Gå til innhold

Hva tror dere skjer fremover?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror faktisk det blir portforbud om dette fortsetter. Det er ganske heavy det som skjer nå, og ettersom det fremdeles fins mange som ikke bryr seg, så går det vel en vei. Og det ligner ikke meg å være pessimist 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers blir utlandet delt inn i, hovedsakelig gule og røde land, der man må ha karantene uansett. Altså røde krever søknad om å reise til, men gule kun karantene og testing.

Anonymkode: 87fb7...06d

Jeg håper myndighetene adopterer denne løsningen.

Skrevet

Det er bekreftet 28 smittetilfeller i hele landet idag. Det er ikke mye, de tester jo alle som er forkjøla. Hjelpe meg for en overreaksjon.. Regjeringen har hvertfall klart en ting: å skremme livskiten ut av folk.

Anonymkode: b116b...fc4

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bekreftet 28 smittetilfeller i hele landet idag. Det er ikke mye, de tester jo alle som er forkjøla. Hjelpe meg for en overreaksjon.. Regjeringen har hvertfall klart en ting: å skremme livskiten ut av folk.

Kg skremmer meg mer enn regjeringen. Hadde jeg kun lest her inne, hadde jeg trodd vi hadde eksplosive smittetall. 

Anonymkode: 0a28a...729

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke hva Høie og co tenker på. Her åpner de grensene for sommerferie og harryturer..... 

folk reiser ut, kommer tilbake, ferierer og koser seg. Boom. smitten øker....

og så er det første som skjer at utesteder og restauranter må stenge.  Så kommer dette til å gå slag i slag med stenging og strengere restriksjoner igjen.  Jeg sier ikke at jeg er i mot restriksjoner og forholdsregler, men jeg synes at mye av dette er slett arbeid av regjeringen.

Kan Høie og co ta BITTELITT selvkritikk her.  Se litt i bakspeilet. 

Anonymkode: ed3cf...bb0

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens total blir ikke oppdatert på vg.no før kl 00.30 i natt. Det pleier å dobles ca, så tipper vi ender rundt 50 idag.

Anonymkode: 6e699...fa8

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kg skremmer meg mer enn regjeringen. Hadde jeg kun lest her inne, hadde jeg trodd vi hadde eksplosive smittetall. 

Anonymkode: 0a28a...729

Forsåvidt enig i det.
Kan vi da kanskje rangere omtrent slik etter skremselseffekt?
1. KG
2. Tabloid-media
3. Rikssynsere med koronaangst
4. Andre media
5. Regjeringen
Mulighent for forkyvning opp eller ned på enkelte her.

Anonymkode: 2686f...757

• Liker 2
Skrevet

Tror det blir mye verre enn i mars fordi man antagelig kommer til å drøye mye lenger før man stenger hele sulamitten. Jeg er så drita lei av idioter som ødelegger for resten av oss med bagatellisering og hodeløs oppførsel at jeg håper man nå går over på påbud og stygge bøter for oppførsel som truer mange andre menneskers liv og helse. Selv om vi lever i et demokrati bør der være konsekvenser for forræderisk oppførsel.

Anonymkode: 94bd9...d6b

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror faktisk det blir portforbud om dette fortsetter. Det er ganske heavy det som skjer nå, og ettersom det fremdeles fins mange som ikke bryr seg, så går det vel en vei. Og det ligner ikke meg å være pessimist 

Ganske heavy? Det var vel å dra den ganske langt.. er  ikke i nnærheten av nok smittede og hvertfall ikke døde til at et så drastisk tiltak skal skje. Det som skjer nå er heller ikke heavy i det hele tatt.. høyere smitte forventet alle

• Liker 3
Skrevet

Noen nye restriksjoner, men ikke som i mars. Moderat smitteøkning en stund, før det flater ut igjen utover høsten og vinteren.

Enkelte vil bli hysteriske og sinte, noe mange allerede er.

Dette kommer nok først og fremst på å bli tøft halvår fordi mange allerede har nådd metningspunktet for både sosial distansering og økonomiske problemer.

Samtidig vil de samme menneskene som kjefter på ungdommen nå invitere både bestemor og bestefar på julemiddag i julen, og man innser kanskje etter hvert at ensomheten er et like stort problem. Om de da innser at studenter som flytter til nye byer og prøver å skaffe seg en vennekrets i byen de skal bo i noen år, er ganske viktig, det spørs.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tør påstå at høsten er avhengig av hvordan studentene oppfører seg nå. Oppfører de seg bedre enn resten (syden og slikt) går det bra og de får kontroll på lokale utbrudd, blir det som vi har hatt i juni. Så det blir nok mange lokale nedstengninger, for å komme dit når alle kommer hjem fra ferie og studiene starter. 

Er studentene like ego som mange andre går vi en lang vinter i møte, med høy smitte og en del døde. Og dette vil medføre mye isolasjon (både frivillig og påbudt) kanskje til og med verre enn i vår, for høsten og vinteren er tøff for mange også til vanlig. Da blir det kanskje en ny runde som i vår, siden den var faktisk ganske effektiv. 

Uansett blir det vanlig å se munnbind (også utenfor kollektivtransport (blir påbudt etterhvert)). Hjemmekontor blir vanlig og valgfritt (om man greier å holde standard). Håndsprit har kommet for å bli. Ellers blir utlandet delt inn i, hovedsakelig gule og røde land, der man må ha karantene uansett. Altså røde krever søknad om å reise til, men gule kun karantene og testing.

Spennende blir det uansett.

Hvorfor legge skylda bare på de unge? Alle har et ansvar.

Generelt har folk vært altfor slepphendte med smittevern og avstand i hele sommer. Folk har sittet som sild i tønne på utesteder og offentlige plasser. Tydelig at man ikke kødder med sommerferien til nordmenn. Jeg er veldig glad for at alle turistene nå forsvinner fra sørlandet.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Expandable86 skrev:

Hvorfor legge skylda bare på de unge? Alle har et ansvar.

Generelt har folk vært altfor slepphendte med smittevern og avstand i hele sommer. Folk har sittet som sild i tønne på utesteder og offentlige plasser. Tydelig at man ikke kødder med sommerferien til nordmenn. Jeg er veldig glad for at alle turistene nå forsvinner fra sørlandet.

Jeg legger ikke skyld på de unge. Nå når studiene starter har mange flyttet til andre byer og da sprer smitten seg geografisk. I tillegg har unge ofte en mye større kontaktflate enn resten av befolkningen. Men mange gjør en dårlig jobb nå.

Skrevet

Jeg tror det blir nedstengning, men at denne vil få katastrofale konsekvenser. Ser mange som nå sier at «vi får ta en nedstengning til, det gikk jo så bra sist». Høie snakker også om ny nedstengning. Jeg tror de feilberegner. For det første er mange bedrifter skadeskutt av første nedstengning og har såvidt klart å komme seg på bena igjen, men vil bli knekt av en nedstengning 2 så kort tid etter. For det andre ble nedstengning nr. 1 kommunisert som en engangsdugnad. Blir det ny nedstengning, vil det gå opp for folk at det kanskje ikke blir den siste, og at vi kan få en situasjon med gjentatte nedstengninger flere ganger i året i flere år. Flere internasjonale helsetopper har jo advart om at selv ikke en vellykket vaksine vil være en magisk av-knapp for pandemien, men at vi kan forvente gjentatte bølger i årevis selv med vaksine. 

Den psykologiske effekten av dette vil være enorm og føre til kraftig redusert investeringsvilje, et ras av konkurser innen mange bransjer og skyhøy arbeidsledighet. Skatteinntektene vil gå kraftig ned samtidig som flere enn noensinne havner på trygd. Staten vil måtte skru skattene kraftig opp samtidig som velferdstilbud kuttes drastisk. Dette vil ha en selvforsterkende effekt og føre til en enda større smell for økonomien. Utenlandske investorer vil oppfatte at det går dårlig og dumpe kronen, slik at prisene på alt som avhenger av import vil mangedobles  

Konsekvensen vil bli at Norge går tilbake til å bli et landbrukssamfunn og at levestandarden faller betraktelig. Lyspunktet er at det kanskje kan gi grobunn for nyetablering av innenlands industri som reiser seg fra asken av den ødelagte økonomien. 

Anonymkode: 1f4c6...dde

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer fremover ...?

Her er Oslo om 100 år - etter at man måtte gi opp vaksineforsøkene og koronaviruset bidro til massedød og økonomisk kollaps.

Så var det ikke en mild forkjølelse likevel ...

early-man.jpg

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lokale nedstegninger, munnbind blir påbudt.

Tror ikke på noen nasjonal nedstegning igjen, næringslivet og samfunnet har ikke råd til en ny runde..

Det kommer an på, det å ha delvis nedstengning for å holde smittetallene nede, det er også det billigste for samfunnet. Hvis vi mister kontrollen, da må vi ha en full nedstengning, og da blir regninga mye dyrere både for Norge og næringslivet. Alle er tjent med solide tiltak som gjør at vi har minst mulig nedstengning.

Anonymkode: 36ada...123

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Paraply skrev:

Jeg håper myndighetene adopterer denne løsningen.

Og jaggu gjorde de😎

Anonymkode: 12028...2d4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jaggu gjorde de😎

Hva gjorde de

Anonymkode: 37725...733

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde de

Det jeg siterte som den hadde sitert.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde de

De har delt landene inn i røde og gule land. Reiser frarådes til alle land uansett. Rødt land betyr karantene plikt. Gult får man ikke karanene på.

Flere land er nå blitt røde, samt Värmland i Sverige er rødt igjen. Ble noen rød områder i Danmark også.

• Liker 1
Skrevet

Nærmeste framtid vil preges av lokale kommunale helter som stenger ned alt de kan for å overgå hverandre i ansvarsfølelse og empati. (Men bare dersom de kan sende regningen til Staten, oss andre. Hvis de må betale selv vil ansvarsfølelsen krympe til et minimum sjølsagt). Etter hvert som alle må innse at veldig få blir smittet, og nesten ingen dør, da kommer influensaen. Ca 1000 vil da miste livet av sesonginfluensa, uten at noen bryr seg særlig om det. Det skjer jo hvert år. Blir liksom ikke noe spesielt. 

Anonymkode: ce4e8...6eb

• Liker 2
  • Opprett ny...