Gå til innhold

Rydde hus etter dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når er det normalt å rydde hus ( som ikke skal selges, familien beholder) etter et dødsfall ? Er en av mine nærmeste og det føles vanskelig. Når er det normalt å orke og greie å begynne den prosessen? Gode råd til gjennomføring? 

Anonymkode: fa626...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke noe "normal" her. Om det ikke er noe hast, gjør du det når du føler for det. 

Er dere flere som skal arve ting? Flere som skal være med på ryddingen? Bli i såfall enige først om hvordan dere gjør det. Gå over ting, finn ut hvem som har lyst på hva. 

Det finnes firmaer som tar imot dødsbo, som altså kommer og henter alt dere ikke ønsker å beholde. Så slipper dere styre med å selge en og en ting på finn, eller kjøre alt på dyngen. 

Anonymkode: 8cc95...4b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er klar. Noen gjør det før begr for å få den vonde tida til å gå, mens andre venter et år.

Anonymkode: 2d09c...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit. Jeg begynte å rydde ut av dødsboet etter min far samme dag som han døde (han døde halv 7 på morgenen ) mens min mor ventet i over 4 år før hun ryddet dødsbo etter sine foreldre.

Anonymkode: b742b...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skjønner godt at det føles vanskelig. Det er normalt å gjøre det når man føler seg klar for å ta fatt på det. Noen synes ikke det er vanskelig mens andre synes det er tungt, gjør det når du selv føler at tiden er inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Siden huset ikke skal selges kan prosessen med og rydde fjerne ting etter avdøde skje over tid, Ta den tid dere trenger, gi bort til privatpersoner eller bruktbutikker istedenfor å kaste på søpla ,det kan gjøre ryddingen etter avdøde lettere. Selv synes jeg det er mer respektfullt å gi bort saker og ting en å bare kaste i søpla, har nå hjulpet meg de gangene jeg har måtte forholde meg til dødsbo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte vi å rydde etter begravelsen. Dette er leilighet som leies, så må få rydda i oppsigelse tiden

Anonymkode: 4e0b4...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...