Gå til innhold

Oppkjøring med el-bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ha oppkjøring snart og kjører en Tesla. Dette er jo en el-bil. Jeg tenkte en dag på hvordan det blir med sikkerhetsspørsmålene på oppkjøringen, er det da slik at spørsmål om å feks sjekke motorolje utgår? Eller kan jeg måte forklare det uten å fysisk vise dette. Om dere har peiling på dette, hvilke spørsmål er det som eventuelt utgår når man kjører opp med el bil?

Anonymkode: afad1...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får ikke spørsmål som ikke angår bilen man kjører fikk jeg beskjed om! Å peile olje er forøvrig ganske enkelt! Det står om det i teoriboken😊

Anonymkode: 10043...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke spørsmål som ikke angår bilen man kjører fikk jeg beskjed om! Å peile olje er forøvrig ganske enkelt! Det står om det i teoriboken😊

Anonymkode: 10043...211

Hvem fikk du den beskjeden fra? Hvis det var en trafikklærer vil jeg anbefale en annen.

Sikkerhetskontrollspørsmålet trekkes tilfeldig. Sensor vet selvsagt ikke hvilken bil jeg velger å stille opp med, og de søker ei heller opp kjøretøyet før kjøreturen. På nettbrettet legger de ikke inn info annet en om den har manuelt gir eller ikke. 

Du kan få spørsmål om hengervekt selv om bilen ikke har hengerfeste, eller om taklast selv om bilen ikke er godkjent for taklast. 

Man kan få spørsmål om tåkelys/grøftelys selv om bilen ikke er utstyrt med dette. At sensor skal sette seg inn i alt utstyret til alle skolebiler er absurd. Jeg ber mine elever komme tilbake sjokkert og proklamere at noen har stjålet grøftelysene mine dersom de får spørsmål om det. 

På 11.8.2020 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal ha oppkjøring snart og kjører en Tesla. Dette er jo en el-bil. Jeg tenkte en dag på hvordan det blir med sikkerhetsspørsmålene på oppkjøringen, er det da slik at spørsmål om å feks sjekke motorolje utgår? Eller kan jeg måte forklare det uten å fysisk vise dette. Om dere har peiling på dette, hvilke spørsmål er det som eventuelt utgår når man kjører opp med el bil?

Anonymkode: afad1...254

Spørsmålet om olje er vel det eneste som ikke gjelder Tesla? Det er så få spørsmål at jeg synes det er absurd at så mange ikke gidder å lese gjennom dem før oppkjøring. 

Selvsagt krever de ikke at du peiler olje på en Tesla, det går jo ikke an. Da gjør du som ved ethvert annet spørsmål som ikke er relevant, du svarer muntlig. Jeg ville sagt noe ala:
"Dette er en elbil, den har ikke forbrenningsmotor og bruker ikke motorolje. På en fossilbil ville jeg åpnet panseret med hendelen på venstre side av pedalene (på veggen/under dashbordet), og så ved hendelen under panseret. Så ville jeg funnet peilepinnen som er plassert i eller ved motorblokken (motoren), enten som egen hendel eller under påfyllingslokket. Hvis man ikke finner det kan man sjekke instruksjonsmanualen. Man sjekker olje ved å dra peilepinnen ut, tørke av den (helst mens man trekker den ut for å ikke lage søl) og så stikker man den tilbake inn, for så å trekke den ut igjen. Det vil være markert hva som er minimalt og maksimalt nivå. Man bør ikke være under minimum eller maksimum. Moderne biler vil ofte gi beskjed via infotainmentsystemet og hvis nivået er ALT for lavt lyser oljelampen."

Hvis du ikke vet nøyaktig hvordan du utfører noe, så er det bedre å si hvordan du vil finne ut av det enn å finne på noe tull. Husk at det er lov å starte bilen, å kjøre bilen, å gå ut av bilen og å sjekke manualen (men det tar evigheter så jeg ville unngått det). Et sånt: "bob bob"-svar er bedre enn et som er helt på jordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...