AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Jeg aner ikke hvor jeg har denne dårlige samvittigheten fra! Men det har blitt verre med alderen. Blir så påvirket av at andre skal mene noe om alt og alle hele tiden. Det er ikke en person som er problemet, men samfunnet og flokken. Feks, jeg shopper omtrent aldri. Jeg har dårlig samvittighet etterpå fordi da har jeg kjøpt nytt istedet for gjenbruk. Men så føler jeg meg plutselig litt mindreverdig eller kjedelig når jeg er den eneste i gjengen som kjøper brukt eller ikke noe i det hele tatt. Kjøper jeg meg en iskrem ute føler jeg at jeg sløser penger. Når is ikke er direkte sunt og det er veldig dyrt med 40 kr for 2 kuler. Dårlig samvittighet om det går en dag og jeg ikke trener, for da er jeg lat og blir dvask med en gang. Dårlig samvittighet for at jeg er tynn. Lurer nesten på om jeg har superkropp for de fleste i hele samfunnet og de fleste jeg kjenner kan jo nesten ikke kose seg med noe fordi de triller etterpå. Selv er jeg ofte sulten og spiser en god del , ingenting synes. Dårlig samvittighet for å spise brød. For brød er jo så farlig «det tilsvarer sukker i kroppen»! Men jeg takler ikke et liv uten brød! Har prøvd og da er jeg mer sulten enn noe annet. Skønner heller ikkke hvordan folk har så dårlig råd til tross for at de tjener mer enn meg. Jeg går langt under snittet for lønn i Norge men lever over evne. Er jeg bare økonomisk flink eller er vi velsignet med noen energier som er gitt oss i gave? Dette er ting jeg ikke kan kontrollere og føler da det nesten er meningsløst at det er slik. Har så lyst å bare drite i andre!! Og deres meninger Anonymkode: 6510e...02b 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Du kan ikke kontrollere andre og deres meninger. (Her, for eksempel, kommer det meninger på løpende bånd.) Og de påvirker hvordan vi tenker og føler. Men du kan likevel kontrollere din egen atferd. De aller fleste er nødt til å gjøre prioriteringer, men det betyr ikke at man ikke kan prioritere kos av og til. Alle som lever over evne har dårlig råd, uansett hvor mye de tjener. Du har god råd nettopp fordi du er sparsommelig. Men føler du at du lever godt? Jeg er også sparsommelig, men for meg kommer den dårlige samvittigheten når jeg kjøper billig/lite/ingenting. Jeg skjønte ikke helt det med superkropp og dårlig samvittighet for å spise brød. Anonymkode: e558e...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke kontrollere andre og deres meninger. (Her, for eksempel, kommer det meninger på løpende bånd.) Og de påvirker hvordan vi tenker og føler. Men du kan likevel kontrollere din egen atferd. De aller fleste er nødt til å gjøre prioriteringer, men det betyr ikke at man ikke kan prioritere kos av og til. Alle som lever over evne har dårlig råd, uansett hvor mye de tjener. Du har god råd nettopp fordi du er sparsommelig. Men føler du at du lever godt? Jeg er også sparsommelig, men for meg kommer den dårlige samvittigheten når jeg kjøper billig/lite/ingenting. Jeg skjønte ikke helt det med superkropp og dårlig samvittighet for å spise brød. Anonymkode: e558e...4bb Det siste er at jeg føler «alle» er overvektige og må leve på evig diett for å holde vekta nede så jeg klarer ikke helt å tro at jeg kan spise som jeg gjør Anonymkode: 6510e...02b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste er at jeg føler «alle» er overvektige og må leve på evig diett for å holde vekta nede så jeg klarer ikke helt å tro at jeg kan spise som jeg gjør Anonymkode: 6510e...02b Tallenes tale (på vekta) er vel klar? Og du sier jo at du er tilbakeholden med å kjøpe deg noe godt, at du ofte er sulten, og at du trener praktisk talt daglig (som jeg oppfattet det). Anonymkode: e558e...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tallenes tale (på vekta) er vel klar? Og du sier jo at du er tilbakeholden med å kjøpe deg noe godt, at du ofte er sulten, og at du trener praktisk talt daglig (som jeg oppfattet det). Anonymkode: e558e...4bb Nei jeg holder ikke tilbake på mat men ting! Jeg spiser pizza daglig i tillegg iskrem. Lager sukkerfri bløtkake også. Anonymkode: 6510e...02b
sssssh! Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Høres egentlig ut som at du har dårlig samvittighet for å være for bra? Fuck det iallfall!! Og ja! Drit i andre og deres meninger! 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg holder ikke tilbake på mat men ting! Jeg spiser pizza daglig i tillegg iskrem. Lager sukkerfri bløtkake også. Anonymkode: 6510e...02b Da spiser du bare ikke for mye, da vel. Anonymkode: e558e...4bb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke hvor jeg har denne dårlige samvittigheten fra! Men det har blitt verre med alderen. Blir så påvirket av at andre skal mene noe om alt og alle hele tiden. Det er ikke en person som er problemet, men samfunnet og flokken. Feks, jeg shopper omtrent aldri. Jeg har dårlig samvittighet etterpå fordi da har jeg kjøpt nytt istedet for gjenbruk. Men så føler jeg meg plutselig litt mindreverdig eller kjedelig når jeg er den eneste i gjengen som kjøper brukt eller ikke noe i det hele tatt. Kjøper jeg meg en iskrem ute føler jeg at jeg sløser penger. Når is ikke er direkte sunt og det er veldig dyrt med 40 kr for 2 kuler. Dårlig samvittighet om det går en dag og jeg ikke trener, for da er jeg lat og blir dvask med en gang. Dårlig samvittighet for at jeg er tynn. Lurer nesten på om jeg har superkropp for de fleste i hele samfunnet og de fleste jeg kjenner kan jo nesten ikke kose seg med noe fordi de triller etterpå. Selv er jeg ofte sulten og spiser en god del , ingenting synes. Dårlig samvittighet for å spise brød. For brød er jo så farlig «det tilsvarer sukker i kroppen»! Men jeg takler ikke et liv uten brød! Har prøvd og da er jeg mer sulten enn noe annet. Skønner heller ikkke hvordan folk har så dårlig råd til tross for at de tjener mer enn meg. Jeg går langt under snittet for lønn i Norge men lever over evne. Er jeg bare økonomisk flink eller er vi velsignet med noen energier som er gitt oss i gave? Dette er ting jeg ikke kan kontrollere og føler da det nesten er meningsløst at det er slik. Har så lyst å bare drite i andre!! Og deres meninger Anonymkode: 6510e...02b Vetdu, bare gi f... For egen helse vær ærlig mot deg selv! Faktisk bra for helse og sjel å ikke stresse slik.. Nyte livet må også til. Kos deg, slapp av. Lytt til mindfullness og tenk litt over dette. Grovt brød er da vel ikke å regne som sukker. Gjenbruk og brukt er fint, sparer miljø og lommebok 👍🏻 Anonymkode: deed6...20f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 Jeg tror mye man tenker på som “dårlig samvittighet”, i virkeligheten er frykt for å skille seg ut. Fremstår jeg som sløsete? Eller gjerrig? Noe er ubegrunnet frykt - eller, det er en grunn for frykten, men ingen grunn til frykten - den er unødvendig, fordi den skyldes uvitenhet, og uvitenhet kan man fjerne ved å skaffe seg riktig informasjon. Og noe skyldes svart/hvitt-tenkning - hvis jeg ikke går på trening hver eneste dag, er jeg en lat boms. (Og hvis man ikke har lyst: jeg kan egentlig droppe all aktivitet fullstendig, for det er ikke noe vits, siden jeg ikke orker/har tid til å trene hardt, og lenge, hver dag). Fun fact 1: Det er ingen ingredienser i loff som ikke også finnes i grovbrød. Fun fact 2: Alt fett, protein og karbohydrat som vi spiser, blir til sukker i kroppen. Og det er ikke farlig, det er sånn det skal være. Fun fact 3: Folk går ikke på diett fordi de er fete, de er fete fordi de går på diett. Bonusmening: Uten å “gi litt faen”, blir det ikke noe kos. Men hvis man bare gir faen, eller ikke gir “litt faen” riktig retning og kraft, blir det heller ikke noe kos. Anonymkode: e558e...4bb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mye man tenker på som “dårlig samvittighet”, i virkeligheten er frykt for å skille seg ut. Fremstår jeg som sløsete? Eller gjerrig? Noe er ubegrunnet frykt - eller, det er en grunn for frykten, men ingen grunn til frykten - den er unødvendig, fordi den skyldes uvitenhet, og uvitenhet kan man fjerne ved å skaffe seg riktig informasjon. Og noe skyldes svart/hvitt-tenkning - hvis jeg ikke går på trening hver eneste dag, er jeg en lat boms. (Og hvis man ikke har lyst: jeg kan egentlig droppe all aktivitet fullstendig, for det er ikke noe vits, siden jeg ikke orker/har tid til å trene hardt, og lenge, hver dag). Fun fact 1: Det er ingen ingredienser i loff som ikke også finnes i grovbrød. Fun fact 2: Alt fett, protein og karbohydrat som vi spiser, blir til sukker i kroppen. Og det er ikke farlig, det er sånn det skal være. Fun fact 3: Folk går ikke på diett fordi de er fete, de er fete fordi de går på diett. Bonusmening: Uten å “gi litt faen”, blir det ikke noe kos. Men hvis man bare gir faen, eller ikke gir “litt faen” riktig retning og kraft, blir det heller ikke noe kos. Anonymkode: e558e...4bb Hvor har du alt dette fra? 😅 noe var jo gøy. Skjønte ikke det siste. Mener du at ingenting blir riktig? Hva er forskjellen på at brød blir sukker i kroppen og det sukkeret vi spiser som er så usunt? Men nå tenkte jeg over enda en ting, som stresser meg. Jeg er redd for å miste alt det gode jeg har i livet. Jeg storkoser meg på morgenen (klarte ikke det før) fordi da har jeg hele dagen i vente, en kaffe og på jobb. Er veldig stille på jobben ofte da så sitter bare og tenker, og man skal jo ikke tenke, sier en norm. Men hva om man liker å tenke? Jeg liker å se på ting osv. Lage handlelisten for neste uke. Men dette er faktisk ganske «forbudt» , folk ville bare sagt «at du gidder å tenke så» «ikke tenk så ikke bra». Det er de negative tankene som ikke er bra for meg. Og ja, dette med å miste alt. Jeg liker veldig godt utseendet mitt, jeg har god helse og jeg spiser hva jeg vil uten å måtte tenke på velta slik som mange andre. Til gjengjeld har jeg tilbakevendende depresjon. Jeg tenker på at jeg skal bli gammel. Jeg kan miste helsa osv Anonymkode: 6510e...02b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du alt dette fra? 😅 noe var jo gøy. Skjønte ikke det siste. Mener du at ingenting blir riktig? Hva er forskjellen på at brød blir sukker i kroppen og det sukkeret vi spiser som er så usunt? Men nå tenkte jeg over enda en ting, som stresser meg. Jeg er redd for å miste alt det gode jeg har i livet. Jeg storkoser meg på morgenen (klarte ikke det før) fordi da har jeg hele dagen i vente, en kaffe og på jobb. Er veldig stille på jobben ofte da så sitter bare og tenker, og man skal jo ikke tenke, sier en norm. Men hva om man liker å tenke? Jeg liker å se på ting osv. Lage handlelisten for neste uke. Men dette er faktisk ganske «forbudt» , folk ville bare sagt «at du gidder å tenke så» «ikke tenk så ikke bra». Det er de negative tankene som ikke er bra for meg. Og ja, dette med å miste alt. Jeg liker veldig godt utseendet mitt, jeg har god helse og jeg spiser hva jeg vil uten å måtte tenke på velta slik som mange andre. Til gjengjeld har jeg tilbakevendende depresjon. Jeg tenker på at jeg skal bli gammel. Jeg kan miste helsa osv Anonymkode: 6510e...02b Jeg er gammel, så jeg har hatt god tid til å lese og tenke. Ja, det kan være artig å tenke. Jeg tror du også er litt av en filosof, og at du trenger å gi deg selv lov til å være det. Det er Norges lover, og det er retningslinjer, og det er tullete ting folk får for seg. Lover er absolutte, følger du dem ikke, kommer du i fengsel. Retningslinjer kan være mer eller mindre bra, for en gitt person, i en gitt situasjon, og det er opp til deg om du vil følge dem eller ikke. "Ting folk får for seg" gjør du best i å ignorere så godt du kan. Angående å gi faen, så mener jeg rett og slett at du må ta styring over det du kan ta styring over, og tenke minst mulig på det du ikke kan kontrollere. Da blir det så bra og så riktig som det kan bli. "Hva er forskjellen på at brød blir sukker i kroppen og det sukkeret vi spiser som er så usunt?" Her har du et par eksempler på "tullete ting folk får for seg". Det er ikke noe magisk/farlig/spesielt med brød. Brød er laget av korn. Mange matvarer er laget av eller inneholder korn. Korn inneholder stivelse, fiber og sukker. Sukker er enkle karbohydrater. Stivelse og fiber er komplekse karbohydrater. Sukker er sukker. Sukker er ikke usunt. For mye sukker er usunt. Men for mye av hva som helst er usunt. NHI sier det bra: "Riktignok ender både enkle og komplekse karbohydrater opp som glukose, men når du spiser mye komplekse karbohydrater, gir det vanligvis en helsebonus i form av ekstra vitaminer, mineraler og fiber. Enkle karbohydrater inneholder det vi kaller "tomme kalorier", noe som betyr at de gir energi, men lite annet." I tilfelle du ikke fikk det med deg, omformulerer jeg (igjen): Du slipper å tenke på vekta fordi du spiser det du vil. Folk som sliter med vekta, gjør det fordi de nekter seg det de vil ha, og så "sprekker" de, og så tenker de at de er svake og dumme, og så blir de enda mer strenge med seg selv, og nekter seg enda mer, og så sprekker de enda hardere, og så begynner de å tenke at mat er farlig, og spesielt det som smaker godt, og så blir de redde for alt som smaker godt, og tenker at det er noe galt med dem fordi de liker ting som smaker godt... og mens man holder på sånn, og man blir mer og mer fortvilet, bare øker og øker vekta. Anonymkode: e558e...4bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå