Gå til innhold

Ny benkeplate! MEN hvordan monterer jeg den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endelig tatt meg råd til ny benkeplate. Har designet den jeg vil ha i IKEAs program. Den er helt L-formet, så det burde ikke bli for mye styr. Men jeg har ikke gjort dette før. Spørsmålene mine er:

Hvilke verktøy trenger jeg? 

Det er jo veldig viktig å måle riktig. Jeg leste at en typisk feil var å måle fra flis til flis (jeg har fliser over benkeplata) og at benkeplata ofte går litt under flisene. Hvordan skal jeg vite hvordan jeg skal måle dette helt korrekt?

Når jeg går gjennom IKEAs tegneprogram så får jeg den vel akkurat som den skal være, skal jeg likevel drive og kutte i den? Kommer den levert i to/tre deler? 

Vil gjøre dette så LITE styrete som mulig, og har egentlig tenkt å slenge på en underlimt vask fra IKEA da den jeg har er gammel og kjip uansett. 

Noe spesielt jeg burde vite eller være obs på? Skal få litt hjelp, men vil være forberedt. 

Anonymkode: 2903d...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doug Heffernan
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har endelig tatt meg råd til ny benkeplate. Har designet den jeg vil ha i IKEAs program. Den er helt L-formet, så det burde ikke bli for mye styr. Men jeg har ikke gjort dette før. Spørsmålene mine er:

Hvilke verktøy trenger jeg? 

Det er jo veldig viktig å måle riktig. Jeg leste at en typisk feil var å måle fra flis til flis (jeg har fliser over benkeplata) og at benkeplata ofte går litt under flisene. Hvordan skal jeg vite hvordan jeg skal måle dette helt korrekt?

Når jeg går gjennom IKEAs tegneprogram så får jeg den vel akkurat som den skal være, skal jeg likevel drive og kutte i den? Kommer den levert i to/tre deler? 

Vil gjøre dette så LITE styrete som mulig, og har egentlig tenkt å slenge på en underlimt vask fra IKEA da den jeg har er gammel og kjip uansett. 

Noe spesielt jeg burde vite eller være obs på? Skal få litt hjelp, men vil være forberedt. 

Anonymkode: 2903d...b0b

Vis du er så usikker så ville jeg leid inn en tømrer til jobben. Da får du gjort det sikkelig med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite styrete som mulig = lei inn en montør. 

Anonymkode: ae0be...a6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Vil gjøre dette så LITE styrete som mulig, og har egentlig tenkt å slenge på en underlimt vask fra IKEA

Den vasken må antagelig komme pålimt fra fabrikk. Det er visst skikkelig knotete å lime på slike selv etter hva jeg har skjønt. Og da har du ikke mange millimeterne med feilmåling før du har et "lite" problem.

Du ser vel på enden av dagens benkeplate hvor langt under flisen den går. Da er det bare å måle lengden på dagens benkeplate og legge på de millimeterne som den går under flisene. Husk å bestille en benkeplate som er like høy som dagens. 

Skjøte benkeplate er ganske greit, da du antagelig kan få den bestilt inn med freste spor for hundekjeks. Eller så må du kjøpe inn en overfres og gjøre den jobben selv

Sammenføyning av benkeplate i heltre - ByggeBolig

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, newman01 skrev:

Den vasken må antagelig komme pålimt fra fabrikk. Det er visst skikkelig knotete å lime på slike selv etter hva jeg har skjønt. Og da har du ikke mange millimeterne med feilmåling før du har et "lite" problem.

Du ser vel på enden av dagens benkeplate hvor langt under flisen den går. Da er det bare å måle lengden på dagens benkeplate og legge på de millimeterne som den går under flisene. Husk å bestille en benkeplate som er like høy som dagens. 

Skjøte benkeplate er ganske greit, da du antagelig kan få den bestilt inn med freste spor for hundekjeks. Eller så må du kjøpe inn en overfres og gjøre den jobben selv

Sammenføyning av benkeplate i heltre - ByggeBolig

Vet ikke om du har vært inne på tegneprogrammet til IKEA, men der kan jeg velge med eller uten underlimt vask, så jeg antar at de lager perfekt hull? 

Og nei, jeg ser ikke hvor langt under flisene den går🙈

Anonymkode: 2903d...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være ærlig med deg, hvis du ikke har gjort dette før og ikke vet hvilke verktøy som er nødvendig så vet du nok ikke helt hvordan man får til ett ordentlig ressultat. Det er ypperst sjeldent man kan få god nok beskrivelse og svar på ett nettforum som vil gi deg ett godt ressultat. Sier derfor som andre at det å leie inn folk for å få utført det vanskligste er ofte det beste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om du har vært inne på tegneprogrammet til IKEA, men der kan jeg velge med eller uten underlimt vask, så jeg antar at de lager perfekt hull? 

Og nei, jeg ser ikke hvor langt under flisene den går🙈

Anonymkode: 2903d...b0b

 

Vi kjøpte kjøkken, til en vanlig L og da kom det bare to hele benkeplater fra Ikea. Det var montørene som lagre hull til vask og platetopp, samt kuttet til riktig lengde og limte sammen i L-form. 

Hadde aldri klart å få det fint selv. 

Anonymkode: e061e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi kjøpte kjøkken, til en vanlig L og da kom det bare to hele benkeplater fra Ikea. Det var montørene som lagre hull til vask og platetopp, samt kuttet til riktig lengde og limte sammen i L-form. 

Hadde aldri klart å få det fint selv. 

Anonymkode: e061e...0e9

Ja, men bestilte dere benkeplate på mål inne i det tegneprogrammet med vask osv? 

Anonymkode: 2903d...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å få hele plater fra IKEA, eller ferdig kuttet.
Skal du ha spesialtilpasset, så er alt ferdig kuttet, med hull til vask og annet du har tegnet inn. Du får dem levert med minste mulig skjøter, så 2-3 deler alt etter hvilken lengde/bredde du har.
Da trenger du vel i såfall skrumaskin, skruer, silikon, og eventuelt lister og lim til list.
Om du trenger noe mer kommer an på hvor nøyaktig du har målt (husk å sjekke at vegger faktisk er jevne), og om du har underskap du skal montere platen på. Om det er lister på vegger/hjørner fra før, må disse også tegnes inn på forhånd, eller kappes i ettertid.

Jeg  har kappet laminat benkeplate fra IKEA selv.
Hull til vasken ble saget med vanlig stikksag, og resten med sirkelsag. Måtte fjerne deler av vegglister, som ble kappet med multikutter.
En del av benken går over vasken, og over benkeskap, så den er skrudd fast i benkeskapene fra undersiden, og er i to deler, så skjøten i hjørnet er tettet med list og silikon. 
Den andre platen er montert på selvlaget list langs vegg, og med bordbein siden den ikke har underskap.
Er lagt silikon og lister på oversiden av samtlige plater for å dekke over kuttkantene.
Prisen hadde blitt ca 4000 med ferdig kuttede plater, mot under 2000 for hele plaer jeg kuttet selv.

Be om anbud før du bestiller, så

Anonymkode: 35bbc...958

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men bestilte dere benkeplate på mål inne i det tegneprogrammet med vask osv? 

Anonymkode: 2903d...b0b

Bestilte inne på tegneprogrammet ja, tegnet opp hele kjøkkenet.

Men om du har bestilt spesialtilpassede plater og det står i din bestilling så er det sikkert i orden da. 

Anonymkode: e061e...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...