Gå til innhold

Dette er ikke ungdommen sin feil

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Antiviruset skrev:

Helt enig! Det er og var regjeringen sin feil alt sammen. De burde vist mye bedre! Spesielt dette med åpning av landegrensene og innreise og utreise. Det burde aldri skjedd. De har latt seg presse av reisenæringen som er i panikk og flyselskapene. Det kan jeg forstå, men nå ser vi hva som skjer! Det eksploderer smitte igjen, og det går ut over reiselivsnæringen og flynæringen uansett. Ingen tar sjanse på å reise nå uansett, og enda mindre vil ha råd til dette de neste årene.

Megatabbe som mange advarte mot, da er det lett å bruke ungdommen som syndebukker. Selv om de også burde vite bedre nå iallefall når smitten igjen brer seg. Det går mot ny total nedstenging frykter jeg.

Landegrensene har ikke på noe tidspunkt i år vært stengt for inn- eller utreise for norske borgere

Anonymkode: 05649...ba5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer enn nok skyld til alle. Joda, vasne politikere satte reglene, men det er de som smitter som er ansvarlige for at noens mormor sakte, over et par uker, drukner i sitt eget blod.

Anonymkode: 56188...b37

• Liker 4
Skrevet

De gir blanke i reglene om smittevern, så jo, det er ungdommens skyld også.

Anonymkode: afde8...9dd

• Liker 6
Skrevet

Enig i at det ikke var ungdommene som startet dette, men det betyr ikke at de bør gi blaffen i å hindre videre smitte. 
Det er jo ingen unnskyldning for å utsette seg selv og andre for sykdom og død.

Anonymkode: 0ae8c...ede

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Landegrensene har ikke på noe tidspunkt i år vært stengt for inn- eller utreise for norske borgere

Anonymkode: 05649...ba5

Jo det har den i praksis vært, ved at forsikringer ikke gjaldt og det å reise ut bare var for helt spesielle enkeltpersoner som så måtte i karantene når de kom tilbake, som oftest journalister og diplomater. De nordmenns om var i utlandet kunne komme hjem ja, men rett i karantene. Det er noe helt  annet en å åpne for fri innreise og utreise til "grønne" land, som ikke viste seg å være så veldig grønne allikevel. En stor tabbe! Mange har kommet tilbake og slapp karantene og har hatt med seg korona smitte. Så skylde på ungdommene i ettertid er bare patetisk. Dette var en politisk tabbe fra regjeringen.

Skrevet

Det er nå dem er ung og nå de vil oppleve livet. Synes ikke det er rettferdig at russen 2020 ikke fikk russetid eller at studentene ikke kan ha fadderuke pga de egoistene som måtte på ferie og/eller harryhandel!

De unge i dag fortjener respekt synes jeg, de får ikke lov å være ung under koronakrisen

- TS

Anonymkode: 0dc94...c01

Høie hyllet faktisk ungdommer /studenter som tok forhåndsregler iht. Fadder uken nå ;)

Anonymkode: d447a...fb1

Gjest AineAvive
Skrevet
3 timer siden, Example skrev:

Det er godt det er denne generasjonen som er ungdom akkurat nå da :)

https://sykepleien.no/2017/09/ungdom-drikker-stadig-mindre

Men de ruser seg desto mer. "Brunt og grønt" har overtatt. Vil si det er nesten 50/50 alkohol/narkotika nå. Også handler det ikke kun om årlig mengde alkohol. Det handler mer om hvordan de unge drikker, hvor mye som går ned på en gang (Skal sies at dette var like ille en til to generasjoner tilbake). Vi bor i en mellomstor by og her er det "trøkk", både med grønt, brunt, drikke og sterkere stoffer.

Gjest AineAvive
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nå dem er ung og nå de vil oppleve livet. Synes ikke det er rettferdig at russen 2020 ikke fikk russetid eller at studentene ikke kan ha fadderuke pga de egoistene som måtte på ferie og/eller harryhandel!

De unge i dag fortjener respekt synes jeg, de får ikke lov å være ung under koronakrisen

- TS

Fikk ikke ungdommen russetid? Kanskje ikke vanlig russetid, men her vi bor tok de igjen med å holde på dobbelt så lenge. "Rullinga" var manisk! Jeg er mamma til ungdom og de er ikke enig med deg. Veldig langt derifra. Og de er normalt glad i å ta seg en liten fest, bare så det er sagt.

Forøvrig må du huske på at regler er regler, enten du liker dem eller ei. De som reiste grønt, brøt ikke smittevernregler. Det gjør mange av de unge slik de har holdt på siste uken (og tidligere). Rus er smittevernets største fiende, enten du er hjemme eller på reise. Hvis noen skal ha skyld, er det de som ikke er ansvarlige/forsiktige, uansett hvor de befinner seg. Alle kan være uheldige og bli smittet, men ansvarlig kontra uansvarlig bør være der skillet mellom "de gode" og "de onde" går akkurat nå. (Latterlig at vi er kommet dit, men slik er det)

Skrevet
49 minutter siden, AineAvive skrev:

Men de ruser seg desto mer. "Brunt og grønt" har overtatt. Vil si det er nesten 50/50 alkohol/narkotika nå. Også handler det ikke kun om årlig mengde alkohol. Det handler mer om hvordan de unge drikker, hvor mye som går ned på en gang (Skal sies at dette var like ille en til to generasjoner tilbake). Vi bor i en mellomstor by og her er det "trøkk", både med grønt, brunt, drikke og sterkere stoffer.

Er det virkelig det? Det er ikke mitt inntrykk. Jeg er relativt ung selv, og har festet godt fra meg for å si det sånn, men det er svært sjelden jeg har sett åpen bruk av narkotika på fest. At det skjer, er det ingen tvil om, men at det er 50/50 alkohol og narkotika er sterk overdrivelse. 

Jeg tror heller ikke vi har hatt noen stor endring til det verre når det kommer til kultur for fyll. Fylla-kulturen i Norge er ikke noe nytt fenomen. 

Ut ifra mine foreldre, som er født på 60-tallet var det mye verre før i vår hjemby. 

I den grad noe endrer seg så er det nok til det bedre. Nordmenn har blant annet fått sansen for dyrere alkohol i mindre mengder. Oppblomstringen av mikrobryggerier og rene ølbarer er et testament for dette. De popper opp i hopetall i de fleste byer av viss størrelse. 

Skrevet

Det er gjort mye dumt som har ført til økt smitte, men den var ikke utryddet. Oppførselen mange ungdommer viser nå ville ført til smitte selv om grensene var stengt. Det samme vil alle arbeidsgiverene som insisterer på at alle ansatte kommer på jobb og sitter i de åpne landskapene sine.

Anonymkode: 3202e...349

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er regjeringen sin feil. Dette kunne vært unngått.

Skrevet

Jepp. Her har man stengt skoler og universiteter, avlyst alt av fester, festivaler og konserter, og breddeidretten er omtrent avlyst for hele 2020. Så stikker en haug med idioter på harryhandling til Sverige og Chartertur til Spania og tar med seg viruset tilbake, og nå er det ungdommen som får skylda? Bortsett fra de som mistet jobben er det ingen som har ofret så mye som de unge i år.

Anonymkode: 6e574...947

• Liker 1
Gjest AineAvive
Skrevet (endret)
2 timer siden, Example skrev:

Er det virkelig det? Det er ikke mitt inntrykk. Jeg er relativt ung selv, og har festet godt fra meg for å si det sånn, men det er svært sjelden jeg har sett åpen bruk av narkotika på fest. At det skjer, er det ingen tvil om, men at det er 50/50 alkohol og narkotika er sterk overdrivelse. 

Jeg tror heller ikke vi har hatt noen stor endring til det verre når det kommer til kultur for fyll. Fylla-kulturen i Norge er ikke noe nytt fenomen. 

Ut ifra mine foreldre, som er født på 60-tallet var det mye verre før i vår hjemby. 

I den grad noe endrer seg så er det nok til det bedre. Nordmenn har blant annet fått sansen for dyrere alkohol i mindre mengder. Oppblomstringen av mikrobryggerier og rene ølbarer er et testament for dette. De popper opp i hopetall i de fleste byer av viss størrelse. 

Ja, det er så ille. Jeg snakker da om Cannabis først og fremst, MDMA, kokain (ofte noe eldre i litt andre miljøer) m.m. Jeg har jo ungdommer selv, og vi har en veldig åpen dialog. Jeg sier ikke dette for å kverulere, det er et stort og omfattende problem her på Østlandet. Legene mente det var nesten 50/50, og det er hva barna mine opplever rundt seg også. Cannabis begynner jo å bli "hverdagslig" i mange land i den vestlige verden nå, samt har ganske nylig blitt avkriminalisert (bruk, ikke salg). 

Du kan ha rett når det kommer til alkohol, men ser ikke noen stor forskjell enda. Mange viser interesse for finere vare, ja, men disse er vel stort sett noe eldre? Bra er det, uansett, med langsom endring.

Endret av AineAvive
Skrevet

Det er faen ikke min feil heller! Jeg har vasket, spritet og holdt avstand siden mars. Jeg har unngått kjøpesenter, kollektivtransport og sammenkomster, og jeg har definitivt ikke vært i utlandet! 

Nei, regjeringen skulle aldri ha åpnet for at det igjen var ok å reise utenlands, men det har hele tiden vært lov å tenke selv. De fleste av oss ble i hjemlandet i sommer. Noen dro, og de reisende var i alle aldre, også ungdom. Like store idioter som de som nå bidrar til at smitten igjen eskalerer. Dette gjelder ikke bare ungdom som deltar på fadderuke, det gjelder også voksne i alderen 25-35, jfr f.eks venners venner-festen med over 100 deltakere som ble stoppet i middelalderparken i Oslo for få dager siden. 

Lurer på om noen av disse festglade menneskene har reflektert over hva konsekvensene av en ny nedstenging kan bli. Varer noe sånt over tid er velferdsstaten truet! Det er ingen selvfølge i alle land at man har 1 år lønnet omsorgspermisjon, trygd ved arbeidsledighet, sykepenger og en alderspensjon man kan leve godt av. Dette er et goder vi har jobbet for i mange tiår. 

Bli hjemme, hold avstand, vask hender, fortsatt! Dette er ingen lek, og dette er ikke over! 

Anonymkode: 39213...65c

Skrevet

De unge fortsetter å oppføre seg eksemplarisk.

image.thumb.png.b72d9815992704344f947b65d08688e0.png

Anonymkode: 6a7be...ca8

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De unge fortsetter å oppføre seg eksemplarisk.

image.thumb.png.b72d9815992704344f947b65d08688e0.png

Anonymkode: 6a7be...ca8

Litt av noen rimsmeder de har i Bergenspolitiet da....

Anonymkode: c888b...a7e

Skrevet

Jepp. Her har man stengt skoler og universiteter, avlyst alt av fester, festivaler og konserter, og breddeidretten er omtrent avlyst for hele 2020. Så stikker en haug med idioter på harryhandling til Sverige og Chartertur til Spania og tar med seg viruset tilbake, og nå er det ungdommen som får skylda? Bortsett fra de som mistet jobben er det ingen som har ofret så mye som de unge i år.

Anonymkode: 6e574...947

De gjorde jeg. Gjett hva jeg kom tilbake med?

Anonymkode: 53655...f24

Skrevet
På 12.8.2020 den 17.30, AnonymBruker skrev:

- TS

Altså - what? De hadde vel den lengste russetiden av alle - politiet hadde jo ikke annet å gjøre i hele juni og halve juli enn å reise rundt å stanse russefester?! I hvert fall her på østlandet.

Å være ung betyr ikke at du trenger å være idiot, og alder skal ikke være grunn god nok til total ansvarsfraskrivelse. Det er mange ungdom som klarer å følge smittevernsreglene som er satt, så det er ikke umulig.

Anonymkode: 3e146...5f0

Skrevet

Hvordan viruset kom til landet er strengt tatt uvesentlig så lenge folk driver og sprer det rundt. Er det liksom en unnskylding for å feste og drite i smittevernstiltakene fordi det "var ikke jeg som tok det til landet".

Herregud for en latterlig argumentasjon.

Jeg gidder ikke bruke prevensjon, er jo ikke jeg som har dratt AIDS og andre kjønnssykdommer til landet......

Anonymkode: 2ea36...ac8

• Liker 1
Skrevet

Buu huu😥😥dakars studenter.. 

Anonymkode: 8f76a...ad0

• Liker 2
  • Opprett ny...