Gå til innhold

Forby all salg av alkohol umiddelbart!

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AineAvive skrev:

Fy så bra skrevet! Det begynner nesten å føles sånn. At vi skal stenge grensene for reisefolket slik at Ola og Kari kan drikke seg dritings i trygghet. Av det jeg har sett (minus den engelske ungdommen på steder som Magaluf), er mitt inntrykk at de fleste reisende er langt roligere og mer ansvarsfulle enn rølperne her hjemme. Er mamma til ungdommer og ser det på nært hold. Barna mine er oppgitt, de er ansvarlige unge, men har vært utsatt for "nesten-mobbing" når de har satt ned foten. Vennskapsbånd brytes.

De vil gjerne reise ansvarsfullt, etterfulgt av karantene, men muligheten ser ut til å forsvinne p.g.a. folk som ikke tar ansvar. Jeg visste drikkekulturen vår er helt på trynet. Beinharry! Men nå begynner jeg å tro at nordmenn er alkoholavhengige, halve gjengen! 😞

Tror nok mange av de som reiste til "Granca" i sommer er glade i en fest til vanlig også. At vi har en annen drikkekultur enn mange andre land, er det ingen tvil om. Samtidig drikker nordmenn i total mengde ganske mye mindre enn veldig mange land i Europa. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capita

Ellers faller jo dette argumentet litt på sin egen urimelighet. Nordmenn reiser på ferie og blir smitta, kommer hjem og drar på fest. Ikke nødvendigvis bare Spania og "syden", men Polen og Sverige (ref. utbruddet i Indre Østfold).

At nordmenn ville drikke og feste i sommer etter dette året, kunne man spådd lang vei i forkant. Tiltakene har trøttet befolkningen, og særlig ungdommen. Det kommer ikke til å endre seg i særlig grad utover høsten heller, og dette blir nok noe man ser en del av hver helg.

Videoannonse
Annonse
Gjest AineAvive
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Example skrev:

Tror nok mange av de som reiste til "Granca" i sommer er glade i en fest til vanlig også. At vi har en annen drikkekultur enn mange andre land, er det ingen tvil om. Samtidig drikker nordmenn i total mengde ganske mye mindre enn veldig mange land i Europa. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capita

Ellers faller jo dette argumentet litt på sin egen urimelighet. Nordmenn reiser på ferie og blir smitta, kommer hjem og drar på fest. Ikke nødvendigvis bare Spania og "syden", men Polen og Sverige (ref. utbruddet i Indre Østfold).

At nordmenn ville drikke og feste i sommer etter dette året, kunne man spådd lang vei i forkant. Tiltakene har trøttet befolkningen, og særlig ungdommen. Det kommer ikke til å endre seg i særlig grad utover høsten heller, og dette blir nok noe man ser en del av hver helg.

Det kommer nok ikke til å forandre seg i vår livstid, om noen gang. Jeg liker ikke denne drikkekulturen, den er ikke bra til vanlig og spesielt ikke under en pandemi. Det være seg folk på reise eller folk her hjemme. Alkohol har påført vårt samfunn altfor mye vondt, mange triste skjebner. Og mange ganger er det de samme menneskene, som du sier (som fester + reiser). Vi er bare uenige om hva som er viktigst; Å feste eller å reise. Kanskje ja takk, begge deler, hvis folk bare hadde fulgt reglene og besinnet seg. Men slik er det jo ikke. Selv er jeg en "ikke-festende" reisende, og slik er også de andre jeg kjenner som reiser til stedene sine i bl.a. Spania.

Jeg ser ingen god løsning akkurat nå.

Endret av AineAvive
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi behøver ikke se mer, folk tar rett og slett ikke ansvar. Og det er i hovedsak fester og alkohol som nå er den største trusselen for spredning. Det er bare en måte å stanse dette på. Stans av alt salg av alkohol, både på utesteder og i butikker, og vinmonopolet må selvsagt stanse alt salg, borsett fra alkoholfri drikke.

Utrolig at det ikke er mulig for folk å skjønne alvoret, men de gjør altså ikke det.

Derfor må det innføres et umiddelbart alkoholforbud, i første omgang ut 2020.

Anonymkode: 894a7...11c

Det er ikke alkohol som er problemet nå. Det har vært fulle strander og fester over hele landet. Hvorfor skal forretninger straffes pga uansvarlige folk? Det er rett og slett mange som gir blaffen om pandemien. Vi kan takke regjeringen for det.

Anonymkode: dc89d...840

• Opprett ny...