AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Jeg ønsker en hund som trenger et nytt hjem, og følger med på Finn og diverse andre sider. Så lurte jeg litt på dette med alder, kanskje dere har noen innspill? Så nemlig en nydelig hund på 8 år. En bordercollie blandingshund som virket veldig trygg og god. En eldre hund kan jo ha sine fordeler for meg som ikke har hatt hund tidligere. Men samtidig så er den over halvveis i livet, og jeg ønsker jo av egoistiske grunner ha mange år med hunden. Men mange unghunder har utfordringer som jeg som førstegangseier kanskje ikke takler? Hvilken alder ville dere tenkt at var bra? Både for hunden og meg. Det vil sikkert variere litt med type hund, men jeg tenker i utgangspunktet en mellomstor hund. Jeg har som sagt ikke mye praktisk erfaring med hunder, men har lest mye om hundehold. Har også hatt andre dyr, så jeg har jo erfaring med det😊 Anonymkode: 03cf2...080 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Jeg fikk tilbud om å overta hunden til en jeg kjenner (7 år gammel mix) tidligere i år. En snill og god hund, helt perfekt egentlig. Alderen gjorde at vi sa nei. En hund på 7-8 år begynner å bli gammel uansett størrelse. En ting er at man kanskje ikke får så mange år med hunden, en annen ting er at med høy alder øker sjansen for å få høye dyrelegeregninger grunnet sykdom og dårligere helse. Selv små hunder som kan leve til de er 15 år begynner ofte å få plager når de nærmer seg 10 år. Bare i området jeg bor (liten bygd) er det 3 små hunder som lever med kreft nå. Senest i fjor sommer ble to små avlivet grunnet sykdom. Alle hundene var/er så vidt over 10 år. Jeg ville satt en grense på 3-4 år om jeg skulle overtatt en voksen hund. Vi bestemte oss for å gå for valp av flere grunner. Om 12 dager har vi valp i huset igjen ❤ Anonymkode: 5322e...7d3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Vi adopterte en hund på 8, middels stor, i fjor. Syns det er egoistisk av folk å alltid skulle ha valp når det er så mange flotte eldre hunder som trenger et hjem ❤️ Han er supersprek, blir med på toppturer og sprer så mye glede! Anonymkode: c9cea...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Jeg kunne fint adoptert en seniorhund dersom jeg hadde plass og penger. Å gi seniorhunder noen verdige, rolige år før de dør høres så fint ut! Anonymkode: 092ed...1d2
Myrmica Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Jeg synes personlighet og at dere passer sammen er viktigere enn alder. Har selv tatt inn flere omplasseringshunder, den yngste var 6 måneder, den eldste 11 år. Den på 11 var en nydelig border collie, sprek og fin, og hun var en stjerne av en hund. Hadde henne i nesten 4 år. Det er jo ikke så fryktelig lenge, men ville aldri vært foruten henne!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå