Gå til innhold

Identitetspolitikk ...? (Minner om rasisme, i moderne form?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg hørte at Kamala Harris var valg som visepresidentkandidat for presidentkandidat Joe Biden i USA, tok jeg meg en tur til norske nettaviser for å se hva de skrev om saken.

Og blir rett og slett ganske skremt over det jeg leser, det er et enormt fokus på hennes "kjønn" og "rase". Hun er angivelig en bra kandidat fordi hun har innovertiss, og brun hudfarge (?)

Og, det er godt mulig hun er en god kandidat, kjenner lite til henne, men det er da virkelig ikke hudfargen eller tissen hennes som avgjør om folk bør være tilhengere av henne eller ikke, det bør være politikken hun står for, få den frem så vil folk se om de liker den eller ikke. Hva har tissen eller hudfargen med dette å gjøre?

Og ser dere ikke hvor farlig dette er. Tenk om andre grupper også begynner å holde på slik, hva om alle "hvite" folk begynte å tenke slik, la oss bare velge "hvite" politikere som kan kjempe "vår" sak fordi de har "vår" "identitet", i et flertalls-styre vil majoriteten få all makt og hvite folk er i majoriteten så andre identiteter vil slite skikkelig ..... 

Er dette virkelig fremtiden vi ønsker oss i landet, alle delt inn i "raser"/"grupper" som kun kjemper for sin "rase"/"gruppe", dette minner mer om noe vi så fra nazi tyskland og som ren rasisme enn noe vi bør hylle og juble over. Hvorfor har samfunnet blitt slikt? Hvorfor stiller ingen kritiske spørsmål til medienes ekstreme "rase"/"identitet" fokus i dagens "woke" samfunn. Alle bare later som ingenting ?

Er identitetspoltiikk bra eller dårlig for et samfunn... ? Kjør debatt!  -_- 

Anonymkode: 9d552...08a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, ser hvor farlig det er. Men det er litt farlig å si mot tidsånden og så....

Jeg er 50, og har vokst opp med tanken om at alle folkeslag, hudfarger, legninger religioner osv er likeverdige og at alle skal ha like muligheter. At man ikke skal ha fokus på slike utvendige ting i det hele tatt. Derfor er jeg veldig spørrende til hele greia med å henge seg så opp i identitet. Synes det er selvmotsigende, men det kan godt være noe jeg ikke skjønner.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Etter at jeg hørte at Kamala Harris var valg som visepresidentkandidat for presidentkandidat Joe Biden i USA, tok jeg meg en tur til norske nettaviser for å se hva de skrev om saken.

Og blir rett og slett ganske skremt over det jeg leser, det er et enormt fokus på hennes "kjønn" og "rase". Hun er angivelig en bra kandidat fordi hun har innovertiss, og brun hudfarge (?)

Og, det er godt mulig hun er en god kandidat, kjenner lite til henne, men det er da virkelig ikke hudfargen eller tissen hennes som avgjør om folk bør være tilhengere av henne eller ikke, det bør være politikken hun står for, få den frem så vil folk se om de liker den eller ikke. Hva har tissen eller hudfargen med dette å gjøre?

Og ser dere ikke hvor farlig dette er. Tenk om andre grupper også begynner å holde på slik, hva om alle "hvite" folk begynte å tenke slik, la oss bare velge "hvite" politikere som kan kjempe "vår" sak fordi de har "vår" "identitet", i et flertalls-styre vil majoriteten få all makt og hvite folk er i majoriteten så andre identiteter vil slite skikkelig ..... 

Er dette virkelig fremtiden vi ønsker oss i landet, alle delt inn i "raser"/"grupper" som kun kjemper for sin "rase"/"gruppe", dette minner mer om noe vi så fra nazi tyskland og som ren rasisme enn noe vi bør hylle og juble over. Hvorfor har samfunnet blitt slikt? Hvorfor stiller ingen kritiske spørsmål til medienes ekstreme "rase"/"identitet" fokus i dagens "woke" samfunn. Alle bare later som ingenting ?

Er identitetspoltiikk bra eller dårlig for et samfunn... ? Kjør debatt!  -_- 

Anonymkode: 9d552...08a

i et så polarisert samfunn som USA er det ikke rart at identitetspolitikk er uungålig. Var det ikke Francis Fukuyama som sa at identietspolitkk blir fremtredene når samfunnsgrupper føler seg nedverdiget og ignorert? I USAs tilfelle stemmer nok dette, er ikke tilfeldig at innbyggerne i nedlagte industrisamfunn stemte Trump, selvom han ikke har gjort noe for å bedre dems situasjon,

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så lei av alle som slenger om seg med begrepet om identitetspolitikk og definerer det som essensialistisk, overopptatt av rase og kjønn, når det nettopp har vært en bevegelse som har vært mot dette. Identitetspolitikk har vel først og fremst handlet nettopp om det motsatte, om å IKKE bli definert ved essensialisme, ved noe man ikke kommer seg unna, som f.eks kjønn og farge. Hva om hvite gjorde slik? Øhm, raselære og rasebiologi? Det er gjort allerede. Det var en stor del av vitenskapen som handlet om å nedvurdere svarte og kvinner. Fukuyama har rett, id-politikk oppstår fordi folk føler seg diskriminert eller usynliggjort. Enig i at deler av det dere kaller id-politikk har tippet over, men det er utrolig mye mangel på kunnskap og det går rett inn i vokabularet til dem som hele tiden snakker postmodernisme, kulturmarxisme, sier "jeg er så logisk og rasjonell, dere er bare følsomme og irrasjonelle", og de folka orker jeg ikke.

Anonymkode: 57ffd...354

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kamala Harris har jo selvfølgelig ingenting annet å "bidra" med enn nettopp hennes hudfarge og kjønn.  

Nå kommer det garantert en hel haug med amerikanere til å stemme på henne og Joe Biden fordi de ønsker en farget kvinne til en høyest mulig posisjon.            

Anonymkode: 83fa2...4c9

Kamela Harris har en ekstremt imponerende CV og har oppnådd langt mer i livet enn de fleste.

Synes det er trist at kjønn og farge vektlegges i media, og at folk kan komme unna med holdninger som ovenfor ("hun får kun stemmer fordi hun er en farget kvinne"). Hun har faktisk utrettet ekstremt mye de siste 30 årene.

Anonymkode: a7c86...35f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...