Gå til innhold

Hvordan ha samtale med ukjente?


Hei004

Anbefalte innlegg

Hei

Om en uke starter jeg på vgs. Jeg synes det er utrolig vanskelig å ha samtale med noen. Vi snakker litt, så blir det klein stillhet. Jeg greier bare snakke med de rundt meg om de har noen spørsmål eller om de starter samtalen. Hvordan kan jeg få meg flere venner på vgs og evt. bli venn med hele klassen? Har slitt med det her siden barnehagen. Hva er det man kan prate om i en samtale? Hvordan kan man starte en samtale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

dette er ikke alltid like enkelt. Men gjør det enkelt. Start med hei, har du det bra? spørre folk om hvor de kommer fra, har de fått tak i alle bøkene, hvor bor de, og litt sånn. Tenker at de fleste nok er litt usikker i starten sånn, men bare ta det litt som det kommer. Hør hva de andre snakker om og prøv å skyt inn noe når du har noe du vil komme med. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kunst å snakke med folk man ikke kjenner, og holde en samtale i gang. Hemmeligheten er å være genuint interessert i den du snakker med. Se for deg at du nesten intervjuer personen, og få dem til å snakke om seg selv og noe de liker. Finn ut av bakgrunn, meninger, interesser. Dra folk igang på et tema de viser interesse for. For eksempel: Du snakker med en ny person, og du spør litt om hvor hun er fra, hva slags hobbyer hun har. Hun sier at hun driver med fisking, og da må du tenke "spennende! Hvordan får jeg vite mer om dette fascinerende temaet!" Så da spør du når hun begynte med dette, hvordan kom hun igang med det. Og hva går det ut på, er det en spesialisert gren for eksempel - i forhold til fisking så kan det være fluefiske el.l.

Hvis man vil bli kjent, så kan man også etterhvert fortelle litt om seg selv, relatert til det den andre har fortalt. For eksempel, i denne settingen ville det være naturlig å fortelle om en fisketur du selv har opplevd, men da etter at hun har snakket en del om det. Hvis du ikke har vært på fisketur noengang, så prøv å relater til noe annet. En annen tur, eller en annen interesse du har. Det å relatere til hverandre når man snakker sammen, finne felles plattformer, er noe av det vi bygger vennskapene våre på. Slik knytter vi de første båndene. 

Lykke til, håper det går kjempefint 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, etnavn skrev:

Det er en kunst å snakke med folk man ikke kjenner, og holde en samtale i gang. Hemmeligheten er å være genuint interessert i den du snakker med. Se for deg at du nesten intervjuer personen, og få dem til å snakke om seg selv og noe de liker. Finn ut av bakgrunn, meninger, interesser. Dra folk igang på et tema de viser interesse for. For eksempel: Du snakker med en ny person, og du spør litt om hvor hun er fra, hva slags hobbyer hun har. Hun sier at hun driver med fisking, og da må du tenke "spennende! Hvordan får jeg vite mer om dette fascinerende temaet!" Så da spør du når hun begynte med dette, hvordan kom hun igang med det. Og hva går det ut på, er det en spesialisert gren for eksempel - i forhold til fisking så kan det være fluefiske el.l.

Hvis man vil bli kjent, så kan man også etterhvert fortelle litt om seg selv, relatert til det den andre har fortalt. For eksempel, i denne settingen ville det være naturlig å fortelle om en fisketur du selv har opplevd, men da etter at hun har snakket en del om det. Hvis du ikke har vært på fisketur noengang, så prøv å relater til noe annet. En annen tur, eller en annen interesse du har. Det å relatere til hverandre når man snakker sammen, finne felles plattformer, er noe av det vi bygger vennskapene våre på. Slik knytter vi de første båndene. 

Lykke til, håper det går kjempefint 😊

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...