AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg har et veldig kort navn (både for- og etternavn), som i tillegg begynner på samme bokstav, som høres litt teit ut spør du meg. Men jeg har alltids levd med dette navnet i 38 år, og er vant til det. Nå er det sånn, at etternavnet mitt også har en betydning på engelsk, og jeg jobber i et utenlandsk firma der arbeidsspråket er engelsk. Jeg begynner å bli drit lei av at folk leser navneskiltet mitt og lager morsomheter utav det (tro meg, jeg har hørt ALT før). Vurderer å ta et ekstra etternavn mellom mitt nåværende for- og etternavn, og så bruke det nye navnet på jobben. Er det noen andre her som har gjort noe lignende? Det jeg er bekymret for er at folk skal si at man må leve med det navnet man har fått, og at man ikke bare kan velge og vrake identitet osv... Det er jo ikke sånn at jeg er flau over selve navnet, det er bare veldig upraktisk i utlandet. Anonymkode: 2a249...58c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #2 Del Skrevet 14. august 2020 Du kan velge et mellomnavn fra familien din, for eksempel din mors etternavn før hun giftet seg? Eller du velger et etternavn du liker og føler tilhørighet til fra slekten din. Jeg synes ikke dette er noe rart, du har åpenbart en god grunn for å gjøre det. Anonymkode: 9511c...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #3 Del Skrevet 15. august 2020 På 13.8.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev: Jeg har et veldig kort navn (både for- og etternavn), som i tillegg begynner på samme bokstav, som høres litt teit ut spør du meg. Men jeg har alltids levd med dette navnet i 38 år, og er vant til det. Nå er det sånn, at etternavnet mitt også har en betydning på engelsk, og jeg jobber i et utenlandsk firma der arbeidsspråket er engelsk. Jeg begynner å bli drit lei av at folk leser navneskiltet mitt og lager morsomheter utav det (tro meg, jeg har hørt ALT før). Vurderer å ta et ekstra etternavn mellom mitt nåværende for- og etternavn, og så bruke det nye navnet på jobben. Er det noen andre her som har gjort noe lignende? Det jeg er bekymret for er at folk skal si at man må leve med det navnet man har fått, og at man ikke bare kan velge og vrake identitet osv... Det er jo ikke sånn at jeg er flau over selve navnet, det er bare veldig upraktisk i utlandet. Anonymkode: 2a249...58c Du tenker altså på å ta et mellomnavn, ikke ekstra etternavn. Man kan ha kun ett etternavn i Norge. Anonymkode: 90d71...290 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Del Skrevet 17. august 2020 On 8/15/2020 at 11:27 PM, AnonymBruker said: Du tenker altså på å ta et mellomnavn, ikke ekstra etternavn. Man kan ha kun ett etternavn i Norge. Anonymkode: 90d71...290 Ja, det blir vel per definisjon mellomnavn da... Anonymkode: 2a249...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Del Skrevet 17. august 2020 Man kan ta navn etter sine oldeforeldre. Anonymkode: f41cc...267 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Del Skrevet 21. august 2020 På 13.8.2020 den 14.11, AnonymBruker skrev: Jeg har et veldig kort navn (både for- og etternavn), som i tillegg begynner på samme bokstav, som høres litt teit ut spør du meg. Men jeg har alltids levd med dette navnet i 38 år, og er vant til det. Nå er det sånn, at etternavnet mitt også har en betydning på engelsk, og jeg jobber i et utenlandsk firma der arbeidsspråket er engelsk. Jeg begynner å bli drit lei av at folk leser navneskiltet mitt og lager morsomheter utav det (tro meg, jeg har hørt ALT før). Vurderer å ta et ekstra etternavn mellom mitt nåværende for- og etternavn, og så bruke det nye navnet på jobben. Er det noen andre her som har gjort noe lignende? Det jeg er bekymret for er at folk skal si at man må leve med det navnet man har fått, og at man ikke bare kan velge og vrake identitet osv... Det er jo ikke sånn at jeg er flau over selve navnet, det er bare veldig upraktisk i utlandet. Anonymkode: 2a249...58c Jeg vurderte å kutte ut fornavn, og heller ha mellomnavnet som fornavn, men jammen fikk det mye negative reaksjoner. Det burde vært ubetydelig for folk, men åpenbart ikke. Mye diskusjon ble det. Endte med at jeg ikke gjorde det. Etternavn henger ikke folk seg så mye opp i. Det har jeg gjort to ganger og gikk helt uten diskusjon. . En gang av en helt nødvendig grunn som jeg ikke kan nevne uten å bli gjenkjent, og en pga giftemål. Anonymkode: d7654...313 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #7 Del Skrevet 22. august 2020 På 17.8.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev: Man kan ta navn etter sine oldeforeldre. Anonymkode: f41cc...267 Man kan fritt ta ethvert navn som bæres av mer enn 200 personer. Trenger ingen tilknytning. Anonymkode: 90d71...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå