Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd. 

Trodde «Poden» var en slang for ipod! 🤣

Viser seg at det er et annet ord for barn (gutt??). Hvor kommer «Poden» fra? Aldri hørt noen si det utenom på nettet! Helt forferdelig ord! 😂 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er ett latterlig ord, ja. Jeg tenker å pode noe når jeg hører ordet, som å pode sammen to planter.

Skrevet

"Soro lille mann, nå skal barnet sove, alle barn i alle land ligger nå å sover, soro lille mann, sov min vesle pode, reven sover også nå, med halen under hodet." F.eks.

• Liker 29
Skrevet

Like ille som å omtale fosteret som spiren.

Anonymkode: 8697a...3ac

• Liker 17
Skrevet

Det kommer fra botanikken. Fest en stengelstump fra et tre på stengelen til et annet tre, så får du en pode. Pode er bedre enn ‘avlegger’ vel.

Anonymkode: 82457...505

• Liker 7
Skrevet

Spiren, boden, lille, minsten, lillemor, frøkna.... Bruk det gjerne privat, men alle andre trenger ikke være vitne til det 😷

Anonymkode: 33ddb...8d9

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer fra botanikken. Fest en stengelstump fra et tre på stengelen til et annet tre, så får du en pode. Pode er bedre enn ‘avlegger’ vel.

Anonymkode: 82457...505

Personlig foretrekker jeg 'yngelet'...

Anonymkode: 016c3...f75

Skrevet

Jeg har hørt det mange ganger. Mitt inntrykk er at det stort sett er menn som bruker det. 

Har aldri reagert på det ordet,  men personlig forstår jeg ikke helt behovet for omskrivninger av nære relasjoner. Spiren, prinsen og prinsessen er spesielt grusomt. Madammen, kjerringa og gubben er også fælt. Poden er ingenting i forhold - i mine øyne. 

• Liker 4
Skrevet
55 minutter siden, Kenelz skrev:

Inspirert av en annen tråd. 

Trodde «Poden» var en slang for ipod! 🤣

Viser seg at det er et annet ord for barn (gutt??). Hvor kommer «Poden» fra? Aldri hørt noen si det utenom på nettet! Helt forferdelig ord! 😂 

Legenden Thorbjørn Egner brukte det i en vuggesang. Men han tabbet seg ut da han trodde det var natt alle steder på kloden samtidig.

Anonymkode: dec2c...07b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke poden er så ille, det er verre med prinsen, prinsessa, frøkna, madammen, minsten og mini. Hører jeg det sistnevnte ser jeg for meg en gammel fotballspiller...

Men folk får vel kalle avkommet sitt hva de vil ;) Det finnes verre ting å bry seg om...

Anonymkode: 0dc73...c01

• Liker 7
Skrevet

Ja det er irriterende, skjønner ikke hvorfor. Det bare er irriterende ja 😂😂

• Liker 1
Skrevet

Syns det finnes værre ting å si. Slik som «bebisen min» 

Anonymkode: 53f31...9fe

• Liker 1
Skrevet

Slapp av. Her jeg bor er det helt vanlig å si det. Tror det kanskje er dialekt?

(Men det skal ikke uttales som iPod. Poden. Ikke podden.)

Anonymkode: 8fe51...3d8

• Liker 7
Skrevet

Har aldri høyrt det, bortsett frå i voggesongen frå Hakkebakkeskogen. Er kanskje eit ord som er meir vanlig å bruke på Austlandet? 

Men kva er det som er så gale med dette ordet? Det må vel vere heilt greitt å bruke? Den einaste forvekslinga eg kan tenke meg, er med "poden" som i "podcasten" (og det er eit mykje meir irriterande ord!)

Samme bruk som  "pjokk": https://ordbok.uib.no/PODE

Anonymkode: 64605...4dd

Skrevet

Så sinte dere er alle sammen. Så et lignende raseriutbrudd på en annen tråd over bruket «kohort».  Kan dere ikke la mammaer være mammaer og kalle de små trollene akkurat det de vil?

Jeg ser svar av typen «klarer ikke engang svaaaaare på denne tråden fordi det er så teit å si «poden»». Altså, kom igjen folkens. Hvor er rausheten? Hvem har oppdradd dere egentlig? Her har folk problemer de søker råd for å løse, og dere henger dere opp i hvilke ord folk velger?  Og startet en egen tråd over hvor teit det er å bruke enkelte ord? 🤣  få dere en hobby.

Nyttårsforsett for neste år: bli litt snillere med folk rundt deg.

Anonymkode: 6d31a...3b1

• Liker 13
Skrevet

Fordi vi forstår ordet synonym, og har et godt vokabular. Derfor.

Anonymkode: 6dc2e...add

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Catalina Culès skrev:

Det er ett latterlig ord, ja. Jeg tenker å pode noe når jeg hører ordet, som å pode sammen to planter.

Ordet stammer trolig fra poding. Men det passer, synes eg. I følge ordboka er det gjerne brukt på ein litt spøkefull måte ja. 🙂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sinte dere er alle sammen. Så et lignende raseriutbrudd på en annen tråd over bruket «kohort».  Kan dere ikke la mammaer være mammaer og kalle de små trollene akkurat det de vil?

Jeg ser svar av typen «klarer ikke engang svaaaaare på denne tråden fordi det er så teit å si «poden»». Altså, kom igjen folkens. Hvor er rausheten? Hvem har oppdradd dere egentlig? Her har folk problemer de søker råd for å løse, og dere henger dere opp i hvilke ord folk velger?  Og startet en egen tråd over hvor teit det er å bruke enkelte ord? 🤣  få dere en hobby.

Ja du irriterer deg ikke over noe som helst vel? Nei, vent 👆🏼 
finn deg en hobby 

Anonymkode: 53f31...9fe

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå overreagerer du vel? Jeg ser ikke noe sinne her, bare en viss undring. 

Det er jo du som fyrer deg opp. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å harselere med andre sin språkbruk ser ut til å vere hobbyen til enkelte på KG. Det er ikkje så nøye om man sårer andre så lenge man kan vere anonym..

Er heilt einig med deg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...