Gå til innhold

VEP-test (øyne)

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går var jeg på øyelegekontoret sammen med en eldre slektning. Sto og ventet på henne en stund, og like ved meg var det en pasient som gjennomgikk en test av øynene som jeg etter litt googling fant ut at heter VEP-test. Testen foregår ved at man ser på en skjerm, og på skjermen er det et sjakkbrett som stadig endrer seg. Greia er at jeg fikk skikkelig vondt i øynene etter å ha stått og sett på den skjermen. Ja, jeg er klar over at det var dumt av meg å stå og kikke på den skjermen, men jeg merket ikke hvor sliten og rar jeg ble i øynene før etterpå. Slet faktisk ganske mye da jeg kjørte hjem, og måtte gå og legge meg og hvile da jeg kom hjem. Er fin igjen i øynene i dag, men jeg ble litt småskremt over hvor mye ubehag jeg fikk i går. Begynner å lure på om det kanskje kan være noe galt med synet mitt, og som bør sjekkes opp? Eller er det meningen at man skal få sånt ubehag, og at det skjer med alle? 

Anonymkode: 5bebf...e24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En VEP-test er til for å sjekke eventuelle skader på synsnerven. Personen som får utført en VEP-test har elektroder koblet til hodet, slik at hjerneaktivitet blir registrert. At du blir litt susete av å se på en VEP er ikke så rart, så tror ikke det er noe som helst galt med deg. Som sagt, det er ikke synet men synsnerven som blir sjekket.

Anonymkode: 864b6...ecd

Skrevet
På 12.8.2020 den 19.20, AnonymBruker skrev:

En VEP-test er til for å sjekke eventuelle skader på synsnerven. Personen som får utført en VEP-test har elektroder koblet til hodet, slik at hjerneaktivitet blir registrert. At du blir litt susete av å se på en VEP er ikke så rart, så tror ikke det er noe som helst galt med deg. Som sagt, det er ikke synet men synsnerven som blir sjekket.

Anonymkode: 864b6...ecd

Skjønner. Nå ble jeg veldig beroliget. Takk for svar. 

Anonymkode: 5bebf...e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...