Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #21 Skrevet 10. august 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner to som har reist til Spania 🤦♀️det er da ikke rart smitten stiger når idioter reiser på ferie. Står masse om at unge folk som fester osv er grunn til flere smitte bare tull! Det er akkurat slike folk som venninnen din som tar med seg smitte til andre 🙃 men du for ikke gjort noe dessverre. Anonymkode: b1885...04e Sist jeg sjekket var smitten på Kanariøyene bl.a. minimal. Mindre enn her. Så det kommer jo ann på hvor hun er og hvordan hun bor, hvor isolert hele reisen forgår fra a til å. Folk som fester er ikke grunn til smitte? Hva i huleste? Festing er største smittespreder, både her og i utlandet. Et internasjonalt problem. Står mye om dette i utenlandsk media. Folk i 20-årene er de som sprer mest smitte nå. Du kan like gjerne si at hadde ikke folk festet, her eller i utlandet, kunne man reist mye tryggere. Kommer bare an på hva som er viktigst for deg av de to syslene. Endret 10. august 2020 av AineAvive
Gjest Tutte Skrevet 10. august 2020 #22 Skrevet 10. august 2020 8 minutter siden, AineAvive skrev: Sist jeg sjekket var smitten på Kanariøyene bl.a. minimal. Mindre enn her. Så det kommer jo ann på hvor hun er og hvordan hun bor, hvor isolert hele reisen forgår fra a til å. Folk som fester er ikke grunn til smitte? Hva i huleste? Festing er største smittespreder, både her og i utlandet. Et internasjonalt problem nå. Står mye om dette i utenlandsk media. Folk i 20-årene er de som sprer mest smitte nå, ikke kun i Norge. Du kan like gjerne si at hadde ikke folk festet, her eller i utlandet, kunne man reist mye tryggere. Kommer bare ann på hva som er viktigst for deg av de to syslene. Første smitteårsak er reising. Personer drar med seg smitte fra utlandet. Så er det fulle folk og fester som i stor grad er med på å spre smitten innenlands. Hvorfor tror du smitten har blitt verre nå igjen etter at folk nettopp har vært på ferier utenlands og til og med i røde land? Ganske frustrerende.
Thyra Skrevet 10. august 2020 #23 Skrevet 10. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er et perfekt eksempel på idioti det der. Beklager for å måtte si dette, men venninna di er en egoistisk person som setter sine egne behov foran andres. Håper ho faktisk får COVID-19 for å være så egoistisk. Anonymkode: ef628...84d Man håper da ikke at noen skal bli smittet!!! Makan! 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #24 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, Tutte skrev: Første smitteårsak er reising. Personer drar med seg smitte fra utlandet. Så er det fulle folk og fester som i stor grad er med på å spre smitten innenlands. Hvorfor tror du smitten har blitt verre nå igjen etter at folk nettopp har vært på ferier utenlands og til og med i røde land? Ganske frustrerende. Det er ikke slik at viruset står klar til å angripe i det man landet i utlandet, slik noen ser ut til å tro. Anonymkode: 11b22...3bd 14
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #25 Skrevet 10. august 2020 (endret) 13 minutter siden, Tutte skrev: Første smitteårsak er reising. Personer drar med seg smitte fra utlandet. Så er det fulle folk og fester som i stor grad er med på å spre smitten innenlands. Hvorfor tror du smitten har blitt verre nå igjen etter at folk nettopp har vært på ferier utenlands og til og med i røde land? Ganske frustrerende. Jeg støtter ikke reise til røde land, med mindre det gjelder familierelasjoner o.l. Jeg ønsker også karantene, i alle fall på en uke, etter reise til grønne land, samt oppfølging fra myndighetene (som har sviktet når det kommer til karanteneoppfølging). Det er sant at smitte kommer fra et sted (utland), slik vil det alltid være. Men Norge var ikke smittefritt før grensene åpnet heller... Kombinasjonen reise + fest eller hjemme + fest er det som smitter mest. Så jeg spurte bare, rent hypotetisk,- hva er viktigst for deg? Hvis jeg hadde styrt verden, hadde jeg lagt ned forbud mot ville fester eller store samlinger og heller tillatt reise. Du hadde kanskje valgt motsatt. Festingen driver meg til vanvidd, også her jeg bor. Ikke fred å få, og det midt i en pandemi. Jeg tror en liten reise eller ferie er sunnere for folkehelsen enn fyll. Endret 10. august 2020 av AineAvive
Alivamale Skrevet 10. august 2020 #26 Skrevet 10. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er et perfekt eksempel på idioti det der. Beklager for å måtte si dette, men venninna di er en egoistisk person som setter sine egne behov foran andres. Håper ho faktisk får COVID-19 for å være så egoistisk. Anonymkode: ef628...84d For en ting å si! Håper du også at mennesker som av og til kjører litt for fort, skal skade seg i trafikken? 6
Gjest Tutte Skrevet 10. august 2020 #27 Skrevet 10. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at viruset står klar til å angripe i det man landet i utlandet, slik noen ser ut til å tro. Anonymkode: 11b22...3bd Hvem har sagt det? At det blir mer smitte jo mer man reiser trodde jeg var noe alle visste.
Gjest Tutte Skrevet 10. august 2020 #28 Skrevet 10. august 2020 (endret) 13 minutter siden, AineAvive skrev: Jeg støtter ikke reise til røde land, med mindre det gjelder familierelasjoner o.l. Jeg ønsker også karantene, i alle fall på en uke, etter reise til grønne land, samt oppfølging fra myndighetene (som har sviktet når det kommer til karanteneoppfølging). Det er sant at smitte kommer fra et sted (utland), slik vil det alltid være. Men Norge var ikke smittefritt før grensene åpnet heller... Kombinasjonen reise + fest eller hjemme + fest er det som smitter mest. Så jeg spurte bare, rent hypotetisk,- hva er viktigst for deg? Hvis jeg hadde styrt verden, hadde jeg lagt ned forbud mot ville fester eller store samlinger og heller tillatt reise. Du hadde kanskje valgt motsatt. Festingen driver meg til vanvidd, også her jeg bor. Ikke fred å få, og det midt i en pandemi. Jeg tror en liten reise eller ferie er sunnere for folkehelsen enn fyll. Nei, Norge var ikke smittefritt før det. Men det har blitt verre etter reisingen. En liten reise til et sted som det i utgangspunktet ikke er mye smitte høres uskyldig ut, men vi må tenke på at det er mange som har reist både hit og dit. Som tidligere nevnt også til røde land. En ting som får meg til å reagere er at ikke engang demonstrasjonen som var i Oslo her gjorde at smitten blusset opp igjen, det sier litt om hvor kontroll vi hadde på smitten her før folk dro utenlands. Endret 10. august 2020 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #29 Skrevet 10. august 2020 Det er vel hennes valg Anonymkode: 16c43...2cb 3
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #30 Skrevet 10. august 2020 (endret) 58 minutter siden, Tutte skrev: Nei, Norge var ikke smittefritt før det. Men det har blitt verre etter reisingen. En liten reise til et sted som det i utgangspunktet ikke er mye smitte høres uskyldig ut, men vi må tenke på at det er mange som har reist både hit og dit. Som tidligere nevnt også til røde land. En ting som får meg til å reagere er at ikke engang demonstrasjonen som var i Oslo her gjorde at smitten blusset opp igjen, det sier litt om hvor kontroll vi hadde på smitten her før folk dro utenlands. Enig i det. Men etter å ha levd tilnærmet isolert siden vinteren, har jeg begynt å stille meg noen spørsmål. For det første trodde jeg aldri dette ville vare mer enn et halvt, kanskje et års tid. Jeg mente, og jeg overdriver ikke, at man ikke bare burde stenge grensene men stenge dørene i avgrenset periode! Nå som dette ser ut til å vare i flere år, skjønner jeg jo at slik vil ikke jeg og mange med meg leve. Og mitt og manges liv kretser rundt f.eks. Europa, ikke Norge. Jeg forstår at vi ikke kan holde landet stengt altfor lenge, også med tanke på økonomi (noe jeg av frykt ikke brydde meg noe som helst om i vinter/våres). Så hva gjør man? Når skal grensene åpnes? Smitteimport vil komme uansett når vi åpner grensene. Vaksine vet man ikke lenger om/når kommer... Endret 10. august 2020 av AineAvive
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #31 Skrevet 10. august 2020 La de reise, og ta med i kveldsbønnen at grensene lukkes før de kommer hjem 😄 Anonymkode: 12ea3...85e 2
Loff77 Skrevet 10. august 2020 #32 Skrevet 10. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det ren idioti? Kjenner jeg blir irritert på henne. Hvorfor reise til utlandet midt oppi alt dette? Anonymkode: 5a3f1...f14 Smartere enn å reise til Oslo i hvert fall og mye mindre smitte😀 7
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #33 Skrevet 10. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: La de reise, og ta med i kveldsbønnen at grensene lukkes før de kommer hjem 😄 Anonymkode: 12ea3...85e Da hadde jeg blitt veldig glad. Jeg vil helst bo der, og kan da få det lille pushet jeg trenger
Collan Skrevet 10. august 2020 #34 Skrevet 10. august 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Enig.... Hun sier at Hellas er grønt for innreise, og at det da er lov. Greit nok, men det er vel lov å tenke litt. Synes hun er veldig egoistisk ja. Anonymkode: 5a3f1...f14 Du kan jo si til henne at det er ikke alt som er lov å gjøre som man bør gjøre. Nå har faktisk Bent Høie sagt klart og tydelig at ingen bør dra utenlands med mindre det er strengt nødvendig. En ferietur er ikke strengt nødvendig. 1
youcancallmejune Skrevet 10. august 2020 #35 Skrevet 10. august 2020 De folkene finnes i alle kretser. En bekjent av meg er på tur med Kiel-fergen alene med sitt barn i barneskolealder. Man liker å leve farlig hvis man går om bord i en passasjerbåt når om dagen når vi vet at folk smittes via ventilasjonen. Og alene med ungen, dessuten.
Loff77 Skrevet 10. august 2020 #36 Skrevet 10. august 2020 (endret) 8 minutter siden, Collan skrev: Du kan jo si til henne at det er ikke alt som er lov å gjøre som man bør gjøre. Nå har faktisk Bent Høie sagt klart og tydelig at ingen bør dra utenlands med mindre det er strengt nødvendig. En ferietur er ikke strengt nødvendig. Foreslår att hun og du passer dere selv jeg. Hva veninnen trenger vet jo ikke dere, ikke har dere noe med det heller Endret 10. august 2020 av Loff77 2
Collan Skrevet 10. august 2020 #37 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, Loff77 said: Foreslår att hun og du passer dere selv jeg. Hva veninnen trenger vet jo ikke dere, ikke har dere noe med det heller Feil. At venner bryr seg nå noen gjør noe som er grovt uansvarlig er bra for samfunnet.
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #38 Skrevet 10. august 2020 9 minutter siden, Collan skrev: Du kan jo si til henne at det er ikke alt som er lov å gjøre som man bør gjøre. Nå har faktisk Bent Høie sagt klart og tydelig at ingen bør dra utenlands med mindre det er strengt nødvendig. En ferietur er ikke strengt nødvendig. Man bør heller ikke samles på fest med mindre det er en meters avstand mellom hver. Man bør ikke samles mer enn 20 personer. Man bør holde en meters avstand på butikken. Men man ser ikke samme "formynderiet" mot de som bryter dette. Enda dette er ikke bare anbefalinger fra Høie, som ved reise til grønne land, men del av smittevernloven.
Loff77 Skrevet 10. august 2020 #39 Skrevet 10. august 2020 17 minutter siden, Collan skrev: Feil. At venner bryr seg nå noen gjør noe som er grovt uansvarlig er bra for samfunnet. Svada og jeg vet best holdninger som vanlig. Grovt uansvarlig er når 2-300 raver rundt på fest stupfulle. Å reise med gode smittevernregler og karantener er langt fra uansvarlig, overformynderiet og føleriet deres er bare latterlig 7
Gjest Tutte Skrevet 10. august 2020 #40 Skrevet 10. august 2020 4 timer siden, AineAvive skrev: Enig i det. Men etter å ha levd tilnærmet isolert siden vinteren, har jeg begynt å stille meg noen spørsmål. For det første trodde jeg aldri dette ville vare mer enn et halvt, kanskje et års tid. Jeg mente, og jeg overdriver ikke, at man ikke bare burde stenge grensene men stenge dørene i avgrenset periode! Nå som dette ser ut til å vare i flere år, skjønner jeg jo at slik vil ikke jeg og mange med meg leve. Og mitt og manges liv kretser rundt f.eks. Europa, ikke Norge. Jeg forstår at vi ikke kan holde landet stengt altfor lenge, også med tanke på økonomi (noe jeg av frykt ikke brydde meg noe som helst om i vinter/våres). Så hva gjør man? Når skal grensene åpnes? Smitteimport vil komme uansett når vi åpner grensene. Vaksine vet man ikke lenger om/når kommer... Vil nok tro at det er med denne pandemien som andre større pandemier. Spanskesyken herjet fra 1918-1920, kom også i bølger før den forsvant like plutselig som den kom. Håper det samme gjelder covid-19.
Fremhevede innlegg