Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så dumt å ta permisjon med 80% lønn og 59 uker? 

Må da være dummere å ta 100% lønn med 49 uker, og deretter ta ulønnet permisjon? Man mister jo rett på sykepenger osv. 

Opplys meg gjerne, for det virker som det er noe jeg ikke forstår, og jeg vil gjerne forstå da jeg må søke om permisjon snart. 

Anonymkode: 34c98...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi totalsummen 80% lønn x 59 uker er lavere enn 100% lønn X 49 uker. Dermed lønner det seg økonomisk å ta ut 100%, og heller spare litt hver mnd som man bruker på de ti siste ukene. Men det er jo selvfølgelig kjipt om man blir syk ila de ti ukene da. Det er en kalkulert risiko. 

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er så dumt å ta permisjon med 80% lønn og 59 uker? 

Må da være dummere å ta 100% lønn med 49 uker, og deretter ta ulønnet permisjon? Man mister jo rett på sykepenger osv. 

Opplys meg gjerne, for det virker som det er noe jeg ikke forstår, og jeg vil gjerne forstå da jeg må søke om permisjon snart. 

Anonymkode: 34c98...39b

2 minutter siden, MarenogAron skrev:

Fordi totalsummen 80% lønn x 59 uker er lavere enn 100% lønn X 49 uker. Dermed lønner det seg økonomisk å ta ut 100%, og heller spare litt hver mnd som man bruker på de ti siste ukene. Men det er jo selvfølgelig kjipt om man blir syk ila de ti ukene da. Det er en kalkulert risiko. 

Man har rett på 62 % sykepenger så lenge man er i ulønnet permisjon ifbm fødselspermisjon.

Skrevet

Fordi du taper penger på det... 

La oss si du tjener x kr uken. 

Om du skal ha fri i 59 uker, blir da regnestykket sånn: 

Med 80% lønn i 59 uker:
0,8*59*x = 47,2 x

Med 100% lønn i 49 uker og deretter 10 uker ulønnet perm eller ferie: 

49*x + 10*0 = 49x

Som du ser: du får altså mer utbetalt på de 59 ukene om du tar 100% lønn i 49 uker, og deretter ferie og/eller ulønnet perm. 

Ja, du mister rett til sykepenger, men det kan du jobbe deg opp igjen, og om du avslutter de 10 ukene med å la de siste 4 være ferie, så har du faktisk opparbeidet deg full rett til sykepenger igjen innen du begynner i jobb igjen. 

Anonymkode: bc0a3...742

Skrevet

Man mister for eksempel rett til pleiepenger ved barna sykdom etter 14 dager med ulønnet permisjon. Så om barnet blir sykt og må legges inn på sykehus, eventuelt pleies hjemme over tid så har man ingen økonomiske rettigheter før man igjen har vært i arbeid i minst fire uker..

jeg vet, ingen planlegger for å få syke barn, men noen barn blir langvarig syke og da er dette greit å vite... 

Anonymkode: daea4...6d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...