Gå til innhold

Hjelp til å bygge spill pc!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har i mange år vært glad i gaming, og nå når jeg og kjæresten skal flytte sammen så ønsker jeg å investere i en pc som jeg kan ha i noen år fremover. 

Jeg vet at det ofte lønner seg å sette sammen pc`en selv, og ikke velge det som er bygd av leverandør. 
Men det er her mine begrensninger kommer, jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette. Og trenger derfor hjelp fra noen her inne som har mere peiling enn meg :)

Jeg ønsker en pc jeg ikke trenger å oppgradere med det første. 
Må takle de nyeste spillene på Ultra! 
Jeg spiller for det meste FPS spill, og kommer fortsatt til å gjøre det. 
Et spill jeg kommer til å spille mye er Call of Duty modern warfare. 
Jeg har et budsjett på 15 tusen, men da må jeg også kunne kjøpe skjerm, tastatur og mus. 

Sier takk for forhånd til de som ønsker å hjelpe meg :) 

Anonymkode: 464a5...752

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: 2ce19...5c8

Skrevet

For 15.000 så får du ikke en pc som kan spille alt på ultra og spesielt ikke hvis du skal ha skjerm, tastatur og mus innenfor det budsjettet. Hvis du spiller FPS spill så er det også nødvendig med en skjerm som har høy refresh rate og, du skriver heller ingenting om hvilken oppløsning du skal bruke.  

Anonymkode: 9d02f...453

• Liker 2
Skrevet

Hvis du kjøper en skjerm med 1920x1080 eller 2560x1440 sparer du mye penger på skjermkortet. Å vurdere 4K spilling med såpass lavt budsjett er bortkastet. 

Denne skjermen er ganske ok:
https://www.komplett.no/product/1123194/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/aoc-32-curved-gamingskjerm-cq32g1

Ellers bør du kanskje vurdere å stikke innom andre forumer med mer trafikk på datasidene... https://www.diskusjon.no/topic/1578470-den-perfekte-pc-pakke-april-2020/

Dette forumet er ganske bra, hvor du kan finne mange gode råd. 

Skrevet

I fps er det slett ikke alltid lurt å kjøre alt på ultra. Senker du settingsene blir den relevante infoen tydligere enn resten av map'et.

Bruk youtube.

Anonymkode: 5db96...f45

Skrevet

Skal du ha alle de nyeste grafikkheavy spillene "på ultra" og i tillegg må ha skjerm, tastatur og mus, så må du i hvert fall over 20 000.
Mangler du i tillegg både kabinett og harddisker, så kan det fort passere 25 000.

Som eksempler fra komplett, finner jeg den billigste til 13990, dette er UTEN noe som helst, kun kabinettet med core rig og OS innstallert. Midt på treet koster det 18990 og 21490, og den dyreste, som også har den beste riggen Komplett leverer som ferdig pc akkurat nå, koster 38990.

Dette er uten skjerm, tastatur, mus, headset/høyytalere/mic og det sitter kun én harddisk i dem. Jeg anbefaler minst to for å slippe å reinnstallere ALT hvis pc'en får infarkt og du må reinnstallere OS, for å unngå å miste en hel masse greier. Selv med de reinstallene som Win10 påstår at den kan gjøre, så kan du alltid risikere å miste en hel masse data.

Skjerm trenger du ikke så voldsomme greiene av, 4G eller hva det nå heter og bøyd skjerm og gode greier er som regel mer enn nødvendig. Du klarer deg fint med en standard 1080 24", og da kommer du fort unna med noe rett over tusenlappen.
Tastatur er mer en smaksak. Jeg kjøper billige tastaturer fordi jeg har en tendens til å vanne dem med te, så jeg betaler under 200 kr for mitt Logitech tastatur.
Mus er også en smaksak, jeg bruker Steelseries Rival 700, tror jeg betalte rett over tusenlappen for den for et par år siden.
Headsett og evt mic er igjen en smaksak, jeg har et Steelseries Arctis 1. Jeg kjøpte det på salg under tusenlappen, det koster 1400 akkurat nå. Det er trådløst, praktisk som bare det, både til å skravle med andre og til å høre på ting mens man ikke sitter ved PC'en.
Men jeg bruker en Svive Hydra studiomic på micboom når jeg streamer. Kjøpte det som en kit i fjor en gang, mens det var på salg til litt under 600 kroner, nå koster den 999.

Skrevet
9 hours ago, Minya said:

Du klarer deg fint med en standard 1080 24", og da kommer du fort unna med noe rett over tusenlappen

Så du anbefaler å brenne av 20k på en PC med et superduperskjermkort, og en skjerm til rett over tusenlappen? Må da prøve å ha litt kvalitet hele veien da... 

PC begynner å bli dyrt... Men dette er en brukbar modell som man kan ha mye glede av fremover. Man kan nok også spille en god del ting på ULTRA (forutsatt at oppløsningen holdes et stykke unna 4K)
https://www.komplett.no/product/1139855/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a140-epic-gaming-pc#

Skrevet
7 hours ago, newman01 said:

Så du anbefaler å brenne av 20k på en PC med et superduperskjermkort, og en skjerm til rett over tusenlappen? Må da prøve å ha litt kvalitet hele veien da... 

PC begynner å bli dyrt... Men dette er en brukbar modell som man kan ha mye glede av fremover. Man kan nok også spille en god del ting på ULTRA (forutsatt at oppløsningen holdes et stykke unna 4K)
https://www.komplett.no/product/1139855/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a140-epic-gaming-pc#

Han kan like gjerne starte med en billigere skjerm først og så oppgradere senere når han får råd til det. Det er direkte unødvendig å kjøpe en grisedyr skjerm når han allerede har for lite budsjett.
I tillegg, når man allerede har en "billigskjerm", så kan man kjøpe en dyrere skjerm senere og ha dualscreen.

Skrevet
1 time siden, Minya skrev:

Han kan like gjerne starte med en billigere skjerm først og så oppgradere senere når han får råd til det. Det er direkte unødvendig å kjøpe en grisedyr skjerm når han allerede har for lite budsjett.
I tillegg, når man allerede har en "billigskjerm", så kan man kjøpe en dyrere skjerm senere og ha dualscreen.

Enig her. Bedre å kjøpe skikkelig pc og supplere på alt rundt i etterkant.

Jeg måtte bruke 40 000 kr for å få så bra pc som jeg ønsket. Man kommer dessverre ikke så langt med 15 000 nå lenger, spesielt ikke med dine ønsker TS.

Anonymkode: 5db96...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...