AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Lurer litt på om jeg har det selv. Er 27 år da. Husker da jeg var rundt 20 år så tok jeg en selvtest. Husker ikke resultatet, men kan huske at jeg slo ut på en del symptomer. Tok også en test nå og slo da ut på symptomer som bør sjekkes videre (nå tok jeg testen selv da og ikke hos lege). Jeg kommer ikke på særlige symptomer som barn. Men på ungdomsskolen startet jeg å bli ukonsentrert. Jeg var ingen urokråke. Var mest stille og "falt ut". Forsøkte virkelig hardt å konsentrere meg, men gikk ikke alltid. Jeg kom meg gjennom både ungdomsskole, videregående og høyskole. Med helt ok resultater. Men jeg lærte lite på skolen, jeg klarte ikke følge med på tavleundervisning og forelesninger. Jeg måtte lese om igjen hjemme og måtte ofte lese samme avsnitt igjen for å forstå. Og ofte ble mye glemt når oppgaven var ferdig. Jeg er også en dagdrømmer. Faller mye inn i egne tanker, også når andre prater til meg. Jeg utsetter veldig ofte kjedelige oppgaver. Gøye oppgaver gjør jeg raskt. Jeg kan også få "innfall" som "nå må du gjøre det". Og da er jeg kanskje super-fokusert på akkurat den oppgaven, men ikke noe annet. Jeg glemmer også ofte ting, selv om det kanskje bare er 1-2 viktige ting jeg skal huske. Ofte finner jeg ikke igjen ting heller. Noen kaller meg også distre. Jeg klarer meg fint i jobb. Men jeg kjenner et par som selv har ADHD og de har selv sagt til meg at det kan virke som jeg har symptomer. Jeg er ikke ute etter å få en diagnose bare fordi det kanskje kan være litt "inn", men det kunne vært interessant å finne ut om jeg har det eller ikke. I såfall får jeg kanskje svar på hvorfor jeg har vært / er slik jeg er. Kan kanskje være nyttig. Kanskje noen kjenner seg igjen? Og kan fortelle om utredning. Og kanskje noen her kan si noe om det har vært nyttig å få diagnosen, spesielt dere som fikk det som voksen? Anonymkode: 04750...1e2
Gjest AnnaW Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver, jeg fikk ikke adhd /add...men asperger i voksen alder, selv om min nåværende behandler trur jeg kan ha add i tillegg...Jeg vurderer å utrede meg for det selv, selv om jeg nå har fått delvis ufør/ tilrettelagt arbeid så nå går ting bedre:) Jeg fikk utredning av psykiater, samtaler og spørreskjemaer. Du kan jo gå til fastlegen din for så og bli henvist videre...regner med at det er samme prosess, du bør kanskje skrive ned punkter der du kan komme på eksempler at du har symptomer på add/ adhd:) Jeg er glad jeg fikk diagnosen, da jeg alltid følt meg anderledes og strevet mer med det andre tar for gitt nå har jeg svar på hvorfor.🤗
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 jeg fikk diagnosen i desemeber og ADD i januar. Å få Asperger var liksom ingen opptur, fikk bare bekreftet hvorfor jeg har følt meg annereldes. Men sliter ikke så nå lenger, er egentlig ikke så annereldes men kn ha litt for lett å sette folk og ting i bås. Tenker svart hvitt og har lett for å få tvangstanker. At jeg er overbevist om at enkelte ting ikke ordner seg osv. Add var bedre pga medisinering. ikke noe mer egentlig. Men jeg sliter fremdeles med å ta inn uinteressant info Anonymkode: ab621...46c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 Jeg fikk diagnosen i voksen alder Ble henvist til psykolog av fastlege. Tok noe som føltes som en million tester og spørreskjemaer. En venninne har akkurat vært gjennom det samme. Anonymkode: f403a...991
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 Det du beskriver minner mye om meg. Jeg mistenkte sterkt at jeg hadde ADD da barnet mitt ble utredet og fikk diagnosen, siden jeg lærte en del om det og så at mye stemte på meg. Men, siden jeg syntes jeg fungerte godt nok gjorde jeg ikke noe med mistanken. Etter som årene gikk slet jeg stadig mer med det kognitive, ba til slutt om en utredning og fikk diagnosen. Begynte på concerta, noe som gjorde det lettere for meg å holde fokus og konsentrasjon. Anonymkode: 255ed...b89
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 Jeg er nesten ferdig med utredning og den slår ut på adhd både i barne og voksenalder. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, i tillegg til en boblende uro og rastløshet. 🙂 Alltid vært skoleflink, men klarte ikke følge med på klasseromsundervisning. Anonymkode: 414d3...23c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå