Gå til innhold

Sta hest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har overtatt en hest for en god stund siden. Den blir stelt og dullet med, og sånn sett har ho det bra. Ho er innridd og kan bli ridd på, er ikke redd noe. Men ho er sta. Fyy søren så sta og tverr. 

Store utfordringa er at ho står bom stille uansett hvor vi skal omtrent. Jeg prøver å rygge ho, sirkle, korrigere med leietau eller pisk. Ingen nytte. Skikkelig daukjøtt. 

Hva gjør vi? 

Anonymkode: 65d7e...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skal gjer, er og aldri gi deg! Neste gang du rir, så bestemmer du deg et mål og gjennomfører. Mulig ho vil stå bom still, men aldri gi deg. Mulig det tar flere timer, det har eg opplevd sjølv... Men til slutt så ga min seg. 

Anonymkode: 910c6...2b9

• Liker 3
Skrevet

Som brukeren over sier; tålmodighet. Du må være staere enn hesten. Jeg passer en unghest som også kan være litt sta når man leier han. Jeg prøver å få rørt litt på hodet (aldri dra), men det er ikke alltid det hjelper. Jeg bruker å tenke at det er kjedelig for han også å bare stå i ro uten å få gjort noe. Hestene blir lei en gang de også. Det er blitt bedre, selv om han tester noen ganger :) Venninnen min hadde forresten en hest som nektet å gå på henger. Han sto bom stille når han skulle lastes. Hun trente han på det hver dag en periode. Første dagen sto hun to-tre timer før han gikk på å fikk komme av igjen umiddelbart. Neste gang gikk han vel på etter en halvtime. Det er håp :) 

Anonymkode: 85d23...331

• Liker 1
Skrevet

Begynn på basic

1, Har hesten vondt? Har den smerte i rygg, bein, munn? Grundig sjekk av veterinær og skoing hos faglært hovslager er viktig. Er den dårlig trent og forbinder trening med smerte? Er den overvektig? Får den riktig mat

2, Passer utstyret? En sal eller et bitt som klemmer dreper ihvertfall treningsgleden.

3, Skjønner hesten hva den skal? Om hesten er usikker på hva som forventes pg føler st slt den gjør er galt så er det lett for hesten å bare gi opp og gjøre ikke noe Er det kyndige hestemennesker som håndterer hesten? Har den en god grunntrening? Blir trening presentert som noe positivt og lystbetont? Har dere kyndig instruktør som har ridd eller undervist som kan hjelp? Om det er barn eller ikke-kyndige som herjer ned hesten er det.

4, Trives hesten? Hester trenger mye utetid i flokk og mulighet til å bevege seg helst 24/7. 

Husk at hesten er ikke et leketøy, den skal behandles med respekt. Om du sier ca hvor i landet kan jeg tipse om evnt flinke instruktører eller veterinærer.

Anonymkode: 40d5a...2e1

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Begynn på basic

1, Har hesten vondt? Har den smerte i rygg, bein, munn? Grundig sjekk av veterinær og skoing hos faglært hovslager er viktig. Er den dårlig trent og forbinder trening med smerte? Er den overvektig? Får den riktig mat

2, Passer utstyret? En sal eller et bitt som klemmer dreper ihvertfall treningsgleden.

3, Skjønner hesten hva den skal? Om hesten er usikker på hva som forventes pg føler st slt den gjør er galt så er det lett for hesten å bare gi opp og gjøre ikke noe Er det kyndige hestemennesker som håndterer hesten? Har den en god grunntrening? Blir trening presentert som noe positivt og lystbetont? Har dere kyndig instruktør som har ridd eller undervist som kan hjelp? Om det er barn eller ikke-kyndige som herjer ned hesten er det.

4, Trives hesten? Hester trenger mye utetid i flokk og mulighet til å bevege seg helst 24/7. 

Husk at hesten er ikke et leketøy, den skal behandles med respekt. Om du sier ca hvor i landet kan jeg tipse om evnt flinke instruktører eller veterinærer.

Bruker ubrukelig ipad som tuller med autokorrekt, men «...herjer med hesten er det også lett å bare gi opp»

Skrevet

Brunstig?

Anonymkode: e9785...e0a

Skrevet

Du må først få en dyrlege med kompetanse på hest til å sjekke hele hesten for smerter 

så må du sjekke om du har riktig bitt, sal etc 

hvis du ikke har masse erfaring så vil jeg virkelig anbefale å skaffe en dyktig trener som kan veilede. 

om hesten ikke har vondt og alt passer som det skal, ja da må du være staere enn hesten. Jeg har selv ridd en hest som prøvde å snu hver 10’ende meter. Jaja, da fikk hu gå med nesa den veien, så vi rygget (så jævlig smart ut). Hu ga seg. 

Anonymkode: 8efc1...b5d

Skrevet

Mange hester lærer seg at det lønner seg å være sta, for vi mennesker gir så fort opp. Står hesten bom stille i 20 minutter, så gidder vi ikke mer og går og gjør noe annet. Og hesten vant. 

Gjør det lystbetont å være sammen med deg. Jeg har en rumpetaske med gulrot og eplebiter, på samme måte som jeg har en godisveske til bikkja. Tren på hestens premisser.

Ikke gi deg. Vær staere enn hesten! Man trenger ikke nødvendigvis ty til harde metoder, men man må ha is i magen. Tar det to timer så tar det to timer, sett deg et (enkelt) mål og gjennomfør det. Om du aldri gir deg, så lærer hesten at det lønner seg å heller gjøre som du sier, da blir den fortere ferdig og kan komme ut til de andre hestene igjen (som ofte er det de fleste hester vil). Kombiner dette med godbiter og gjør det gøy å være sammen med deg. 

Alt dette forutsetter selvsagt at hesten er frisk.

• Liker 2
Skrevet

Daukjøtt? Gi hesten til en eier som faktisk bryr seg om hesten!

Anonymkode: 3b98a...788

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Daukjøtt? Gi hesten til en eier som faktisk bryr seg om hesten!

Anonymkode: 3b98a...788

Hva er ditt problem i dag egentlig? 

Anonymkode: 8efc1...b5d

Skrevet

Stubborn? You mean smarter than your training skills? | Funny ...

Anonymkode: 7ba8b...b9e

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at ingen hester er sta. De lever i nuet og reagerer på omgivelsene sine. De oppleves bare som «sta» dersom de er usikre, forbinder det de blir bedt om å gjøre med noe negativt, ikke forstår eller har ubehag/smerter. Hester er samarbeidsvillige av natur og har aldri noe ønske om å irritere oss eller være vanskelige. Gå på YouTube og søk opp Warwick Schiller. Han har utrolig mye bra. Det er også flere gode trenere i Norge som kan hjelpe. F.eks Trine Bøhnsdalen.

Anonymkode: 050e9...7c9

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at ingen hester er sta. De lever i nuet og reagerer på omgivelsene sine. De oppleves bare som «sta» dersom de er usikre, forbinder det de blir bedt om å gjøre med noe negativt, ikke forstår eller har ubehag/smerter. Hester er samarbeidsvillige av natur og har aldri noe ønske om å irritere oss eller være vanskelige. Gå på YouTube og søk opp Warwick Schiller. Han har utrolig mye bra. Det er også flere gode trenere i Norge som kan hjelpe. F.eks Trine Bøhnsdalen.

Anonymkode: 050e9...7c9

Trine er fantastisk

Skrevet

Det finnes kiropraktorer for hester også. Sett at hester har vært unnvikende pga smerter. De har vel en og en dårlig dag som mange andre. Men smerter gjør jo at selv ikke mennesker vil alt. Sett video av behandling av hest med smerter i bein og rygg og etter behandling var det en helt annen hest. 

Anonymkode: 9b3eb...446

Skrevet

1. Få inn en veterinær for en nøye gjennomgang av kroppen, tennene og fôringsplanen hesten har nå.
2. Få inn en hovslager for vurdering av høvene og hvordan hesten burde skos (eller om den burde gå barfot).
3. Få inn en kiropraktor/equiterapeut for nøye gjennomgang av kroppen.
4. Få inn en saltilpasser for nøye gjennomgang og eventuelt utbytting/tilpasning av salen.

Mine erfaringer er at en hest ekstremt sjeldent er sta og jævlig bare for moro. De har veldig ofte ubehag et eller annet sted, eller har hatt det tidligere og forbinder noe man gjør med det som har vært vondt tidligere.

Har et godt eksempel - en hest jeg jobbet med tidligere. Sta og vrang som pokker, ville plutselig ikke gå, dro deg med seg ut i grøfta etter gress, sparket, bet, og var generelt en skikkelig drittponni under ridning og all håndtering. Gjett hva problemet var? Magesår og en veldig atypisk variant av Cushing's syndrom (manglet bl.a. de typiske problemene med pelsen). Etter noen uker med medisiner og en tilpasset fôringsplan var hun en helt annen hest. Hesten var ikke dum eller slem - den hadde det veldig vondt og ingen fanget det opp før hun ble ordentlig skummel.

Har hesten nylig kommet til ny eier kan det selvfølgelig også være fordi den er usikker og prøver å finne ut hvem den trygge personen dens er, men det er uansett smart å sjekke hesten fra mule til haletupp (bokstavelig talt) om den oppfører seg rart.

Anonymkode: fcc80...86e

• Liker 2
Skrevet

Pisker du hesten også klager du på stahet? LOL

Anonymkode: 3187b...066

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...