Gå til innhold

Parre tispa

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst og få kvalper på tispa mi i framtida. Jeg har hørt det er lurt og få et kull, mtp livmorhalskreft. 
Men jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer. Er det noen som har lyst og fortelle meg prosessen 😁👍

Setter pris på alle svar jeg kan få!

Anonymkode: 77b8a...a86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har veldig lyst og få kvalper på tispa mi i framtida. Jeg har hørt det er lurt og få et kull, mtp livmorhalskreft. 
Men jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer. Er det noen som har lyst og fortelle meg prosessen 😁👍

Setter pris på alle svar jeg kan få!

Hva slags hund er det? 

Anonymkode: 5c1b1...b25

Skrevet

Nei, det å få valper er ingen garanti mot livmorhalskreft! 

Du bør ta kontakt med oppdretteren din, og/ eller raseklubben for å først finne ut av hva kritierene er for å bruke tispen din i avl - helsetester. 

• Liker 4
Skrevet

Nei, ikke få valper for å forebygge sykdom (som du ikke en gang vet hvorvidt vil bli en reell problemstilling eller ikke) hos hunden din! Det tytes allerede ut langt flere valper enn det finnes gode eiere. Vær så snill og tenk deg grundig om. Et annet moment er at avl og genetikk er komplisert. Tilegn deg i hvertfall kunnskap om genetikk og arvbarhet før du evt setter i gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkt deg godt om, og for all del, hør med NKK om kriteriene for godtatt avl. Tispa bør gå gjennom flere (dyre) tester for å forsikre om at hun er frisk, før hun settes valper på. Hannhunden må også ha gått gjennom de samme testene. Dette er for å unngå syke valper, hvorpå noen av de nye eierne til valpene kanskje tenker på samme måte som deg og setter valper på de, og whoops så har man massevis av hunder som sliter med det ene og det andre. 

Avhengig av rase og hundens helse, så kan en graviditet også bli ekstremt dyrt. Det kan forekomme komplikasjoner under graviditet og fødsel, og da er det veterinærtimer, dyre medisiner og kanskje til og med keisersnitt som må til. Er du uheldig må du også opp hver 2 time om natta for å fore valpene for hånd. Valper trenger også utstyr, de skal sosialiseres, bli gitt ormkur, vaksinasjoner og chippet. Valpemor må også kanskje få etterbehandling om hun ikke taklet graviditeten særlig bra. 

Å ordne med valper er ikke bare-bare. Det er dyrt, krever mye arbeid, og man kan ende med å tape en fin sum med penger på det om man må til veterinæren noen ganger. 

Anonymkode: 43caf...d6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en pomeranian. Gode gener, og er frisk. 

ta

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ta

Ok. Er hun dokumentert helsetestet på noe vis? Kjenner rasen dårlig, men de sliter vel bl.a med patellaluksasjon? Har hunden noen særskilte kvaliteter og dokumenterte egenskaper som tilfører rasen noe positivt? 
Jeg (og sikkert 96% av alle andre hundeeiere) synes jeg har en fantastisk hund, men sett med objektive øyne så har han ikke noe usedvanlig bra å tilføre rasen. Selv om han så oppfyller avlskriteriene. Det avles alt for mye rett og slett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ta

Gode gener er mer enn at hunden er snill som dagen er lang 

Anonymkode: fbc04...855

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

ta

Så bra at hunden din er frisk- sørg for å få tatt de helse testene som raseklubben krever. Anbefaler at du også tar kontakt med oppdretter eller annen seriøs oppdretter som kan veilede deg i henhold til hvilken hanne du bør velge, som matcher tispen din. 

Det er et stort ansvar å være oppdretter - husk du er ansvarlig for valpen som du velger å sette til denne verden hele dens liv.

Her er link til raseklubben.

https://norskpomklubb.no/index.html

Skrevet

Kull på tispa er ikke forebyggende mtp sykdom. Derimot er det store komplikasjoner som kan skje både før, under og etter fødsel. Dersom du vil ha kull på tispen din så bør det være på grunn av at du har en sunn, helsesjekket (!) tispe med godt temperament, flott eksteriør og hun bør parres med en hanne som utfyller hennes mangler, og styrker hennes gode sider. Hannen må også være helsesjekket. 

Tispen din bør være minst 2 år, gjerne mer. 

Ta kontakt med oppdretteren din og raseklubben din, så vil de veilede deg med både selve parring, fødsel osv. men også med utvalg av partner til hunden din.

Og vær så snill - ikke utelat helsesjekker, parr bikkja med nærmeste hannhund du finner og legg dem ut uregistrert på finn.no med tittelen "fine valper etter snille friske foreldre". Vi har nok av sånne amatøroppdrettere her i Norge.

Anonymkode: fa235...904

• Liker 3
Skrevet

Pomeranien har blitt så populært . At de er veldig overavlet.

Anonymkode: 913c1...d94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...