altså han vet hvor han fylle på i motoren men jeg tror du og de andre tenkte på påfylling ikke å åpne så den gamle oljen renner ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lappen, men kan overhodet ikke utføre oljeskift eller hjulskift. Kan selvsagt kjøre likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...