Hei004 Skrevet 12. august 2020 #1 Del Skrevet 12. august 2020 Hei I sommer og før sommer har jeg alltid lagt meg 00:00-03:00 jeg har ødelagt døgnrytmen min helt.. jeg får ikke nok søvn på skoledager eller i helgene/ferier. Nå starter jeg på vgs og har lenger skolevei som betyr at jeg må stå opp myeeeee tidligere enn det jeg har pleid å gjøre. Noen tips til hvordan man kan legge seg tidligere? Og hvordan man kan fikse døgnrytmen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 12. august 2020 #2 Del Skrevet 12. august 2020 Oof skjønner problemet ditt. Jeg har det akkurat som deg! Har kanskje lagt meg 4/5 på morgenkvisten den siste uka og håper jeg klarer å fikse rytmen før skolestart. Det du kan gjøre nå er å gjøre en sånn « «døgnrytme kur» som jeg pleier å gjøre. Enten så kan du gjøre den brutale kuren som er å døgne, men da må det være når du ikke skal noe viktig, ikke skole, ikke kjøre osv. Når du døgner så vil du være så trøtt på kvelden at du sovner tidlig. Kanskje døgne i natt hvis du ikke skal noe viktig, også kan du kanskje legge deg slik at du iallefall får 9t søvn. Fordi du ligger jo våken en liten stund så bør du sikkert være i senga i 9t. Det er ikke så bra å døgne, men ikke farlig hvis du ikke har noen helseproblemer da. Ikke gjør det ofte! Den andre kuren er litt mer mild, men da bør du begynne en uke før skolen. Prøv å legg deg en time tidligere og stå opp en time tidligere for hver dag helt til du får en fast leggetid og stå opp tid som du er fornøyd med. Det som er vanskelig er å beholde den døgnrytmen i hverdagen. Et tips er å lade mobilen i et annet rom når du skal sove og all annet elektronikk slik at du ikke blir fristet til å skrolle og skrolle. Og kjøp en vekkeklokke hvis du bruker mobilen. Ikke skei ut helt i helgene, da blir det en grusom mandag. Kanskje legge seg 1-2 t senere men ikke noe mer enn det. Jeg legger også ved en link om søvnhygiene. Det er viktig for god søvnkvalitet. Og hvis dette er noe som virkelig er vansklig kan du kontakte helesesykepleier på den nye skolen din søvnhygiene: https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Del Skrevet 13. august 2020 Ber du om hjelp til å legge deg tidligere? Er du sikker på at det er videregående skole du skal begynne på? Anonymkode: e4f58...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 13. august 2020 #4 Del Skrevet 13. august 2020 Løste det med at jeg bare var oppe hele natta jeg så sovnet jeg tidlig neste kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå