AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Del Skrevet 12. august 2020 Har vært på leit etter riktig bil til riktig pris en stund nå, og hadde endelig funnet den, trodde jeg. Har sjekket den, prøvekjørt den, hatt med meg noen som har peiling til å se på den, og føler meg klar for å kjøpe den. Men, så viser det seg at vedkommende forhandler som selger bilen, har fått ganske dårlige vurderinger/tilbakemeldinger på nett, blant annet har folk opplevd å bli lurt av ham og har måttet gå til sak. Hadde du turt å kjøpe vel vitende om dette? Har forhandlet ned til en veldig god pris for modell, årgang, km, så med mindre han skjuler noen veldig alvorlige mangler bør det være et godt kjøp egentlig... Anonymkode: 6a957...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Del Skrevet 12. august 2020 Helt uaktuelt. Altså, når folk har måttet gå til sak, så er det ikke bare en litt dårlig vurdering, da er det kroken på døren. Hadde det vært dårlig vurdering som i "var frekk i tonen", "var uprofesjonellt kledd", eller "brukte comic sans i en epost", så hadde jeg drete i det, men det du beskriver er dealbreaker. Anonymkode: c9aff...d48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Del Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt uaktuelt. Altså, når folk har måttet gå til sak, så er det ikke bare en litt dårlig vurdering, da er det kroken på døren. Hadde det vært dårlig vurdering som i "var frekk i tonen", "var uprofesjonellt kledd", eller "brukte comic sans i en epost", så hadde jeg drete i det, men det du beskriver er dealbreaker. Anonymkode: c9aff...d48 Åhh, og så jeg som har unngått privatkjøp til en enda bedre pris nettopp fordi jeg ikke stoler på folk. Vil jeg stå svakere i en eventuell sak mot forhandleren hvis jeg har visst om dårlige tilbakemeldinger og likevel kjøpt av ham, selv om bilen er grundig sjekket og det eventuelt må være ekstremt godt skjulte (med vilje) mangler det er snakk om? Anonymkode: 6a957...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Del Skrevet 12. august 2020 Det er prinsipielt mye bedre å kjøpe privat. Er du redd for å bli lurt, er det jo ikke så smart å gå til noen som lever av å vite mer om det han selger enn deg. Hadde ikke kjøpt fra en forhandler som har hatt saker mot seg, men prinsipielt må man ta nettvurderinger med en klype salt. Er det en bil som er så bra at du likevel vil ha den, gå knallhardt ut og si at du har sett dårlige vurderinger, men stoler på din bekjents vurdering. Du vil likevel betale 25% under pris. Så blir dere enige om 15-20% rabatt, ellers går du. Anonymkode: fe823...7e3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Del Skrevet 12. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Åhh, og så jeg som har unngått privatkjøp til en enda bedre pris nettopp fordi jeg ikke stoler på folk. Vil jeg stå svakere i en eventuell sak mot forhandleren hvis jeg har visst om dårlige tilbakemeldinger og likevel kjøpt av ham, selv om bilen er grundig sjekket og det eventuelt må være ekstremt godt skjulte (med vilje) mangler det er snakk om? Anonymkode: 6a957...58b Kjøper du av forhandler så har du 5 års reklamasjonsrett og kjøper du privat så er det i utgangspunktet 2 års reklamasjonsrett, du står ikke svakere om du kjøper av en forhandler med dårlige tilbakemeldinger. Men enkelte forhandlere kan være veldig vanskelige, de gjør alt de kan for å slippe å rette opp i feil. Styr unna små forhandlere som ikke er knyttet opp mot bilmerker, unngå også utenlandske selgere da disse ofte ikke bryr seg om forbrukerkjøpsloven og det går sport i å lure kunder. Du kan sjekke opp forhandleren hos Proff.no og andre sider, denne tråden er et godt eksempel på hva man bør styre unna:. Skal du kjøpe av forhandler så velg en av de store etablerte firmaene, skal du kjøpe privat så bør du undersøke bilen nøye. Helst få med deg noen som har bra kunnskap og tilgang til OBD-leser, da kan eventuelle feilkoder leses av under prøvekjøring. Anonymkode: e92ec...b0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Del Skrevet 12. august 2020 Han kan jo ha skrudd km-standen tilbake da... Anonymkode: 7d4f9...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bamse20 Skrevet 12. august 2020 #7 Del Skrevet 12. august 2020 Har en huske regel som jeg har fulgt hele livet: Aldri bedøm en person/forhandler av hva andre har sagt. Er alltid 2 sider av en sak. Så ja, jeg hadde turt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Del Skrevet 13. august 2020 Reklamasjonsretten er jo ikke en enkel sak, den heller. Du må kunne bevise at forhandler visste om ulike feil, og det skal godt gjøres. Anonymkode: fe823...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Del Skrevet 13. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Reklamasjonsretten er jo ikke en enkel sak, den heller. Du må kunne bevise at forhandler visste om ulike feil, og det skal godt gjøres. Anonymkode: fe823...7e3 Reklamasjonsrett har man jo ved privatkjøp også, bare at da er det bare 2 år mot 5 hos forhandler. Anonymkode: 1e229...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. august 2020 #10 Del Skrevet 16. august 2020 På 13.8.2020 den 8.14, AnonymBruker skrev: Reklamasjonsretten er jo ikke en enkel sak, den heller. Du må kunne bevise at forhandler visste om ulike feil, og det skal godt gjøres. Anonymkode: fe823...7e3 Dette stemmer ikke. Det er ingen krav om at de visste om feilen. Skulle jeg ikke kunne returnere mobilen til Elkjøp fordi de trodde den var i orden når de solgte den til meg? Det blir absurd. Forsett er ikke noe krav for å kunne bruke reklamasjonsretten. Og med en forhandler er de en profesjonell part og har derfor et særskilt ansvar. Hvis du kjøper fra en bestemor som sier tilstanden er uvisst osv er det verre. Reklamasjon er en enkel sak. Men hvis forhandleren er vanskelig er det mye verre. Å gå til sak mot privatpersoner eller en bedrift er masse arbeid og stress som man helst skulle ønske å unngå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 17. august 2020 #11 Del Skrevet 17. august 2020 Hadde ikke kjøpt fra denne forhandleren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #12 Del Skrevet 17. august 2020 5 minutter siden, Thepig skrev: Hadde ikke kjøpt fra denne forhandleren. Nå vet vi vel strengt tatt ikke hvem forhandleren er da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 17. august 2020 #13 Del Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, nomore82 skrev: Nå vet vi vel strengt tatt ikke hvem forhandleren er da Vet nok til å stå over 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 17. august 2020 #14 Del Skrevet 17. august 2020 Hvis det hadde vært en liten sum kunne jeg tatt sjansen, men for en bil? Ikke tale om. Det du beskriver med at folk har måttet gå til sak osv er et stort, rødt flagg. Det finnes uærlige folk, tro det eller ei. Noen av dem driver med bilsalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 17. august 2020 #15 Del Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, Guile skrev: Hvis det hadde vært en liten sum kunne jeg tatt sjansen, men for en bil? Ikke tale om. Det du beskriver med at folk har måttet gå til sak osv er et stort, rødt flagg. Det finnes uærlige folk, tro det eller ei. Noen av dem driver med bilsalg. Mange av dem driver med bilsalg, enkelt å sette opp og du kan drive dette på "si" i ganske stor skala uten store problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Del Skrevet 19. august 2020 Kjøpte den ikke TS Anonymkode: 6a957...58b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå