Gå til innhold

Høysensitiv på feil arbeidsplass?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Spoiler

Anonymkode: 9d345...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg jobber i barnehage, men innser mer og mer at dette er feil plass for meg pga. høysensitivitet og sosial angst. Jeg vurderer å ta ny retning eller studere noe nytt som gir meg overskudd og som ikke tapper meg for energi og påvirker min livskvalitet pga overstimuli.  Er det noen høysensitive her som vil dele hva de jobber med og hvordan de får det til å fungere for seg selv som høysensitiv på jobb.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg jobber i barnehage, men innser mer og mer at dette er feil plass for meg pga. høysensitivitet og sosial angst. Jeg vurderer å ta ny retning eller studere noe nytt som gir meg overskudd og som ikke tapper meg for energi og påvirker min livskvalitet pga overstimuli.  Er det noen høysensitive her som vil dele hva de jobber med og hvordan de får det til å fungere for seg selv som høysensitiv på jobb.

Skift yrke. 

Anonymkode: e0c19...af0

• Liker 2
Skrevet

Tolker det sånn at du trenger å trekke deg tilbake innimellom og ikke ha så mange rundt deg?! Barnehage blir jo en veldig konsentrer form å jobbe på, hvor du jobber «oppå» andre mennesker hele tiden. Ville vurdert å bytte til en slags administrativ yrkesretting, hvor du kan styre mye din egen hverdag bare du gjør det du skal. Hva med noe som har hovedsaklig med arkiv å gjøre?! 

Anonymkode: ac06e...26d

• Liker 2
Skrevet

Hvordan arter denne høysensitiviteten seg da? 

Skrevet

Jeg blir jo i hovedsak tappet av energi på grunn av overstimuli pga det sosiale tror jeg. Jeg tåler godt lyder og lukter i hverdagen, så gjelder vel mer den sosiale interaksjonen. Man gir jo mye av seg selv i løpet av en dag, og blir veldig mettet etter en arbeidsdag, der jeg orker ikke noe sosialt etter arbeidstid. Pluss at jeg er veldig var på intrykk og de menneskene rundt meg, der jeg kan overanalysere bare en kroppsholdning, blikk eller kommentar. Men samtidig er det jo dette jeg brenner for. Kjenner jo at jeg synes det sosiale gir mening og energi til tider, men i sum tapper det meg mer energi enn det gir meg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon. Jobber i barnehage, og orker egentlig ingenting etter jobb. Skviser ut det siste jeg har av energi for familien før leggetid, og har bare lyst til å ligge som et slakt på sofaen etterpå. Er også veldig sensitiv, spesielt for  lyder. Glad i mennesker, og elsker kollegaene mine, men blir så fort stresset og har slitt mye med sosial angst, relatert til nye/ukjente situasjoner opp igjennom.

Man har veldig lite kontroll på egen hverdag i barnehage, og det er lett å føle at man ikke strekker til med alle krav som stilles, ekstraoppgaver i tillegg til daglige rutiner, og tilstedeværelse. Er en rolig og trygg person utad, og passer derfor bra sammen med barn, men det krever utrolig mye energi og hele dagen være blid, imøtekommende, behersket, leken, osv. I tillegg kan det være fysisk tungt.

Jeg er på utkikk etter annen jobb, og har vært det i ca 4 år. Søkt på hver minste lille ting som kan passe, men har ikke riktig utdanning og erfaring. Må nok utdanne meg på nytt, men har hus og barn, så terskelen er stor med tanke på økonomi og overskudd. Og ikke minst hvilken utdannelse man skal velge?? Har tenkt på noe mer administrativt, eller praktisk, hvor man har spesifiserte arbeidsoppgaver man får jobbe med i fred og ro. Hadde vært ypperlig! Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: 43452...d53

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også sensetiv og jobber i barnehage. For meg er det riktig jobb. Man kan gå en tur alene i pausen og man kan trekke seg litt bort med noen barn iløpet av dagen.

Barn er gir meg energi, de er enkel og de er selv ganske sensitive. De ser verden på samme måte som meg. En stein på bakken kan se ut som en diamant, den er veldig vakker og det ser også dem. Nyter de små fine ting i naturen. 

Men hvis man er inne hele dagen og er tett opp i hverandre, ja da er det gale. Da er utslitt bare forbokstaven. Ungene blir også veldig misfornøyde om det er mye støy og tett opp i hverandre.

Men jobber du på en plass med gode rutiner og flinke ansatte kan det være bra. Arbeidamiljø er også ekstremt viktig. Snakke fint til hverandre, gi gode tilbakemeldinger, gi konstruktiv kritikk på en god og fin måte, være ett team, kjempe sammen, inkludere alle, smile, gi og ta.

Jeg mener at det viktigste er ikke selve jobben, men hvordan arbeidsmiljølet er. Positivitet.

Anonymkode: b6ae6...74b

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2020 den 23.33):

Jeg blir jo i hovedsak tappet av energi på grunn av overstimuli pga det sosiale tror jeg. Jeg tåler godt lyder og lukter i hverdagen, så gjelder vel mer den sosiale interaksjonen. Man gir jo mye av seg selv i løpet av en dag, og blir veldig mettet etter en arbeidsdag, der jeg orker ikke noe sosialt etter arbeidstid. Pluss at jeg er veldig var på intrykk og de menneskene rundt meg, der jeg kan overanalysere bare en kroppsholdning, blikk eller kommentar. Men samtidig er det jo dette jeg brenner for. Kjenner jo at jeg synes det sosiale gir mening og energi til tider, men i sum tapper det meg mer energi enn det gir meg. 

Jeg er akkurat lik! Jeg har søkt masse på google om: hvordan takle arbeidslivet som høysensitiv. Så dukket denne tråden opp. 

Lurer på om du har funnet ut av noe? Med arbeidslivet.

Jeg jobber også i barnehage, og reagerer på akkurat det samme. Jeg brenner så for jobben min, men jeg kjenner at jeg må få "hvile" litt. 

Har tenkt mye på å jobbe på bibliotek, i en bokhandel (glad i bøker) Panduro (glad i å være kreativ) eller noe med dyr, eller planter. Men det er så vanskelig å finne ut av det.

Hvordan går det med deg?

Har du funnet ut av det ?

:)

Anonymkode: 665d9...3a8

Skrevet

Jeg er høysensitiv og kunne aldri jobbet i barnehage, eller noe annet sted som innebærer mye mennesker og "mas". Hvis jeg skulle jobbet med barn på den måten, så hadde det måttet bli som dagmamma. 

Anonymkode: be823...c7a

Skrevet

Barnehage er høyt lydnivå, med glade barn som har det bra og triste barn som ikke har det bra. alle barna fra alle typer familie er der. Og så er det intriger mellom de ansatte og sikkert masse baksnakking. Der må man ha nerver av stål ja.

Rart om de som utdanner seg til å jobbe i barnehage ikke vet dette?

Anonymkode: 328d5...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...